Moi kaikille. Ajattelin tänne kirjata ajatuksia, jos saisin apua sekavaan päähäni.
Luulin että kunhan mies lopettaa juomisen, niin kaikki olis hyvin ja meistä tulisi onnellisia. No, nyt hän on ollut hienosti juomatta puolisen vuotta ja hoitaa itseään monin tavoin. Mut tässäpä teille uutinen, jotka luulette samaa! Ei se onni löydykään sillä, että mies on kuivin suin!
Olen tajunnut jokin aika sitten olevani läheisriippuvainen. Kyllä se vaan menee niin että suhde on kahden kauppa ja suhde on sitä mitä siitä tekee. Ja jokainen on todellakin oman onnensa seppä. eli kyllä se onni on myös minusta ja omasta riippuvaisuudestani kiinni, ei vain siitä mitä mies tekee.
Olen eroa miettinyt pitkään ja kuvittelen millaista olisi olla yksin, mitä tavaroita jättäisin hänelle, miten hoidettaisiin yhteiset asiat. Uskon että ajan kanssa sitä oppisi taas elämään yksin ja nauttimaankin siitä. Toisessa vaakakupissa on tietysti se, että mies on kaikista puutteistaan huolimatta tavallinen, kiltti mukava mies, josta välitän ja jonka kanssa olisi vielä pieniä mahdollisuuksia yhteiseen hyvään elämään ja hyvään oloon kummallakin. Mut se taitaisi sittenkin vaatia liikaa töitä ja aikamoisen ihmeen.
Kun olen menneitä vuosia miettinyt, niin mieleen tulvii vain kiloittain paskaa, kaikkea kurjaa mitä olen surrut ja pelännyt, itkenyt ja ollut niin epätoivoinen. Miten ihminen voi antaa kohdella itseään niin, ja miten toinen voi kohdella toista niin???!!! Ei ole onneksi takana väkivaltaa, ei tietääkseni pettämistäkään (tietääkseni!), että siinä mielessä asiat on ok, mutta muuten kyllä jatkuvia pettymyksiä ja häpeää.
Mitä olen hänen ajatuksiaan ymmärtänyt, niin hänestä minä syyllistän ja vaadin liikaa. No, osaksi totta, vaadin paljon huomiota, kun minusta tuntuu että olen ihan nolla ja itsestäänselvyys, ja että hän ei halua tehdä minun kanssa mitään - aina on jotain muuta tai hän ei vaan jaksa. Itsetuntoni on aika olematon. Samalla olen loukkaantunut. Miksen olisi vihainen ja katkera ämmä, jos hän on juomisellaan pilannut monta asiaa? Ja miksen saisi vaatia, eikö se ole eri asia että voiko tai haluaako hän vastata niihin? Kyllä hänkin on vaatinut aika monta pitkää valvottua yötä, kyyneliä, häpeää ja valehtelua ystäville ja läheisille. mutta ai niin, sehän onkin ihan eri asia. Itepähän valvoin ja itkin, valehtelin ja häpesin, kai se oli sitten mun valinta.
Minusta tuntuu, että minulta vaaditaan jatkuvaa anteeksiantamista, jatkuvaa ymmärrystä, tukea, kiltteyttä ja kaiken nielemistä, ja että minä en kertakaikkiaan kestä enää! Alan oikein kihistä kiukusta kun kirjoitan tätä ja hakkaan kohta näppäimet tämän laitteen läpi! Tuleeko teille muille päihdeongelmaisten läheisille tällaisia vihanpuuskia? mun on pakko lähteä ulos juoksemaan!