Peliveloista selviäminen

Olen nuori ongelmapelaaja. Olen kerryttänyt lyhyen ajan sisällä 40 000e pelivelkaa ja ahdistaa niin, että sydän hyppää rinnasta. Hankala nukkua, poissaoloja töistä. Pakenen ihmissuhdeongelmia pelien pyörteisiin ja sitten joku päässä naksahtaa eikä talletuksille tule loppua. Tilanne oli kesän hallinnassa, mutta on riistäytynyt viimeisten viikkojen aikana käsistä niin, että lainaa kertynyt lisää noin 20 000 aiempaan. Itkettää, ahdistaa, masentaa. Selviänkö näistä koskaan?

Minulla alkaa kahden viikon kuluttua hoitosuhde a-klinikalla. Olin yhteydessä kunnan velkaneuvontaan, aika menee noin kk päähän.

Kertokaa minulle toivoa, kokemusta ja tietoa. Miten olette selvinneet? Onko kenelläkään kokemusta jörjestelylainasta, miten päästä siihen peliongelman kanssa? Voiko tähän päästä ilman ulosottoa? Miten korko kasvaa ennen ulosottoon menoa, voinko laittaa kaikki lainat suorilta sinne vai onko parempi hakeutua vain osan kanssa? Minulla on toki velkojia useita, en edes enää tiedä kuinka paljon.

Kirjoitan ensimmäistä kertaa ns. julkisesti asiasta, keskusteluja olen lukenut vertaistuen toivossa. Haluan parantua ja saada elämän takaisin :cry:

Työpaikan ja ihmissuhteiden säilyttäminen ovat tärkeitä! Yksinäiselle työttömälle ulosotto tuntuu vielä raskaammalta.

Yhdistelylainaa ei välttämättä saa ilman takaajia pienellä korolla. Ennen ulosottoa kannattaa tehdä maksusuunnitelmia tai maksaa kokonaan halvimmat lainat pois. Muuten kuluja tulee oikeudenkäynneistä ja ulosoton taulukkomaksuista sen pari-kolme sataa jokaseen velkaan.

Mietin hetken ennen kuin kirjoitin tämän. Mielestäni paras vertaistuki on se, että joku saman itse kokenut sanoo asiat ihan suoraan, niitä tippaakaan kaunistelematta. Olen itse hävinnyt 250-300 tuhatta euroa.

Kuten kerroit, olet nuori ja tehnyt pelivelkasi lyhyen ajan sisään. Mielestäni paras ratkaisu on se, että annat kaikkien velkojesi mennä mahdollisimman pian ulosottoon ja menetät luottotietosi. Ulosotto ja luottotietojen menetys on monessa tilanteessa se ainut pelastus ja “aikalisä”. Siihen ei maailma kaadu. Juu, ulosotossa tulee velkoihin lisää kustannuksia, mutta et pääse enää pelaamaan lainarahalla. Lyhentelet vaan ulosottoa tulojesi mukaan. Olet JUURI NYT todennäköisesti “pelihulluuden” VAARALLISIMMASSA vaiheessa, koska velkaa on tullut lyhyen ajan sisään noin paljon + ihmissuhdeongelmat joista kerroit, ne joita pakenet pelaamalla.
Et ole elämässäsi siinä vaiheessa, että pystyt olemaan pelaamatta.

Nyt jos sovittelet asioita ja teet maksusuunnittelmia niin pelaat todennäköisesti lisää, maksusuunnitelmat ei toteudu, ja kohta velkasi on 100-150k, se on nuorelle ihmiselle todella kova paukku. Siinä summassa on sitten niin kovat korot ja kustannukset, että sitä ei ees keskituloisena hoideta niin vaan, se ei ole mikään pienikorkoinen asuntolaina. Nykyinen velkasi, ilmeisesti noin 40 tonnia + korot ja muut kustannukset… pikavipeistä ja lainoista (oikeeta lainattua rahaa) on jo sekin sellainen asia, että senkin maksamiseen menee keskituloiselta 6-10v.

100-150 tonnin peliveloista (korot + kymmeniä eri velkojia + muut kustannukset), siitä et niin vaan selviä. Vielä ei ole GAME OVER.

Peliriippuvuus on rahanmenon puolesta paljon pahempi asia kuin alkoholi tai huumeongelma.
Sori, mutta asiat pitää sanoa suoraan. Toivoisin, että joku olisi sanonut minulle aikoinaan asioita samaan malliin.
Älä hemmetissä tee nyt enempää tyhmyyksiä.

Toivon sinulle kaikkea hyvää, juuri siksi kirjoitin näin suorasanaisesti.

Kiitos äärettömän paljon vastsuksista, itku silmässä luen näitä. En ikinä tule varmaan ymmärtämään, miksi olen pilannut elämästäni seuraavat 5-10 vuotta. Haaveissa on ollut matkustaa, nauttia elämästä. Nämä saa nyt unohtaa :cry:

Velat tuntuvat Jokuvaan velkoihin vielä kohtuullisimmilta. Paljonko sinä lyhennät veloista ulosottoon, paljonko kuussa jää rahaa? Onko ulosotosta pääsyä koskaan, kunnes kaikki on kuitattu? Mitenhän velkajärjestelyn laita, onko siihen peliongelmaisella mahdollisuutta?

Mietin maksuja… Tällä hetkellä lyhennyksiä olisi noin 1000e kuussa, varat ei mitenkään riitä. Kannattaako minun maksaa isompikorkoisiin firmoihin lyhennyksiä ja päästää pienempikorkoiset ulostottoon vai miten on järkevin? Minimilaina on 1000e, max 15 000. Mitenhän velkojat antaa maksusuunnitelmia esim lyhennysvapaita. En todellakaan tiedä mitä tehdä.

Ja olen äärettömän kiitollinen suorasta vastauksesta. Moraalisaarnaa en kaipaa, mutta faktat otan vastaan

Olen lähdössä pian myös reissuun. Matka varattu aikoja sitten ja maksettukin pääosin. Poden äörettömää ahdistusta siitä, että lähden velkarahalla lomalle ja en pysty hoidella asioita. Toisaalta viikon pakkoloma raha- ja peliasioista on varmasti enemmän kuin tarpeen. Matkaseuralaiseni ei siis tiedä ongelmistani mitään. Vuodatin eilen asiaa peluuri- puhelinlinjalle, sillä tarvitsin jonkun jolle purkaa asiaa ja jonkun joka ns. antaa minun lähteä ‘hyvällä omallatunnolla’.

Matkaankin lainarahalla :confused: Sanoisin, että annat vaan kaikkien mennä ulosottoon, etkä ala mitään kikkailemaan.
Saat mielenrauhan itselles, etkä sotke enempää raha-asioitasi. Et luultavasti ole selättänyt peliongelmaa ollenkaan kuten sanoin. Olet lyheyen ajan sisään tehnyt velkasi. Jos sulla on hoitamaton paha peliongelma ja saat lisää lainaa niin oot korviasia myöten kusessa ensi kevääseen mennessä.
Nyt sulla on 40 tonnia + kulut, korot yms… Jos pääset käsiksi lainarahoihin vielä tästä eteenpäin niin pahoin pelkään, että keväällä sulla on 70 tonnia + kulut, korot yms. :cry:

Olen siis pelannut elämässäni 250-300k, ei mulla sellasta velkaa ole ollut koskaan. Mulla on velkaa nyt 12 tonnia enää.
Lyhennän sitä ulosotossa noin 1200e kuussa. Taulukkomaksuja ei minulta enää mene. Sanon siksi näin kovasanaisesti, koska suora puhe on näissä asioissa ainut toimiva konsti. Pelivelkojen vähättely vie vaan syvemmälle.

Kyllä, matkaankin lainarahalla. Ajattelen, että se esim. noin 400-500e mitä reissuun menee ei tässä konkurssissa enää tunnu missään. Saan myös ehkä toivottavan tauon tähän tämän hetkiseen mimenomaan vaaralliseen pelihulluuteen. Reissussa en voi pelata, ystäväni ei tiedä asiasta.

Kauanko olet lyhennellyt velkoja, kun velkaa on enää 12 000e? Olet ilmeisen hyväpalkkaisessa työssä, jos lyhentelet lainoja 1200e/kk.

Miten ulosotto, viekö se ihan joka palkasta tietyn osan rahoista? Lisistä jne vuorotyöläisellä vai onko siinä kiinteä kk erä?

Saanko kysyä missä ajassa vastailleet olette tehneet pelivelkanne?

Itse olen suht nuori vielä ja saanut itselleni kerättyä reippaasti yli 50 000e velat. En edes ole uskaltanut laskea kuinka lähellä satasta olen.
Tuo vaihe oli pahin, en halunnut antaa valtaa ulosotolle ja yritin keksiä ratkaisuja. Pelasin ja lainasin vielä lisää, voittojen toivossa tietenkin. Sitten tein päätöksen päästää kaikki ulosottoon.
Vielä en ole perinnässäkään asti mutta sinne lainat valuvat pikkuhiljaa. Oloni on jo paljon rauhallisempi. Ulosotto vie minulta paljon vähemmän mitä makselin lyhennyksiä palkastani.
En voi enää velkaantua ja rahaa jää enemmän. Tosin tuloillani velka vain kasvaa ulosotossa mutta se on silti paras ratkaisu. Ehkä joskus haen velkajärjestelyyn.
Läheiset ja oma elämä on tärkein. Elämä on elämisen arvoinen vaikka ulosotossa olisikin. Nyt olen Peli poikki-ohjelmassa ja toivon pääseväni kuiville pelaamisen suhteen. Tsemppiä tosi paljon!

Ainiin, tein yhdellä sivustolla analyysin rahankäytöstäni. Olen 12kk aikana tallettanut ilmeisesti 385 000e. Eihän mulla sellaisia rahoja ole ollut mutta voitot hakattu aina takaisin ja samat rahat kiertäneet tilin kautta monta kertaa. Aikamoinen herätys nähdä tuollaisia lukuja.

Ulosoton karu todellisuus selviää vasta kun sitä on lähtenyt 3-5 tilistä.
Silloin tajuaa mitä sen pelatun rahan eteen joutuu todella tekemään saadakseen sen maksetuksi.
Töissäkäyvällä ihmisellä elintaso putoaa tuntuvasti. Jos ennen oli netto 2100… nyt se onkin noin 1400.

Joutuu opetella elämään uudestaan pienien tulojen mukaan. 50 tonnin ulosoton maksamisessa (kuluineen ja korkoineen) menee keskituloisella oikeasti se 10-15vuotta.

Ulosotto vie joka ikisestä tilistä noin 1/3.
Kuukausittainen suojaosuus pitää kuitenkin jäädä. Suojaosuus riippuu huollettavien määrästä yms.
Suojaosuutta voi katsoa googlettamalla. Suojaosuudesta on tässä vaiheessa turha puhua enempää kun se on niin tapauskohtainen.

Ulosotto ei erittele vuorolisiä tai sitä mistä palkka koostuu. Ulosotto katsoo vain nettotuloja.
Nettotulot on siis se mitä jää verojen ja muiden maksujen jälkeen.

Esimerkki:

3000e tili (brutto).
Vero % 20+ 5% menee muita kuluja tilistä. Riippuen kuuluuko kirkkoon yms.
Veroja ja muita kuluja menee siis tilistä tässä esimerkkilaskelmassa yhteensä 25%

Eli nettotulot on 2250

2250/3 = ulosottoon menee 765e
Tuon 765e ulosotto käyttää sitten velkojen maksuun ja kuluihin. Jos on paljon velkojia ja iso ulosottovelka, niin kokonaisumma ulosotossa voi lyhentyä vain muutamilla kympeillä tai satasilla.

Uloston jälkeen sinulle jää 1485e/kk

Kannattaa pitää oma veroprosentti tarpeeksi korkeena. Ulosotto lyhenee toki pienellä veroprosentilla nopeammin, mutta mätkyjä ei kannata ottaa. Veromätkyissä juoksee sitten se korko jos niitä ei saakkaan maksettua. Paha niitä isoja mätkyjä on maksella jos ulosotto on jo muutenkin vienyt tileistä. Ulosotto ottaa mahdolliset veronpalautukset suoraan itselleen.

Jokuvaan, kirjoitat niin totta. Surullista, että karu totuus tulee monelle eteen vasta aika myöhään. Silloin kun velkaannutaan ei välttämättä ymmärretä mitä se tarkoittaa kun ne velat on maksettava korkojen kera takaisin. En tiedä mitä tapahtuu jos velkaa on niin paljon ettei sitä pysty maksamaan. Pysyykö ne ulosotossa ihan ikuisesti vai vanheneeko ne joskus?

Kaikki velat vanhenee 20-25 vuodessa. Se on kuitenkin todella pitkä aika odotella :smiley:
Ulosotto ottaa vaikka eläkkeestä. Huom. tuokin vanhentumisaika voi tulevaisuudessa muuttua vaikka 30-35 vuodeksi, se on vaan lainsäädäntö.

oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulo … minen.html

"Vuoden 2015 alusta tuli voimaan säännös velan lopullisesta vanhentumisesta, joka lasketaan velan erääntymisestä. Ennen lakimuutoksen voimaantuloa velkoja saattoi periä velkaa määräämättömän ajan, jos hän katkaisi velan vanhentumisen kolmen vuoden välein, eikä hakenut velallista vastaan ulosottoperustetta. Lakimuutoksen jälkeen myös tällaisille veloille tuli lopullinen vanhentumisaika.

Velan erääntymispäivästä laskettava vanhentumisaika on 20 vuotta. Jos velkojana on luonnollinen henkilö, vanhentumisaika on 25 vuotta. Tätä vanhentumisaikaa ei voi katkaista. Säännös koskee luonnollisen henkilön sopimukseen perustuvaa rahavelkaa.

Vanhentumista koskevia uusia säännöksiä sovelletaan rajoitetusti taannehtivasti. Lain voimaan tullessa vanhentumisajasta katsotaan kuluneen enintään 15 vuotta. Tämä merkitsee sitä, että velkoja voi periä saataviaan lain voimaantulon jälkeen vielä 5 tai 10 vuotta.

Ulosotossa ei oteta automaattisesti huomioon velan erääntymisestä laskettavaa vanhentumista, vaan velallisen on vedottava siihen ja esitettävä erääntymisestä selvitys. "

Myös velkajärjestely on joissain tapauksissa mahdollinen

takuusaatio.fi/tietoa-ja-ra … istuimesta

Hae velkajärjestelyä tuomioistuimesta

Yksityishenkilön velkajärjestelyllä voidaan ratkaista sellaiset velkaongelmat, joihin ei muuta keinoa löydy, koska maksukyky ei riitä kaikkien velkojen maksamiseen. Velkajärjestelyssä velkoja maksetaan oman maksykyvyn mukaan tavallisesti kolmesta viiteen vuotta ja loput, maksamatta jääneet velat saa anteeksi.

Joo, ei tuohon ole mitään lisättävää, kyllä on pitkä aika 20-25 vuotta. Nämä tällaiset tiedot pitäisi olla tietoiskuna ja isolla kirjoitettuna kaikkien velanantajien sivuilla.

Surullista on se miten helposti/ nopeasti peliongelmainen voi velkaantua ja sössiä raha-asiat:
Istut koneen ääressä 1-4 kuukautta. esim yhteenlaskettuna vain 50-100 tuntia.
Näpyttelet hiirellä näyttöä, jossa vilkkuu pelikuvakkeet…otat vippiä ja lainaa. HÄVIÄT…
Kappas, sulla onkin 25-50 tonnia velkaa monille eri velkojille.

25-50 tonnia + (korot ja kulut ) siihen saa tehdä aika monta tuntia työtä, jotta sen saa kuitattua.

Leikitäänpä hetki ajatuksella:

Varastotyöntekijä: arkisin 8-16 päivätöissä, ei mitään lisiä.

Tuntipalkka olisi vaikka 12,5e… nettotuntipalkka noin 10e.

50 000e/ 10e = 5000 työtuntia.

Kuukaudessa on keskimäärin 21 työpäivää, eli 168 työtuntia. Vuodessa 2016 työtuntia.

Joutuisit tekemään 3 vuotta putkeen töitä 12,5 euron tuntipalkalla saadaksesi kasaan 50 000 euroa :open_mouth:
(huom. laskelmassa ei ole huomioitu asumista, elämistä, ruokaa, eikä yhtään mitään muutakaan) :unamused:

Todellisuudessa tuota 50 tonnin “pelimokaa” makselee noilla tuloilla sen 10-15 vuotta. Jollainhan sitä pitää ihmisen elääkin.
Aika hemmetin kova hinta siitä, että oli tietokoneen/kännykän ääressä 100 tuntia.

Tää on kyllä niin pysäyttävää. Ahdistaa pelkkä ajatuskin. Niinkuin Anja sanoi, niin nuo pitäisi lukea isolla jo lainasivuilla. Ja oikeastaan vielä isommin pelisivuilla. Muistan kun oli tiltti päällä ja sitä vaan pelasi ja pelasi ja mietti että rahaa se vain on ja vitutti. Kumpa omat pelit olisi oikeasti nyt pelattu.

Kiitos jälleen vastauksista. On kyllä todella pysäyttävää katsoa noita lukuja. On myös hankala ymmärtää itseä miten on tilanteen antanut tapahtua, tuntuu kuin kyseessä olisi jokin ‘toinen minä’.

Tiedostan ja myönnän kyllä ongelman, ensi viikolla aika a-klinikalle. Myös velkaneuvontaan olen ollut yhteydessä. Onko kukaan teistä velkajärjestelyssä, miten asiat ovat sen kanssa hoituneet? Itse sinnittelen vielä ja mietin, onko minulla mahdollisuus saada neuvoteltua järjestelyä niin että en joutuisi ulosottoon. Tuntuu aivan ylitsepääsemättömän pahalta joutua luottotiedottomaksi. Olen aina pitänyt ja pidänkin itseä fiksuna, mutta tämä asia ei päässäni puolla asiaa. Kyse on tietenkin sairaudesta, riippuvuudesta.

Itsellä kuukaudessa jää käteen noin 1850e, eli ei hurraamista. Oletteko pystyneet nauttimaan elämästä ulosotosta huolimatta? Matkustelemaan koskaan tai kerryttämään edes pieniä säästöjä?

Miten ulosotto katsoo jos on säästöjä olemassa, viedäänkö myös ne maksuihin?

Velkajärjestelyyn joutuu maksamaan kuukaudessa suuremman summan kuin ulosottoon. Velkajärjestelyssä velallisella on vastuu noitten maksujen hoitamisesta. Jos ei hoida noita maksuja velkajärjestely loppuu ja perintä jatkuu.

Ulosotto vie säästötkin jos on tilillä vähän toista tonnia uo ottaa myös siitä osansa.

fi.m.wikipedia.org/wiki/Ulosotto

Ulosottoa ei kannata pelätä oikeastaan pelastus ylivelkaantunelle eipä tuu lisää velkaa.

… Ja lisäksi, miten teillä on onnistunut luottotiedottomana asunnon hakinta, vakuutukset jnejne?

Okei, eli jos ei ole kuin reilu 1000e säästöjä, ulosotto ei puutu näihin? Olisi edes pientä pesämunaa jos ulosotto tässä tapauksessa uhkaa.

Paljonkohan velkajärjestelyssä viedään tililtä. Ahdistaa

Noin 1000-1300 euroa saa olla luultavasti tilillä, koska suojaosuus pitää jättää puolitoistakertaisena.

Luin muutama viikko sitten aiheesta.

“Kun ulosmitataan rahavaroja tililtä, velalliselle on jätettävä laissa määritelty suojaosuus puolitoistakertaisena.”

"Ulosottoviranomainen saa velallisen tilitiedot tiedustelemalla niitä joka kerta erikseen.

Velalliselle ei tarvitse ilmoittaa seuraamisesta ollenkaan. Ulosmittauksesta taas ilmoitetaan jälkikäteen.

• Ennakkoilmoittaminen saattaisi tehdä toimenpiteen tyhjäksi. Jos velalliselle ilmoitetaan, että tyhjennämme tilin viikon päästä, voi olla, että se tyhjenee jotenkin muuten jo sitä ennen."

aamulehti.fi/a/24150010