Paluu Vähentäjiin, ennen paluuta Lopettajiin

Olen tässä viime päivinä miettinyt taas juomistani (kuten yleensäkin) ja enemmän ihmissuhteitani. Olen sitten ollutkin heti surullisempi. Periaatteessa olen tajunnut nämä asiat jo kauan, en vain ole osannut tai sitten jaksanut kertoa/kirjoittaa niistä. Ensin kerroin miesystävälleni ja nyt jaksan kirjoittaa ne tännekin. Nämä asiat nostavat aina kovastikin vaikeita tunteita pintaan, siksi on ollut edes jotenkin helpompaa pitää ne omassa tiedossa. Se ja asioiden tiedostaminen itsessään ei kuitenkaan nyt riitä, joten seuraa pitkä avautuminen tänne.

Vaikka olen vähentänyt ihan reilusti yli puolet juomisestani pois, edelleen se surettaa ja on huono omatunto lopustakin juomisesta. Tiedän sen olevan väärin (varsinkin omalla kohdallani). Olin itse asiassa jo nuorena aikuisena sitä mieltä, että jos juo kerrankin viikossa, on se liikaa (minua sanottiin sen takia silloisella työpaikallani “tiukkapipoksi”) ja siitä en muuhun lopputulokseen pääse näemmä edelleenkään. Toisaalta hyvä niin. Omat “järjen puhe”, periaatteeni ja arvoni (esim.perhe ja terveys) ei kuitenkaan ole saaneet minua lopettamaan kokonaan ja olenkin alkanut tutkailla itsetuhoisuuttani. Ennen juomista, se purkautui syömishäiriönä.

Juominen on minulle vielä toistaiseksi ollut hauskaa, oikeastaan se on lähes ainoaa “hauskaa” tämän hetken elämässäni lapseni lähettämiä videoita ja huumoria lukuun ottamatta. Miesystävänikin on kyllä välillä hauska ja lähettelee harvakseltaan hauskoja eläin- ja komediavideoita, mutta hänelläkin on yleensä ottaen aika paljon murheita ja huolia, jotka usein korostuvat viestittelyissämme. Juominen on silti minulle joku ikään kuin oma paikkani hauskuudelle ja muulle keveydelle. Mutta samalla tiedostan, että tämähän on vinksahtanutta eikä sen näin pitäisi mennä.

Onneksi kuvaan on nyt viime aikoina astunut se lepääminen hyvällä omatunnolla ja truecrime- ja muutkin dokkarit. Nekään ei kuitenkaan ole aiheiltaan todellakaan mitään kevyitä ja hauskoja. Yritin katsoa romkomeja ja muita komedioita, mutta ne olivat kaikki niin surkealaatuisia, että ei kärsivällisyys antanut myöten jatkaa (liittyy varmasti vaativuuteni tämäkin). Ehkä silti jatkan jossain vaiheessa etsimistä.

No. Lopulta siis joka tapauksessa koen, että huijaan edelleen itseäni. En pidä oikeasti elämäntapojani vieläkään kestävinä ja parempaan pitäisi pyrkiä. Tiedän myös, että ainoa järkevä teko minun tilanteessani olisi lopettaa juominen kokonaan. Tiedostan, että nykyinen tilanteeni voi olla vain ja ainoastaan väliaikainen. Ja siihen on monta syytä. Yksi niistä on ihmissuhteet.

Huomaan edelleen, viiden vuoden traumapsykoterapian jälkeen, että olen ihan raakile. Keskeneräisiähän me kaikki toki ollaan eikä valmiiksi tulla. Mutta olen edelleen ihan keskellä kaikkia terapiassa auki revittyjä ongelmia ja traumoja, joiden kanssa jäin terapian loputtua terapeutin aikaistuneen eläköitymisen takia yksin kesken kaiken. Usein myös mietin, että kyseinen terapiasuuntaus oli minulle varmastikin lopulta väärä, koska kaikki ongelmani vain pahentuivat sen aikana. Se oli kaiken lisäksi ihan älyttömän rankkaa, pelkkiä traumoja, ongelmia, huonoja puolia, tekemiäni virheitä. Mielestäni terapeutti unohti (ehkä jo vanhuuttaan) sen, että samalla olisi pitänyt luoda ja ylläpitää toivoa ja nostaa esiin vahvuuksiani. Vanhuutta mietin siksi, että terapeuttini unohti usein kertomiani ajatuksia ym. Joskus kysyinkin häneltä, että onko hän kunnossa ja terve, hän toki virkkoi siihen, että tämä on minun terapiani, ei hänen. (Tunnisti siis toisaalta hyvin, että kannoin hänestäkin jo huolta.) Psykan polin hoitaja taas ei tajua ongelmistani kuin ehkä murto-osan ja on suoraan myöntänytkin, että häneltä puuttuu traumaosaamista. Kaikki neuvot, mitä sieltä saan, ovat itsestäänselvyyksiä (koulutusteni takia) ja usein se vain turhauttaa. Päihdepolilla oli sama juttu, kun samoja asioita käsiteltiin molemmilla poleilla. Olen toki silti kiitollinen kontaktista ja yritän ajatella, että jakamisesta ja kertauksesta on aina jotain hyötyä. Kertaushan on opintojen äiti.

Olen viime aikoina yrittänyt muuttaa elämääni muiltakin osin (kuin juomisen), mutta huomannutkin vain, että minusta on tullut jossain vaiheessa uupumiseni (ehkä myös juomisen?) takia torjuva ihmissuhteissani. Sen tajuaminen on tehnyt todella kipeää. Toisten kuunteleminen, tukeminen, kannustaminen vielä onnistuu, mutta ei kunnolla mikään, mikä kohdistuu omaan itseeni. Esim. vaikka tiedän, että minulle tekisi itsellenikin hyvää osallistua kaikkiin muiden ehdottamiin juttuihin, olen silti torjunut suurimman osan. Oikeastaan lähes kaikki. Ei yksinkertaisesti ole jaksaminen (ja turvan tunne?) riittänyt ja esim.keväällä pahimpana juomiskautena halusinkin enää lähinnä juoda yksikseni ja tehdä ihan omia juttujani kaikessa rauhassa. Nyt juomisen ja juomishalujen vähennyttyäkään ja levosta huolimatta, en siltikään osallistu juuri mihinkään.

Opiskelin joskus tuossa sairauslomani alussa Avoimessa kurssin Terveys- ja hyvinvointierot, minkä aikana ostin ja luin Sosiaaliepidemologia -kirjan (suosittelen lämpimästi muillekin, todella kiinnostava aihealue) ja luin myös paljon osallisuudesta ja osallisuuden kokemuksesta. Sehän tietenkin vain vahvisti jo paljon aiemmin syntynyttä käsitystä siitä, miten me kaikki tarvitsemme osallisuuden kokemuksia, yhteisöä, muita ihmisiä. Minulla ne ovat näitä paria nettiyhteisöä lukuun ottamatta tällä hetkellä lähes nollilla. Olen paennut omaan rauhaani (ja turvaan) ja nyt tiedostan yhä paremmin sen huonot puolet. Minulla saattaa nykyään kulua helposti parikin viikkoa, että en tapaa miesystävääni enää ollenkaan, onneksi olemme silti joka päivä tekemisissä viestitse. Ystävien ja muiden läheisten kanssa sama juttu paitsi, että heidän näkemisestään ja näkemisessään on vielä huomattavasti pidempiä taukoja. Tällä hetkellä vain viestittelemme ja soittelemme. Nyt etenkin viestittelystä onkin tullut minulle suorastaan henkireikä ja, vaikka tajuan tämän, en silti osallistu mihinkään.

Välillä on vaikeaa ymmärtää itseäni. Järjellähän, kun tiedän, mikä kaikki tekisi minulle oikeasti hyvää. Silti torjun lähes kaiken, vastustan muutoksia. Olen miettinyt nyt paljonkin sitä, että tämä kaikki on varmasti kohdallani niin sanottua turvakäyttäytymistä traumataustan ja vastoinkäymisten takia. Se kuitenkin on alkanut aiheuttaa vain lisäoireita ja varmaankin hidastaa myös toipumistani. Ja juomisen lopettamista. Kaikki turvakäyttäytyminen estää kontrollista irti päästämisen, olen tarrautunut kaikkeen lähinnä näennäisesti turvaa luovaan säilyttääkseni tasapainoni. Kontrollista on oikeaa hyötyä tällä hetkellä vain juomisen rajoittamisessa tähän vähentyneeseen määrään. Oikeastihan sekin on kuitenkin lopulta vain turhaa energian tuhlausta, kun sen juomisen voisi lopettaa kokonaankin. Toisaalta toki juomisen lopetus varsinkin vaatii alkuaikoina, ehkä koko ensimmäisenä vuotena, kontrollia, jos mitä, eli mitään nopeaa ulospääsyä ei ole.

Antti S. Mattila on todennut mm.masennuksesta hyvin; se on ikään kuin tienristeys, mihin olemme ajautuneet itsellemme sopimattoman elämän vuoksi (8 vuoden raittiuden ja sairauslomani alun aikana vielä ylisuoritin kovasti) ja sen kautta voimme saada tilaisuuden valita toisin. Ostin aikoinaan myös hänen hyvän kirjansa Näkökulman vaihtamisen taito, minkä ajatuksiin myös palaan aina uudelleen ja uudelleen.

No, olen nyt miettinyt, että olen ikään kuin keskellä monihaaraista risteystä enkä vain tiedä mille tielle minun pitäisi, korjaan; kannattaisi kääntyä ja tuntuu vaikealta ottaa nyt yhtään mitään uutta suuntaa tai palata edes niihin vanhoihin, hyviin tapoihini, mitkä olivat aiemmin tärkeitä. Koen jääneeni jumiin tähän “risteykseen”. Tässä kohdassa tiedän kyllä moniakin asioita, mitä kannattaisi tehdä. En vain pääse puusta pitkälle. Juomisen vähentäminen keväisestä oli yllättävän helppoa, mutta pelkään, että se ei ole sitä enää tämän lopun juomisen kanssa. Pidän ikään kuin kynsin hampain kiinni vielä lopusta juomisesta, vaikka järjellä olen tajunnut jo kauan, että tämäkään ei riitä, tämäkään ei kannata. Ihan kuin pelaisin vain aikaa, ettei tarvitsisi kohdata niitä vääjäämättömyyksiä, jotka minua tulevaisuudessa odottaa. Juomisen lopettamisen lisäksi tähän sisältyy myös liikunta, ruokavalio, aktiivisuus, sosiaaliset suhteet ja sinuiksi tuleminen oman itseni kanssa. Tästä jälkimmäisestä en suoraan sanottuna tiedä yhtään, että miten siitä jotain tulisi, kun viiden vuoden terapiankaan jälkeen en ole edelleenkään läheskään sinut itseni kanssa ja koen huonommuuden ja riittämättömyyden tunteita jatkuvasti (vrt.mm. vaativa persoonallisuus, mikä on traumataustaisille yleistä). Muilta saadut positiiviset palautteet eivät edelleenkään uppoa kaaliini, koska koen itse itseni niin eri tavalla eikä minulle mikään ole koskaan riittänyt.

Toivon pilkahduksen saan kuitenkin tuosta todella isosta edistysaskeleesta, että nykyään lepään ilman tunnontuskia. Yrittäkää kestää, että nyt mainitsen tästä monesti, mutta kun se nyt vain on minunkaltaiselleni niin ISO juttu. :sweat_smile:

Ehkä tämä nyt vain on tosiaan väliaikainen vaihe ja vielä uskallan ja jaksan tehdä lisää muutoksiakin. Lisää tekoja tarvitaan, mutta toisaalta - toiminnan psykologian mukaan tarvitaan ensin ajatuksia ja tunteita.

2 tykkäystä

Kirjoitan vielä sen, että minussa aiheuttaa syvää häpeää se, että aloin tuon 8 vuoden raittiuden/juomattomuuden jälkeen uudelleen juomaan, vaikka tiesin jo tosi paljon aiheesta. Ja nyt sitten hölmönä keksin ikään kuin koko ajan pyörää uudelleen, vaikka toisaalta tosiaan tuntuu, että tiedän jo keskeisimmät asiat, vain lopullinen teko puuttuu. Mulla oli aikoinaan täällä myös pitkä ketju, mun kannattaisi varmasti lukea se uudelleen. Se on vain niin hiton pitkä, että yritykset on jääneet kesken. Lisäksi Vähentäjät ja Lopettajat on täynnä hyviä ketjuja ja vinkkejä. Tässä juuri kulminoituu se, miten tärkeää se oma, oikea halu ja motivaatio lopettaa on. En silti tietenkään väheksy yhtään kaikkea aiheesta saatavilla olevaa tietoa. Sehän se sitä motivaatiotakin voi synnyttää. Ja, kuten aiemminkin jo sanoin, kertaus on opintojen äiti.

2 tykkäystä

Tosiasioiden tunnustaminen on muutoksen alku. Kirjoitit nyt auki tilannettasi rehellisesti ja oivaltavasti.

Päihdeongelmaankin usein liittyy erakoituninen ja vetäytyminen ihmissuhteista ja elämä kapenee entisestään. Psyykkisistä ongelmistakin kuntoutumiseen tarvitsee muiden seuraa, liittymistä toisten joukkoon. Eristäytyneenä moni ongelma pahenee ja pian normaali kanssakäyminen ahdistaa, pelottaa ja hävettää. Tästähän hyvä esimerkki on hikikomori-ilmiö ja kyllähän ihmiset täälläkin ‘komeroituu”.

En tiedät mietitkö sanoin kuin minä joskus, että hakeudun ihmisten pariin sitten kun olen ongelmani yksin hoitanut. Että keskeneräisenä en halua tutustua kehenkään tai mennä mukaan mihinkään. Ongelma vaan on se, ettei sitä yksin kotona toivu. Ajatuksesta syntyy siis ikävä noidankehä.

Alkoholiongelma ei taida olla järkeilyllä poistettavissa. Se ratkeaa ennemminkin käytännön toimilla. Toki tieto auttaa suunnittelemaan ne käytännön toimet, millä saa aikaa impulssin ja toiminnan väliiin keeta toisensa perään ja saa raittiita päiviä kertymään. Ja tässä tietysti on oltava se oma halu. Jospa se vielä sinullakin löytyy. :heart_exclamation:

Tsemppiä ja mukavia syyspäiviä!

2 tykkäystä

Tuo on mielestäni ihan ymmärrettävää. Luultavasti itsekin luopuisin pyhästä periaatteestani oman lapsen kohdalla. Vaikea sanoa, kun minulla ei lapsia ole, mutta luulen näin. Oma lapsi on kuitenkin vähän eri asia, kuin joku kaveri tai nk. ei-vapaaehtoinen sukulainen. Tietty tuossa voi ison karhun palveluksen tehdä, jos se tulee tavaksi ja vielä sellaiseksi tavaksi, että mitään vastuuta omasta taloudesta ei yritäkään ottaa ja velkaa voi tehdä velan päälle, kun kyllä se äiskä tai iskä kuitenkin aina hyökkää pelastamaan, mutta siis laina lapselle joskus hankalassa rahatilanteessa on ihan okei.

Sitten sekin, että monet vanhemmat auttelevat taloudellisesti aikuisia lapsiaan ihan pyytämättä ja ilman takaisinmaksuodotuksia, koska voivat ja haluavat. Moni opiskelee niin, että vanhemmat tukevat rahallisesti tavalla tai toisella. Ne joilla on varaa ostelevat jälkikasvulleen ties mitä asunto-osakkeita ja Tesloja. Jos noin haluaa tehdä ja oma kukkaro sallii, en osaa nähdä siinä mitään väärää.

Minä ja veljenikin olemme saaneet kaikenlaista pientä ennakkoperintöä, kun isä on tuuminut, että mihinkäs minä vanha, vakavarainen ukko niitä siitä kaupasta tai tästä projektista saamiani rahoja enää tarvitsen. Itse olen toki pienituloinen, kun olen koko ikäni ollut työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta pärjään niillä tuloilla ihan mukavasti ja taloudellinen tilanteeni on hyvä. Jopa silloin, kun käytin huumeita monta vuotta ihan täysipäiväisesti, taloudellinen tilanteeni oli hyvä, vs. ne monet, joilla ei todellakaan ole. En siis velkaantunut koskaan mihinkään suuntaan ja jos itkin, että mulla ei oo rahaa, se tarkoitti sitä, että tilillä oli pari sataa sen jälkeen, kun vuokra ja välttämättömät laskut oli maksettu. Niin ja noita ennakkoperintöhommia sun muita isompia lahjoituksia en koskaan törsännyt huumeisiin, viinaan tai muuhun lyhytkestoiseen humputukseen. Ne pysyvät visusti tallessa sitä oikeaa pahaa päivää odotellessa. Ilmeisesti kotona kalloon taottu nuukailu ja säästäminen ajoi huumeriippuvuudenkin ohi :grin: . Hyvä niin. No joo, se minun raha-asioistani.

Toki aikuisten lasten taloudellinen auttaminenkin voi olla rahojen kankkulan kaivoon heittämistä ja karhun palvelus, jos ne menevät aina yhdessä yössä lähinnä makeaan elämään tai jonkin riippuvuuden rahoittamiseen, mutta jos siitä oikeasti on hyötyä sille lapselle, niin homma on mielestäni varsin jees.

1 tykkäys

Kiitos❣️

Alkoholiongelma tosiaan varmasti vain pahentaa eristäytymistä. Tuon kirjoitukseni jälkeen muistin, että myös ptsd aiheuttaa sitä (välttelyn takia) ja tajusin, että ihan alkujaan oma eristäytymiseni alkoi jo noin kymmenen vuotta sitten (silloin raitistuin ja hidastin elämääni) ja paheni sitten sairausloman alusta alkaen. Silloinkaan en juonut vielä ollenkaan. Välttelyni ja eristäytymiseni on vielä uupumusta, ptsd:tä ja juomistakin monimutkaisempi juttu, sen tajusin taas selvemmin tässä asiaa prosessoituani. (Esim.herkkyys, intro-/ambiverttius, sosiaaliset pelot, häpeä, välttelevä ja turvaton kiintymys ym.). Minun on ollut myös parisuhteen aloittamisen jälkeen pakko valita, mihin varaan jaksamiseni; vuorovaikutukseen lapseni kanssa olen aina halunnut varata jaksamistani ja parisuhteen alettua myös vuorovaikutukseen miesystäväni kanssa.

Tämä oli tosi hyvä näkökulma, siis juuri näinhän minäkin itse asiassa ajattelen ja toimin! Pelkästään jo vanhojen ystävien, kavereiden ja tuttavien kanssa, uusista ihmisistä puhumattakaan. Toisaalta taas, nykyisessä työpaikassani tutustuin kyllä useampiinkin uusiin ihmisiin, jonka ansiosta sain hyviä työkaveruus- ja ystävyyssuhteitakin sieltä. Eli ko.ajattelu on siis vain pahentunut sairausloman myötä. Olen kyllä jo aika kauan ajatellut, että “sitten, kun”. Muistan, että suomalainen filosofi Pekka Himanen on sanoittanut jo kauan sitten, että kannattaa välttää/lopettaa “sitku, mutku”-ajattelu. “Mutku”-ajatteluakin mulla taas on. Joskus aikoinaan tämän muuttamiseen panostinkin, mutta sekin on ajan myötä päässyt unohtumaan. Olen myös tunnistanut “pitää”-ajattelun ja puheen palanneen. Viimeksi, kun raitistuin, opettelin siitä eroon ja aloin ajatella (ja puhua) enemmän “haluan”- ja “kannattaa”-sanojen kautta. Keksin siis tässäkin pyörää uudelleen. :sweat_smile:

Kiitos tsempeistä ja mukavia syyspäiviä sinnekin. :smiling_face:

1 tykkäys

Samaa mieltä. Oma lapsi on eri asia. Lapseni ei käytä lainkaan päihteitä, joten senkin puolesta on ollut ok lainata. Mutta, kun siitä on alkanut tosiaan tulla tapa ja olen pienituloinen sairausloman takia, niin en pysty rahaa juuri antamaankaan. Toki välillä annankin jonkun pienen summan ja ostan hänelle juttuja. Ja, jos olisin taas hyvätuloinen, auttaisin mielelläni häntä ylipäätään taloudellisesti, kun hän on opiskelija. Varmaan sen jälkeenkin.

En itse ole saanut vanhemmilta rahallista apua oikeastaan ikinä, vaikka olivat kumpikin hyvätuloisia. Siksikin olen halunnut toimia oman lapseni kanssa toisin. Jopa, kun olimme siskoni kanssa lukiossa emmekä saaneet lainkaan opintotukea vanhempien hyvätuloisuuden takia, saimme pelkästään hyvin pienen viikkorahan. Toisaalta, ehkä siksikin aloitin ensin mainosten jakamisen 12-vuotiaana neljäksi vuodeksi (nykyäänhän sen saa aloittaa vasta 14-v.) ja yläkoulun ja lukion aikana kävin muissakin töissä. Se vaikeutti kyllä opiskelua enkä jaksanutkaan siihen juuri panostaa. Tosin pojat ja bilettäminenkin vei viikonloppuisin kaistaa. :grimacing: Muistan kuitenkin, miten paljon surtiin siskoni kanssa tätä vanhempieni raha-asiaa, kun kaikki kaverit sai sekä opintotukea että pienituloisemmilta vanhemmiltaan rahaa. Vielä aikuisenakin nämä muut ovat saaneet rahaa vanhemmiltaan. Se on hyvä asia, mutta sitten tuli kyllä vertailtua. Esim.yksi ystäväni vielä yli 30-vuotiaanakin ja hyvässä työssä käyvänä sai (ei mitenkään hyvätuloiselta) eläkeläisisältään synttärilahjaksi 700e :flushed_face: ja minä sain omilta vanhemmiltani 20e. :laughing: Siis aikuisena työssäkäyvänä. Siitä tuli oikeastaan vain pahalle tuulelle, vaikka ainahan lopulta ajattelin, että ajatus on tärkein. (Silti olin aina tovin pahalla tuulella..)

Minä taas olenkin sitten tuhlannut suurimman osan rahoistani lapseeni, aina, enkä edes itselleni juuri paljoa ostellut. Omia opiskeluita kyllä kustansin sen, mihin työantaja ei taipunut. Toki sen lapseenkin tuhlailun olisi voinut järkevämminkin hoitaa, esimerkiksi säästämällä hänen tililleen rahaa. No, säästämisen puuttumista on tullut harmiteltua ja tätä jälkiviisautta riittää.

Nuukailu on kyllä järkevääkin. Sitä olen opetellut minäkin viime vuosina. Toihan on myös tosi hyvä, että oot aina pystynyt säästämään ja jopa riippuvuudesta huolimatta säätelemään rahankäyttöä. Hyvin harva varmaan tuollaiseen pystyy. Ehkä se kertoo hyvää kieltään riippuvuuden tasostakin. Itsehillintää ja säätelykeinoja on löytynyt. :smiling_face:

2 tykkäystä

Kuulumisia. Alunperin piti lähettää tämä jo aamupäivällä, mutta sitten lapseni soitti ja viestitteli, sen jälkeen pari ystävää, niin päivä menikin sitten siihen.

Edelleen on mennyt vähennettyjen määrien ja kertojen kannalta aiempaan verrattuna selvästi paremmin. Suurimman osan viikoista siis olen selvinpäin. Silti niihin mahtuu vielä se yksi tai kaksi kertaa. No. Muuten sitten onkin ollut aikamoista pyöritystä vaihteeksi.

Kerroin joskus aiemminkin, että olen kokenut, että traumapsykoterapiassani revittiin kaikki, koko mun elämä, ihan auki, mutta sitten ei ehdittykään enää käsitellä asioita läheskään kunnolla, kun terapeuttini pitikin suhteellisen yhtäkkiä aikaistaa eläköitymistään. Terapian alussa hän sanoi, että voidaan jatkaa ainakin “niin ja niin kauan”, mutta se ei sitten toteutunutkaan. Toki suotakoon varhaistettu eläköityminen hänelle, mutta minä jäin kyllä jotenkin pulaan. (Me ei myöskään mm. käsitelty yhtään edes sitä, mitä kaikkia tunteita ja ajatuksia terapian loppuminen herättää, vaikka tällainen lopetustyökin pitäisi aina erilaisissa vähänkin pitkäkestoisemmissa terapioissa tehdä.) Käsittelen siis terapiaan ja terapian loppumiseenkin liittyviä asioita vielä, koska yritän olla pidemmän päälle jäämättä kiinni erilaisiin vastoinkäymisiin (mihin meillä neuroottisilla persoonilla on enemmän tai vähemmän taipumusta ks.esim. Big Five -teoria) enkä ainakaan halua katkeroitua. Muutokset kuitenkin kuuluu elämään, ne äkilliset ja huonotkin.

No, asioiden prosessointi on siis edelleen tosiaan terapiankin loputtua jatkunut aktiivisena. Mutta välillä mulla on ihan sellaisia vaiheita, että asioiden mieleen nousu, ajattelu ja käsittely vielä entisestään oikein aktivoituu. Ja nyt tällainen vaihe on taas alkanut. Ehkä tuossa pari viikkoa sitten.

Näitä vaiheita on toki ollut jo joskus vuonna 2020 terapian alettua (tämän jälkeen olin vielä kolme neljä vuotta täysin raittiina.), taisi niitä olla kyllä sitäkin ennen. Ainakin prosessoin kaikenlaista paljonkin jo kauan ennen terapiaa. Itse asiassa alkujaan jo nuoresta asti, kun olen lukiosta saakka ollut tosi kiinnostunut mm. psykologiasta, psykiatriasta, filosofiasta ja oma osaaminen sekä tieto lisääntyi (koulutusten ja työn kautta). Mutta nyt sitten terapian myötä asioiden jakamisesta muiden kanssa on tullut taas entistäkin tärkeämpää, siihen olisi ihan tarvekin. Nuorena oli helpompaa jakaa omia asioita, sen jälkeen se syystä tai toisesta vaikeutui paljonkin.

Nyt siis tosiaan taas vaihteeksi mieleen tunkee, suorastaan oikein tulvii, erilaisia tapahtumia, tilanteita, tunteita, kaikkia muistoja ihan kaikkien elämänkaareni vaiheiden ajalta. Takaumatkin on taas lisääntyneet ja olen lisäksi nähnyt joka ikinen yö nyt taas painajaisiakin. Herännyt ja valvonut niidenkin takia. Yritän muistella, että painajaiset kertovat lisääntyneestä psyykkisestä stressistä ja, että sitä, mitä ei valveillaoloaikana ehdi tai pysty käsittelemään, niin se tulee uniin. Toki nykyään on ainakin myös yksi unta tutkinut koulukunta, jonka näkemys unista on se, että ne ovat vain sekalaisia kokoelmia asioista, jotka sattumalta nousevat, kun aivot unen aikana “puhdistaa” itseään kaikesta kuonasta. Tiedä sitten, mikä lopulta on lähinnä totuutta.

Joka tapauksessa. Tietenkin pidän tärkeänä sitä, että muistoille, ajatuksille ja tunteille on tilaa nousta ja, että mulla on/olisi keinoja tulla sen kaiken kanssa toimeen. Mutta olihan se nyt helpompaa vielä silloin, kun mulla oli terapeutti. Sille ehdin aina sentään pienen osan kaikesta kertoa ja sen kanssa niitä pohtia. Läheisten ja ystävien kanssa pystyn nykyään taas osin näitä asioita jakamaan, mutta kun en todellakaan halua heitä kuormittaa enkä olla vaivaksi, niin jakaminen on lopulta hyvinkin rajattua. Tarve jakaa on kuitenkin siis vain vahvistunut enkä tiedä minne ja kenelle jakaisin. En ole löytänyt mitään muuta aktiivista nettipalstaakaan, missä tällaista jakamista voisi kunnolla tehdä eikä tämä Plinkkikään kai oikea paikka kaikelle ole, kun on tarkoitettu lähinnä päihteisiin liittyviin asioihin. No, ehkä Lataamoa lukuun ottamatta, mutta sehän on jo kauan ollut ihan hiljainen. Toki täällä Vähentäjissäkin (ja Lopettajissa) olen jakanut paljon. Raskasta siitä tekee kuitenkin se, että lähes poikkeuksetta mietin jälkikäteen, että oliko tämä nyt oikea paikka, teinkö väärin, kuormitanko/triggeröinkö (esim.kun kerron asioista, jotka aiheuttivat ttaumatisoitumiseni) liikaa muita. Välillä soimaan kirjoituksistani itseäni ihan samaan tapaan kuin Reepu kertoi soimanneensa. (Kaikki empatia Reepulle. :heart:) Lisäksi nähdyksi tuleminen on välillä myös pelottavaa - etenkin, jos on vuosikausia lähinnä keskittynyt muihin ja heidän tarpeisiin ja itse arkana ja pelokkaana lähinnä piilotellut.

Olen toki joka tapauksessa tyytyväinen, että juominen ei silti ole lisääntynyt, vaikka jossain muisto- ja tunnemyrskyissä taas olenkin. “Myrsky” on ollut ihan tärkeääkin, olen jopa itkeskellyt yksinäni surullisia ja synkkiä dokumentteja katsellessa. Kuulun niihin, joiden mielestä tällaisissa tilanteissa saa itkettyä aina jotain muutakin mieltä painavaa.

Mitä juomiseen tulee, niin on kyllä ollut taas selvästi enemmän juomisajatuksia, kun on haastava vaihe. Ei siltikään enää kuitenkaan ole ollut pakonomaista juomista eikä juomishaluja. Lisäksi olen huomannut, kai alkujaan jo viikko pari sitten, että olen yhtäkkiä alkanut ajatella “Miksi joisin?” enkä sitten ole juonut. Jos kokonaisuutta miettii, niin eihän se ajatus varmasti ole “yhtäkkiä” muodostunut, vaan taitaa olla tulosta kaikesta päihdetiedon tankkaamisesta, ajattelusta ja ajatusten vaihdosta teidän plinkkiläisten kanssa, omista pohdinnoista ja kirjoitteluista. Paremmasta psyykkisestä voinnista ja siitä, että vihdoin ja viimein osaan levätä ja katsoa dokkarimaratoneja ilman tunnontuskia. Mietin myös voisko se olla merkki orastavasta sisäisestä motivaatiosta. Lääkkeiden vaihto kesän alussa psykalla on myös selkeästi parantanut vointiani. Sekin varmasti on auttanut. Juomistapani on muuttuneet (mainitsinkin tästä jo aiemmin). Ei ole enää tarvetta juoda nopeasti humalan saadakseni, vaan osaan keskittyä enemmän siihen kaikkeen muuhun pidempiä aikoja (esim.kotityöt, viestittelyt läheisten ja muiden kanssa). Juominen pysyy sivussa, kun vielä keväällä se oli pääosassa.

Huomaan, että mulle alkaa tulla huono omatunto, kun kirjoitan täällä tällaista, koska en halua rohkaista ketään jatkamaan juomistaan - siis en, vaikka ollaankin Vähentäjien puolella. En halua esim. luoda haitallista toivoa kohtuukäytöstä kenellekään. Koen tarvetta kirjoittaa myös tähän loppuun, että en edelleenkään pidemmän päälle usko itseni(kään) kohdalla (enkä aina kaikkien muidenkaan kohdalla) siihen, että kohtuukäyttöön palaaminen olisi mahdollista loppuelämän ajaksi. En osaa lopulta edelleenkään selittää, miksi mulle tulikin niin helpolla tällainen parempi vaihe; mähän kävin keväällä jo avokatkonkin överiksi menneen juomisen ja vieroitusoireiden pelon takia ja oli päihdeklinikan kontakti muutaman tapaamisen verran ennen kuin he lopettivat säännöllisen kontaktin ja tila muutettiin olemaan “tarvittaessa”. Lisäksi psykan polilla tuli pari epäämistä - jälkikäteen lukemieni kirjausten mukaan tämä liittyi myös vaillinaiseen toimintakykyyni, uupuneisuuteeni sekä siihen, että olen vielä liian turvaton. Psykan polilla myös edelleen tietenkin kysellään jokaisella tapaamisella juomistilannetta ja olen ollut rehellinen, vaikka se herättääkin edelleen voimakasta häpeää, huonommuuden ja epäonnistumisen tunnetta. Ja pettymystä itseeni. Onhan tosiaan tämä kaikki ollut niin inhottavaa ja häpeällistä, että kukaties sekin kaikki auttoi vähentämään.

Korostan kuitenkin vielä sitä, että en tosiaan usko, että voisin/jaksaisin koko loppuelämäni jatkaa edes tällä nykyisellä tavallani, olen myös varma, että mulla on taustalla alkoholismi. Jos juominen on mennyt jo siihen, että siinä on esim. jo pakonomaisia piirteitä, on tarve juoda äkkiä humaltuakseen ja humaltuminen menee muiden elämän tärkeiden asioiden ohi, se on mielessäkin joka päivä, juomista suunnittelee ja sitä odottaa jo ennen ja toteuttaakin joka viikko/usein ym., on mun käsittääkseni syntynyt jo alkoholiriippuvuus. Ja tässäkin oli vain esimerkkejä.

No, mulla nyt siis tällainen vaihe ja näillä mennään. Tsemppiä ihan kaikille❣️

3 tykkäystä

Kerrankin aivan ihana hyvän mielen uutinen :heart_eyes::

“Kadonnut erittäin hyvä keppi” :heart_eyes:. Tosi mukavaa myös lukea, miten ihmiset reagoivat ja innostuivat auttamaan. Uutinen huomioitiin myös ulkomailla. Ihana äitikin pojalla. Olisin halunnut laittaa hänelle ja pojalleen paljon kehuja ja kiitoksen, mutta enhän minä tiedä, miten se olisi edes mahdollista ja olisiko sopivaakaan. Hehkutan sitten täällä ja lähetin uutisen läheisillekin päivää piristämään.

En ole muuten varma saako tällaisia linkkejä laittaa tänne, mutta jos linkki poistetaan ja uutinen kiinnostaa, niin sen voi googlettaa:

“Sympaattinen katoamis­ilmoitus sai ihmiset liikkeelle – ”Hän tunnisti heti, että tämä on oikea”.

5 tykkäystä

Psykiatrini sanoi, että aina, kun ihminen itkee jotakin ei-suoraan-omaan-elämäänsä liittyvää tapahtumaa, itkee siinä todellisuudessa joitakin omia kipujaan ja surujaan. Ei ketään oikeasti niin syvällä tunnetasolla kosketa jonkun random tyypin tai vaikkapa fiktiivisen hahmon kohtalo.

Minä aloin vollottaa, kuin vesiputous mm. silloin(Minä toki itken muutenkin milloin mitäkin asiaa, jos myös nauran paljon), kun kuulin Chris Cornellin ja Alexi Laihon kuolemista. Pidän kyllä molempien herrojen musiikista hyvin paljon, mutta en minä heitä henkilökohtaisesti tuntenut ja minun elämässäni on lopulta herttaisen yhdentekevää elääkö vai kuoleeko joku hiton rokkistara. Tuo on ikään kuin turvallista itkemistä. Saa porata sydämensä kyllyydestä ja se kyllä helpottaa oloa, mutta siinä ei tarvitse miettiä niitä omia, oikeasti kipeitä asioitaan, kun ne voi projisoida johonkin höpöhöpöön.

Älä suotta tunne huonoa omatuntoa tänne kirjoitteluistasi. Tai tyhmää sanoa, että älä tunne sitä tai tätä, mutta meinaan, että ei siihen oikeasti ole mitään syytä. Jos tänne kirjoittelusi auttaa sinua jollakin tavalla, anna palaa vain. Ei näitä ole kenenkään pakko lukea. Mikä tahansa voi triggeröidä tai provosoida jotakuta, joten siinä mielessä ei voisi kirjoittaa/sanoa mitään. Ja vaikka tämä on Päihdelinkki, niin päihteiden käyttöön tuppaa liittymään kaikenlaista sen varsinaisen käyttämisen tai lopettamisen lisäksi ja onhan täällä off-topic lentänyt vuosien saatossa vaikka kuinka ja mistä asiasta milloinkin. Jos sen suunnilleen pitää omassa ketjussaan, niin se on ihan okei. Toki foorumin sääntöjä ja yleensä hyviä tapoja pitää noudattaa. Esim. ei Lopettamon puolella hehkuttele ryyppäämisiään tai jos kirjoittaa jostakin toisesta ihmisestä, niin yrittää tehdä sen niin, että tämä ei ole tunnistettavissa, mutta et sinä tuollaista ole kaiketi harrastanut. Joskus täällä vähentäjissä kirjoitteli nimimerkki Talvikaktus. Minne lie katosi, hän oli symppis tapaus. Hänellä oli tosi pahoja juttuja historiassaan ja laittoi välillä postauksiinsa sisältövaroituksen lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista. Se on ihan hyvä konsti, jos on tosiaan sellaista juttua tulossa, mitä joku “normaali” vain päihteiden käyttöään pohtiva ei välttämättä halua silmilleen. Ei sulla tällaisia ole minun lukemani mukaan ollut, mutta tahtoo sanoa, että kyllä sitä kaikenlaiselle tekstille riittää tilaa, kunhan tiettyä hienotunteisuutta noudattaa.

3 tykkäystä

Jep, juuri näin.

Hyvin sanottu “turvallinen itkeminen”. Sitähän se juuri on. Saa olla miettimättä itseään ja kokemuksiaan ja silti saa käsiteltyä niitä. Voiko olla parempaa. :sweat_smile:

Minäkin olen aina ollut kova itkemään. Jossain vaiheessa, kun on ollut liian vaikeaa, kyky itkeä on vaimennut. Aina välillä tulee vaiheita, jolloin pystyn jälleen itkemään. Nuorempana saatoin itkeä jopa Simpsoneita katsoessani tai kuullessani vaikka mainoksessa liikuttavan biisin. Myös musiikki on aina liikuttanut tosi syvästi ja nostaa mulla pintaan paljon muistojakin. Mietin siksikö lopetinkin musiikin kuuntelun kokonaan, kun se oli jatkuvaa turbulenssia omien tunteiden ja asioiden kanssa. Ennen, jo lapsuudesta alkaen, kuuntelin musiikkia tosi paljon. Aina, kun vaan pystyin. Teininä jo itkeä pillitin yksin huoneessani musiikkia kuunnellessani.

Mieli toimii mielenkiintoisesti. Kun olen kokenut kaikista pahimmat elämäni traumat, en pystynyt itkemään niitä ollenkaan. En edes konkreettisten tilanteiden mentyä ohi. Se kaikki oli vain liikaa ja dissosioin. Olen vasta vuosia, vuosikymmeniä myöhemmin pystynyt itkemään osaa niistä, kaikkia en vieläkään. Tavallaan harmi, koska se on tietenkin viivästyttänyt toipumistakin ties kuinka paljon. Tapahtumat on edelleen dissosiaation turvallisen, mutta nykyään osin jo haitallisen verhon takana. Niihin tapahtumiin liittyviin tunteisiin en useinkaan saa lainkaan yhteyttä. Paitsi takaumien iskiessä voi nousta äkisti kauhu, sitten viha, suru jne. Traumapsykoterapia auttoi jonkin verran, mutta olisin tarvinnut enemmän aikaa.

Kiitos kannanotosta tuohon tänne kirjoittamiseenkin. Oikeassahan siinä olet, että ei tarvitsisi tuntea huonoa omatuntoa. Se on taas sitä mun liiallista (ja joskus ihan älytöntäkin) kokemista, josta olen yrittänyt opetella pois ties kuinka kauan. Lapsuudessa oli paljon syyttämistä, syyllistämistä, häpeällä kasvattamista ym., niin sieltähän tämäkin oire tulee.

Ketju on tosiaan minun eikä sitä ole kenenkään pakko lukea. Ja päihdeongelma tosiaan liittyy tavalla tai toisella niin moneen. Varsinkin aiemmin kirjoitin yksityiskohtaisemmin esim.sosiaalisiin suhteisiini liittyvistä ihmisistä, mutta usein oli jälkikäteen fiilis, että kirjoitinko kuitenkin liian henkkoht asioita muista (ja itsestänikin) ja monessa kohtaa oli myös pelko, että niistä voi ihmisiä tunnistaa. Minut myös. Olen miettinyt ketjujeni poistattamistakin, mutta en ole saanut vielä sitä edistettyä. Voisin sen jälkeen aloittaa uuden ketjun, missä kirjoittaisin enemmän erilaisista ilmiöistä kuin niin suoraan elämäni ihmisistä tai, että en ainakaan kirjoittaisi niin yksityiskohtaisesti. Vaikka sitten taas välillä on tarve kirjoittaa nimenomaan juuri niistä. Nytkin olisi. Mulla, kun taitaa herätä kaikista vaikeimmat tunteet ihmissuhteissani.

Kiitos Talvikaktukseen viittaamisesta. Voisin vaikka ihan etsiä hänen ketjunsakin, kun minullakin on hyväksikäyttö -tausta. Mutta siitä en ole tänne koskaan kirjoittanut. Enkä todennäköisesti kirjoitakaan. Joistain muista asioista voisin kirjoittaakin ja olen jo osin kirjoittanutkin.

Tämäkin on niin totta. Selittää myös osin miksi esim. minä olin vuosikausia niin monista asioista hiljaa. Olen halunnut myös suojella muita, kun en itsekään meinaa kestää kaikkia tapahtuneita. Kai olen terapiassa kuitenkin oppinut tervettä itsekkyyttä edes jonkin verran, että pystyin alkaa kokemaan, että mun ei enää tarvitsisi olla näkymätön, hajuton, mauton ja ties mitä muuta, vaan, että mullakin on oikeus kertoa elämästäni siinä missä muillakin. (Usein edelleen siitä seuraa jälkikäteen häpeää, epävarmuutta, erilaisia pelkoja, minkä takia tekee mieli aina taas hiljetä.) Toki noudattaen juurikin noita sääntöjä, hyviä käytöstapoja ja hienotunteisuutta, mistä mainitsitkin.

2 tykkäystä

Tämä(kin) viikko meni hyvin. Ajankohtaisen vaiheeni ja painajaisten lisääntymisen takia keksin joskus viime viikonlopun paikkeilla, että teen etukäteen mahdollisimman paljon kotitöitä valmiiksi ja ison satsin ruokaakin, että saisin vain olla seuraavat päivät. Se osoittautukin tosi hyväksi ideaksi, suorastaan ihanaksi, eikä ole “tarvinnut” sitten juodakaan. Myöskään juomishimoja ei ole taaskaan ollut. Ajatuksia aiheesta kyllä.

Olen enimmäkseen levännyt uupumustani ja öitäni pois ja annoin itseni taas upota Netflixiin ja Yle Areenaan. Kirjoitinkin jo Reepun ketjuun, että huomasin truecrimen mm.ylivirittävän minua, joten katsoin sitten taas muunkin aiheen dokkareita ja sarjoja. Kun en meinannut löytää enää mitään hyvää katsottavaa (liian vaativan makuni takia :ogre:), niin aloin hetken mielijohteesta ja poikkeuksellisesti katsoa Netflixin etusivulla mainostamaa Onko rakkaus sokea -deittailurealityä. Puolustuksekseni todettakoon, että siinä ihmisillä on sentään vaatteet päällä ja he keskustelevat. :sweat_smile:

En yleensä ikinä katso realityjä, koska en todennäköisesti kestäisi niitä tämän helposti ärtyvän temperamenttini ja vaativan persoonallisuuteni takia. Joskus aikoinaan muistaakseni parikymppisenä katsoin alkuun USA:n Selviytyjiä. Selviytyjissä kiinnosti ryhmädynaamiset ilmiöt, osallistujien käyttäytymismallit ja sosiaalinen kanssakäyminen kilpailutilanteessa. Joka tapauksessa, tämä deittailureality; oi voi ja aijaijai sitä hampaiden kiristelyn määrää. :sweat_smile: Ei se ollut lopulta sitten yhtään sen kevyempi kokemus kuin truecrimekaan, vaikka se ei kyllä ollut pelottava. Mutta ehkei enää sitä siis minulle, kiitos.

Toisaalta taas huomasin, että kyllä mua harmittaakin, että en selvästi osaa suhtautua asioihin yhtä rennosti kuin monet muut osaavat. Monille esimerkiksi tollainen realitykin voi käsittääkseni olla vain “aivot narikkaan” ja se riittää. Minun aivoni eivät todellakaan jääneet mihinkään narikkaan, kun sitä katsoin. Havainnoin tahattomastikin kokoajan erilaisis asioita, mikroilmeistä lähtien (liittyy kyllä varmasti myös koulutuksiini ja ammattiinikin). Mutta mietin silti taas, että olen(ko) myös ihan liian tarkka kranttu. Ja tosikko. Siis huolimatta siitäkin, että sinänsä esimerkiksi erilaiset ihmiset kiinnostavat mua tosi paljon ja pidän paljon esim. inhimillisyydestä. Omasta mielestäni olen myös romantikko, mutta en sitten tiedä. No, toisaalta taas, en lopulta kuitenkaan ajattele, että tosi-tv:tä kannattaisi katsoakaan ja eipä mene aikakaan hukkaan, kun niitä ei katso.

Minulla on huonona tapana verrata itseäni edelleen paljon muihin, vaikka olenkin jo keski-ikäinen. Muistan elämäni ajalta monia vaiheita ja monia tilanteita, kun olen kokenut voimakastakin ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden tunnetta. Alkujaan olin kyllä vanhemmilleni vääränlainen tyttö, kun olin vilkas, suulas ja rohkea. Isosiskoni oli hiljainen ja aina rauhallinen lukutoukka. Äitini nimitti minua “kyläluudaksi” ja siskoani “kotikissaksi”. Inhosin jo lapsesta asti tuota kyläluuta -nimitystä. Siis siitäkin huolimatta, että olin aina menossa, niin tyttöjen kuin poikienkin kanssa. Olisin halunnut olla vanhemmilleni pehmeä ja hellyyttävä kotikissa. Sittemmin nuo aiemmin mainitsemani piirteet on todellakin kitketty minusta pois, muun muassa henkisellä ja fyysisellä väkivallalla.

Mieleeni tuli vaihe, kun joskus nuorena aikuisena opiskellessani tulevaan ammattiini, olin myös töissä yhden lääkefirman tehtaalla. Suurin osa työkavereistani oli keski-ikäisiä aikuisia ja vakituisia työntekijöitä. Tulin heidän kanssaan kyllä toimeen, mutta meinasin tulla hulluksi haasteita tarjoamattoman, yksitoikkoisen liukuhihnatyön kanssa enkä lopulta ollutkaan ko.työssä kuin muutaman kk:n. Mutta samaan aikaan huomasin, miten tyytyväisiä nuo “saman hihnan” naiset olivat. He puhua pälpättivät aina, kun ehtivät; nauttivat taustalla soivan radiokanavan tarjonnasta; osallistuivat iloisina tehtaan taukojumppiin; ottivat kaiken irti tauoistaan ja jatkoivat niiden jälkeen ongelmitta töitään. Toki ymmärrän, että tämä oli se näkyvä osa heistä enkä lopulta voi tietää, mitä sisimmässään kokivat. Mutta minä kuitenkin näin (ehkä kuvittelin) heidät varsin tyytyväisinä ja rentoina. Vaikka sitä oli mukavaa seurata ja siihen omien rahkeiden mukaan osallistua, olin kuitenkin heille kateellinen. Monesti mietin, miksen ole samanlainen heidän(kään) kanssa. Sielläkin tunsin itseni ulkopuoliseksi ja erilaiseksi. Siis siitäkin huolimatta, että pitkä koulutus ja kouluttautuneisuus on yksi tärkeimmistä arvoistani ts. sitä myös arvostan. Olen kuitenkin monesti surrut, että en senkään kohdalla koe tyytyväisyyttä. Omasta mielestäni olen näemmä aina liian vähän kouluttautunut. Ehkä varsinkin, kun maailma ja Suomi on mielenkiintoisia koulutuksia täynnä. Silti mietin olisinko tyytyväinen niidenkään käymisen jälkeen? Vähän epäilen, että en olisi. Riittämättömyyden tunteeni on varmaan loputon. :disappointed_face:

No. Eilen oli kyllä muutenkin stressaavampi päivä, kun lapseni soitti pelkän eilisen aikana 16 kertaa ja lisäksi viestitteli. :flushed_face: Hän soittaa kyllä välillä muutenkin useamman kerran päivässä, mutta eilinen meni jo mahdottomaksi. Piti ihan laskea montako kertaa hän lopulta soitti.

Keskeytykset, kun on kognitiivista kuormaa aivoille nekin, niin illalla olinkin aivan puhki, vaikka muuten olin peiton alla lähestulkoon koko päivän. En henno olla vastaamattakaan, kun hän soittaa jakaakseen ajatuksiaan, tunteitaan, kiinnostuksen kohteitaan, huoliaan ja murheitaan. Ja niistä sitten yhdessä keskustellaan ja peilailen. Olen kyllä itse jo hänen lapsuudestaan saakka panostanut siihen, että meillä on läheiset ja turvalliset välit ja, että hän voi jakaa kanssani mitä vain. Pidän tätä siis tosi tärkeänäkin. Osin siksikin, että ei omassa lapsuudessani ollut tällaiseen mahdollisuutta yhdenkään aikuisen kanssa. Ikinä. Vuorovaikutus kuitenkin kuormittaakin mua, joten huhhuijaa mikä päivä tuo eilinen lopulta oli. Kurjaa sanoa, mutta halusin vain entistä enemmän uppoutua loppuillan ohjelmiin ihan yksikseni. Miesystävänikin olisi halunnut illalla soitella, mutta oli kyllä pakko kieltäytyä ja kertoa, että olen aivan poikki - sattuneista syistä.

Lapseni kanssa olemme puhuneet juomisongelmastanikin avoimesti, viimeksi eilen ja olen sopivissa määrin puhunut ikätasoisesti myös ptsd:stäni, joka on seurannut minua jo kauan. Ilmassa leijuvat, puhumattomat perhesalaisuudet, kun ovat haitaksi (kokemuksen syvällä rintaäänellä ja kaiken aiheesta opiskelemani perusteella). Lapsenikin on tosi tyytyväinen, että vähensin kevättalven juomisesta suurimman osan pois. Kasvatin hänestä tietoisesti aikoinaan terveystietoisen ja lisäksi hän on täysin päihteetön (se on ihanaa), kuten itsekin olin silloin hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan kaksi pitkää pätkää. (Sivuhuomiona, että tottahan toki tiedän, ettei nuorten ja aikuisten päihteiden käyttöön voi vanhemmat aina lopulta edes vaikuttaa, kun varsinkin nuoriin vaikuttaa niin paljon vertaisten kanssa koettu ryhmäpaine ja maan alkoholikulttuuri). Myös pikkuveljeni, lapseni kummi, on ollut täysin päihteetön aina ja hän on toiminut muutenkin hyvänä esimerkkinä lapselleni aina.

Sen sijaan minä olen ollut nyt parina viime vuonna iso pettymys, kun aloin sen viimeisen raittiin jaksoni (8 vuotta) jälkeen uudelleen tissutella ja sitten viime talvella ja keväällä juomiseni vielä pahentui selvästi noin kolmeksi neljäksi kuukaudeksi. Olen antanut lapseni purkaa aina minuakin kohtaan tuntemaansa pettymystään ym. avoimesti ja suoraan, koska se helpottaa häntä ja lisää välistämme avoimuuden ilmapiiriä. Lisäksi se pitää minut realiteeteissa (nyt edelleen vähentämisestä huolimatta); en toimi edelleenkään oikein. Olen myös pyytänyt anteeksi, pahoitellut useammankin kerran, mutta vielähän minulta se lopullinen teko (juomisen kokonaan lopettaminen) puuttuu.

Olen monesti miettinyt, miksi luovutin ja aloin niin itsekkääksi, että lopetin sen pitkän raittiuden. Hätähuutohan se toki alunperin oli. Järjellä pystyn sen muunkin funktion näkemään (vaikka se järjenvastaista onkin) - varsinkin, kun asiaa käsiteltiin usein avoimesti terapeuttinikin kanssa ja olen sitä täälläkin paljon pohtinut. Ja päihdepolilla ja psykan polilla. Kaikkea sietämätöntä kipua ja tuskaa menneisyydestä, vastoinkäymisiä, toivottomuutta, ahdistusta, takaumia, vaatimuksia, ylisuorittamista ym. oli liikaa. Myös ptsd:n kanssa eläminen on kamalaa, se on välillä suorastaan hirvittävä häiriö. Ai niin ja tutkimusten mukaan siihen liittyy usein riippuvuuksiakin. Kaiken sen päälle perimä, lapsuudessa opitut mallit (etenkin vanhemmilta) ja addiktiivisuuteen taipuvainen persoonallisuuteni. Olen myös miettinyt, että koenko, että kaiken vuosikymmenten muiden vuoksi uhrautumisen takia minulla on oikeus johonkin “ihan omaan”. Tyhmäähän se silti totta kai on, onhan esimerkiksi noiden dokumenttienkin katsominen jotain mun ihan omaa. Urheiluharrastuksetkin olisi ihan omaa. Lukeminen on ihan omaa. Ja niin edelleen. Anteeksipyynnöt lapseltani ja miesystävältäni tuntuu myös aina jotenkin vääränlaiselta, vaikka olen vilpittömästi pahoillani tilanteesta. Itse asiassa myös itseni takia. Silti edelleen juon, siksi anteeksipyynnöt tuntuvatkin jollain tavalla väärältä. Onneksi olen huomannut, että sitä kautta kuitenkin lapseni ja miesystäväni ovat voineet kokea sekä todeta, että en pidä juomistani minään kevyenä ja merkityksettömänä asiana (kuten esimerkiksi vanhempani ja siskoni pitävät, vaikka suurkuluttajia [äitini] ja alkoholisteja ovatkin) vaan, että tiedostan itsekin sen olevan lopulta huono asia.

Olen lisäksi miettinyt raitistuinkohan kuitenkaan todella noiden raittiusaikojeni aikana vai olinko “vain juomatta”. Noina aikoina addiktoiduin nimittäin (taas) uran rakentamisesta, liikunnasta, kofeiniista, somesta ja kaiketi seksistäkin. Vaikka tein ennen tuota edellistäkin raitistumistani hirvittävän määrän psyykkistä työtä, luin paljon tietoa, etsin vertaistukea ja lisäsin elämääni muutakin mielekästä sisältöä kuin lapseni (ja läheisten ja ystävien) kanssa olemisen ja uran rakentamisen. Hidastin elämäänikin ja aloin opetella “vain olemaan” muutenkin kuin lapseni kanssa. Yritin opetella pysähtymään. Olemista ja pysähtymistä en ilmeisesti silloin kuitenkaan kunnolla oppinut, koska nyt ajankohtaisella sairauslomallani olen taas joutunut opetella niitäkin. Ja, kuten aiemminkin olen kertonut, niin nyt vasta tuntuu, että osaan levätä ja vain olla. No, Netflixiin uppoamisen lisäksi/aikana on tullut siis edelleen ajateltuakin kaikenlaista. Välillä olen joutunut ihan pakottamaan itseni keskittymään meneillään olevaan ohjelmaan, että saisin tauon ajattelustanikin. Huokaus tätä mun mieltä. :sweat_smile:

Joka tapauksessa, tänään olenkin sitten heti aamupalan jälkeen puuhaillut kotitöitä kaikessa rauhassa, kokkaillut, lueskellut, viestitellyt läheisten kanssa ja etsinyt illaksi taas jotain katsottavaa. Olikin vain mukavaa kaiken levon jälkeen taas puuhaillakin, ei ahdistanut yhtään.

Piti alunperin lähettää tämä kirjoitus siinä 13.00 aikaan, mutta sitten alkoi taas lapseni ja miesystäväni soittelut ja viestittelyt, söin ja lepäsinkin. Ehdin kopioida tämän viestin ja, vaikka välillä jo ajattelin, että en tätä purkausta tänne julkaisisikaan, niin julkaisenpa nyt kuitenkin. Loppuillan vietänkin taas peiton alla ohjelmien tai lukemisen parissa.

2 tykkäystä

Painajaisia nähtyäni jää lähes poikkeuksetta inhottava olo heräämisenkin jälkeen. Näen aina realistisia painajaisia eli tilanteet voisivat tapahtua ihan oikeastikin ja osa niistä toki on tapahtunutkin. Miesystäväni näkee kuulemma lähes poikkeuksetta painajaisia vain kaikesta yliluonnollisesta, mistä voi heti herättyään helpottuneena todeta, että ei liity oikeaan elämään yhtään. Mielenkiintoisia nää uniasiat on.

Sitten vähän kevyempään aiheeseen. Mulla on (liian) pitkät ja paksut hiukset ja viime aikoina on alkanut melkein hermo mennä kaikkeen siihen työmäärään ja aikaan, mikä niiden hoitamiseen menee. Pelkästään jo hiustenpesussa ja niiden kuivaamisessa/kuivumisessa menee ikuisuus. Oonkin alkanut miettiä kävisinkö leikkauttamassa polkkatukan. Moni lyhythiuksinen nainen, jonka kanssa aiheesta olen aikojen saatossa puhunut, on perustellut lyhyitä hiuksia nimenomaan mm.sillä, että eivät jaksaisi hoitaa pitkiä hiuksia. Lyhyet hiukset on helpot. Polkkatukka voi olla tyylikäskin, vaikka toki sitäkin pitää jollain tavalla hoitaa. Uusi ilme voisi kuitenkin myös muutenkin piristää. Jotain piristävää ja uutta nyt muutenkin kaipaisin. Saa nähdä, mitä keksin.

SEURAAVISTA KOLMESTA KAPPALEESTA SISÄLTÖVAROITUS. Sisältää mm. mainintoja kokemistani, traumatisoivista asioista.

Olen yrittänyt kirjoitella yhdellä toisella keskustelupalstalla (selvinpäin sielläkin), mutta ei se(kään) ole sitten ottanut onnistuakseen. En tajua miksi ihmeessä pelkään edelleen niin paljon minulle täysin vieraiden ihmisten reaktioita ja aggressiota. Vainoajanikin on kuollut jo monta vuotta sitten ja olen käynyt traumapsykoterapiankin (se loppui tosin kesken). Kirjoitin sinne palstalle siis päällisin puolin ja suht lyhyesti traumatisoitumisestani, kun näin siellä muitakin mielenterveyteen liittyviä keskustelunaloituksia ja halusin kokeilla löytyisikö sieltä vertaisia. Onneksi niitäkin alkoi löytyä, mutta pian jo osalla muista alkoi ns.uhrin syyttely (ihan todellinen, vahingollinen ilmiö ks.esim. victim blaming, jos kiinnostaa). Muutamaan kertaan kysyttiin mm.mikä minussa on niin pahasti vialla, että lapsuudesta lähtien on sattunut useammanlaistakin vaurioittavaa ja, että “miksi itken näitä asioita” ja sitten alettiin paasaamaan. Eli osin ihan sitä samaa, mitä äitini teki aina yritettyäni aikoinaan aloittaa ko. aiheista keskustelua. Äitini on aina syyttänyt siis kaikesta itsensäkin tekemästä henkisestä ja fyysisestä väkivallasta minua sekä lisäksi muusta kokemastani väkivallasta, seksuaalisesta hyväksikäytöstä ym.. Kaikkea hän ei ole edes millään suostunut myöntämään ja uskomaan, mieluummin alkoi aina rankaista vain lisää. Enää en todellakaan yritä keskustella tapahtuneista hänen kanssaan. No. Tuolla palstalla sitten lisäksi haukuttiin meitä asiasta asiallisesti kirjoittavia vaikka ja miksi, en edes muista nyt äkkiseltään kaikkia niitä termejä. Ja huoh, kun vain pystyisinkin aina tarvittaessa itkemään. Niinhän olisin toipumisessanikin jo paljon pidemmällä. Kaiken lisäksi olen jo ihan itse syyllistänyt itseäni jo vuosia ja vuosikymmeniä, edelleenkin osin välillä syyllistän kaikesta mahdollisesta, vaikka tajuan - kiitos traumapsykoterapian ja kaiken lukemani jälkeen - , että tapahtuneet asiat eivät ole todellakaan oma syyni. Kukaan meistä, kun ei esimerkiksi voi valita, mihin perheeseen/sukuun syntyy. Tai minkälainen tyyppi meihin ihastuu ja kehittää pakkomielteen ynnä muuta.

Joka tapauksessa, vaikka tiedän järjellä, mitkä syyt/ilmiöt voivat olla edellä mainittujen hirveiden kommenttien taustalla ja, että tällaiset kannattaisi päästää saman tien toisesta korvasta ulos, niin kyllä nämä kommentit silti mua sattuivat. Suurimmaksi osaksi alkoi onneksi edes hetkeksi rakentava, vertaistuellinen ja hyvä keskustelu, mutta nämä pari/muutama kirjoittajaa vain jatkoivat ilkeää louskutusta, nolaamista, mitätöintiä ja haukkumista pilaten lopulta nopeasti koko keskustelun. Luovutin suhteellisen aikaisin enkä ole valmis yrittämään ainakaan ko.palstalla uudelleen. Jälkikäteen huomasin, että muutkin asialliset kirjoittajat lopulta lopettivat yritettyään aluksi kitkeä ko.käytöstä ketjusta pois. Lopetin aikoinaan Twitterinkin käytön suurimmaksi osaksi samoista syistä. Ja Facebookinkin, tosin siihen liittyi muitakin syitä, somen toksisuus ja haittapuolet ylipäänsä. Jopa Vaellus-ryhmän sivuilla ihmiset loukkasivat toisiaan ja tappelivat ties mistä älyttömistä syistä. Niihin en ikinä kyllä osallistunutkaan ja suurimman osan jätin lukemattakin, mutta kyllä se ilmapiiri silti vaikutti.

Totta kai tiedän, että maailmassa on pahoja, tunnekylmiä, ilkeitä, sadistisia, empatiakyvyttömiä ym. ihmisiä, paljon trollejakin, ja jotkut pahoinvoivat ja katkeratkin ihmiset purkavat lähinnä omaa pahaa oloaan muihin. Ja netissä niitä vasta paljon onkin. Onnistuin kyllä aluksi puolustamaan itseäni ja muita muun muassa mainitsemalla noita ilmiöitä, jotka vastaavia kamalia kommentteja voivat selittää. Oikeudenmukaisuus on mulle tosi tärkeää, on aina ollut, ja tiedän, että puolustautuminen/kyky puolustautumiseen vähentää myös traumatisoitumista. En ole läheskään aina kyennyt puolustautumaan, varsinkaan lapsuudessani, nuoruudessani enkä sen vakavan vainoamisen aikana, siksi sekin on/olisi tärkeää. Mutta olen niin hemmetin herkkä, että pelkäsin mitä siitäkin taas seuraa ja huomasin vain entistä enemmän, miten vaikeaa mun on kestää tollaista käytöstä. Siis vaikka ajattelenkin, että kyseessä saattoi olla silkat trollit ja, että sellaisille ei kannata mitään vastatakaan. (Mihinkään väittelyyn en ryhtynytkään ja lopetin vastaamisen nopeasti.). Nettitrolleista lukemieni tutkimusten mukaan monella trollilla on ihan puhdasta sadismia, joten ei mikään ihan pikkujuttu sekään lopulta. Heidän on myös mm.normaalia vaikeampaa sietää tylsyyttä, niin kai nämä kaksi piirrettäkin jo aiheuttaa sitä, että kyseiset ihmiset sitten vaikka mieluummin tappavat aikaa netissä trollaillen.

Joka tapauksessa, käsittääkseni jotkut ihmiset eivät ole tuollaisesta moksiskaan. Ja haluaisin itsekin olla sellainen. Tuntuu, että syntymästä asti seuranneen herkkyyden lisäksi mun sietokyky on edelleen vain aivan täynnä kaikkea satuttavaa, ilkeää, pahaa. Terapian aikaisesta vahvistumisesta huolimatta. Loppujen lopuksi tosiaan totesin, että enpä ainakaan kyseiselle palstalle enää palaa, ainakaan toistaiseksi, jos koskaan. Varsinkaan, kun sen, mitä ehdin muutamia muita mielenterveyteen liittyviä keskusteluja lukea niin huomasin nopeasti, että tämä ilmiö on laajempikin ja myös, että se pilaa koko palstan ilmapiirin. En tosin ikinä kuvitellutkaan sen vain minuun kohdistuvan. Yritin osallistua muutamiin muihinkin keskusteluihin, mutta niidenkin kohdalla pelkäsin kirjoitusteni vastaanottoa (ja niin pelkään täällä plinkissäkin), vaikka tajuan, että pelkoni ovat osin irrationaalisiakin. Harmi toisaalta jättää tuokin palsta heti kokonaan, koska siellä oli muuten hyvää keskustelua.

Surtuani ja kirottuani tarpeeksi, on tänään ollutkin sitten taas ihan leppoisa puuhailupäivä. Nyt on selvä ero velvollisuuksien tekemisen suhteen kaiken tuon viime viikon levon jälkeen; edelleenkään ei ahdista eikä ärsytäkään yhtään. Jotenkin sain rennomman otteen niihinkin ja se on huojentavaa. Toivon sen myös jatkuvan. Loppujen lopuksi, kun puuhailu on mielestäni kivaa. Kohta sitten on vuorossa taas rentoilua ja lepoa. Alkaa kyllä olla vaikeaa löytää mitään uutta, hyvää katsottavaa. Ylen Ulkolinjan dokkareista on sentään vielä osa katsomatta. Kukaties ilta meneekin niiden parissa.

Edit. lisäys: muistin, että parin ekan terapiavuoden jälkeen kaipasin myös jotain vertaistuellista keskustelupalstaa (silloin olin vielä täysin raitis) ja tuolloin kokeilinkin yhtä suomalaista sivustoa. Sen käyttö loppui ihan samoista, edellä mainitsemistani syistä ja, kun psykoterapeuttini sanoi, että minun kannattaa suojella itseäni netin käytössäkin ko. ilmiöistä eikä kannata mennä netin keskustelupalstoille. Tein sitten työtä käskettyä. Mutta, kun taas on herännyt tarve ja olisi niin kivaa keskustella netissäkin erilaisten ihmisten kanssa. Kuten aiemminkin totesin, läheisiä en viitsi liikaa rasittaa (enkä puhua enempää omista oireista ja traumoista), vaikka päivittäinen tai viikoittainen kirjoittelu ja soittelu heidänkin kanssaan on tosi tärkeää. Mikä sitten olisi paras ratkaisu, en tiedä. Nähtäväksi jää.

Se täytyy vielä todeta, että kyllä Plinkki on turvallisin keskustelupalsta, mihin koskaan olen törmännyt.

3 tykkäystä

Jokseenkin huvittavaa muuten, että sekä toissa päivänä että tänään ajattelin, että “kirjoitan nopeasti lyhyen viestin”, mutta tässä se taas nähdään, että asiaa aina vain riittää. :sweat_smile:

4 tykkäystä

Voi @Lintuanna , saa ollakin. Ole juuri niin herkkä kuin olet, ehkäpä juuri se on supervoimasi.

Kaiken maailman trollien pelkääminen vie hirveästi voimia ja on myös hyvin ymmärrettävää. Suojele itseäsi heiltä aina kun vain voit. Sinä tarvitset ne voimasi johonkin ihan muuhun,

johonkin kivempaan.

Samaa mieltä. Pysytään siis täällä.

Mukavaa päivää! :heart:

3 tykkäystä

Kiitos sanoistasi @Räpistelijä. :heart: Olen huomannut, että kirjoitat usein hyviä ja tunneälykkäitä viestejä. :smiling_face:

Herkkyys tosiaan voisi olla myös supervoima -tai onkin. Voi kokea syvällisemmin elämää ja asioita mm. luontoa, musiikkia. Voi olla myös herkempi aistimaan toisten tunteita (vaikka siinä kyllä oma kääntöpuolensa onkin) ja niin edelleen.

Tosiaan, tarvitsen voimani ihan muuhun kuin trollien ym. pelkäämiseen. Hyvin sanottu. Nyt olenkin sitten suojellut itseäni ja pysynyt pois muilta keskustelupalstoilta. Plinkki on paras. :green_heart:

Mukavaa päivää myös❣️

4 tykkäystä

Näillä tunnelmilla jatketaan. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nyt, kun olen vuosikausien harjoittelun jälkeen todella päässyt levon ja rentoutumisen makuun, ei enää tekisi melkein mieli mitään muuta tehdäkään. :sweat_smile: Ennen en edes vaikka flunssassa ja kuumeessakaan ollessani jaksanut/pystynyt levätä itseäni hoidellen tarpeeksi. Yksikin päivä oli ihan liikaa ja aikamoista tuskaa. Olin silloin sisäisesti levotonkin (vaikka olin siis juomatta/raittiina). Sisäinen levottomuus on loppunut suurimmaksi osaksi vasta tässä viimeisen vuoden parin sisällä. No, kaikkea sitä. Onneksi nyt sentään pakolliset hommat tulee hoidettua.

Nyt, kun en ole enää niin ahdistunut, on myös helpompaa olla yksin. Itse asiassa nautin tosi paljon nyt yksinolosta. En enää pelkääkään niin paljon kuin vielä esim. viime vuonna ja sitäkin ennen vuosikausia (ja suurin osa tästäkin siis ihan raittiina). Toisaalta taas tämä yksinolon tarve ja siitä nauttiminen on johtanut siihen, että torjun miesystäväni tosi usein ja tiedän, että jos haluan pitää parisuhteeni, en pidemmän päälle voi tuota torjumista jatkaa. Onneksi olemme silti puhelimitse joka ikinen päivä tekemisissä, sanomme joka ilta hyvää yötä ja joka aamu huomenta kaikkine sydämineen ja siinä välissäkin viestittelemme vaikka mistä erilaisista asioista. Olemme myös edelleen emotionaalisesti läheisiä. Läheisempiä kuin esimerkiksi siskoni ja hänen kihlattunsa ja veljeni ja hänen kihlattunsa, vaikka kumpikin heistä asuu kumppaneidensa kanssa yhdessä. Olen kuullut heiltä, että heillä ei vain ole tapana jutella keskenään kovin syvällisiä saati jakaa niitä kaikista henkilökohtaisimpia asioita, vaan jaetut asiat liikkuvat käytännön tasolla. En tiedä, miten yleistä tällainen lopulta on, mutta se on musta kyllä surullista, koska silloinkin se ihmisen syvin ja haavoittuvaisin sisin jää piiloon. On tullut paljon kyllä luettua suhteista, joissa lopulta kumpikin on jääneet (syvimmältä sisimmältään) näkymättömäksi ja tällaiset suhteet monesti päättvätkin eroon. Veljeni ja siskoni jakaa kyllä niitä syvempiä ja hlökohtaisempia asioita minun kanssani ja minä miesystäväni lisäksi heidän (ja muutaman ystävänikin) kanssaan. On sekin toki hyvä. Joillekin se riittääkin.

Kuten näkyy, mulla on siis edelleen jatkunut ajatusten ym. tulviminen mieleen ja tämä viimeisin aihe on tämä, että olen nyt enemmän alkanut kohdata ja hyväksyä (?) suoraan sitä, että en todennäköisesti enää ikinä muuta kumppanin kanssa yhteen enkä mene naimisiin. Näin ajattelin nuorempanakin, aikuisena myös enkä esimerkiksi ikinä pikkutyttönä haaveillut häistä, kuten välillä väitetään jokaisen pikkutytön tekevän - jälkikäteen on tietooni kyllä tullut myös poikien näin tekevän ja onhan se hellyyttävää. Mutta en usko, että se on niin itsestään selvää, kuten aikansa on väitetty.

Minulla meni pari vuosikymmentä niissä merkeissä, että halusin keskittyä vain lapseeni, työhöni ja opiskeluihini, harrastuksiini ja ystäviini. Eniten kuitenkin lapseeni ja työhön. Kävin kyllä miesten kanssa treffeillä ja tapailinkin, mutta en halunnut/pystynyt kunnolla sitoutua varhaisaikuisuuden jälkeen. Useamman hyvänoloisen miehen jätin taakseni, mutta mahtui joukkoon niitä vähän mätiä omenoitakin, joille oli helppoa sanoa heippa.

No. Lapseni takia olisin kuitenkin jo kauan halunnut, että hän saisi sisaruksen ja hyvän isäpuolen (lapseni oma isä, kun kuoli) ja sitä tuli kyllä usein surtua. Keskustelimme ja surimme sitä yhdessä lapsenikin kanssa aina, kun hänen toiveensa ja surunsa heräsivät. Leikittiin yhdessä myös legoilla minkälaista elämä voisi suuremmassa perheessä olla. Ainakin lapseni sai leikin kauttakin tätä prosessoida. Koko asia on silti tehnyt ehdottomasti kaikista kipeintä (siis välillä ihan kamalan kipeää) siitä näkökulmasta, että lapseni ei saanut kokea sitä kaikkea. Myönnän, että oli suuri helpotus, kun teini-ikään tultua hän oli saanut käsiteltyä asiaa tarpeeksi ja alkoi sanoa, että onneksi asutaan ihan kahdestaan. Lisäksi kertomansa mukaan sen verran tarpeeksi kuuli kavereidensa kertomuksia sisarusten välisistä ongelmista ja inhottavista iseistä/isäpuolista. Toki varmasti jotain hyvääkin. Mutta. Yllättäen itse sitten yhtäkkiä 39-vuotiaana heräsinkin siihen, että haluaisinko sittenkin kokea vielä yhteenmuuton, naimisiinmenon ja toisen lapsen saamisen “haavemieheni” ja ihanneminäni välillä. Oivoi mikä ajoitus biologian kannalta.

Onni oli tavata neljäkymmentä vuotta täytettyäni nykyinen miesystäväni. Olen sapioseksuaali, mutta olihan se miesystäväni ulkonäkö ja fyysinen kemiammekin lopulta plussaa. Hänen kanssaan yritimmekin sitten lasta ensimmäiset kaksi vuotta (olin silloin ollut jo yli kuusi vuotta raittiina/juomatta), mutta lopulta hedelmällisyystutkimuksissa kävikin ilmi, että tämän miehen kanssa lapsen voi saada vain hedelmöityshoidoilla. Se oli tosi iso isku varsinkin aluksi, mutta sitten taas toisaalta emme lopulta olleet valmiita noihin rankkoihin hoitoihinkaan. Sitten mieli muuttui hiljalleen myös naimisiinmenon ja yhteenmuuton suhteen. Iso syy oli tietenkin minussa, traumojeni, liiallisen itsenäisyyteni ja ehkä fyysisen läheisyyden hankaluudenkin takia.

Itse asiassa, miesystävällä taitaa olla noita samoja syitä. Yleensä ottaen miesystäväni taas on halunnut, pystynyt ja jaksanut viettää aina pidempiäkin aikoja yhdessä. Minä en. En nykyään jaksa ystävienikään kanssa olla mitään kahdeksan, saati kahdentoista tunnin rupeamaa, joita taas miesystäväni jaksaa. Enkä pystynyt edes nukkua hänen kanssaan (tai no, ehkä lopulta torkuin jonkun tunnin pari). Nukkuminen, kun on minulle vielä seksiäkin intiimimpää ja silloinhan ihminen on haavoittuvimmillaankin. Kyllähän seksissäkin on uskallettava kontrollista luopua, jos siitä ihan kunnolla haluaa nauttiakin. No mutta. Summa summarum, onkin ollut nyt “pakko” alkaa myöntää, että minusta tuskin on enää sitoutumaan yhteenmuuton ja naimisiinmenon verran. Toisaalta tiedän senkin, että eläkeikäkin voi vielä asioita muuttaa, joten en sano “ei ikinä”. Omasta mielestäni olen silti edelleen myös romantikko ja ihan pieninä hetkinä huomaan haikean toiveen “elämäni rakkaudesta” ynnä muusta ihanasta. Lopulta olen kuitenkin realisti ja nyt vain näyttää siltä, että minun tarvitsee asua yksin lopunelämääni. Se on niin helpottavaa.

Tähän koko asiaan liittyy vielä paljon surua, kipua ja muuta käsittelemätöntä. Osittain edelleen myös kadehdin ihmisiä, jotka kykenevät asumaan kumppaninsa kanssa yhdessä tai viettämään öitään ja päiviään useampiakin yhteen putkeen yhdessä. (Ennen pystyin siihen itsekin suht helposti). Totta kai se tekee parisuhteesta vielä ainakin fyysisesti läheisemmän ja, jos parisuhde on hyvä, uskon, että se tekee hyvää myös kumppaneiden itsetunnolle ynnä muulle.

Täällä Plinkissä olen huomannut, että esimerkiksi Winstonin ja Metsänpojan parisuhteet (avioliitot?) vaikuttavat ihanilta ja, vaikka onkin helppoa iloita muiden puolesta, tunnen samalla jotain haikeutta tai vastaavaa lukiessani noista mainintoja/kirjoituksia. Jollain tapaa se lisää toivoa ihmisten hyvyydestäkin. Omaa spekulointia tämä toki lopulta, kun eihän täällä nettimaailmassa kaikkea jaeta eikä nähdä. Johtuuko ne edellä mainittujen kirjoitusten tulkintani sitten enemmän minusta kuin heistä. Toistaiseksi aion uskoa, että enemmän heistä ja heidän hyvistä parisuhteistaan.

Tällä omalla nykyisellä tavallani eläessäni on pakko hyväksyä se, että en voi tietää hyväksyisikö nykyinen kumppanini minut ihan täysin tai hyväksyisinkö minä hänet, emmehän näe toisistamme ihan kaikkea. Toisen mielen sisälle ei toki voi nähdä yhdessä asuessakaan, varsinkaan, jos toinen ei puhu eikä riittävästi ilmaise itseään.

Tähän väliin pieni tiedonmurunen: pari vuotta sitten luin sillä aiemminkin mainitsemallani Terveys- ja hyvinvointierot -kurssilla tutkimuksista, joissa todettiin mm. naimisissa olon ja yhdessä asumisen lisäävän kumppaneilla sekä terveyttä että hyvinvointia (siis riittävän hyvässä parisuhteessa) ja tutkimusten mukaan he myös elävät pidempään. Tämä on helppo uskoa, kun olen elämäni aikana nähnyt ikääntyneitä, joilla on vuosikymmenien avioliitto takana ja edelleen ovat ihania ja rakastavia toiselleen. Olishan sellainen tosi ihanaa. No, edellä mainituista näkökulmista tilanne on huonoin yksinasuvilla miehillä. Noiden tutkimusten mukaan yksin asuvat naiset pärjäävät noista näkökulmista parhaiten.

Summa summarum, minun on vain surtava nämä surut nyt pois ja alettava vihdoin hyväksymään omat realiteetit. Parisuhde voi olla hyvä ja läheinen tällaisellakin kaavalla ja niin minusta oma parisuhteenikin on. Haluaisin silti säilyttää romanttisen ja haaveilevan puolenikin, kun se nyt taas on tilanteesta huolimatta nostanut päätään sekin. Romantiikaa ja haaveita voi olla kaikissa erilaisissa parisuhteissa. On vain uskallettava luopua siitä ajatuksesta, miten asioiden muka “kuuluisi olla” ja, että vain yksi vaihtoehto voi johtaa kaikkeen hyvään.

Tämäkin viikko sujuu juomisen kannalta hyvin. Eikä ole juomishaluja, juomisajatuksia toki kyllä. Muahan pelotti silloin kevättalvella ja keväällä pahimpaan aikaan hirveän paljon, että tämäkö todella nyt on mun tilanne. En ole koskaan elämäni aikana juonut läheskään niin paljon. En ennen edellisiäkään raittiuspätkiäni, en läheskään. Mitä tämän kirjoitukseni aiheeseen tulee, niin olen kyllä miettinyt, että jos asuisin miesystäväni kanssa yhdessä, olisinko koskaan edes alkanut raittiusvuosieni jälkeen uudelleen juomaan - en jotenkaan usko, että olisin ikinä kehdannut, kun miesystäväni ei juo juuri ollenkaan - ehkä oluen pari tai viiniä kerran kuukaudessa.

Ps. Tässä jälleen yksi “lyhyt” kirjoitukseni. Mähän kirjoitan kohta lähes elämänkertaa tätä vauhtia. :sweat_smile: Toisaalta, mikäpä tässä kirjoittaessa, kun heräsin aikaisin ja hoidin jo kaikki velvollisuutenikin. Tämän jälkeen voin mennä taas rentoilemaan. Ja silti - niin kauan kuin tämä kirjoittaminen helpottaa, niin jatkan sitä (täällä). Tai siltä ainakin tällä hetkellä tuntuu.

5 tykkäystä

jos miesystävä torjuisi jatkuvasti sinua ja ei haluaisi viettää yhtään pidempiä aikoja yhdessä ja mahdollisesti pettäisi olisit hyvin huolissasi ja kiinnostunut tekemään kaikkesi parisuhteesi eteen.

Star Trek - You Can’t Do More By Playing It Safe - YouTube

turvallinen ja täysin arvattavissa oleva mies ei koskaan saa sinua syttymään, eikä saa ketään muutakaan naista. Silti parisuhde toiveissa on aina, että saisi turvallisen ja kiltin miehen. Tavoitteen saavuttaminen tarkoittaa sitä, että peli on pelattu. Minulla on kolme naisystävää joiden kanssa olen tehnyt lapsia. Kaikki rakastavat lapsiaan ja haluavat minua, mutta eivät “rakasta” minua. Aikuinen ihminen voi ainoastaan rakastaa lapsiaan joten mies joka etsii rakkautta etsii vain jotain mitä ei kokenut lapsena ja on jäänyt lapseksi.

Kyllä ainakin minun parisuhteeni ihan oikeasti on hyvä, todellista sielunkumppanuutta ja suurimpia voimavaroja elämässäni :heart: . Sanasi lämmittivät mieltä. Haluankin kirjoittaa ja IRL puhua parisuhteestani positiivisena asiana, koska sitä se on. Kyrsii se, kuinka monilla ihmisillä on tapana lähinnä haukkua siippaansa ja rutista paskasta parisuhteestaan ja tätä jatkuu vuosia ja vuosikymmeniäkin. Tässä maassa parisuhteessa oleminen on täysin vapaaehtoista ja puolisonsa saa itse valita, joten jos ei meno miellytä, ukko tai akka vaihtoon tai sitten sinkkuna, jos ei kenenkään kanssa ole hyvä.

Itse ajattelen, että hautaan saakka kestävä parisuhde on ideaali näillä asetuksilla, kun löysin Sen Oikean. Mikään itseisarvo parisuhde ei minulle ole, ts. sellainen pitää olla tai sellaista pitää etsiä, koska niin nyt vain kuuluu elää jonkin normin mukaan. Ennen kun tapasin mieheni, olin ollut neljä vuotta sinkku, oikein tyytyväinen siihen ja ajattelin, että näin voin aivan hyvin elää lopun ikääni. Ei todellakaan ollut mikään haku päällä, mutta sitten törmäsin tuohon isäntään ja se oli menoa. Toki olin tuolloin nuori+siinä oli omat traumansa edellisestä totaalipaskasta parisuhteesta. Jos olisin ollut sinkku tänne tukevaan keski-ikään saakka, voisi hyvinkin olla, että se ihmisen ikävä toisen luo olisi jossakin vaiheessa alkanut vaivata pahemminkin ja vähemmän täydellinen seurakin alkanut kelvata. Mene ja tiedä.

Minä voisin kuvitella asuvani parisuhteessa eri osoitteissa, jos maantieteellistä välimatkaa ei olisi paljon ja toisen luo pääsisi aina halutessaan ilman mitään ihmeempiä järjestelyitä. Sen sijaan en voisi kuvitella olevani parisuhteessa, jossa puhutaan vain käytännön asioista. Sehän olisi ihan sama, kuin löpistä jonkun asiakaspalvelijan kanssa, että miten tämä ja tämä homma nyt hoidetaan. Jokainen toki tyylillään, mutta minä en tekisi mitään tuollaisella työkaveruussuhteella, jossa ei olisi mitään syvempää tunne- ja keskusteluyhteyttä. Jos kaipaisin sitä aspa-juttelua, voisin soittaa pankkiin tai operaattorille.

Älä suotta stressaa tuostakaan, että sinun ja miesystäväsi erillään asuminen on jotenkin “väärin”. Nykypäivänä monet asuvat eri osoitteissa pitkissäkin parisuhteissa, ovat oikein tyytyväisin järjestelyynsä ja kaikkea muuta yhteistä löytyy paitsi se osoite. Voi olla, että paremminkin säilyy se syvempi keskusteluyhteys, kun ei tarvitse tuhlata energiaa kotitöistä tai laskujen maksusta vääntämiseen. Tietty jos parisuhde taantuu pelkäksi puhelimella viestittelyksi, se ei ehkä pidemmän päälle ole kovin mieluinen tilanne ainakaan molemmille osapuolille.

2 tykkäystä

En tiedä mihin mainitsemasi pettäminen liittyy, omaan parisuhteeseeni se ei liity lainkaan.

Luonnollisesti olen keskustellut miesystäväni kanssa tästä tilanteesta, pari kolme kertaa jo. Mies sanoi ymmärtävänsä uupumuksen ja levon tarpeen ym. kyllä. Tilanne on tämä nyt tällä hetkellä - se ei tarkoita, että se lopunelämää jatkuisi. Eihän se voisikaan jatkua.