Relax. Kaikki on hoidettavissa. Aloita asettamalla netissä vaikka itsellesi luotonantokielto. Se auttaa sortumasta uusiin velkoihin. Kelan kanssa aloita neuvottelut minimilyhennyksistä, esim vain 20e/kk. Ano erillisellä hakemuksella vapautusta tuosta 15%korotuksesta kun olet hävinnytkin ne osakerahat ja yritä osoittaa että et ole ostanut osakkeita kelan avustuksella vaan käyttänyt ne opintoihin ja elämiseen.
Opintolainasta hae kaksi lyhennysvapaata kuukautta.
Pankkiin mene sopimaan erillinen maksusopimus, jossa nyt alentuneesti maksukykyisenä et pysty lyhentämään pankin velkaa, vaan vaikka 6kk maksat pelkkiä korkoja, sitten taas lyhennät, mutta kohtuullista summaa aluksi. Voit nostaa lyhennyssummaa sitten kun saat kalliimmaksi tulevat korkeakorkoiset velat ensin pois.
Lyhennä visaa ja muista että lakkautat sen luotto-ominaisuuden ainakin toistaiseksi. Tällöin summa pienenee koko ajan. Säädä siihenkin alkuun pieni lyhennys, kunnes ge-laina on pois.
Kerro vanhemmille tilanteesi ja että et juuri nyt pysty maksamaan velkaa, että jos sopii, katsotaan vuoden kuluttua?
Ja sitten se kallein laina, eli laina minkä korko on suurin. Se ensin pois. Sitä lyhennä niin suurissa erissä kuin ikinä siedät ja jos saat lisätienestiä jostain niin kaikesta tulosta puolet aina tämän lainan lyhentämiseen.
Ja täkein; tuki rahavuoto, lopeta pelaaminen. Hae apua. Kun vuoto lakkaa, velat lyhenevät, elämä kirkastuu päivä päivältä.
Yhteensä pelivelkojen määrä tällä hetkellä on noin 65 000 - 72 000 euroa, tarkkaa summaa en osaa sanoa, kun en ole sitä vielä laskenut, huomenna olisi tarkoitus sekin selvittää. Työpaikka vaihtui 3 viikkoa sitten pienipalkkaiseen osa-aikatyöhön (tulot noin 1000 kk), josta en ole varma saanko sitäkään pidettyä. Luottotiedot ei ole mennyt vielä, mutta tulevat menemään viimeistään ensi kuussa, omalla tavalla se voi olla helpotuskin, koska sitten ei ainakaan pysty tekemään enää lisää velkaa.
En tiedä miten aion nuo velat maksaa ja saanko niitä ikinä maksetuksi, korot juoksevat koko ajan, eikä tietoa isommista tuloista. Tänään olen virallisesti lopulta myöntänyt itselleni peliriippuvuuden ja lähtenyt hakemaan siihen apua. Huomenna on tiedossa rankat keskustelut ainakin avopuolison ja vanhempien kanssa. Ikää tällä hetkellä 31 vuotta ja peliongelmaa takana vajaat 3 vuotta ja tällä hetkellä näyttää että tulevaisuus täysin tuhottu. Eipä ihme että tällä hetkellä ei tuo eläminen ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto.
Hei Enity & muut,
Kyllä selviät. Minulla on 100 000 euron pelivelat jotka ovat nyt yhtä lainaa ja joitain pikavippejä (kun eivät firmat ole vielä pistäneet UO:on) lukuunottamatta jo ulosotossa. Elämää helpotti huomattavasti luottotietojen menetys ja ulosottoviranomaisen luona käynti. Palkasta menee osa ja vuosia joudun maksamaan. Asuntolainaa on yhdessä puolison kanssa mutta talo ei mennyt alta; asuntolainaa on vielä sen verran paljon ettei siitä noita pelivelkoja olisi kuitattu.
Yritin pitkään sinnitellä ja sopiakin velkojien kanssa mutta määrät ja velat eri velkojille kävivät liian suureksi. Otin sitten yhden päivän ja soitin isoimmat velkojat läpi ja kerroin että en pysty lainaa sovitussa ja vaaditussa aikataulussa hoitamaan. En syytä vaikeuksiin kertonut muuta kuin sanoin että tämä on aivan omaa syytäni. Minun aikomukseni on maksaa joka penni velkojille takaisin, vaikka nyt sitten näin UO:n kautta.
Puolison kanssa on asiat selvitetty ja sisaruksille. Minulla ei ole enää mitään pankki/verkkopankkitunnuksia. Kaikki rahat ovat puolison hallinnassa ja sekin on aivan älyttömän huojentavaa. Muutama kolikko lompakossa korkeintaan.
On ihan eri juttu mennä postilaatikolle kun sieltä tulee pääasiassa vain ulosottoviranomaiselta postia kerran pari kuussa eikä enää päivittäin pikavippi/perintätoimistojen karhukirjeitä, joita piti paniikissa yrittää ehtiä laatikosta hakea ennen puolisoa. Ihan järjetöntä panikoimista.
Olen nyt ollut pelaamatta tämän vuoden tammikuun repsahduksesta lähtien. Olen kovasti tutkiskellut omia käyttäytymismallejani. Ennen kaikkea sitä mikä sai pelaamaan ja repsahtamaan ja sitä kautta mitä minun pitää välttää etten taas sorru pelaamaan. Aina jos vähänkin tulee pelihalut niin pysähdyn miettimään mikä minulle on tärkeää: haluanko todellakin riskeerata tämän kaiken jo alkaneen toipumisen ja päivänpaisteen ja palata siihen ahdistavaan, pakonomaiseen pelaamiseen ja salailun kierteeseen. Ja valinta on loppujen lopuksi ollutkin helppo ja käynyt aina vain helpommaksi. Eikä pelihalujakaan enää juuri ole ollut.
Toivotan sinulle ja kaikille muillekin jaksamista!
(Menkääs muuten syksyiseen metsään, lenkipolulle kävelemään ilman mp3-soitinta. Kulkekaa rauhassa hiljakseen, metsän ääniä kuulostellen ja elämää tarkkaillen. Elämässä on niin paljon enemmän.)
Moikka,
pelivelat on paha riesa vielä vuosienkin jälkeen. Periaatteessa kyllä velkaa olis voinut tullut nuoruudessa tehdystä töppäyksestä, kännipäissä hölmöilystä, tyhmästä päähän pistosta, päälle kaaatuneesta takauksesta 90-luvun lamassa tai huonosta talokaupasta. Joten eihän peliveloissa oleva ole velkojensa kanssa tässä yhteiskunnassa yksin. Peliriippuvaiselle vaan kävi näin. Jollekin muulle jotenkin muuten. Mutta itseään täytyy niskasta ottaa kiinni ja lopettaa pelit ja tähtee tarpomaan sinne hankeen vaikka tuntuisi kuinka tuskalliselta. Asiat tulee järjestää ja nöyrtyä.
Noilla eväillä meikäläinen hoiti 20 000 euron velat (asunto- ja autolainan lomassa). Olen tähänkin ketjuun kirjotellut mutta en enää muista millä nimellä, kun en halua palata enää siihen aikaan lukemalla ketjua läpi.
T: Mies 28vee ja jälleen elämä edessä (neljä vuotta sitten ei näyttänyt siltä)!
Päivitystä vuodentakaiseen tilanteeseen.
Eli tilanne oli:
1 iso laina 35 000.
joustoluotto: 4000
pikavippejä yms. 1500€
Todellisuudessa tilanne oli pahempi, jota en tiennytkään.
Oli laina 35 000
joustoluotto 4000
ja pikavippejä, verorästejä yms noin 6000 euron edestä kun ne meni ulosottoon.
+opintolainat 3000euroa
Älkää päästäkö vippejä ulosottoon, tulee heti isot summat pienistä summista kokoon.
Viime vuonna lyhensin lainoja:
Iso laina 35 000 —>30000
Joustoluotto 4000+pikavipit ymsä 6000= 10 000 —>0€
Opintolainat 3000->2000€
Eli lainaa lyheni 16000 eurolla. Jäljellä noin 32000euroa.
Tämän vuoden tavoite on saada velkasumma noin 15000 euroon tai alle
Pelaamatta en ole pystynyt olemaan, mutta kovinkaan paljoa en ole pelaillut vaikka rahaa on ollut käytössä. Oksettaa vain pelaaminen suht paljon. Ajatuksena välillä tosin käy, että “mitäs jos ensi palkasta laittaisin 1000 euroa pokeritilille” ja alkaisin pelaamaan taas… sen olen jättänyt kyllä tekemättä.
Hyvää pelaamatonta kevättä kaikille!
Moi
Nyt tarkkana ettei repsahda
Hyvin oot tsempannu!
Oli n. 20 000euroa. Nyt 0 euroa.
Kyllä se lyhenee jos tahtoo ja ennenkaikkea LOPETTAA pelit. Pelaamalla velka vaan kasvaa.
Seuraavasta tilistä käteen jää enemmän rahaa, sillä enää ei tarvitse lyhennellä luottoja. Nollilla ovat kaikki, kunhan nyt vielä viimeiset siirrot teen. Lyhentäminen olisi onnistunut nopeamminkin, mutta matkan varrelle osui opintotukien takaisinmaksua sekä veromätkyjä reilulla kädellä.
Kevät on ollut pahaa aikaa, pelihimo on ollu ihan käsittämätön, ja pelkään retkahdusta. Näen peliunia. Hävettää ja inhottaa. Mieleni kääntää pelivelattomuuden luultavasti varallisuudeksi, ja puolen vuoden päästä saatan olla syvemmällä kuin koskaan aiemmin. Täytyypä varoa, että seuraava postaukseni tähän ketjuun ei ole toteamista velkojen olemassaolosta jälleen.
Opintolainaa on noin 20,000, josta ehkä 50-65% meni peleihin, eli pelivelkaa joku 12,000€ ehkäpä. Muita pelivelkoja ei onneksi ole.
Syksyllä otetaankin asuntolainaa, sen rinnalla sitten tuo pelivelka onneksi kalpenee, mutta toivottavasti ei niin paljoa kalpene että sitä jotenkin alkaisin vähättelemään ja sitten repsahtaisin. Tuonkin takaisinmaksamiseen vuosia tulee menemään koska muilta menoilta aika hitaasti pystyn maksamaan takaisin, vaikka tulot kohtalaiset ovatkin.
Tänään maksoin toiseksi viimeisen pikavippini, eli reilut 200e meni siinä. Nyt on enää yksi jäljellä, jossa eriä onkin ensi vuoden alkuun saakka, mutta onneksi erät ovat suht pieniä. Vanhemmat olisivat nuo maksaneet jos olisin pyytänyt, mutta halusin itse hoitaa osan omasta sotkustani, joten tässä nyt ei kesän aikana ylimääräistä juuri ole.
Opintolainat joutuu tietysti opintojen jälkeen maksamamaan ja pelaamiseenhan ne tuli otettua, mutta kyllähän tuo pikavippien loppuminen jo vetää mieltä positiivisemmaksi. Pelihimot ainakin hetkeksi kaikkoaa, kun laittaa tuollaisia turhia velkoja maksuun.
Pelivelkaa näyttää olevan sellaiset 58000 euroa kulutusluottoina ja pikavippeinä + 10500 euroa läheisille. Nice! Pelit on nyt lopetettu, apua saatu ja nyt olis aika laittaa talousasiat kuntoon.
Olen menossa reilun viikon päästä pankkiin, ei mitään haisua mitä sieltä tulee vastaukseksi. Mies ja sisko tietävät tilanteestani, vanhemmille varmaan pakko kertoa, koska jos pankki suostuu lainaan, ovat he ainoa mahdollinen lainan takaaja.
Oma talo on, jonka menettämistä pelkään kaikista eniten, siksi en haluaisi päästää velkoja ulosottoon, vaikka vaihtoehtona se kuulostaisi parhaimmalta.
Muutamasta vipistä olen juuri saanut ilmoituksen, että ovat laittaneet käräjäoikeuteen eli pientä lisämaksua tulossa. Lisäksi ainakin kolmesta paikkaa ilmoitettu maksuhäiriö, mutta ei näy vielä Asiakastiedoissa. Nämä ilmoitetut tosin tulevat kokonaan maksetuiksi kahden viikon päästä.
Että näin.
Täällä taitas olla ulosotossa 3800€, pankkilainaa 2400€, perinnässä 2000€, läheisille 1300~€. Siitä on nuoren miehen hyvä jatkaa elämää pienellä palkalla =)
[kuus ronnia tippuu, uuh haukki on homoa
kymppitonnin velasta on jäljellä enään semmonen kolmisen tonnia. aika jees. edelleen nousee pala kurkkuun, kun ajattelen ottaneeni oikeasti lainaa pelaamista varten…
älkää tehkö turhia velkoja itsellenne!
Ulosotto loppui kuun vaihteessa. Sinne makselin puolessatoistavuodessa varmaan jotain reilun kymppitonnin. Vielä olisi jäljellä 6000 käyttöluotto pankkiin. Sitä tosin voi nostaa jatkuvasti kun on hieman lyhentänyt:) lyhenee todella hitaasti, mutta jos nyt sais hieman enemmän laitettua kun ulosotto ei enää vie palkasta.
Kaikki rahat ei ole mennyt pelaamiseen. Oli aikamoista kulutusjuhlaa jossain vaiheessa. Mutta kyllä sitä on monella tonnilla tullut pelattua. Ja edelleen pelaan joka kerta kun tili tulee. Joskus enemmän joskus vähemmän. Koskaan ei ole rahaa jäljellä kuun lopulla ja elän hyvin pitkälle pyhällä hengellä.
Kukaan ei ole tietoinen, että olen painiskellut näiden asioiden kanssa viimeiset kolme-neljä vuotta. Mutta kyllä tämä tästä:)
Tietääkö kukaan, että kun on maksanut ulosottoon velat ja pyytää niitä lähettämään tiedon asiakastiedolle, että lyheneekö se merkintäaika sillä vuodella? Kun niitä yksipuolisia velkoomustuomioita on useampi kappale…hups…
Kun jos olen ymmärtänyt oikein niin ainoastaan silloin lyhenee jos niitä merkintöjä on vain yksi?
^ Joo, itselläni oli sama tilanne, että niitä merkintöjä oli/on useampi. Lakihan on täysi vitsi siinä mielessä, että kun kaikki velat on ulosottoon maksettu, lyhenee vain se ensimmäisen merkinnän aika vuodella. Täysin epäonnistunut laki, jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä kun merkintöjä on useampi. Maksuhäiriön kannaltahan ei ole mitään merkitystä kun siitä vanhimmasta merkinnästä napsaistaan vuosi pois, kun ne uudemmat silti vetää maksuhäiriömerkintäajan pitemmälle.
Kyllä noi maksuhäiriömerkinnät ovat täysin perseestä.Ihminen heitetään ihan täysin yhteiskunnan pohjasakkaan ihan näillä tiedoilla. Ei auta mitään, vaikkka kaikki velat on ulosottoon maksettu kuukausia sitten. Sen sijaan ilman tuomiota olevat maksut ulosostossa eivät tee merkintää, ja joillakin voi olla jatkuvasti siellä maksettavaa. He ovat tämän yhteiskunnan mukaan parempia ihmisiä kun ne jotka ovat jo velkomustuomiot hoitaneet uo:n pois.
Kyllä se “maksettu” merkintä siellä luottotiedoissa silti joidenkin asioiden hoitamista auttaa, mutta vuokra-asuntomarkkinoilla on paljon hankalampaa asunnon saanti ja muidenkin asioiden hoitaminen on hankalampaa…
Huh, kovia kertomuksia. Hienosti saatu maksettua lainoja pois, arvostan kovasti!
Itselläni kävi niin, että tuli pelattua pelikoneisiin noin 12-18 vuotiaana kaikki rahat ja ollut paljon samanlaisia fiiliksiä mitä täälläkin. Hirveesti valehtelua vanhemmille yms.
Itselläni pelit loppuivat, kun aloin kännäämään eli varmaan voisi sanoa, että addikti kohde vaan siirtyi. No onneksi en kännää silti nyt kuin joskus viikonloppuisin
Pari kertaa esim. PAF antanut jonkun 50e lahjakortin, niin sen pelanut viikonlopun putkeen ja tuntunut kyllä, että tämmöistä se pelihimo taas on. Onneksi ei ole kiinnostanut alkaa laittaan omia rahoja silti sisään.
Nykyään ehkä eniten oon addiktoitunut töihin ja se on ehkä noista vähiten harmittava
Kaikille tsemppiä! Kun siitä pääsee eroon, niin menee muutaman vuoden jälkeen kokonaan fiilis pelaamiseen.
Ulosotosta rapsahti ensimmäinen 1000e lasku ja ilmoitus luottotietojen menetyksestä
Ja läjä perinnässä olevia vippejä sinne menossa… velkaa tällähetkellä ehkä 4000e, mutta perintä ja oikeudenkäyntikulujen jälkeen varmaan lähelle tuplat…
Pelaaminen loppu nyt! (ainakin yritän kaikkeni )
Olen nyt pelivelaton!!
Velkani eivät olleet kovin suuria peliongelmaisen mittapuulla, mutta mulle ihan tarpeeksi iso päänsärky…
Makselin viimeviikolla viimeisetkin pois.
Aivan käsittämättömän hyvä fiilis
Nyt sitten säästämän uutta autoa ja asuntoa varten
Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!
…asioilla on tapana järjestyä, kunhan on tarpeeksi nöyrä, myöntää omat heikkoutensa ja uskaltaa hakea apua…!
Kiva kuulla ja tsemppiä myös jatkossa!