Pakko myöntää: olen viikonloppujuopon puoliso

Olen seurannut palstaa lähes vuoden enemmän ja vähemmän aktiivisesti - huonoina hetkinä lähes tauotta lukenut teidän elämää ja kokemuksianne ja hyvinä hetkinä unohtanut koko palstan. Varmaan kuulostaa tutulta… Nyt ollaan siinä pisteessä, että on pakko kirjoittaa ihan itse. Että saa purkaa ja sitä kautta voisi voimaantua edes itse, kun ei tuo toinen sitä pysty tekemään. Ensimmäisen kerran sanon sen ääneen: OLEN VIIKONLOPPUJUOPON PUOLISO. Nyt se on sanottu. Askel numero yksi. Seuraava askel on vissiin uskaltaa kirjoittaa ääneen enemmän ja uskaltaa lukea myös kommenttinne, jotka todennäköisesti vain vahvistavat sen, minkä jo tiedänkin: minä en ole hullu, sekaisin, sairas, kummallinen. Vaan miehelläni on alkoholiongelma, joka varjostaa perhe-elämäämme.

Huh. Olipa ponnistus. Olen tullut kaapista ulos. Ugh! :blush:

Helmililjanen!

Hieno nimivalinta: nostat pikkuhiljaa päätäsi talven jäljiltä vielä routaisesta maasta. Tervetuloa joukkoon! Juuri noin se menee: välillä jo ajattelee, että voin “poistua palstalta”, asiat rullaavat paremmin ja taas huomaa tarvitsevansa vertaistukea ja foorumia omien tunteittensa peilaamiseen ja selvittämiseen. Hyvä, että löysit palstan. Tsemppiä tielläsi!

Sinäpä sen sanoit syyslintu,vaikken koskaan ajatellutkaan itse nimimerkkiäni noin! Mutta kappas vaan, ehkäpä täällä kurkistaa talven paskoista selvinnyt hento mutta sitkeä pikkulilja! :slight_smile:

Me ollaan kolmekymppisiä työssäkäyviä,ulospäin normi-ihmisiä, joilla yksi kouluikäinen ja yksi alle vuoden ikäinen tenava. Mies on ollut aina kova kupittelemaan mutta nyt pikkuisen syntymän ja talon valmistumisen jälkeen homma on karannut käsistä :imp: Kaljan rinnalle ovat hiipineet konjakit ja viskit ja aika usein muutaman jälkeen suu alkaa napsaan niin, että ilta loppuu minun huutoon ja siitähän mies saa lisää syitä juopotteluun. Määrät on suurkuluttajamääriä, ylikin, juominen painottuu vapaapäiviin ja viikonloppuihin. Tynkää juoda yksin saunan jälkeen, soitella kännipuheluita kavereilleja viime aikoina on halunnut myös viettää känni-iltoja ja öitä kavereilla 2-3 kertaa kuussa. Tällä hetkellä tahti näyttäisi olevan yhdet kännit viikossa kotona tai muualla ja siihen päälle viikolla saunakaljoja 4-10 riippuen viikosta.

Kuten kuvaan kuuluu, olen yrittänyt hyvällä, pahalla, kaikella mahdollisella. Olen vedonnut meihin, lapsiin, omaan terveyteen, kaikkeen. Se, mihin en ole vielä pystynyt, on ignooraaminen, huomiotta jättäminen ja kaiketi asian hyväksyminen. Siitäkö pitäisi lähteä ponnistamaan - minun, jonka temperamentti on tulta ja tappuraa?

Neuvoja arvon kanssasisaret? :wink:

Eihän ne alkoholistit myönnä ihan vähällä ongelmaansa,he ovat ´vain suurkuluttajia´.Meidän puolisoiden tulisi vaan heidän mielestään hyväksyä juominen,koska juovathan kaikki muutkin…He ovat niin narsisitisia…oman navan ympärillä pyörijöitä,kun ovat kännissä.Yleensä ne määrät vain kasvaa,ja aineet kovenee,niin on meilläkin käynyt.Ei ne lopeta juomista vaikka me tekisimme mitä.Ei auta huutaminen,viinojen kaataminen,uhkaileminen…kokeiltu on kaikki.Saa nähdä aukeeko silmät kun muutan pois kotoa.Vaikeaa se on yhteisestä kodista lähteä ja vielä toisen juomisen takia,mutta ei kai tässä vaihtoehtoja muita ole…Voimia ja jaksamista sinulle,toivottavsti löydät oikean ratkaisun elämääsi.

Mulla kesti ignooramisen ja hyväksymisen jälkeen vielä vuosi pari, että erosin. Eroon vaadittiin lisäksi iso mullistus ja ulkopuolisten puuttuminen, mutta sen jälkeen ei ole tuntunut pahalta enkä ole ikävöinyt mitään. Se, että et enää välitä, on merkki siitä, että kaikki tunteet ovat kuolleet.

Moi!

Työnnämpä nokkani tännekin :blush: Mielestäni sun kannattaisi lähteä ponnistamaan siitä, että myönnät voimattomuutesi alkoholismin suhteen. Jotenkin noin al-anonin (alkkareiden läheiset) 12 askeleen ohjelman ensimmäinen askel menee. Mielestäni se on hyvin tärkeää paukuttaa omaan päähänsä että on tosiaan voimaton sen toisen ihmisen sairauden suhteen. Siitä on hyvä lähteä.

Lykkyä tykö!

Kiitos ajatuksistanne! Hyväksyminen on niiiiiiin vaikeaa. Sitä ajattelee,että jospa minä olen kuitenkin se hullu ja jos minä vaan osaisin olla parempi vaimo,joka ei nalkuta ja meuhkaa,niin jos se sitten…? Ja sitten tajuaa heti perään,että ei, ei se noin mene. Ei ole normaalia juoda ittensä joka vkl känniin. Vai onko sittenkin???

Alan olla omassa tarinassani nyt kuitenkin siinä,että hyväksyminen on ainoa vaihtoehto. Pää hajoaa jatkuvaan riitelyyn. Vielä en ole tarpeeksi vahva eroamaan. Enkä halua,luulen kuitenkin rakastavani miestä -hänessä on hyviäkin puolia paljon. Mutta mistä eväitä oman elämän rakentamiseen niin,ettei nuo viikonloppukännäilyt vaikuta omaan elämääni…?

Tiedän,etten voi muuttaa toista. Tiedän,että mikä tahansa mitä teen,on turhaa koska en voi vaikuttaa toisen juomiseen. Tiedän mutta en ole vielä kyennyt jalostamaan faktaa päähäni niin,että se myös vaikuttaisi toimintaani. Että lopettaisin reagoinnin. Että lopettaisin asiasta valittamisen. Että lopettaisin huolehtimisen. Pää on täynnä kysymyksiä,joihin niin toivoisin teidän kohtalotovereiden viisaita neuvoja ja kokemuksia. Tiedän,ettei meidän tilanne VIELÄ ole niin huono:juominen tapahtuu pääasiassa kerran viikossa ja muuten arki rullaa kohtuullisen hyvin. Tai rullaisi,jos en saisi juomisesta joka vkl kilareita vaan pystyisin jatkamaan omaa elämää. Miten se tapahtuu? Miten jättää asia huomiotta? Miten antaa toisen olla niin,ettei kuitenkaan mahdollistakaan mitään? Olen luonteeltani vielä ylihuolehtivainen ja aina auttamassa,tekemässä kaikki ja pidän huolta,että koti on siisti,ruokaa on ja kaikilla olisi hyvä olla. Tuntuu epäreilulta “antaa” itsestään niin paljon,kun omia tarpeita ja toiveita ei tämän asian suhteen kunnioiteta. Mutta tiedän senkin,että kuuluu taudin kuvaan eikä minun tulisi odottaa toiselta yhtään mitään. Vaan elää omaa elämää. Mutta miten? Miten elän niin,etten ahdistu toisen tekemisestä vaan kannan vastuun omasta ja lasten hyvinvoinnista?

Voi että Helmililja,puhut aivan minun suullani!Minulla toki lapset jo aikuisia,ja kotoa lähteneet.Mies juo viikonloput,mutta viikolla hoitaa työnsä.Olen katsellut tätä touhua jo yli kymmenen vuotta ja koko ajan on mennyt vain pahemmaksi,siis määrät ja väkevät lisääntyneet.On toki ollut joitain kuukausia ilman alkoholia kokonaan,mutta kun se sitten taas pikkuhiljaa alkaa ,niin tahti vaan kiihtyy.Olen ajatellut muuttaa pois,mutta ei se ole helppoa kun niitä hyviäkin päiviä on.Tämä repii ihmistä kahtia ,ihmisestä välittää jollain tasolla,mutta elämäntavasta ei.on tosi raastavaa,en tiedä miten tästä selviää.Voimia sinulle!

[*]

Tuo kuulostaa tutulta. Olen itsekin ns. Tuurijuopon avokki. Juominen on tosin vähentynyt jo hieman, mutta ongelmat eivät. Mieheni harrastaa biljardia, eikä sitä nyt voi pelata ainakaan usein selvinpäin. Olemme pahassa raha-ahdingossa, koska mieheni joko juo tai pelaa rahansa ja minä koitan elättää perheemme. Tai ainakin yritän. Meillä on myös 1 1/2v lapsi, joten helposti en haluaisi lähteä tästä suhteesta. Nyt koitan imuroida tietoa ja tukea netistä, että saisin jonkinlaisen suunnan.

Täällä on eletty jonkinlaista suvantovaihetta,jossa minä olen opetellut olemaan reagoimatta ja toisaalta hakenut myös sisältöä omaan elämään. Täytyy sanoa,että ainakin itsellä olo on parempi vaikka muutosta juomiseen ei ole tullutkaan,niin eipähän ole ollut niin tuskallista seurata vierestä. Olen tarkoituksella ottanut vähän etäisyyttä miehen asioihin kokonaisvaltaisesti ja jättänyt hänen asioistaan vastuunkantamisen minimiin. Olen silti yrittänyt olla normaali ja hänelle ystävällinen ja tuntuukin,että arkena fiilis on kotona parempi. Tälläkin hetkellä hän nauttii kaljoistaan saunassa mutta yritän asennoitua positiivisesti ja ajatella,ettei ole minun ongelma. Aikaisin nukkumaan ja kiva herätä hyvin nukkuneena pitkään perjan:)taihin. TämäHän vois jopa toimia,jos saa vaan ajatuksen pysymään itsessä ja siinä,ettei tämä ole minun asia,ongelma tai huoli.

Niin tuttua on kirjoituksesi Helmililjanen. Meilläkin oli uusi koti ja kaksi lasta. Miehen juominen ryöstäytyi täysin hallinnasta siinä vaiheessa, kun muutimme uuteen kotiin. Mies joi pahimpana aikana joka päivä, vaikka työssä kävikin. Juominen väheni niin, että hän joi “vain” pari-kolme kertaa kuussa. Sitten alkoi jäädä putki päälle, ei voinutkaan jättää yhteen päivään. Lähdin lasten kanssa n. 1,5kk (?) sitten. Mies oli humaltuneena lasten kanssa kotona. Se oli minulle viimeinen niitti.

Nyt on tilanne se, että olen sanonut miehelle, että tämän ei tarvitse olla lopullista, mutta hänen on näytettävä, että pystyy elämään ilman alkoholia. On vähentänyt, mutta ilman ei ole ollut. Joka vapaa on jotain ottanut. Mies on itse sanonut, että koskaan hän ei olisi muuttunut, jos olisin jäänyt. Valitettavasti alkoholistilla on kaikki hyvin, kun saa pitää sekä perheensä, että alkoholinsa. Muutosta ei tarvitse tehdä.

Voimia sinulle koitokseen. En ehkä kertonut asioita, jotka olisit halunnut kuulla, mutta näin se valitettavasti on. Tämä päätös oli itselleni äärimmäisen vaikea, juurikin uuden kodin ja lasten vuoksi. Mutta tosiaan olen lohduttautunut sillä, että tämän ei tarvitse olla lopullista. Ketjuni löytyy nimellä “uutta ja kummempaa”, jos haluat lukea enemmän. Kaikkea hyvää! :slight_smile:

Hei Helmililjanen! Hyvä kun olet pystynyt ottamaan etäisyyttä mieheesi ja HÄNEN ongelmaansa.Minäkin yritin olla reagoimatta ja hakenut sisältöä elämääni tekemällä sellaista josta itse pidän.Mutta jostain syystä karvat vain nousee pystyyn joka kerta kun näen hänen olevan humalassa ja tulee sellainen inho häntä kohtaan.Ei se ole normaalia yhteiseloa,jos viikonloput menee toisella ryypätessä,mitään ei kotona saa tehtyä eikä mitään yhteistä voi suunnitella,pullosta on tullut se “tyttöystävä” jolle antaa aikaansa,sen kanssa on turha kilvoitella.Olen muuttanut omaan asuntoon,jotta hän saa elää sellaista elämään kun haluaa ja minä omaani,vaikka se todella ei ole helppoa,kun jollain tasolla ihmisestä vielä välittää mutta elämäntavasta ei.Jaksamista sinulle!

Helmililjanen, voimia kvasti!
Toivomustähti ja Jellonatar myöskin paljon voimia!!

Tunnistan samoja piirteitä omassa parisuhteessamme. Nyt mietin mihin suuntaan alan toimia. Huomioitta jättäminen tuntuu aika haastavalta, juuri kuten Jellonatarkin edellä kuvailee.

Ajattelin myös että jos ehdottaisin ettei meillä kotona oteta alkoholia ollenkaan. Mies kun ei juuri käy missään, niin ottaisipa sitten ainakin sosiaalisesti. Mutta onkohan sekään viisasta?

Itselläni on menossa kanssa puurot ja vellit sekaisi, kun en enää tiedä mikä eniten ärsyttää ja mikä mistäkin johtuu.

Olen kirjoitellut TaoTaona ja otsikolla “Kyllästynyt perheen alkoholikontrolleri”.Selkiyttää omia ajatuksia kun jakaa niitä täällä. Toisaalta tästä jää “päiväkirja” omista tuntemuksista. Eroa olen miettinyt, mutten vielä todellakaan haluaisi. Olemme kuitenkin yhdessä rakentaneet niin paljon ja päällisin puolin kaikki on hienosti, mies ei onneksi juo putkia eikä salaa.

Nyt nukkumaan, palaillaan. Levollista unta :slight_smile:

Kiitos kaikille kommenteista - tiedän,ettei nämä tarinat täällä ole useinkaan sitä,mitä haluaisi kuulla mutta totuutta ja oikeaa tietähän täällä ollaankin etsimässä :slight_smile: Olen käynyt viime aikoina tiukkoja keskusteluja miehen kanssa ja hänen kantansa on: hyväksy hänet sellaisena kuin hän on tai lähde. Toisaalta kunnioitan hänen ajatteluaan siitä,että ihmisen tulee saada olla sellainen kuin on,saanhan minäkin olla. Hänen on vaan vaikea nähdä asiaa niin,ettei kysymys ole siitä,ettenkö hyväksyisi vaan että parisuhteessa pitää voida esittää toiveita. Ehkä tämä on osa sairautta,kun ei näe,että mitään ongelmaa edes on? Ja onko sitä? Ei meillä mennytkään pääsiäinen kosteissa merkeissä vaikka lava kaljaa viikossa on taas kulunutkin mutta suurkuluttaja hän on aina ollut. Ei meillä kännätty eikä juotu viinejä - ei niitä kyllä kukaan kotiin ostanutkaan. Ja tiedän,että kun menee hyvin,tilanne on usein muutosaltis hyvin nopeasti…kop klo…

Edelleen olen kuitenkin samassa ymmärryksessä: minä en voi häntä muuttaa mutta voin tilannetta pahentaa kyllä jatkuvalla puuttumisella ja välityksellä. En siis aio tehdä sitä enää,vaan jatkan oman onneni hakemista. Meillä on kyllä hyvää arkea: yhteisiä puuhia kotona ja mukavia hetkiä lasten kanssa. Ehkä irrottautumalla jonkin verran ja ulkoistamalla itseni juomisesta tämä voisi kääntyä hyväksi. Jos juominen ei tästä enää lisäänny…Kristallipallo,missä olet? :slight_smile:

Taotao2!
Tässä vuosien varrella on tullut monenlaisia lupauksia ja etsitty ratkaisuja kuinka voitaisiin tätä yhteiseloa hyvillä ja rauhallisin mielin toteuttaa.Esim: Kotiin ei kukaan kanna alkoholia, lähtee muualle juomaan kun janottaa ym.ym…kaikki lupaukset pettänyt…meillä ei ainakaan ole toiminut…Minähän tässä kaiken pahan alku ja juuri olen,kun en kestä hänen viikonloppuja, juohan ne muutkin…hyvin osaavat manipuloida ja syyllistää.

Taotao2!
Tässä vuosien varrella on tullut monenlaisia lupauksia ja etsitty ratkaisuja kuinka voitaisiin tätä yhteiseloa hyvillä ja rauhallisin mielin toteuttaa.Esim: Kotiin ei kukaan kanna alkoholia, lähtee muualle juomaan kun janottaa ym.ym…kaikki lupaukset pettänyt…meillä ei ainakaan ole toiminut…Minähän tässä kaiken pahan alku ja juuri olen,kun en kestä hänen viikonloppuja, juohan ne muutkin…hyvin osaavat manipuloida ja syyllistää.

Helmililjanen

Samaa olen minäkin pyydellyt että olisi rehellinen, jos haluaa juoda kaikkine lieveilmiöineen, niin on oikeus siihenkin. Mutta eipä ole koskaan niin halunnut.
Jellonatar, niinpä. Voihan kaikkea yrittää. Olenkin toistuvasti pyytänyt että tehtäisiin yhteisiä pelisääntöjä alkoholin suhteen, kuten että jos on kotona yksin lasten kanssa ei silloin oteta edes yhtä. Se on kerean rikottu, josta nostin kyllä sellaisen kohtauksen että sen jälkeen on pitänyt. Siksi vältän sitä että minä sanelen täällä sääntöjä, koska sellaiset ‘sopimiset’ ei sitouta ketään vaan että yhdessä tehtäisiin niitä sääntöjä. No eipä niitä sopimuksia kyllä sitten koskaan miehen aloitteesta tehdä, vaan itse on vaadittava ja ärsyttävää sekin.

Kai se itsekin “pitää” kirjoittaa tänne vihdoin ja viimein. En halua avata uutta säiettä, kun en tiedä paljonko tästä syntyy tarinaa…

Olen hiukan alle kolmekymppinen nainen, avomies jonkin verran vanhempi. Mies on juonut aina, nuoresta asti, ja aina rankasti. Olemme seurustelleet viisi vuotta. Alku oli kuoppaista, mies teki katoamistemppuja ja petti jne., jotka kaikki siinä ensirakkauden huumassa annoin anteeksi, olihan mies sentään palannut minun luokseni.

Aluksi miehen “juhliminen” oli jollain tapaa vain hauskaa, renttumaista. Miehen seurassa ei ollut tylsää, tapasimme paljon uusia ihmisiä. Itsekin juon, paljonkin, mutta nyt ovat alkaneet kiinnostaa aivan muut asiat.

Miehellä on työpaikka ja minä toivon, että hän tekisi paljon viikonlopputöitä. Viikolla ei siis juo tai osta kotiin olutta - joskus ehkä pyytää tuomaan kaupasta pari kaljaa, mutta hyvin harvoin kuitenkin.

Pari viikkoa sitten meidän piti lähteä vanhempieni luokse maalle. Miehellä oli perjantai vapaa, joten torstaina tietysti piti lähteä juomaan. Hän vakuutteli, että tulee yöksi kotiin ja sitten vietetään kiva viikonloppu maalla. Mies hävisi eikä vastannut moneen päivään puheluihin. Minä lähdin yksin vanhemmilleni ja selittelin miksei mies tullut. Kaikki taisivat arvata mistä oli kyse. Minua ahdistaa se tyhjä tunne ja yksinolo, ja olen vasta viime aikoina tajunnut että kyse on pahimman luokan läheisriippuvuudesta. Mutta minä haluan välittää miehestä ja siitä missä hän kulkee ja kenen kanssa.

Se viikonloppu jotenkin avasi silmäni, että tätä elämää en halua. Olemme jutelleet asiasta paljon, ja välillä mies haluaa muuttua, sanoo haluavansa sitä samaa rauhallista ja seesteistä elämää mitä minäkin. Välillä sanoo, ettei tiedä pystyykö muuttumaan eikä tiedä edes haluaako apua. Välillä myöntää olevansa “juoppo”, välillä ei mielestään ole alkoholisti, kun käy sentään töissä viikoilla (eikä koskaan kännissä).

Minulla on ollut raskas kevät töissä ja olen melko uupunut. Nyt olen käynnistämässä jonkinlaista elämänmuutosta, jossa keskitän energiaa enemmän itseeni enkä yritä kontrolloida miehen juomista. Niin usein olen jälkeenpäin miettinyt, että miksi olen vaivannut päätäni näillä asioilla: antaa miehen juoda jos janottaa, minä voin kyllä tehdä silti kivoja asioita. Ja sitten voidaan olla yhdessä ilman riitaa. Mutta kun on sovittu, että vietetään kiva ilta kotona ja mies yhtäkkiä sanookin, että hän haluaa juomaan… Se viha ja petetyksi tulemisen tunne kuohahtaa aivan mielettömän kokoisena aaltona. Siitähän saadaan riita aikaiseksi ja mies saa syyn lähteä juomaan. Pitäisi löytää itsestä se sisäinen zen. Olen ollut todella kontrolloiva, en ole voinut käsittää sitä miten mies aina vain lähtee juomaan vaikka on luvannut muuta. Pikkuhiljaa alan ymmärtää sitä paremmin. Alkoholi liittyy elämässämme niin tiiviisti kaikkeen. Nytkin ahdistaa jo valmiiksi tuleva vappu, se rahamäärä joka viinaan kuluu… Kuluisi varmaan enemmänkin jos miehellä olisi enemmän rahaa.

Rakastan miestä uskomattoman paljon. En halua erota, mutta en halua tätäkään. Suoraan sanoen pelkään, että tämän oman olon parantumisen myötä haluan erota - tosin silloin se varmasti tapahtuisi melko kivuttomasti. Mies tuntuu kuitenkin “siltä oikealta”, kunhan vaan joisi vähemmän… Olemme keskustelleet miehen kanssa erilaisista hoidoista, välillä on on myöntyväinen. Olemme tehneet sopimuksia, jotka toimivat jonkin aikaa. Pääsiäinen oli mukava viikonloppu, koska mies antoi minun päättää mitä tehdään, ollaanko kotona vai mennäänkö baariin. Oltiin paljon kotona.

Pahoittelen pitkää avausta. Huomenna olisi al-anon-kokous, kerään rohkeutta mennä käymään.