Päivän selvä - Kuivahikan tuumintoja viinatta elämisestä

Jonkin aikaa funtsittuani ajattelin perustaa tänne oman viestiketjun, kuten osalla pidempään palstalla olleilla on tapana. Kovin kunnianhimoisia tavoitteita en hommalle aio asettaa, vaan kirjoittelen mitä mieleen tulee. Toki ajatuksena on keskustelualueen teema huomioiden se, että alkoholilla on osuutta asiaan aina jollain tapaa. Paitsi kirjoittajalla sisäisesti käytettynä…

Kommentointi on sallittua ja jopa suotavaa, kunhan yritetään muistaa mahdollisissa mielipide-eroissa pitäytyä asiatasolla :wink:.

*Muutama sana minusta: olen reilu 30 v. suomalaismies, asun suurella suomalaisella kaupunkiseudulla. Alkoholinkäyttöni alkoi tultuani täysi-ikäiseksi, muuttui nuoren juhlinnasta viikonloppuiseksi ongelmajuomiseksi muutamassa vuodessa, ollen lopulta päiväkausien putkijuopotteluja vuosien ajan ennen lopettamista lähellä kolmenkympin ikää, jolloin takana oli kaikenlaisten vaikeuksien lisäksi jo yksi sairaalahoito juoppohulluuskohtauksen takia. Nyt olen elänyt selvänä kolme vuotta, josta ensimmäisen puoli vuotta A-klinikan tuella. Sen jälkeen ainoa ikkunani alkoholismin maailmaan on ollut internet, pääosin tämä Päihdelinkki, josta olen pitänyt välillä taukoa lyhyempiä tai pidempiä aikoja. Pidän itseäni raittiuden suhteen melko “oma-apuisena” tapauksena, tärkeimpien arkisten työkalujeni ollessa säännölliset elämäntavät ja oma ajatteluni. Tämä lähtökohta voi ja saakin näkyä tulevissa kirjoitteluissani.

• Matka voi alkaa! :slight_smile:

–kh

Alkajaisiksi en malta olla ihmettelemättä, mikä meitä suomalaisia vaivaa.

Alkoholinkäyttö on nykyään normi. Lähtökohtaisesti jokaisen aikuisen tulisi kysyttäessä vastata käyttävänsä alkoholia. Jos ei käytä, jollakin tavalla ymmärrettäviä syitä ovat uskonto, lääkekuuri, raskaus, autoilu tai seuraavan aamun aikainen herätys, paitsi kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa voi kai sentään ottaa vähäsen.

Alkoholia pitäisi siis käyttää jokaisen. Siitä ei saisi kumminkaan koitua kenellekään ongelmia - mikä on vähänkin tarkemmin ajateltuna aivan järjenvastaista. Kun aivokemia on kerran jokaisella meistä omanlaisensa, on älytöntä kuvitella, että jokainen pystyisi silti käyttämään samaa päihdettä ilman vaikeuksia. Virallisilla kulutuskriteereillä arvioitunakin liikaa juovia ihmisiä on tässä maassa Helsingin asukasluvun verran, eli suunnilleen joka kymmenes vastaantulija on potentiaalinen alkoholisti.

No, mitäpä noista. Viime kädessä voin vaikuttaa vain omalta osaltani siihen, kuulunko noihin kosteisiin tilastoihin vai en. Tänäkin päivänä on tuntunut paremmalta olla kuulumatta.

–kh

Kiitos aloituksestasi, Kuivahikka. Olen kirjoituksiasi lueskellut -ja pitänyt niistä! Pitänyt siksi että niissä on rauhallista asioiden tarkastelua ilman uhoamista ja oikeaksi/vääräksi osoittelua .

Mielelläni seuraan ajatuksiasi ja näköpiiriisi tulevia asioita!

Annahan tulla vaan!

Tuota olen itsekin ihmetellyt todella monesti. Ihmisen luonnollinen tila on kuitenkin olla selvinpäin, nykyään (varsinkin tässä suloisessa Suomessamme) tuntuu asia olevan täysin päinvastoin. Joka ikisessä paikassa on tarjolla vähintään kaljaa. Ennenvanhaan kylään mentäessä viemisiksi vietiin kahvipaketti, nykyään se on viini- tai konjakkipullo. Jossain lehdessä oli artikkeli, missä kerrottiin miten aikuisten mielestä varsin kohtuullinenkin juominen saattaa pelottaa ja hämmentää lasta. Ja kuitenkin samaan hengenvetoon kerrottiin, että täysraittiuden mallikaan ei ole kotona hyvä, koska lapsen on hyvä oppia kohtuullista alkoholinkäyttöä. MIKSI, kysyn minä!? Eikö lapsen olisi hyvä oppia, että alkoholia ei välttämättä tarvita yhtään mihinkään, että elämä on antoisaa ja hauskaa aivan täysin selvinpäinkin? Ei käsitä Mirtillon yksinkertaiset aivot tämmöisiä asioita.

Enkä kyllä sitäkään, että luonnollisesti elävä tosiaan joutuu selittelemään valintaansa… Joskus täällä puhuttiin siitä ihanasta utopiasta, kuvitellaanpa se taas kerran. Henkilö menee juhliin hieman myöhässä, juhlasalissa on jo paljon ihmisiä lasit käsissään. Henkilö katselee tarjottimia ja kysyy sitten hiljaisella äänellä, että: “Olisiko kenties tarjolla mitään missä on alkoholia?”. Tarjoilija huutaa kovalla äänellä keittiöön: “Täällä olis yks joka haluaa alkoholia, onks meillä mitään?”. Siinä sitten odoteltais, kunnes henkilölle tuotais tietenkin eri näköisessä lasissa haluamaansa alkoholijuomaa…ja kaikki tuijottaisivat kummissaan. Outo tyyppi, kuka nyt alkoholia haluaa juoda! :laughing:

Sitä odotellessa emme voi muuta, kuin pitää huolta itsestämme ja ehkä myös hieman toisistammekin… :slight_smile:

Niin… Kun päihteettömyys on kumminkin ihmisolennolle se luontainen olotila, niin… miksi sitä joutuu jopa selittelemään? Omien havaintojeni mukaan toisten juomattomuudesta ovat kiinnostuneimpia he, joilla itsellään on jonkin sortin alkoholiongelma, mutta silloinhan… alkoholiongelmaisia on ympärillämme hirvittävän paljon? Kenties tosiaan se joka kymmenes vastaantulija?

Tämä aasi rakentaakin edellisestä sillan siihen perusasiaan, että juominen on lähtökohtaisesti joukkuelaji. Suunnilleen samalla tavalla juovat ihmiset viihtyvät keskenään, jolloin kaikenlaisissa tilaisuuksissa on suotavaa päihtyä ja käyttäytyä suunnilleen yhdenmukaisesti. Tällöin “alkoholiongelman” muodostavatkin he, joiden juomatapa poikkeaa liikaa porukan keskiarvosta - ja huvittavinta tässä on se, että ongelmaksi koetaan myös jonkun liian vähäinen juominen. Raitis koetaan ehkä “kyttääjäksi”, “ilonpilaajaksi” jne., koska hän ei päästä aivotoimintaansa lamaantumaan muiden mukana illan edetessä, vaan hän näkee ja muistaa kaikki tapahtumat ympärillään sellaisina, kuin ne ovatkin. Ja rehellisyys on vaarallista silloin, kun oma juominen ei oikein kestä lähempää tarkastelua.

Meillä ihmisillä on usein tapana arvioida omaa juomistamme suhteessa toisten juomisiin, ja oman(kin) kokemukseni valossa teemme näin sitä herkemmin, mitä ongelmaisempaa oma juomisemme on. Tällaisessa arvioinnissa on vain se alkoholistin ajatusmaailmaan sopiva kieroutuma mukana, että aina on mahdollista löytää ihmisiä, joilla näyttää menevän viinan kanssa huonommin kuin minulla. Juomisen lopettamisen kannalta olisi kumminkin oleellista uskaltaa arvioida omaa juomistaan sellaisenaan, toisiin vertaamatta, eli arvioida millaisia vaikutuksia sillä on omaan elämään kokonaisuudessaan (ja läheistenkin elämään). Itsehän jokainen meistä kumminkin kaataa sitä viinaa suuhunsa tai on kaatamatta, seurasta riippumatta.

–kh

Noin luulen minäkin asian useimmiten olevan; muita arvioidaan suhteessa omaan käyttäytymiseen.

jatkuvasti juodessani suhtauduin täysin raittiisiin pienellä epäluuloisuudella, en ymmärtänyt heidän asennettaan maailmaan. Minusta tuntui kuin he olisivat kieltäneet itseltään yhden mahdollisuuden sosiaalisuuteen, ihmisten välisten suojamuurien purkamiseen, rennompaan kanssakäymiseen jne…

Luultavasti minun epäluuloisuuteni oli paljon suurempaa kuin nyt muiden epäluuloisuus minua kohtaan :smiley:

Tiedän, että monissa paikoissa ja yhteyksissä asia on kuten täällä on kerrottu, raittiiseen suhtaudutaan kummeksuen. Mutta, olen jotenkin päässyt tuostakin kuin koira veräjästä. En juuri muista että juuri minulle olisi noin käynyt. Pikemmin päinvastoin, päihteettömyyteeni on suhtauduttu hyvinkin luonnollisena asiana.

tosin, saattaa johtua elämäntavoistani. Ne yhteisöt joissa enimmin liikun ovat yhdistystoimintaa ja senkaltaista, niiden toiminnassahan jouduin itse takavuosina kärvistelemään välillä melkein kokonaisia päiviäkin, ryyppääminen kun ei niiden kulttuuriin kuulunut… toki sitten iltamyöhällä kotiin tultua korkki lensi aivan varmasti…

Kapakkaan ei minulla mitään hinkua ole, joskus jossain kabinetissa jotain palaveria pitämässä, syödenkin, mutta niissäkin porukka on pääsääntöisesti selvänä.

Ja sitten ne muunlaiset pippalot joissa varmasti kuppia kallistetaan, harvemmin lähden niihin. Miksi menisin? Ja niissäkin olen saanut jaffani ja kahvikuppini kanssa ihan hyväksyttynä olla, harvempi sentään ryyppyä jaksaa moneen kertaan tyrkyttää. Mutta, minun elämiseni ei varmasti olekaan ihan keskivertosuomalaisen touhua …kai tässä jo ikäkin jarruttaa…

Viime kesältä muistui mieleen yksi kerta jossa olin vähän epävarma.
Kirkkovenereissulla jonkun porukan kanssa, yhdistys jossa nyt ei juurikaan ryypiskellä, mutta siihen retkeen kuuluu perinteenä leiripaikalle tullessa souturyyppy, eli kirkasta viinaa jokaiselle just pieni ryyppy lasin tai pahvimukin pohjalle. No, olisin sen voinut nielaistakin, ei minulle siinä kuinkaan käynyt olisi, ei tämä päihteettömyys nyt tuollaiseen kaatuisi. Tein kuitenkin niin että kun viereinen kaveri oli hömpsynsä niellyt, tönäisin ja pyysin tyhjän mukin häneltä, ja annoin omani tilalle. Jos sen joku muu huomasi niin eipä ainakaan mitään sanonut eikä osoittanut mitään nähneensä. Pääsin asiasta ohi tekemättä siitä muille tai itselleni kiusallista numeroa. Toki olisin voinut sanoakin että ei minulle kiitos, mutta kävi se noinkin. Ja kaveri sai sentään kaksi pientä ryyppyä, se jaettu kun oli kovin pienikin ryypyksi :smiley: :smiley: :smiley:

Jeh, tuollaistapa se tuppasi olemaan, kun elämä oli aina jotenkin suhteessa pulloon. “Raitis” oli kummajainen, johon ei osannut suhtautua oikein muuten kuin epäillen. Toisaalta kiinnostikin, miten joku pystyy olemaan juoppojen seurassa täysin ilman ja vaikuttaa jopa hyväntuuliselta…

Tulee vielä mieleen perussuomalainen (ei siis se Timon puolue) ajattelutapa Ilo ilman viinaa on teeskentelyä. Nykyisellään minusta asia on juuri toisinpäin. En osallistu mielelläni enää juuri minkäänlaisiin sosiaalisiin tilaisuuksiin, olivatpa ne alkoholivetoisia tai eivät, koska ne perustuvat mielestäni lähtökohtaisesti teeskentelyyn, tietoiseen irtiottoon ns. normaalielämästä, mikä on jo itsessään minusta aika tylsää ajattelua. Huomaan jonkin hauskanpitosolun päässäni kerta kaikkiaan kuolleen juomisen loppumisen myötä. Minulla ei ole enää käytössä kuin tämä yksi ja sama, jakamaton perusminä, jolla en viitsi lähteä pippaloihin teeskentelemään seurallisempaa kuin oikeasti olenkaan. En enää siis usko järjestettyyn (pakko)hauskuuteen, vaan saan viikkoannokseni iloa ja huumoria kaikenlaisista arkisista asioista, joita en ennen vain kyennyt huomaamaan alkoholistisen sumealla elämänasenteellani. Näiden kolmen vuoden aikana maailma ei ole muuttunut sinänsä mihinkään, mutta oma tapani suhtautua siihen on. Raittiina eläminen on aika kiinnostavaa, kunhan siihen pääsee sisälle.

–kh

Tuo on niin tuttua!! Ei kertakaikkiaan tee enää mieli lähteä “pitämään hauskaa”. Normaali arkielämä on kokonaisuudessaan niin nautittavaa, ettei ole tarvetta kohokohdille! Uudenvuodenvietto meni mukavasti, mutta mukavampaa olis kyllä ollut kotosalla… Tosin, minä useimmiten join yksin, se ei mulle ollut ollenkaan sosiaalista toimintaa…naapurien illanvietoistakin oli kiire kotiin, että sain juoda niin nopeasti ja paljon kuin halusin. Toki bileissäkin join, sehän tietenkin kuului asiaan. Ihmettelin kyllä heitä, ketkä joivat vain pari, tai esim. miestäni joka ei kuskina ollessaan juonut lainkaan ja jolla näytti silti olevan kivaa. Mulla ei ollut vaikka join…

Raittiista kummajaisesta tuli mieleeni eräs kohtaaminen juuri ennen lopettamistani. Siihen asti myös minulle raittiit ihmiset olivat merkinneet outoja friikkejä. Osallistuin yksiin kosteisiin juhliin ja olin tapani mukaan pitänyt huolen juomisestani eli olin humalassa, mutta en siinä kohtaa vielä kovin pahasti. Illan isännän veli sattui vastapäätä ruokaillessamme ja siinä keskustellessa kävi ilmi, että hän on ollut raittiina vuoden. Jokin siinä pysäytti, enkä oikein saanut koko iltana ajatusta irti hänen tarinastaan. Seuraavina päivinä ajattelin sitä edelleen. Omaan lopettamiseen meni siitä kohtaamisesta noin kuukausi. Olen usein ajatellut, että minun pitäisi välittää hänelle kiitosviesti, koska uskon että hänen tarinansa liikautti jotain oleellista minussa. Minua ei haittaa, vaikka friikin viittaa on minullekkin aseteltu, se on aivan toisarvoista. Uskon siihen, että myös minun raittiuteni voi postiivisesti liikauttaa jotakin toista ihmistä. :smiley:

Luulenpa, että tuota friikin viitttaa olemma usein pukemassa yllemme ihan itse. Perjantaina olin mukavan porukan kanssa ulkosalla ihan valomerkkiin asti. Aivan samalla tavalla toivat minulle limukkaa, kun hakivat itselleenkin juotavaa - ei tuo asia ketään tuntunut vaivaavan. Nyt kun kolmas raitis vuosi on itselläni menossa, niin huomaan omankin suhtautumiseni muuttuvan rauhallisemmaksi. Näen ympärilläni muunkinlaisia ilonpitäjiä, kuin niitä sammumispisteessä olevia. Alkuun muistan kauppareissutkin, kun kukaan ei muuta ostanut, kuin olutta. Nyt huomaan, että onhan sitä monenlaista kauppakassin sisältöä.

Kyllä kai tässä on kyse ihan siitä, että raitistuminen - joka on siis enemmän kuin pelkkää juomatta olemista - muuttaa ihmistä usein melkoisesti. Muutos on oikeastaan välttämättömyyskin, koska sillä entisellä elämänasenteella ihminen ei tullut enää toimeen itsensä ja ympäristönsä kanssa. Yhteisenä piirteenä on monien tarinoista noussut esille kyky nauttia tavallisesta elämästä sekä tietynlainen ajattelun suuntautuminen syvällisempiin asioihin. Henkistymisestä / hengellisyydestäkin puhutaan.

Onko sitten ihme, jos juhlissa on selvinpäin orpo olo, kun suurin osa ihmisistä haluaa puhua lähinnä kaikkea muuta kuin syvällisiä? :slight_smile:

–kh

Moi kaikille, kiitos KH hyvästä aiheesta.

Mulla tää juttu on vielä aika tuore mutta on tässä silti aika monia ajatuksia dokaamisesta ehtinyt jo aiemmin ajattelemaan.
Ensinnäkin toivon, ettei raittiudesta tule suomeen mikään extremelaji, ihan vain kansakunnan yleisen terveyden vuoksi. Noh oli toikin nyt kommentti mutta menköön.
Toinen asia mitä aina joskus ihmettelen, on se, ettei suomessa ainakaan pahemmin jarrutella alkoholimainontaa urheilutapahtumissa tai alkoholin käytön tavanomaisuutta esim. ns. perheohjelmissa. Jos ottaa minkätahansa “Salkkarin” tms. ohjeman missä ei pulloon koskettaisi, ihan niinku tavan vuoksi.
Toki näkkyhän niissä ohjelmissa se krapulakin tai muu morkkis.
En aio enkä pyri tällä mitenkään “puhdistamaan” noita juttuja ohjelmista, kunpahan vain heitän viisaammille pallon, ajattelemisen aihetta kuitenkin on.
Tosin jo tuossa aiemmin mainitsemastani urheilu/alkoholi yhdistelmästä olen vain yhtä mieltä, eivät sovi yhteen, sanokoon markkinamiehet mitä vaan.

Tässä nyt tuli hieman “vuodettua” mitä mieleen tuli

Sikke58 eka viikko takana

Ma en tuosta kannaamisesta normina niin tieda, kun kuitenkin alkoholin ongelmallinen kaytto on yllattavan pienen vahemmiston ongelma. Siis eniten juova 10 % kansasta juo puolet (50%) kaikesta maassa juodusta alkoholista.

Silti toki: alkoholi on nykysin suurin tyoikaisten ihmisten tappaja. Kyse ei ole valttamatta aina varsinaisesta alkoholismista, vaan mukana on tapaturmat, sairaskohtaukset yms.

Viinahan voi tappaa jo ekalla kayttokerralla, ilman varsinaista alkoholismia.

Toki alkoholitonta elamantapaa on hyva korostaa, ja mun mieleinen saitti on esim. www.kannikapina.fi

Olen tavannutkin kyseisen jarjeston ihmisia.

Kylla ma nakisin, etta raittiuskin on nykysin ihan “salonkikelpoista” ja hyvaksyttya. :slight_smile: Mulla on joitain streittari-kavereita, jotka on streitanneet jo ennen kuin streittaaminenkaan oli tunnettua.

Tapan herätyskellon tuntia ennen sen soimista. Olen maannut hereillä jo pitkään, kroppa huutaa lepoa. Könyän pystyyn ja hoipun tönköin jaloin suihkuun palelemaan. Otan seinästä tukea ja valutan lämmintä vettä rasvaiseen tukkaani. Hengittelen syvään. Suihkun jälkeen katselen vessassa kalpeaa, hilseilevää naamaani, töhnäisiä hampaitani, keltaisia sormia, likaisia kynnenalusia, punertavia silmiä. Pesen hampaat yökkäillen, harjaan tahmaista kieltäni puhtaammaksi. Rasvaan naamani, mistä saan poskiini hieman väriä. Jospa tämä tästä taas. Muistelen, montako tuntia onkaan illan viimeisestä juodusta tuopista. Arvioin elopainoni ja lasken kännykällä omalla laskukaavallani, onko kaikki alkoholi jo palanut. Join siis kuusi isoa olutta, vai kahdeksan? Olikohan yksi pieni olut lisäksi? Parempi käyttää tänään partavettä, kun peseytymisestä huolimatta tunnen haisevani kummalliselle. Viikonloppu puskee ihon läpi? Puen päälleni ja lähden bussipysäkille. Bussissa seison käytävällä katse menosuuntaan, onneksi on niin täyttä ettei kukaan katso erityisesti minua. Jään kyydistä yhtä pysäkkiä aiemmin kuin muulloin, jotta voin ostaa kaupasta suklaata ja energiajuomaa saadakseni jostain voimia. En ole syönyt juuri mitään koko viikonloppuna, ja kävellessäni kahvi alkaa yököttää, syljeksin sitä lumihankeen. Onneksi ei ole vastaantulijoita. Saavun työpaikan ulko-ovelle, vedän henkeä ja astun sisään. Aulassa on onneksi hiljaista, joten pääsen ketään tervehtimättä vessaan, istun pytylle tyhjentämään mahaani ja hörppimään energiajuoman. Työviikko voi alkaa.

*Tänään oli joululoman jälkeen ensimmäinen työpäivä. Sen kunniaksi ajattelin muistella hieman, millaisia olivat hyvin monet maanantaiaamut silloin, kun vielä join. Noiden aamujen muistaminen saa nykyiset satunnaiset univaikeuteni tuntumaan kummasti vähäisemmiltä.

–kh

Moi Kuivis,
olen usein ihmetellyt nyt kun hajuaistini on terävämpi, koska en tupakoi ja omassa suussa ei ole vanhan eikä uuden viinan makua sotkemassa aistimuksia, että miltä herrajumala minun on täytynyt toisinaan haista. :open_mouth:
Nykyään kun sattuu juoneen ihmisen viereen, niin sen kyllä haistaa välittömästi.
Samankaltaisia aamuja on ollut minullakin sillä erotuksella, että olen vienyt lapset päiväkotiin ja ajanut autoa.
Asiat hämärtyy, kun alkoholismi etenee. Sitä lipsuu ja lipsuu aina vaan pidemmälle yli oman moraalin. Kyllä jotkin asiat vieläkin muistiin palautuessaan hämmästyttävät ja puistattavat, että todellako se olin minä.
Minulla oli hämmästyttävä kyky, taitaa olla aika yleistä alkoholisteilla, pitää pokkaa ja olla kuin ei mitään, vaikka olisin edellisenä yönä könynnyt taksista nelinkontin kotiovelle, niin aamulla naapureille nokka pystyssä huomenet.
Nautin kyllä suuresti minäkin krapulaisten aamujen poistumisesta elämästäni ja oikeasti levänneestä olosta aamuisin.

Tuo tuli mullekin mieleen nyt vasta uutta vuotta vastaanottaessa. Ne kännikkäät haisivat aivan järkyttävän pahalle!! Ja kuinka monta kertaa meillekään tuli naapurit käymään niin, että olin jo muutaman juonut…heistä kumpikaan ei edes polta. Ja varmaan satoja kertoja olin krapulassa heidän meillä käydessään, en halua enää edes yrittää kuvitella miltä olen näyttänyt ja haissut silloin…jälleen kerran yksi raittiuden hyvistä puolista! Ei siinä tosin kyllä muita taida ollakaan, kuin niitä… :smiley:

Mulla on ollut joskus tuota samaa! Ja olen miettinyt myös tuota mitä sinäkin, miten sitä aina vain alistui kärsimään. Vuosia ja taas vuosia… Ja minä kun en edes ryypännyt päivittäin, vaan pahimpana aikana joka toinen päivä, että varmasti kanssa kärsin jokaisen krapulan alusta loppuun asti loiventelematta. Juhlapyhien aikaan saattoi olla kolmen illan putkia, mutta aamulla en ole koskaan aloittanut. Miten se juominen tuntuikaan silloin niin luonnolliselta, loogiselta toiminnalta, jonka jatkona kuuluu kärsiä. Ihmeellinen valaistuminen kyllä tapahtui vuosi sitten täällä päässä, se oli uskomaton tunne kun tajusi, ettei tarvitsekaan enää kärsiä! :slight_smile:

Päihdelinkissä keskustellaan usein raitistumisen henkisestä ja hengellisestä puolesta, korkeammasta voimasta, jumalasta (pienellä tai isolla alkukirjaimella) jne. Voisin kuvailla hieman omaa tapaani ajatella näistä asioista. Katsomukselliset asiat kun ovat aiheuttaneet minulle melkoisesti päänvaivaa siihen nähden, että olen pitänyt itseäni ateistina jo ennen kuin lopetin alkoholinkäytön, ja pidän edelleenkin.

Olen ollut raittiina nyt kolme vuotta. Tästä vaikeinta aikaa minulla ei - ehkä vähän yllättäen - ole ollut selvän elämän alkutaival, vaan henkiset hankaluudet alkoivat pian sen jälkeen, kun ensimmäinen raitis vuoteni oli tullut täyteen. Tuolloin oli useamman kuukauden mittainen jakso, jolloin koin melkoista olemassaolon tuskaa. Luonnontieteellisesti ajattelevana ymmärsin kiusallisen hyvin sen, että minulla ei (yksilönä, ihmislajin edustajana) ole lähtökohtaisesti sen kummempaa “tarkoitusta” olemassaololleni. Kirkosta olin eronnut jo jokusia vuosia aiemmin. Raittiina minusta alkoi kumminkin tuntua tarpeelliselta kuulua “edes johonkin”, minkä tuloksena liityin joksikin aikaa Vapaa-ajattelijoihin. Erosin siitä kumminkin ennen pitkää kun hoksasin, että aidosti vapaa ajattelu ei voi onnistua olemalla jäsenenä yhdistyksessä, joka perustuu yhteisölliseen samalla tavalla ajattelemiseen. Olin siis jälleen yksin katsomuskriisini kanssa, kunnes satuin törmäämään netissä “sekulaarin humanismin” käsitteeseen. Ajatus siitä, että ihmisellä on oikeus ja velvollisuus antaa merkitys omalle elämälleen käyttäen työkaluinaan järkeä ja tieteellistä ajattelua tuntui sopivan minulle sen verran hyvin, että saatoin lopettaa pähkäilyt. Sen jälkeen elämäni “tarkoitus” on ollut yksinkertaisesti elämä itsessään, eli olen suonut itselleni luvan tehdä elämässäni mitä haluan, ainoana ehtona se, etten vahingoita teoillani toisia. Kaikki itsestäni lähtevät ratkaisut elämääni koskien ovat yhtä “oikeita” kuin muidenkin ihmisten. Ajatuksena tällainen elämänasenne tuntuu edelleen hyvin vapauttavalta.

Olen siis humanisti ja vailla uskonnollista uskoa, mutta se ei silti ole tehnyt tarpeettomaksi pohtia uskontoja yleisesti ja omaa suhdettani uskoon. Itse asiassa luulisin tunnistavani sisimmässäni kohdan, johon uskonnollinen ihminen sijoittaisi jumalan. Aivan raittiuden alkuaikoina osasin nähdä ihmisen aineettomista puolista vain tekojamme ja ajatteluamme ohjaavat psyykkiset toiminnot, ja noiden ulkopuolella ei ollut sitten mitään. Pikkuhiljaa, itse asiassa juuri tuolloin toisen raittiin vuoteni kriisin vaiheilla, aloin kumminkin ajatella ja tuntea asioita jotenkin laajemmin. Hiljaisina hetkinä, kun oli aikaa ajatella muutakin kuin jokapäiväisyyksiä, aloin vaistota olevan myös jonkin kokonaisuuden, joka on tavallaan kaiken olemassaolevan “käyttövoima” ja jossain arkisen havaintopiirimme taustalla. Olisiko tämä juuri se henkisyyden osa-alue, jonka ihmiset määrittelevät kukin itselleen sopivimmalla tavalla?

Minun on pitänyt omalta kohdaltani päättää, miten suhtautua tuohon “käyttövoimaan”. Jumalasta en pysty kerta kaikkiaan puhumaan, sillä en osaa ajatella sellaista muuna kuin isolla alkukirjaimella ja jonkinlaisena hahmona, joka jostain ylhäältä tarkkailee ja säätelee elämäämme. Toisaalta tiedän esimerkiksi Einsteinin puhuneen usein “jumalasta”, mutta fyysikkona jumala merkitsi hänelle maailmankaikkeutta luonnonlakien kokonaisuutena, eli jumalolentoon ei hänkään voinut uskoa. “Valmiista” uskontosuunnista järkevimmältä (uskontokin voi olla järkevää?) tuntuu minusta panteismi, jossa “jumala” on yhtä kuin “kaikki”, eikä tässäkään tarvita henkilöitynyttä Jumalaa. Loppujen lopuksi olen kumminkin nykyisellään vain ateisti, ilman turhia kikkailuja. En kiellä Jumalaa ehdottomasti, sillä minulla ei tietenkään voi olla 100%:n varmuutta siitä, etteikö jumalaa voi olla - mutta niin epätodennäköiseltä se vaikuttaa, että 99% varmuudella häntä ei ole. Agnostikko jättäisi Jumalalle periaatteessa 50/50 -mahdollisuuden, mutta noin suureen mahdollisuuteen en voi uskoa.

Mitä hyötyä noista pähkäilyistä on sitten ollut raittiuteni kannalta, kun kyse on kumminkin yksinkertaisimmillaan siitä, että ymmärrän olla kaatamatta viinaa omaan kurkkuuni? Se hyöty, että olen saanut elämänuskoni takaisin. Jumalaa minulla ei siis ole, mutta luotan siihen, että elämä kantaa kyllä, jos en pane hanttiin. Pyrin erottamaan asiat, joihin voin vaikuttaa, niistä asioista jotka ovat vaikutusmahdollisuuksieni ulkopuolella, ja keskittymään ensiksi mainittuihin. Haluan nykyään ajatella - voisin sanoa jopa USKOA - siihen, että jos hoidan oman osuuteni kunnolla, asioilla on tapana järjestyä ennemmin tai myöhemmin oikealla tavalla. Maailmankaikkeus pitää minusta huolen.

–kh

Paitsi joku voi olla niin outo, ettei ota, ei toki pulloonkaan sylje, mutta sellaisessa täytyy olla pahasti vikaa :laughing:

Sun kirjoitteluja on ollut kiva lukea.

On aivan mahatava juttu, kun oivaltaa, että voi aivan itse vapaasti määrittää uskonsa tai maailmankatsomuksensa. Se on ollut riemullinen oivallus myös minulle.
Pahin rasite ja karhunpalvelus, jonka syntymäkirkkoni ja kulttuurimme on tehnyt, on omalla kohdalla ollut personalisoitu, ihmishahmoinen Jumalakuva, josta yli pääseminen on ollut pitkä prosessi.
Myös se, että mitään lukkoon lyötyä, muuttumatonta ei itse asiassa kukaan minulta vaadi tämänkään asian kanssa, vaan saan ihan rauhassa kehittää omaa uskoani/maailmankatsomustani hamaan hautaan asti. :smiley: