Kiitos kiitoksista!
Sama juttuhan se minulla on/on ollut tuon rajojen vetämisen ja pitämisen kanssa. Liikaa kiltteyttäni on käytetty härskisti hyväksi.
Rahan lainaaminenkin on tuttua, sitä pyysi ex-heila ja ex-aviomies, jälkimmäinen vieläkin välillä. Takaisinmaksu takkuaa ja huolimatta että on puhuttu, että lopettaa pyytämisen, se jatkuu. Hätätilassa voin toki lainata, mutten koko ajan, enkä viinaan.
Nyt en ole vähään aikaan lainannut, en halua elämääni rahasta riitelyä ja pahaa mieltä. Asian suhteen on hermot menneet ja viimeksi sain rahanpyynnödtä raivokohtauksen, josta tuli paha olo koko päiväksi. En lainannut… ja hän oli muualta löytänyt rahaa, koska hetken päästä soitti humalassa.
*oppi tästä, että olen lainaamatta, kieltäydyn rauhallisesti tyyliin “valitan, nyt ei pysty”. Eiköhän pyytely lopu, kun se ei palkitse. Niin kauan kuin myöntyy, se jatkuu
Reilut 10v sitten olin hiton rasittunut ilmaisen puhelinterapeutin roolista. Päivässä saattoi mennä 6-8h tähän. Soitti muidtisairas isö, soitti sisko vatvoskseen vaihtuvia parisuhteitasn, soitti pari ystävää. Jos laitoin puhelimen äönettömälle, sisko soitti exän numeroon, joka kiikutti luurin minulle. Hommasta oli lopulta pakko tehdä loppu.
Minulla tämä “lapasuus” syntyi jo lapseba kun olin aina muita varten, eikä omilla tarpeillani ollut väliä.
Siihen, että niillä on väliä, on melkoinen oppiminen, mutta jos ei rajoja opettele vetämään taitaa terveys mennä ja oma elämä jää elämättä, josta seuraa helposti katkeruuden tunteita ja pahaa oloa.
En halua enää “opettaa” ketään että olen aina saatavilla, käytettävissä tai valmis auttamaan. Valitettavasti ex-heilan kohdalla hänen paha maaennuskautensa suhteen alkupuolella johdatti minut liikaan auttamiseen… se oli tutunnäköinen kutsuva portti, josta astuin sisään. 
Niin ehkä rohkaisisin sinuakin vaikka alkuun haparoiden hakemaan ja pitämään rajojasi. Jo olemassaomevissa ihmissuhteissa toimintatapojen muuttaminen vaatii sinnikkäästi toistoja. Puhelin välillä äänettömäl on hyvä alku. Lähipiiri alkaa siihen tottua
Kieltäytymiseen rauhallisestk oppii itsekin pikkuhiljaa ja se muuttuu neutraalimmaksi, eikä nosta syyllisyyden tunteita tai pyynnöt itsessään raivoa. Minullakin onnistuu useimmiten nykyään.
Kun niitä rajoja ei kukaan osaa kunniottaa tai noudattaa, jos niitä ei ole tai ne on kovin häilyvät, eikä niitä selvästi ilmaise. Eikä se vaikeus varsinaisesti ole kenenkään vika. Ihmiset on erilaisia; toiset puskee innokkaan liikaa ja toiset myöntyy liikaa.
Tsemppiä ja mukavaa päivää!