Pelivelkoja

Köyhän pelivelkaisen on pakko ostaa luotolla, maksaen tietenkin seuraavassa kuussa takaisin, ettei mene korkoja. Kaikki tulot menevät velkojen maksuun:(

Moi,
olen 34 v. mies ja pelivelkani on n.40 000 e…pliis autaakkaa jos osaatttee…olen ihan toivoton…haluaisin elämäni takaisin…vaimo ei tiedä mitään, jos sanon sille, kai se sitten lähtee ja vie mun pojan mukaan…:frowning: :frowning: eiiiiii en jaksaa enää…miten maksaisin rahat takaisin, mikä on paras keino??? pliiis…

Moi.

Peliveloista oma versioni. Oon vakituisessa työssä käyvä nuori mies. Palkkakin ihan kohtalainen mutta kaikki rahat on mennyt pelaamiseen muutaman vuoden ajan. Viimeisen vuoden ajan pelannu omien rahojen lisäksi myös lainarahat. Melkein jokaisesta vippi firmasta on tullu otettua lainaa ja suurin osa maksamatta. Osa on jo matkalla ulosottoon. Joustoluottoa 6000e, pikavippejä saman verran. Ajatus pelottaa mikä vippien tämän hetkinen summa on…pian se selviää. Alkaa laskujen aukominen ja velkojen järjesteleminen. Pelaaminen loppu nyt eikä huomenna. :bulb:

Visalla 2600 euroa ja toisella kortilla 1100 euroa. Mitähän noillakin rahoilla olisi saanut? Ei auta miettiä, täytyy vaan maksaa pois ja lopettaa pelaaminen.

Terve

Pelivelat maksettu pois, pankki antoi lainaa 22500€ ja velat maksettiin saman tien pankissa pois, nyt on yksi pankin laina mitä lyhennän, pienellä korolla ja rahaa jää elämiseen. Itselläni on vakituinen työ tulot brutto vaihtelee n. 1600-2000e välillä kk. Ja löytyy ennestään jo saman pankin asuntolaina, Laina on minun ja vaimon nimissä, en olisi itsestäni sitä saanu ilman vaimoa. Eli jos on säännölliset tulot ja suhde vaimoon tai kenen kannssa saisi lainan otettua kunnossa niin suosittelen pankissa käymistä. Hyvää kesää!

Miten niin maksettu, jos lainaa olet lainalle ottanut? Nyt alkaa vasta se todellinen maksaminen. Hyvilläkin tuloilla tuosta summasta on tuskaa vielä todella monelle kuukaudelle. Joudut hyväksymään sen, että kun naapuri lähtee Thaimaaseen niin sinä lyhennät lainaa. Onneksi sentään vain yhtä isoa lainaa ja kuukausierä on kohtuullinen. Nimimerkillä kokemusta on.

Moni meistä asiamme sössineistä toivoo yhden ison lainan saamista, jolla sitten maksettaisiin sinne sun tänne kertyneet saatavat. Se voi olla pelastus, tai sitten suurin virhe siihen mennessä.
Itse toivon, että saan pikkuhiljaa talouttani tasapainoon ja luottokorttivingutuksia maksettua takaisin. Sitten kun on pankille näyttää, että olen ollut pelaamatta ja pystyn kantamaan vastuuni rahankäytöstä, ottaisin mielelläni sen yhden lainan jota lyhentää. Syyskuuta pidän itse sellaisena merkkipaaluna, että silloin käyn pankissa. Siihen mennessä tavoitteena maksaa ja pienentää jokaisen luoton limittiä niin paljon kuin vain pystyn.

Ja onhan se tottakai niin, että siitä naapurin Aasian reissusta ei voi katkeroitua. Jos näin käy, ei ole asioidensa kanssa nöyrtynyt riittävästi. Silloin uusi kierre on nurkan takana.

Eli järkevämpää olisi ollut maksaa yli 1000€ kuussa kulutusluottoja 5 vuoden ajan ku ottaa laina 8 vuodelle alle 300e kk erällä? lyhennys on kuussa 200€ ja korko 70€, ja hei ei kuule paljoa ulkomaan matkat nappaa! Joo on tämäkin foorumi menny aika perseelleen , no haistakaa sit vittu ja hajotkaa velkoihinne. Itse olen ainakin tyytyväinen tilanteeseeni.

Kukaan ei ole sanonut että olisi järkevämpää maksaa paljon, kuin maksaa vähän. Paitsi sinä tuossa kirjoituksessa. Kukaan ei myöskään aio haistaa yhtään mitään tai hajota mihinkään.
Jos et kestä kritiikkiä, joka EI EDES OLE KRITIIKKIÄ, niin ole ennemmin hiljaa kuin alat haistattelemaan.

Itse kirjoitin asiasta, johon voisin itse kompastua. Eli kun yhdellä lainalla on maksettu kaikki luotot, voisin ajautua helposti vinguttamaan kortteja taas. Siksi aion ensin näyttää itselleni että pystyn siihen.
Mikä kullekin sopii.
Sinä olet tyytyväinen tilanteeseesi ja minä omaani. Jep.

Harvinaista, että näin monta virhettä on saatu mahtumaan noinkin lyhkäiseen virkkeeseen. Ensinnäkin Thaimaa ei ole tällä hetkellä mikään ykköslomakohde jos edes hitusen on pitänyt silmiään auki ja joskus vaikka uutiset katsonut. Toiseksi, mihinkään maaseen ei lähdetä vaan maahan, siis Thaimaahan. Kolmanneksi, mitä väliä jollain naapurin tekemisillä? Aina löytyy joku jolla on enemmän rahaa paitsi jos on Bill Gates.

No onpas harvinaisen typerä ja tarpeeton vastaus “toiselta vieraalta”. Se, että saa pankilta sen yhden ison lainan, on monille varmasti mainio ja tervetullut mahdollisuus päästä pois velkakierteestä. Jos sataa pientä lainaa jossakin, joita ei kuitenkaan saa maksettua pois kerrallaan nopeasti, niin houkutus ruveta “voittamaan” ne rahat takaisin on varmasti monille liian suuri. Hyvä juttu “ensimmäinen vieras”, että olet saanut asiasi järjestykseen! Tsemppiä!!

Sivustaseuraaja kommentoi.
Thaimaa ei ole ehkä se ykköslomakohde tähän aikaan vuodesta mutta talvella kyllä. Jokainen aurinkoa ja lämpöä rakastava, paikan päällä käynyt ei voi olla kuin haikailematta takaisin. Väkivaltaisuudet ovat loppuneet ja elämä normalisoituu.
Tuohon puhekielen ilmaukseen syyllistyy jopa journalistit, joten en pane sille virheelle suurta arvoa.
Samaa mieltä, että naapurin tekemisillä ei pitäisi olla väliä. Kirjoittaja ilmeisesti haluaa ilmaista, että peliriippuvaisella on itsetunto mennyttä syyllisyyden ja häpeän takia. Ja ihan varmasti tulee ajateltua mitä pelatuilla rahoilla olisi voinut tehdä.

Kyllä varmaan näinkin mutta monesti sen yhden ison lainan jälkeen sorrutaan taas ottamaan vippejä, kun kaikki rahat menee lainanmaksuun tai muuten ongelmaa ei ole vielä käsitelty, että pelaaminen loppuisi. Ehkäpä juuri siksi, että kun naapurillakin on jotakin niin täytyyhän minunkin saada keinolla millä hyvänsä (Suomalaista kateellisuutta). Tämä taas johtaa suhteettomiin, jopa vuosikymmenen velkakierteeseen, jossa eletään tilistä toiseen ja kädestä suuhun. Lopulta katkeroidutaan tai tehdään itselle jotakin. Ei siis ehkä niin typerä vastaus ollenkaan “toiselta vieraalta”, vaikka provosoituun sävyyn hieman kirjotettukin.

Jos asia on kuten kirjoitat ja olet asian hyväksynyt, niin miksi provosoidut?

Varmaankin n. 1100 euroa. Oon pelannu 3 vuotta pokeria niin, että laittanu 50 euroo kuussa ja hakannu ne pois tai jos voittanu hyvin ni kotiuttanu ja jatkanu seuraavas kuussa, nyt sitte kesäloma alko ja ei ollu oikeen suunnitelmia, ni päätin pelailla pokeria hieman. alkuun meni liiankin hyvin ja laitettu 50€ n. 20 kertaistui, kunnes alko kunnon badbeatti ja kaikki meni jossain vaiheessa. Sitten meni loput palkasta + pienet säästöt mitä olin säästänyt, ja siitä päästiin pikavippikierteeseen joita on nyt siis 1100 euroa. En ymmärrä miten voi 2 viikossa saada talouden näin saatanan kuralle.
Eräpäivät vipeissä 2.6 alkaen kuun loppuun asti, ja palkkaa ei tule kun joku 1200 euroa josta miinus vuokra 400 ja muut laskut. kiinnostaa nyt siis vitusti tietää millähän makselis nuo kaikki ettei tästä ala sellanen kierre. Ja eniten ihmettelen sitä miten näin pitkän pelaamisen jälkeen pelaamiseni lähti käsistä, ja samalla pelaaminen oli niin typerää, ettei edes voi voittaa, kun yrittää vaan saada rahaa vitutuksissaa ku menettäny nii paljon. mistää en saa lainaa noiden velkojen päälle. Lopettelin viikko sitten pelailun, eikä oikeestaa ees tee mieli pelata, mut vituttaa ihan sairaasti se et koko kesä menee köyhyydessä ja stressaten että saako kaiken maksettuu ajallaan, vai kerkeekö perintää jo osa vipeistä. Tsemppiä kaikille tän ongelman parissa oleville, nyt kyllä ymmärrän millasta helvettii tääki on, vaikka tää kaikki tapahtu niin nopeesti. Ite sitten väännän paskalla palkalla koko kesän nyt että pääsee taas talous balanssii ja saa joku kaunis päivä taas rahaa vähän säästöö, edes 20 euroa kuussa :slight_smile:

Moi

Kantsii pitää kiinni ajatuksesta ettei tee mieli pelata. Se meinaa hiipii aika äkkiä takaisin, ja siinä käy vielä huonommin; Itse ajattelin sen aikoinaan että winning is losing, mitä enemmän voitan sitä enemmän tulen häviämään, ja niin siinä kävi.

Nyt olen velkani maksanut, ja voin sanoa että paljon meni, en kaipaa niitä rahoja mutta se aika minkä hukkasin on ikuisesti mennyt, ja laulun sanoin ei nuoruuttaan voi elää uudestaan.

Tsemppiä vaan, jos et pelaa VOITAT

On kyllä oikeasti kiva kuulla, että ongelmapelaajat (kaltaiseni) saavat finanssiasiat jonkinlaiseen järjestykseen. Olemme yksilöitä, joten on hienoa, että kukin meistä löytää itselleen sopivan keinon taloutensa uudelleen järjestämiseen velkaannuttuaan. Peliongelmat ja niiden vuoksi velkaantuminen on arka aihe, joten mielestäni tällä foorumillä olisi kiva kuulla enemmin kannustavia kommentteja ja niitä olenkin onneksi tämän foorumin kautta suurimmaksi osaksi saanutkin. Itse toivotan tsemppiä kaikille toipujille ja yrittäkäähän nauttia kesästä kaikesta huolimatta!

sainpaha asiat järjestettyä, kiitos erään rakkaan ihmisen =) tästä nyt selvitään. Hyvästit vippifirmat ja unettomat yöt sekä aurinkoiset päivät kaihtimet kiinni pokerin ääressä. Myös tästä foorumista oli paljon hyötyä että tajusin laittaa stopin ajoissa asioihin. Tästä 5kk eteenpäin ja olis kaikki maksettu. Toivon kaikille oikein hyvää kesää, ja tsemppiä kaikille ketkä lopettanut pelailun, muistakaa että asiat järjestyy aina jos tosissaan haluaa että ne järjestyy :slight_smile:

Nyt loppu!! velkaa on kertyny yhteensä n. 20000€. Miehelle kerroin tänää mun pikku ongelmasta. Se kannatti, vaikka nyt onki hiukka kiree tunnelma kotona. Pelkkä puhuminen jollekki läheiselle autto. Aikasemmin oon kyllä käyny psykiatrilla ja saanu vaa lääkkeitä. Nyt ei ainakaa tartte salailla ja valehdella mihin kaikki rahat menee/meni. On paljo motivoituneempi olo kun sai suunsa auki ja tunnusti ja myönsi mokanneensa todella pahasti. ehkä voin taas pikkuhiljaa ruveta nauttimaan elämästä.

Ihanaa, enää 1550 euroa Visalla ja toisella kortilla 1400 euroa. Vuoden loppuun mennessä olen pelivelaton!!! Johan näitä velkoja onkin maksettu vuodesta 2006! Joku voisi kysyä miksi mulla ne velat on vielä Visalla. Silloin kun oli sen reilut 16 000 euroa velkaa niin toki oli yksi isompi luotto mutta “siirsin” velat korteille kun jäljellä oli nelisen tonnia ja nyt ei ahdista enää kulutusluotto. Korot kun on niin mitättömät niin korttivelkakaan ei maksa mitään (ei ainakaan S-pankissa). Korttien velkoja ei juuri pankissa noteerata, mutta erilliset kulutusluotot kylläkin (100 000 euroan asuntolainaa hakiessa ei kortteja edes kuukauden päivät sitten tarkistettu!).