^Mielestäni parasta vertaistukea päihdeongelmaan/alkoholismiin voi saada ihmiseltä joka on itse ollut syvällä ongelmissa, toipunut oikeasti eli löytänyt syyn omalle holtittomalle käytökselleen ja korjannut sen sekä ymmärtää ettei se vika ole koskaan ollutkaan siinä päihteessä itsessään vaan omien korvien välissä. Luonnollisesti paras vertaistukija on myös mieluiten itse absoluuttisen raitis kaikista psykoaktiiveista ettei tarvitse alkaa saivartelemaan.
Se onko ihminen toipunut sitten AA:n avulla tai vaikka kiipeilemällä puihin sekä halailemalla niitä on aivan se ja sama.
Yleensä kai pidetään hyvänä, jos on useampia vertaistukijoita jotka on ikäänkuin eri vaiheissa. Sitä pidetään ryhmien hyvänä puolena, jos mukana on sekä pitkään raittiina olleita että juuri muutoksen alkuvaiheessa olevia.
Siis näkökantojen ja kokemusten moninaisuus on parhautta.
Mistä helvetistä sen vois tietää, se voi olla kaikki noista tai ei kukaan. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä eikä tämmösellä kysymysasettelulla saa kuin korkeintaan älyttömän väittelyn aikaan ilman, että kukaan voi tietää lopullista totuutta.
Prossa tuossa jo tyhjentävästi vastasikin ja ketju voitaisiin päättää siihen, mutta jatkan kumminkin
Paras vertaistukija on mielestäni se, joka osaa toimia tilanteen edellyttämällä tavalla ja huomioimaan myös tukea tarvitsevan henkilön psyykkisen ja fyysisen kunnon. Aloitusviestin listasta varmaan kaikki käy.
Suurinosa alkoholisteista luulee sairastuneensa päihdeongelmaan sen etanolin vuoksi vaikka se ongelman lähtökohta ei ole koskaan siellä pullossa vaan psyykkeessä. Alkoholismi on psykiatrinen sairaus koodilla F. Tätä tarkoitin… Aivan samalla tavoin esim. heroinistin tai piripään ongelmat pohjimmiltaan eivät johdu niistä huumeista itsessään (vaikka tietysti ne itsessäänkin aiheuttavat ongelmia) ja silti näitä ihmisiä jahdataan sekä vangitaan vaikka he tarvitsisivat psykologista/psykiatrista apua.
Minä olen keskustellut satojen alkoholistien kanssa erilaisissa yhteyksissä sekä lukemattomien hoitavien tahojen edustajien kanssa. Uskoisin minulla olevan kohtuullisen laaja näkemys asiasta.
Miksi väitteellä ei sinun nähdäksesi ole todellisuuspohjaa? En minä kaikkien väittänyt olevan hukassa asian suhteen…
Itseäni pidän kohtuullisen hölmönä kaverina mutta alkoholisteja näin yleisestiottaen pidän keskimääräistä älyykkäämpänä ihmisryhmänä. Tästähän taitaa olla jopa joitain ihan tieteellisiä todisteitakin… En missään nimessä halua tasapäistää vaan toin vain ilmoille näkemyksen miten juuri itse olen asiat kokenut/nähnyt matkani aikana.
Kuten tiedät suurinosa alkoholisteista ei edes tiedä/tiedosta olevansa alkoholisteja, onnekkaita ovat he jotka ylipäätään apua lähtevät hakemaan ja sitä saavat.
Olen käynyt vajaassa kahdessa kymmenessä AA-ryhmässä (osassa aktiivisesti), viettänyt elämästäni n.2.5v erilaissa laitoksissa usein alkoholistien ympäröimänä, käyn aktiivisesti eräässä päihdehoitolassa puhumassa alkoholismista ja omasta tavastani toipua. Olen keskustellut aiheesta varmasti yli 30 eri lääkärin kanssa ja sairaanhoitajia sun muita on varmasti ollut kolminkertainen määrä.
Mutta ihan vapaasti voit olla uskomatta minua kun sinua muutenkin taitaa kohtuullisen paljon ketuttaa minun näkemykseni :mrgreen: En kuunapäivänä haluaisi itse alkaa hoitamaan alkoholisteja koska nykykäytännöt ovat keskimäärin niin surkeita enkä usko monenkaan hoitomenetelmän toimivuuteen.
Siis mitä ihmettä? Tottakai alkoholisti on mestari rakentamaan itselleen syyn jonka vuoksi voi juoda. Mutta nimenomaan tämä syyn rakentaminen on sitä mielensairautta (joka on aina jostain henkilökohtaisesta solmusta johtuvaa). Ei normaali terve ihminen toimi niin vaan ottaa sitä etanolia aivan toisesta perspektiivistä käsin jos sitä käyttää ja kykenee myös olemaan ilman koska tahansa eikä se kemikaali pyöri päässä yhtään sen enempää kuin joku mansikkaleivos kahvilan vitriinissä.
Me juopot suhtaudumme siihen myrkkyyn aivan eri tavoin kuten moni varmasti täällä tajuaa.
Soikannel on rakentanut itselleen syyn, miksi ei voi yrittää toipua. Hänhän on syvästi mielisairas ja hullu ja ties mitä. Ainua mikä voi parantaa on psykiatrian pyhä jumaluusoppi. Soikannel on varmaan lapsuudessaan saanut syviä traumoja kun on se äiti laittanut ne vaipat vääripäin. Sillä tulee tollanen mieleen, kun et itsetutkiskeluissa ole saanut minkäänlaista otetta lapsuudessa koettuihin traumoihin.
Rakentanut itselleen syyn miksi ei voi toipua (kun mitään päihdeongelmaa ei ole enään olemassakaan)? Eli minä menen sinne pitkään psykoterapiaankin ihan vitsillä? Olen lapsuudessani ollut pari kertaa vakavassa hengenvaarassa lähinnä alkoholisti isäni tekojen vuoksi ja pienelle lapselle voi aiheutua sellaisista tilanteista pahoja traumoja. Nämä traumat voivat sitten aikuisena aiheuttaa/laukaista vakavaa masennusta ja myös koukkuuntumista etanoliin kun siitä haetaan sitä kompensaatiota sille helvetin huonolle ololle.
Itsestäsi sinä helisee vain hölmöläisen tuollaisilla kommenteilla teet. Ja sitten vielä olet perustamassa jotakin AA-juttua, voi elämän kevät…
Voi Soikannel hyvä, kehut käyneesi mm AAssa parissakymmenessä ryhmässä ja kuunnellut siellä tarinoita. Ja ei edes tarvitse AAsta samanlaisia tarinoita etsiä, niitä on maailma pullollaan. Eihän se psykiatrikaan voi muuta tehdä kuin ymmärtää ja silittää päätä. Ja antaa itkun tulla jne. Ihan tavallista ihminen ihmiselle juttua. Ei ne sun kokemukset miksikään muutu, oli ne mitä hyvänsä, ne on tapahtuneet. Tosiasia on, että jotkut jutut ei vaan korjaannu ikänä, niiden kanssa on vain opittava elämään. Toivon, että psykiatria vois sut parantaa lainausmerkeissä. Toivottavasti se osaa antaa sulle kyvyn hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet ja että lakkaat nimittelemästä itseäsi mielisairaaksi ja hulluksi.
Mulle noissa ei ole mitään ihmeellistä miellän itseni mielelläni syntymähulluksi!