Miten vahvistaa tahto olla käyttämättä, kuin tahto käyttää?
mulla ainakin motivoi eläimet selvään elämään… jos saisin oman koiran niin olen luvannutkin että kaikki kama viemäriin heti.
ja tietysti se että saisi tukea ja apua selvänä oloon, mitä täällä suunnalla ei saa… paitsi tietysti ystäviltä.
jos ymmärsin kysymyksen oikein…
Mua motivoi mun lapsi, jos ei olisi lasta niin varmasti vetäisin kokoajan eikä kuiville yrityksiä edes olisi, ainakaan näin intenssiivisesti.
Sitä pitäisi vaan psyykata itteään olla vetämättä, ajatella niitä kauheuksia jota se tuo tullessaan, eikä alkaa olleskaan ajattelemaan sitä pakenemista ja hyvänolon tunnetta. Maailma on raaka paikka, mutta se pitää osata kohdata myös selvinkinpäin.
Sanja
Oma lapsi ja perheen koira ja kissa, urheilu, uudet selvät kaverit
Pitää mielessä että on itselleen sanonut ettei käytä. käy päässä läpi ne ajatukset, mikä se olo on jälkeenpäin, mitä siitä seuraa, ne tuskat ja moraalinen krapula, ja pitää mielessään miten hyvä olo on kun ei käytä!
Päättää että ei käytä ja pitää siitä kiinni. Sitten jonkun ajan päästä ei tule enää mieleen käyttää. Ainakaan kovin usein.
Silloin jos on vastoinkäymisiä, siis tapahtuu jotain suurta voi iskeä himo ottaa jotain, mutta kun se ekan kerran päättää ettei käytä, niin sitten seuraavassa vastoinkäymisessä se tahto käyttää ei tuu niin vahvana.
Pitää pohjakokemus mielessä. Silloin kun tekee mieli käyttää, niin puhuu asiasta jollekin. Käymällä ryhmissä, niin on ainakin sen päivän selvinpäin. Lasten valokuvat. Rukouksessa on voimaa…Mulle eniten toiminut se kun muistan pohjani niin ei tee takuulla mieli käyttää.
Mitä veruketta olet yleisimmin käyttänyt salliessasi itsellesi päihteilyn?
Minun verukkeeni on se, että pysyn toimintakunnossa; hoidan työt, lapsen, kodin ja itseni. Pystyn olemaan poikaystävän kanssa ja hoitamaan asiani. Jos en vedä, tulen niin kiepäksi etten pääse sängystä ylös ja sitten ei ole kenelläkään kivaa.
t.KH
Minä en ymmärrä Tuomon kysymystä? Eli tarkoitatko tavallaan mitä tekosyytä? Joku esim 'että nyt olen ollut näin hyvä/huono, eli voin yhden kerran käyttää?
Tai että nyt oon ollut 5kk käyttämättä niin voinhan sen viivan ottaa??
Näitä selityksiäkö?
En tiedä, ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan vielä. Silloin kun mun ystävä yritti itsemurhaa, niin mun päähän tuli se ‘aineajatus’ se vaan tuli, enkä ajatellut mimtään ‘tekosyitä’ se vaan tuli mun päähän 'että nyt Kokkelia tänne mutta en tehnyt niin.
Ymmärsit aivan oikein holly 2
Mikä on sinun hyvä/paras puolesi?
Miten se voi tukea sinua eteen päin menemisessä? Vai voiko se tukea?
Luulen että mun kohdalla paras puoli on ollut se että mun omat hälytyskellot soi herkästi, eli sillä tarkoitan että itse aika aikaisessa vaiheessa huolestuin itsestäni, ja hain apua.
Toinen on ehkä se että minulla on helppo puhua ja ilmaista tunteita, siten on myös helpompaa käydä esim terapiassa, ja tajuaa ne olotilat missä voi tulla mieleen käyttää aineita.
Näitä taas kun tiedostaa niin tietää myös mistä johtuu, ja voi siten muuttaa käyttäytymismallia.
en tiedä tajusiko kukaan tästä mun selityksestä yhtään mitään…
Paras puoleni on hillitön innostuvuus ja täysillä tekeminen. Aloitan uudet projektit intoa pursuten ja pystyn perustelemaan itselleni, miksi joku asia on minulle hyväksi tai pahaksi.
Pitäisi keksiä enemmänkin positiivisia asioita itsestään…
t.KH
Tuomo;
Osaatko neuvoa tietä mikä olisi paras keino raadolliseen vierotukseen oksikodoneista joita olen käyttänyt pian 2 vuotta kiputiloihin ja nyt näyttää siltä että voidaan aloittaa vierotus kun on saatu leikkauksin apu. Kaksi kertaa on kokeiltu tässä välillä kotioloissa vierotusta mutta siitä ei tule mitään; olen niin levoton että pelkään sekoavani vaikka apuna on tukilääkitys Catapresan ja Diapam. Pakko on mennä kaapille ja ottaa “napit”.
Kova halu olisi irtautua noista; en käytä muita “huumeita”.
Steffa33
En suoraan osaa vastata kysymykseesi.
Suosittelenkin, että keskustelet asiasta lääkärisi kanssa.
Mitä nyt tulee mieleen, pienin annoksin. Aina kipulääkkeet ja rauhoittavat lääkkeet ovat sellaisia, että kannatta vähentää niitä pikkuhiljaa. Tietysti muutkin voi tähän Steffan kysymykseen vastata.
…
Mistä ammennat tänään voimaa tähän päihteettömään päivään?
Mikä siis pitää sinua tänään raittiina?
Ihan kuule vaan halu olla raittiina, ei tuu mieleen mitään muita syitä.
Aika harvoin enää ajattelen edes päihtymistä. Jos nyt ei 2 lasillista viiniä silloin tällöin lasketa. Mutta sehän ei ole päihtymistä.
Ainakin tänään minusta vaatisi enemmän voimaa laittaa pään sekaisin kuin olla selvinpäin.
Tää menee ihan itsestään.
Nää kysymykset on mulle liian vaikeita, mä tunnen olevani ite jo niin motivoitunu, ettei mua haittais, vaik tänää ottaski jotaa extraa… Ei oo vaa rahaa, enkä aio mistään etsiä mitään… Ja bubreen en vain koske!
Sorry, mut musta tuo on ehkä paskin selitys tai lupa itselleen vetämiseen, ever!
Olla motivoitunut niin hyvin, ettei haittaa, jos jotain vetäiskin?
Eli sitten vetää ja siitä voi hyvin jatkaa, mutta ei haittaa, koska motivaatio on niin kova? Minä en kyllä ymmärrä. Tämä ei ole henkilökohtaista.
t.KH