Parempi olo

Iiris on ollut tälle aamulle niin tarmokas että minä hengästyin jo ajatuksesta :laughing:

Ajatella tosiaan että jotkut voivat tuoda tonkan viiniä eivätkä juo sitä. Olen joskus törmännyt samaan, ihan kysynytkin että mitä ihmettä, vastauksesi saanut sitten että eipä huvittanutkaan sitä avata. Siis miten niin ei huvittanut? :open_mouth: olen ollut yhden kaverini kanssa myös jokusissakin pippaloissa, hänellä mukana juomat mutta ei hänen tehnytkään mieli. No niiden juomien kanssa ehkä tiedätte miten kävi, olisihan ne ties pilaantuneet ja hukkaan joutuneet jos en olisi uhrautunut avustamaan… :blush: totta tosiaan, alkoholi on niin vähäinen juttu toisille ihmisistä. Niille joille se ei ole ongelma ja niille joilla on alkoholiin täysin terve suhtautuminen. Se on varmaan niille kuin mehu minulle, saatan ostaa mehua mutta ei sitä aina juuri sillä hetkellä teekään mieli, joten jätän juomatta. Ensimmäisestä alkoholikerrastani alkaen en ole voinut kuvitellakaan että alkoholit jäisi juomatta, kyllä ne imetään viimeseen pisaraan. Se on ihan avartavaa seurata tuollaista käytöstä mitä Iiris sinä näit, makustella samalla että noinhan sen kuuluisikin mennä.

Vähänkö oot kone! :smiley: Minä olen saanut vasta syötyä aamupuuron. Muun aikaa olen haaveillut :slight_smile:

Huh, mikä päivä! Kaksi viikkoa juomatta täyteen tänään. Sellainen oli olo äsken, että meinasi mennä rikki antabuksia tai ei. (Niin pieni määrä, puolikas vain joka toinen päivä ja olen unohtanut se ottaakin eilen…) Onneksi, onneksi ei kuitenkaan. Pelote oli kai riittävä, enpä voi luottaa että oma tahto olisi riittänyt.
Sain palautetta opiskeluun liittyvästä iiiisosta työstä. Suoraan sanottuna vituiks meni. Se oli kolmas tällainen iiiiso työ, ja kolmas joka on mennyt pieleen, pahasti pieleen. Eli olen siis ihan paska työssäni. Tai en mä työssäni ole paska, mutta se johtuu vaan siitä etten saa edes tarpeeksi haasteellisia ja koulutusta vastaavia tehtäviä. Vaan siis alallani. Opiskeluissani. Jossain nyt vain menee pieleen. Mä en käsitä jotain asiaa. Mä teen ja teen ja teen ja… ei se vain riitä. Vielä kun ala on sellainen että absoluuttisia totuuksia ei ole. Elämänmittainen oppimisprosessi ja muuta paskaa. Mitä jos mä olenkin väärällä alalla? Yhdeksäs vuosi alkaa noita opintoja ja neljä vuotta alan töitä, ei tässä kohtaa nyt ainakaan alaa vaihdeta. Paska. Paskanpaskanpaska.
Onneksi, oi onneksi!!! en tänäänkään voi juoda. Ehkä ne jutut on kuitenkin lähtenyt menemään pieleen kun on pitänyt juoda. Joku kehitys jäänyt kesken. Tämä helvetin elämänmittainen opiskelu onkin keskeytynyt. Olenko suorittanut vain pintapuolisesti? Olenko kuunnellut liikaa sitä: “Ei niitä arvosanoja kukaan katsele.” “Vau, opiskeletpa hienoa alaa. Sinne oli varmasti vaikea päästä.” “Sä opiskelet liikaa, sulla on aina kiire.”
Toisaalta kyllähän mä vaadinkin itseltäni liikaa. Tai oikeammin sanottuna olen vain aina ajatellut, että kaikesta selviän. Viime vuodet on näkynyt merkkejä siitä, ettei kaikki ehkä menekään niinkuin unelmaa. En olekaan niin vitun täydellinen. Ehkä siihen on pitänyt vähän juoda, ja juominen on vähän pahentanut asioita. Ehkä mun pitääkin vielä raaemmin katsoa itseäni peiliin. Sen mä ainakin tiedostan pikkuhiljaa, etten olekaan niin mukava ihminen kuin olen aina luullut. Ei kun hetkinen, kyllä mä olin. Sitä pitääkin näemmä tietoisesti pitää yllä. Äh, en mä tiedä. En mä tiedä pitäisikö olla itselleen armollisempi vai tiukempi. Kun on sitä nyt helvetti soikoon toisilla paljon pahempiakin ongelmia.
Tein sen Jillan tunnelukkotestin. Ihan oikeasti luulin sitä tehdessäni, että ihan tyhmä testi. Sellainen naistenlehtien testin tyyppinen, tiedät jo kysymyksiin vastatessasi että mikä on lopputulos. No ei se ihan niin mennytkään, tuli siitä aika yllättäviä vastauksia.
Tässä kolme erittäin vahvaa tunnelukkoani:

Rankaisevuus
Tunnelukon voimakkuus: erittäin vahva
Vastauksesi:
Olen ankara itselleni jos teen virheen tai tunaroin ja saatan rangaista itseäni siitä. 5
Olen vihainen itselleni koska olen niin heikko, tunteellinen tai tarvitseva. 4
Moitin tai nimittelen itseäni tyhmäksi, laiskaksi tai itsekkääksi. 5

Vaativuus
Vastauksesi:
Minun on hoidettava kaikki velvollisuuteni ennen kuin voin levätä. 4
Minun täytyy tehdä parhaani, toiseksi paras ei kelpaa. Aina on vara parantaa. 5
Menestyn elämässäni mutta minun on vaikea pysähtyä nauttimaan siitä. Elämä tuntuu suorittamiselta. 5

Riittämätön itsekontrolli
Vastauksesi:
Olen impulsiivinen ja pitkästyn helposti, rutiinitehtävät ole minua varten. En aina mieti tekojeni seurauksia. 4
Minun on vaikea asettaa rajoja itselleni ja siksi teen liikaa asioita jotka ovat haitallisia minulle (esim. juon, syön, poltan, pelaan uhkapelejä). 5
Minun on vaikea hallita halujani, tunteitani ja mieleni yllykkeitä. Minun on vaikea ilmaista vihaa rakentavasti. 5

No, en mä tiedä. Tässä mulle pohdittavaa. Paljon kivampi tutkistella nyt itseään kun ei tarvinnut juoda ja sillä vain ongelmiaan peittää. Tämä päivä menee nyt kyllä tähän rypemiseen, en tänään jaksa enempää ajatella tätä. Onneksi ei tarvi juomisella ajatuksiaan sulkea. Vuokrasin pari tyhmää leffaa ja ostin herkkuja (taas) vaikka laihiksen piti jo alkaa (kun ei juomattomuudesta enää ole makeanhimoa). Kiitos kun sain paasata teille, olo helpotti jo.

Piti kyllä tänään listata päihdehistoriaani kun en ole sitä vielä tehnyt koskaan elämässäni. Jääköön toiseen kertaan.

Sanoin tämän jo monta kertaa eri tavoilla mutta sanotaan nyt vielä kerran yhdellä tavalla. Kokeillaan: Minä olen ylpeä itsestäni, etten tänään juonut. Olen onnellinen, kun en juonut.

Vielä kun luen kirjoittamani, huomaan yhden asian tuosta tunnelukkoasiasta. Sekin on ristiriitainen: olen liian vaativa itseäni kohtaan ja rankaiseva. Silti minulla ei ole tarpeeksi itsekuria. Niin eli juuri tuota mitä mietin aikaisemminkin: pitäiskö höllätä vai tiukentaa?! Aaargh!

Voihan venäjä, Iiris :frowning: ikävää kuulla, että tuollaista tullut. Sinin täytynee istahtaa alas, vetää henkeä ja miettiä mikä on vialla. Ihan rauhakseen. Enpä osaa muuten neuvoa tai mitään viisastakaan sanoa. Mielenkiintoinen tuo sinun tunnelukkotuloksesi (minäkin suhtauduin ensin testiin että mikähän huuhaa tämä on, mutta se toikin ihan ajateltavaa), hyvin erilaiset jutut nousi sinulla sieltä vahvoiksi kuin minulla ja nyt mennäänkin tuntemattomilla vesille, sellaisia asioita nuo, että en taida ainakaan vielä osata sanoa mitään.

Sen osaan kuitenkin sanoa, että juominen ei auta ja hienoa, että olet edelleen juomatta! Tuollaisissa tilanteissa kun ensimmäinen ajatus on kulauttaa viinaa koneeseen enempää ajattelematta. Senhän me jo tiedämme, että ei se ainakaan auta asiaa. Kaikkea sitä silti on aiemmin koittanut viinalla hoitaa, kerta toisensa jälkeen. Voisitko laittaa ne antabukset yöpöydälle että muistat heti aamulla, tai joku muistilappu? Kännykkään muistutus? Että et vaan unohtaisi niitä jatkossakaan :slight_smile:

Voimia!

Kiitos muru! En unohda, lupaan sen.

Iiris miten menee? Toivottavasti on jo paremmalta tuntuva päivä! :slight_smile:

No huomenia. Oho, nukuinkin aika myöhään, heräsin vasta kahdeksan jälkeen. Ja härkää sarvista, opiskelemassa ollaan. No on vähän parempi olo, mutta nämä ovat sellaisia vuosikausien juttuja jotka eivät hetkessä selviäkään. Olen sitten huonompi kuin luulin. Ehkä asia korjaantuu kun ahkerasti opiskelen, ehkä ei. Sitten olen vain huonompi. On sitä kai elämässä muutakin kuin työ. Ja tosiaan kun en jaksa muutenkaan kauhean pitkään samaa, näen tulevaisuudessakin työni enemmän kombinaatioksi erilaisia asioita ja tehtäviä. Olen mä aika paljon työaikaa pilannutkin juomalla. Se humalassa tekeminen tai yleensä vain juovana aikana tekeminen onkin varmaan aika pitkälti sitä näennäisesti tekemistä josta ei oikeasti opi mitään. Kunniahimoinen ala mulla on, ehkä vähän liiankin, mutta antaa ainakin minulle niin paljon haasteita että mielenkiinto säilyy.
Kiitos kysymästä! Täytyy palata hommiin.

Yrität vaan parhaasi,se riittää kyllä! Niin ja kuten sanoit, on elämässä paljon muutakin kuin työ. Ja kun sen parhaansa aina yrittää eikä soimaa itseään liikaa epäonnistumisista ja huonoista puolista niin eiköhän se siitä? Tsemppiä toivottelen täältä ja koita löytää niitä juuri sinun hyviä puoliakin. :slight_smile:

Juomisen loppuminen auttaa varmasti, en ole tainnut koskaan kuulla että ryyppääminen ainakaan lisäisi järkeä ja opiskelukykyä,juomattomuus kylläkin. Että ehkä silläkin on sinulle vielä jotain tuotavaa opiskelujasi ajatellen.

Ei kai siinä muuta, kuin päivä kerrallaan ja katselee miten elämä kuljettaa. Ja mitä oivalluksia se tarjoaa, alasikin suhteen.

Onnittelut juomattomuudesta! Tuosta tunnelukkotestistä, kuulostaa aika lailla minulta itseltänikin. Täytyypä käydä tekaisemassa.

Jee jee, hauskaa perjantaita! Kyllä se vain täytyy myöntää, että päivä päivältä tuntuu mukavammalta olla selvänä. Paljon on saatu tänäänkin aikaiseksi: yliopistolta kyläilemään ja koko kämpän siivouksen jälkeen (kaappeja myöden) lähes koko pihakin vedetty syysteloille. Elukat pitäisi vielä hoitaa ja pitsat on uunissa.

Välillä tulee juomishaaveita. Olen rauhassa antanut niiden tulla ja olla. Ei siihen kauaa mene, kun lähtevät. Auttaa kun on mielekästä tekemistä runsaasti.
Lyhyempi viesti tänään, halusin vain kertoa ohimennen että kannattaa hei teidänkin olla tänään juomatta! :smiley:
Kun ei sillä alkolla ole mitään annettavaa, huijaa vain!

Moi Iiris! :smiley: olet ollut ahkera, olisinpa minäkin. Toisaalta olen todennut niinkin että jos laiskottaa niin laiskottelen. Vaikka makaisin viikon tekemättä mitään niin mitä sen oikeastaan on väliä? :slight_smile: juomisaikoina piti aina kauheesti touhuta. Morkkikset painoivat niin helpotti oloa kun sai hyvän fiiliksen olemalla tehokas. Perjantaina oli muuten aina tapana tehdä suursiivous, siitä palkinnoksi olutta ja sitten saikin maata rauhassa krapuloissa lopun viikonloppua. Nyt voi tehdä tai olla tekemättä, ei tarvitse olla tehokas paikatakseen jotain.

Siis ei sillä, tehokkuus ja tekeminen on mukavaa! :slight_smile: olen minäkin lähdössä kohta ulkoileen ja sitten luvassa kuntoilua. Huomenna sitten ajattelin siivota oikein olan takaa. Pointtini siis juuri se, että ihanaa kun jaksaa olla tehokas ja voi tehoilla koska haluaa, mutta toisaalta voi lojua kuin lahna sohvallakin jos siltä tuntuu :slight_smile:

Ihan olet oikeassa, viina ei anna mitään! Niin on tämäkin viikonloppu mukavampi ilman sitä! Tai, kuten pyrin nykyään ajattelemaan, niin tänään on mukavampaa ilman viinaa. Huominen otetaan sitten kun se tulee :slight_smile:

Eiku justiinsa tuntui niin mukavalta puuhailla tänään. Ja kohta voi ottaa ihan relax, ajattelin myöskin hakea kaupasta pullon kokista. Light on pahaa mutta siihen olen siirtynyt, paino kun ei ole tippunut tippaakaan. :confused:
Jos ei olisi huvittanut, en olisi tänään mitään tehnytkään (paitsi käynyt koulussa). Ei tarvitse, jos ei halua. Se humalassa siivoilukin on ollut vähän sellaista muka-tekemistä. Nyt oli kiva kun saatiin sellaisia pitkään roikkuneita ja ärsyttäneitä juttuja tehtyä. Yksi esimerkiksi tuo piha: meillä ollut sellainen käsin työnnettävä ruohonleikkuri. Alkaa olla tiensä päässä, puoliruosteessa ja tosi raskas. Taloyhtiöllä bensakone, joka on rikki. Olen sillä lykättävällä yrittänyt nurmikkoa leikata jo viikkotolkulla, mutta kiva vielä kun ollut märät ilmat niin eihän se ole liikkunut mihinkään tai pahimmassa tapauksessa vetänyt mutarannut ja nurmikon juurineen irti. Miehellä oli selkä kipeänä niin ettei voinut auttaa. Nyt saatiin vihdoin ostettua siimaleikkuri ja sillä leikattiin koko nurmikko. Siitä innostuin ja tasasin vielä pensasaidan ja muutkin aidanvierustat ja perkasin kasvimaan ja poimin omenat ja harjasin kuistin ja pesin ulkoseinätkin :laughing: Sitten ei vain jaksanut enää, piti lopettaa vaikka ei olisi malttanut. No ohhhoh, olenpa ollutkin tekeväinen! :laughing:
Etkä sä Jilla voi paljon ehtiäkään, sen verran ahkerasti olet täällä plinkissä! :laughing: “Mä olen muuten vähän seuraillut tuota sun plinkin käyttöä, pitäisikö sun vähän kiinnittää asiaan huomiota…” “Onko plinkin käyttö muodostumassa ongelmaiseksi?” Jne… :smiley: No ei, mukava vain kun joku muukin suurkuluttaa! :laughing:

Kiva kuulla hyviä kuulumisia! Olet ollut kyllä kadehdittavan tarmokas :slight_smile: Minulla on vähän hitaampi kausi, mutta pientä piristymistä kuitenkin havaittavissa.

Moi Iiris, mainitsit, että sinulla olisi tietoa meditaatiosta ja tietoiseen läsnäoloon liittyvästä kirjallisuudesta. Onko jotain, jota voisit suositella?

Jotenkin löysin itseni Basam Booksin sivuille. Siellä on paljon aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, mutta runsauden pula on vaivana. Kristillistä kirjallisuutta en kaipaa. Kaikki muu käy.

Hyvää raittista ja antoisaa viikonloppua Iirikselle ja kaikille!

Kiitos Niles ja Lorda!
Lorda: Hmmm, joo jos ihan tarkkoja ollaan, niin on mennyt vuosikausia niin, etten ole oikein ehtinyt lukemaan kirjallisuutta (opiskelujen takia). Pitäisi siis kaivella aika pitkälle, jos haluaisi muita kuin viimeaikojen listoja pidemmälle. Lisäksi skaala ja maku on laaja, eli tulee luettua paljon muitakin kun …hmmm… mytologiaan ja sellaiseen liittyviä opuksia.

Mutta siis: Sen Flown lisäksi hyvä on myös Slow, samantyyppinenkin. Se Buddhan Dhammapada on kesken, samoin Lauri Rauhalan Mitä meditaatio on? Tommy Hellsteniä paljon suositellaan, enkä ollenkaan ymmärrä miksi… Hei, nyt muistankin: Välähdys! Se on loistava kirja. Ja…mikäköhän sen yhden buddhan kirjoittama… en nyt muista nimeä… tieteen ja uskonnon suhteesta. Kävin häntä kuuntelemassakin hänen Suomessa ollessaan.

Yleensä vain vaellan kirjastossa ja nappailen hyllystä kirjoja. Tosiaan ateisti tai agnostikko olen minä, mutta luen kyllä eri uskontojen kirjallisuutta. Siitä Alitajuntasi voima-kirjasta taisin jo puhuakin, siinä on kyllä jonkin verran kristillistä retoriikkaa. Ja Ignatius Loyolaan tutustuin, en voi suositella.

Kiinnostaako filosofia? Bachelardin …olisko suomenkieliseltä nimeltään Tilan runous (mulla alkukielinen teos) on loistava fenomenologinen kirja mielestäni.

Kävin vilkaisemassa tuota Basam Booksia. Ei ollut kauheasti tuttuja kirjailijoita siellä, paitsi Deepak Chopra, vaikken keksikään mitä ihmettä olen häneltä lukenut.

Että näin. Tosiaan en tarkoittanut että spesifisti tietäisin tällä hetkellä kovasti hengellisestä kirjallisuudesta ja meditaatiosta, vaan että yleensäkin luen paljon ja viime aikoina etenkin edellä mainitun tyyppistä kirjallisuutta. Ja lisäksi että mielelläni vaihtelen vinkkejä suuntaan ja toiseen! :smiley:

Mitä mä selitän? Siis Dalai-Lama oli Suomessa ja hänen kirjansa luin. Maailmankaikkeus atomissa. Joo.

Ensimmäinen juomauni tuli vasta eilen. Salaa join, juomatkin oli naamioitu joksikin lihapötkylän ja mehupullon välimuodoksi. Juotuani tuli vasta mieleen, että mies näkee että yksi puuttuu ja siitä arvaa että ovatkin alkoholia. Ei kaduttanut yhtään.
Mutta aukesikin vasta nyt, miksi oli aamulla niin paha mieli. Ajattelin sen vain johtuvan siitä, että nukuin ihan liikaa. Sen alta pinnistää esiin taas se eilinen hyvä olo. Alan saada tästä nyt sitä hyvää otetta. Kyllä tämän eteen kannattaa pinnistellä, varsinaista riemua on pinnassa!
Kuukautiset alkamassa ja se pistää päätä sekaisin. Sorry kaikille miespuolisille lukijoille, hormonit sekoittaa vaan sen verran tehokkaasti mielialoja että pakko niistä on mainita. Juomishimo loistaa ensimmäistä kertaa näihin aikoihin kuukaudesta poissaolollaan!
Riemunkiljahdusten saattelemana alkaa opiskelemaan hän! :laughing: Hyvää raitista viikonlopun jatkoa kaikille toivoen.

Iltaa.
Se olisi sitten kolme viikkoa täynnä. Olo tuntuu edelleen mukavalta, jopa ihanalta. Tuli se hyväkin olo siis sieltä kun tarpeeksi jaksoi odottaa.

Aloitin sen päihdehistoriani kirjoittamisen maanantaina. Kirjoitan ensin vihkoon ja sitten vaikka tänne, tulee pitkä stoori… Sittemmin se ei ole edistynyt, koska veihän moisen pohdinta tehokkaasti yöunet. Kaikenlaisia muistoja, mukaviakin, tuli mieleen. No mutta, siitä lisää myöhemmin. Tämä vain tällainen lyhyt juttu, että hengissä ja voimissa ollaan edelleen, lähinnä lukijana nyt hetken.

Kuukausi täynnä ilman alkoholia. Valitettavasti huono fiilis on palannut. En oikein tiedä, mistä se johtuu. Koko ajan väsyttää ja unet ovat vähän huonoja. Työmotivaatio on aika tiessään. Stressitaso medium, ei lähelläkään huippuarvoja, joka on ollut sellainen normitilanne muutaman viime vuoden. Psyykkinen entropia jokseenkin hallitseva.

Ravintoasioihin olen yrittänyt panostaa vieläkin enemmän. Syön kyllä aika kohtuullisen tervellisesti, menee hedelmiä ja vihanneksia paljon, täysjyvätuotteita, enemmän proteiinia, jne. Olen koittanut pitää säännöllisesti kiinni nyt magnesiumista ja D-vitamiinista, lisäksi otettu ohjelmaan kalanmaksaöljy.

Terveysliikuntaa harrastan noin tunnin päivässä. Hikiliikunta vieläkin lykkääntyi rahatilanteen takia, mutta ensi kuun alusta alkaa, ilmottautuminen tehty eilen.

Sen Champixin puolitin SoiKanteleen kanssa juttelun jälkeen. Voihan siitäkin johtua huonot olot, lopetan sen vallan vaikkakin pikkuisen kesken sopivan tilaisuuden tullen, pari päivää päänsärkyä tiedossa kuten puolittamisesta.

Juotattaako? Juu ja ei. Antabusta otan silloin tällöin puolikkaan. Ei sen nyt tarvitse ihan joka toinenkaan päivä olla, kun en juomaan ajatellut äkkseltään lähteä. Yksi lahjaviinipullokin on kaapissa, pistän kiertoon ensi viikonloppuna, säästyypähän tuliaslahjarahat.

Sen verran juotattaa, että haaveilen salaa viikosta tai kahdesta ypöyksin jossain mökillä. Ensimmäisinä päivinä joisin kunnolla, loiventaisin rauhassa ja toipuisinkin kunnolla loppuajan juomatta. Joku breikki, tauko elämään. Meinaanko todella toteuttaa tämän: en todellakaan. Ja haaveilen monesta muustakin asiasta, mitä en aio koskaan tehdä. Kunhan mietin. Valintahan on loppujen lopuksi ihmisellä elämänsä järjestämisen suhteen aika vapaa. Mahdollisuuksia on monia, sitä ei vain tapoihinsa urautunut ihminen yleensä ajattele.

Mutta nyt töihin, kuulostellaan taas.