Huomenta,
AA:n hengellisyydestä ilmeisesti puhetta puolesta, vastaan ja siltä väliltä. Kyllä, AA ohjelma perustuu hengellisyyteen tai pikemminkin oman voiman ja tahdon luovuttamiseen jollekin itseään korkeammalle, isommalle voimalle. Ainoa, mitä AA:ssa olemiseen riittää, on kuitenkin se ensimmäinen askel, voimattomuus alkoholiin nähden ja sen myöntäminen. Loput asiat tulevat sitten jokaiselle oman ajattelutavan, ajan ja raittiin elämän myötä. Olen kuullut AA-palavereissa tuosta hengellisyydestä mitä erilaisempia näkemyksiä, täysin laidasta laitaan. Nykyisen palaverimme kahvinkeittäjä ja vetäjä tunnustautuu ateistiksi. Kun pyysin tässä 1-vuotiskiitollisuusjossakin juhlassa, jossa tarjosin kakkua, kolmatta askelta luettavaksi, tuli taas mielenkiintoisia ajatuksia, miten kukin tuon jumalan tai hengellisyyden on käsittänyt. Vetäjä sanoi hienosti lopussa, että hänen korkein voimansa on rehellisyys. Erittäin hyvä pointti mielestäni.
Jos tässä hieman voi kertoa kokemuksia yhdeksän vuoden aikana matkaa AA:ssa ja tietenkin sen ulkopuolellakin hengellisyyteen, niin siihen on mahtunut enimmäkseen epäuskoa, epäilyjä ja välillä jumalan kieltämistä ja vihaamista. Elämän tuskaisempien vaiheiden aikana kurkottamista kohti jotain itseäni suurempaa. Muistan v. 2004, kun olin ihan pohjalla ja masentunut, päätin lopettaa hengittämisen. Rukoilin vain että jos olet jossain, auta. Ei muuta. Ei vaatimuksia, ehtoja, vain apua tavalla tai toisella. Asiat alkoivat järjestyä päässäni ja elämässä. Tapahtui aika ihmeellisiä asioita. Ei tuo kokemus liittynyt AA:n mitenkään enkä noudattanut mitään ohjelmaa, mutta toimin kyllä sen ehdottamalla tavalla. Luovutin elämäni, kun en selvinnyt yksin vaikeuksista. Ei ollut mitään menetettävää paitsi omavoimaisuuteni. Sen jälkeen parempina päivinä olen taas ottanut sen haltuuni, tietenkin. Kunnes taas olen samassa tilanteessa iskettyäni päätäni taas riittävästi karjalan mäntyyn.
AA ohjelma on ehdotus, vain ehdotus. Ei tie raittiuteen, vaikka aina näitä fanaatikkoja löytyy. Pidän sitä enemmänkin nykyisin matkana kohti omaa itseäni ja aitoa suhdetta muihin ihmisiin. Viime vuoden aikana tällä matkalla on löytynyt uusia hyviä havaintoja itsestäni, kuten tuo itsestäni välittäminen ja huolehtiminen. Maailma on dogmeja täynnä, mutta tässä elämän raadollisella taivalluksella tuosta ohjelmasta saa rakennusaineita miettiä ja kasvaa ELÄMÄSSÄ.
Ennen AA:n tuloa olin ekstrahengellinen epätoivossani ja rukoilin vapautusta alkoholismista päivittäin, olen sen joskus kertonutkin. Eipä tippunut raittius kertarysäyksellä taivaasta vaan vaati sen hirvittävän korkean kynnyksen ottaa oma askel häpeän kanssa hakea apua. Jumalalta en pyydä raittiutta, se on oman tahtoni ja toimintani vallassa. Muut elämän vaikeudet helpottavat jotenkin kummalla tavalla tuon luovuttamisen myötä. Olen nyt vihdoin viimein siirtymässä ehkä sellaiseen vapaaseen hengellisyyteen, jossa uskon siihen, jota hyväksi jumalaksi kutsutaan. Ei raittiuteni vahvistu sillä, mutta saan paljon muuta, aidon kosketuksen itseeni ja toisiin. Loppujen lopuksi kyseessä omien suunnitelmien luovuttamisesta jollekin, että on valmis ottamaan kaikki vastaan sellaisena, kuin se milloinkin elämässä eteen tulee. Kaikki muutkin askeleet tai kohdat ovat neuvoja kokeilla tällaista menetelmää, mutta ne ovat ehdotuksia, ei edellytyksiä.
Askeleen ajatus tästä aiheesta, kiitos kun kuuntelitte. Raitista päivää kaikille tasapuolisesti