Kirjoitankin vielä, kun nyt olen huomannut selvän notkahduksen jaksamisessani. Tämän viikon kokouksessa myös psyk.sairaanhoitajani sanoi, että muuton aikana ja jälkeen toimintakykyni on romahtanut. Se oli pysäyttävää, mutta toisaalta ei enää mitään uutta.
Alkujaan, kun aloin 8 vuoden juomattomuuden jälkeen juoda, se oli selvästi siksi, että juomalla jaksoin jatkaa suorittamista. Suoritinkin hyvin ja pystyin olla edes jollain tasolla tyytyväinen. Sitä jatkui melkein vuoden ajan. Sitten lakkasin suorittamasta selvinpäin ja ilmeisesti aloin uupua myös juomisesta, kun aloin juoda krapulaan loiventavia. Se oli todella hölmöä, koska minulla oli lopulta minimaaliset krapulat, lähinnä väsymystä. Yhtäkkiä minusta tuli juoneenakin tehoton, enää en jaksanut suorittaa paljoa juoneenakaan.
Kun aloin juomaan loiventavia, homma silti repesi totaalisesti käsistä. Sitten piti juoda myös loiventavien loiventavia ja loiventajien loiventajien loiventavia. En yhtäkkiä enää osannutkaan lopettaa juuri ollenkaan. Olin juomatta yhden tai kaksi tai parhaimmillaan kolme päivää viikosta ja tätä on jatkunut nyt nelisen kuukautta. Koko elimistö ja järki huutaa, että pitää lopettaa kokonaan, mutta se ei vielä ole onnistunut. Siksi siirryin Lopettajista Vähentäjiin, vaikken oikeastaan edes tiennyt uskonko vähentämisenkään mahdollisuuksiin. Tämä oli nyt jo toinen epäonnistunut viikko. Se ei yllätä minua.
Olen silti päättänyt, että en lopeta yritystä. En kerta kaikkiaan suostu lopettamaan sitä. Olin jo kerran juomatta kuukautta vajaa 8 vuotta. Minun on pystyttävä siihen uudelleenkin. En enää muista millä kaikilla keinoilla pystyin viimeksi lopettamaan, se on suuri sääli. Luen silti joka päivä Lopettajia ja Vähentäjiä ja yritän löytää niitä keinoja uudelleen. Nyt tuntuu, että koko elämäni on pysähtynyt juomisen takia. En enää jaksa juuri käydä lenkeillä ja salilla ja olen varma, että tuotan miesystävälleni jatkuvia pettymyksiä tämän takia. Olen ihan loppu ja tuntuu, että pitäisi maata sängyssä vähintään viikko, että saisin jostain voimia.
Ajattelin, että yritän antaa itselleni luvan levätä niin paljon kuin tarve vaatii. Toki välillä pitää käydä kaupassa, tehdä ruokaa ja siivota pahimmat. Mutta jos en nyt viikkoon tekisi muita asioita, kenties saisin levättyäkin. Inhottaa jo etukäteen, kun tiedän että vaativan persoonallisuuden takia minulla tulee olemaan huono omatunto koko ajan. En aio silti antaa periksi, jos nyt jotain tarvitsen on se lepoa.