Pelottaa, mitä on tulossa

Hei, sain teiltä tukea vuosi sitten. Kiitos siitä.

Ikäväkseni on nyt pakko tunnustaa, että en ole saanut tapojani parannettua! En vain kertakaikkiaan pääse viinasta eroon! Määrät huitelevat 1 - 1,5 viinipullossa / ilta. Lopetin biologisen lääkkeeni ja samalla pääsin eroon toistuvista labrakokeista. Mikä taas on mahdollistanut juomiseni (tämä olikin perimmäinen tarkoitus, alkoi se kontrolli niin ahdistaa).

Nyt on takana jatkuva putki viime toukokuusta lähtien. Vain muutamia alkoholittomia päiviä välissä (kun lapsi on käynyt kotona kyläilemässä, hänen nähtensä en enää juo). Voin vain kuvitella, missä lukemissa maksa-arvot tällä hetkellä pyörivät!!!
Ja tämä onkin jo sitten viime kerran toistoa: tulossa on työpaikan ikäkausitarkastus ja varma kiinni jääminen juomisesta. Ja asia on sikäli entistä pahempi, että nyt olen työterveyshuollon zoomin alla - vuosi sitten julkisen palvelun puolella.

Syyskuun lopussa ajattelin, että lopetan juomisen lokakuun alussa, jotta saan sen reilun kuukauden aikaa vähentää juomista reilusti. No, aikaa sain, mutta en vähennettyä. Joka päivä ajattelen, että vielä tämän kerran - ja nyt ollaan jo lokakuun viimeisellä viikolla.
Työterveydestä tuli taustatietokysely, jossa kysyttiin tietysti myös alkoholin käytöstä. En ole siihen vielä vastannut. Pelkään, että tieto juomisestani tulee tavalla tai toisella työnantajan tietoon. Suoriudun työstäni hyvin, enkä usko, että kukaan osaa arvata tilannettani. En kärsi krapulaa ja pidän hygieniastani hyvää huolta. Samoin ulkonäöstäni. Alkometrin mukaan veressä on tavallisesti 0,2 promillea aamulla töihin lähtiessä. Se haihtuu sieltä nopeasti, kuten liikakäyttäjillä kai on mahdollista.

Se tämän hetken ongelma: tuo tuleva tarkastus. Kun kammottavat maksa-arvoni paljastuvat - onko mitään toivoa vedota siihen, että minulla on ylipainoa ja syön särkylääkkeitä aika paljon (no, en oikeasti!). En halua missään nimessä tunnustaa olevani alkoholisti! Etenkään työterveydessä.
Mitä teen?

Toinen kysymys koskee julkisen puolen päihdeklinikka toimintaa. Miten se toimii? Jostain luin, että siellä pitäisi käydä päivittäin tapaamisissa? Miten se onnistuu töissäkäyvältä (no, keksisin siihen kyllä jonkin jutun)? Millaista ko. toiminta on? Mitä siellä tehdään? AA ei tunnu omalta valinnalta. Haluaisin luotettavan kahdenkeskisen suhteen. En pysty avautumaan tästä ongelmasta isomman ryhmän edessä. Yksikin ihminen tuntuu todella vaikealta kohdata… jopa tämä julkinen kirjoittelu.

Ja vielä lopuksi: miksi juon. Tällä hetkellä vain siksi, että saan siitä niin taivaallisen hyvän olon työpäivän jälkeen. Työni on sellaista, että olen tavallaan koko ajan toisten käytettävissä, muistettavia asioita on miljoona ja niiden lisäksi jatkuva uusien järjestelmien opettelu. Kun pääsen töistä kotiin, saatan katsoa hetken televisiota, mutta sen jälkeen: istun vain hiljaa ja ajattelen asioita. Silittelen kissojani. Katselen alhaalla kadulla kulkevia ihmisiä ja lemmikkejä. Nautin kynttilänvalosta - vain muutama kynttilä, ei muita valoja asunnossa ollenkaan, hiljaisuudesta, rauhasta. Joka ilta koen suorastaan onnen hetken, kun katselen kaunista, siistiä kotiani ja mietin, miten hyvin asiani ovatkaan nyt (10 vuotta sitten päättyneen riitaisan avioliiton jälkeen). Rahahuolet ovat helpottaneet, työpaikka on vakituinen, lapsella hyvä opiskelupaikka ja talous kunnossa, oma pieni kesämökki, auto, jolla voin liikkua vapaasti… Ja se ihana juominen, joka helpottaa oloani joka ilta ja tuo tämän onnen tunteen. Muuten en sitä pysty kokemaan, sen olen loputtoman usein todennut.
Mutta silti ymmärrän, että muutoksen on tultava. En vain tiedä miten. Ja jos sen saan aikaiseksi, haluan että asia on omissa käsissäni - ei työterveyden kontrollissa!

Hei!
Kiva kun rohkenit kirjoitella.
En osaa valitettavasti neuvoa sua työterveysasioissa enkä paljoa kokemusta ole päihdepuolestakaan.
Sen verran on kokemusta, että terveyskeskuslääkäri mittautti minulta maksa-arvot ja ”jäin niissä kiinni”.

Minulla meni noin vuosi siihen kun sain oman pääni sellaiseen kuntoon, että olin valmis ensiksi olemaan juomatta viikon ja sitten toisen viikonlopun. Aloitin ensin viikonlopusta. Se oli tavoitteeni ja tuntui aivan mahdottomalta. Nyt opettelen päihteetöntä elämää. Päivä ja hetki kerrallaan.

Valmius muutokseen ei synny hetkessä. Sen huomasin. Maksa-arvoja mittailtiin ja lääkäri huokaili. Minulla on masennuslääke, jota käytetään yleisesti väärin alkon kanssa. Lääkäri uhkasi sen lopettamisella, ellei muutos tapahdu. Aloin itsekin huomata, että tuo yhdistelmä ei tee aivotoiminnalleni hyvää. Lääkärille nostan hattua. Hän uskoi etten käytä lääkettä väärin ja yritän saada alkoholin kulutuksen muuttumaan. Hän suostui lääkkeen hitaaseen pudottamiseen kertarysäyksen sijaan.

Mutta vuosi siinä meni, ennenkuin olin lopulta valmis luopumaan ”huomenna” ajattelusta ja pohdinta lopulta sai minut tajuamaan mitä minulle käy jos jatkan näin.

Kävin kerran pari päihdepuolella. En oikeastaan muista enää niistä kerroista. Mihinkään minua ei pakotettu. Sain sieltä kokemusasiantuntijan numeron, joka siis toimii terveyskeskuksessa ja ottaa anonyymisti vastaan. Näistä ei tule mihinkään papereihin merkintöjä ja hän ei myöskään kirjaa mitään ylös. Tapaaminen on luottamuksellista. Hänen luonaan kävin muutamia kertoja. Ja se auttoi minua. Tämä palsta on auttanut aivan uskomattomalla tavalla. Purin tänne alussa kaikki ajatukseni ja tunteeni. Sen takia aloin pohtimaan alkoholiasiaa enemmän ja enemmän. Suosittelen kirjoittamista tänne sinullekin,

Sinun kirjoituksestasi jäi minulle yksi asia erityisesti pohdituttamaan. Ymmärrän pelkosi kiinnijäämisestä, mutta oletko huolissasi omasta kunnostasi ja siitä, että voit juomalla menettää kaiken tuon hienon mitä kuvailit. Jos menetät terveytesi, menetät tosi paljon. Mitä ajattelet omista maksa-arvoistasi? Ehkä ne voisivat motivoida sinua vähentämisessä. Minulla tapahtui niin. Aloin miettimään ja puntaroimaan positiivisia ja negatiivisia juomisen puolia. Kirjoitin tänne jopa ihan listaa. Mitä hyvää tai huonoa juomaton viikko tuo/mitä negatiivista/ positiivista.

Tekstisi antoi sellaisen kuva, korjaa jos olen väärässä, että juomisesta ei ole sinulle koitunut negatiivista. Käytit sanaa ihana juominen. Etkö pode lainkaan krapulaa tai väsymystä? Itselläni tuo alkoi olla aika rajoittavaa ja ahdistavaa. Olin vetäytynyt ja masentunut.

Kirjoittele tänne lisää! Kerro mille tuntuu ja mistä voisit löytää motivaatiota vähentämiseen. Lapset/lapsi tarvitsee äitiään vielä pesästä lentämisenkin jälkeen… :sunglasses:

Hei Capdeville, löysin ketjusi vasta nyt, mutta haluan ehdottomasti sanoa että älä luovuta, kirjoita tänne äläkä tee liian korkeita tavoitteita itsellesi. Tuo kliseinen “päivä kerrallaan on niin totta”. Ja samalla armollinen myös itselle.

Jäin miettimään kirjoituksessasi sitä, että kerroit sinulla juomista lukuunottamatta kaiken muun olevan hyvin. Kaunis koti, takana kivulas avioero, työ jne. Eikö näistä kaikista kannata pitää kiinni?

Toisekseen; kerroit että olet 58-vuotias ja töissä. Uskon kyllä miten haasteellista tämän päivän työelämä on. Mutta entäpä sitten kun olet eläkkeellä, miten sitten päiväsi kulutat? Silloin sitä aikaa juopotteluun vasta löytyykin.

Itsestäni; olen 63v ja tissutellut tasaisesti koko elämäni. En ole kuitenkaan koskaan juonut päivittäin ja olen “pitänyt kirjaa” juomisistani useamman vuoden + tipattomat tammikuut jne. Maksa-arvoni ovat olleet ok, mitä nyt GT joskus ollut hitusen koholla.

Mutta; alkoholi on hermomyrkky. Ja nyt kun itselläni tutkitaan mahdollista hermovauriota, niin en voi olla miettimättä miten alkoholin käyttöni on mahtanut siihen vaikuttaa. No ok, ehkä ei ehkä joo, mutta tosiasiassa alkoholin käytöstähän ei ole mitään hyötyä. Ja omassa hetkessäni ajattelen näin; voin (tai on pakko) luopua alkoholin käytöstä, liikkumissta en halua luopua! Ja jos mahdollisesti joudun syömään jotain lääkkeitä loppuikäni, niin en halua kuormittaa liikaa vanhaa maksaani. Eli elämänhalu ja taistelutahto on vielä jäljellä.

Onko liian haasteellista ehdottaa, että menisit johonkin ohjattuun ryhmäliikuntaan, joka pitäisi sinut poissa yksinäisestä kodistasi, jossa on mahdollista juoda yksin? Jooga- ja pilatesryhmät tähtäävät rentoutukseen. Tai uimaan töiden jälkeen tai pitkälle lenkille ja saunaan sen päälle? Johonkin sellaiseen mieluisaan toimintaan, jolla hellisit itseäsi viinin juomisen sijaan. Tai varaisit itsellesi rentouttavan hieronnan, juuri sellaisen hellimishoidon palkinnoksi tahdonlujuudestasi. Kokeile ainakin.

Ja vielä; lääkärin voi vaihtaa jollei suju. Oli ihan pöyristyttävää lukea lääkärin käyttäytymisestä, joskin itse olen myös saanut huonoa hoitoa. Mutta sinä päätät.

Toivon hurjasti onnistumista sinulle. Sinulla on vielä kaikki mahdollisuuset tehdä loppuelämästäsi hyvä. Tsemppiä!