“Auttajan varjo” on ollut lukemistossa ja kirjallisen tehtävän aineistona myös alan oppilaitoksissa. Lisäksi ainakin lähihoitajakoulutukseen kuuluu pakollinen tutustumiskäynti AA:n avoryhmään.
Piiras, alunperin ketjussa saattoi ollakin aiheena rääpiä jotain tai jotakuta, mutta nyt olisi toivottavasti tarkoitus pysyä asiallisessa tai ainakin ystävällisessä kommunikaatiossa.
Joo, ja kyllähän tosiaan kokemusasiantuntijoita käytetään hyvinkin yleisesti sekä päihdetyön koulutuksessa että -hoidossakin.
Kokemusasiantuntijahan siis ei ole sama asia kuin oman kokemuksen omaava ammattilainen (eli se ohjaaja), koska ensinmainitun tehtävä on kertoa tosiaan nimenomaan omaa kokemustaan, kun taas ammattilainen työskentelee ammattinsa ja työpaikkansa kontekstissa.
Piiras mainitsi sanat aktiivisesti käyttävä päihdeammattilainen. Mutta miten määritellä aktiivinen käyttö? Se lie mutkikasta ainakin kulttuurissamme laillisen ja hyväksytyn alkoholin kohdalla.
Karu totuushan on, että päihdetyössä työskentelevät käyttävät alkoholia varmaan ihan samoissa määrin kuin muissakin ammateissa työskentelevät, poislukien tietysti ne oman päihdetaustan omaavat raitistuneet.
Anyway, tiedän päihdehoitopaikkoja joiden henkilökunnan pikkujouluissa on niin kostea meno, että minäkin kuittailin sitä “kenttämeiningiksi”.
Lopuksi kuitenkin sanottakoon, ettei asia ole oikeasti mikään naljailun, herjailun, vitsailun tai kuittailun aihe sitten jos toipuneelle ammattilaiselle todellinen syöksykierre iskee päälle. Tunnen itse kaksikin tapausta, ja kyseessä tosiaan kovemman linjan huumetaustan omaavat veikot.
Siitä, miten tilanteessa menetellään, kirjottelin tämän ketjun ekalla sivulla. Ja se ei ole potaskaa, vaikka jotkut hilpeän tuuliset toipujatoverit sitä mieltä olivatkin.
Tulikin jo pari päivää sitten mieleen, että pitäisi nostaa ylös tämä ratkiriemukas ketju, mutta kun ei oikein tullut mieleen mitään tähän kirjattavaa, niin ei tullut nostettua.
Nyt kun ketjun aloittaja kommentoi juovia ja juomattomia ynnä suvaitsevaisuutta ja suvaitsemattomuutta, näen edessäni aasinsillan jonka avulla saada tämä ketju ihan uusienkin lukijoiden näkyville ja mahdollisesti kommentoitavaksi.
Itsekorostustahan voi olla vaikka mitä. Joillekin jopa oman raittiuden korostaminen versus yhä käyttävien päihdeenkäyttäjien yläpuolelle.
Kaikista meistä löytyy myös suvaitsemattomuutta, ja se on hyvä tiedostaa. SIINÄ voi olla hyvä aihe juuri siihen itsetutkiskeluun joskus.
Suvaitsevuus on pikemminkin toisen hyväksymistä sellaisena kuin hän on. Pelkkä sietäminen ei vielä edellytä hyväksymistä.
Pelkkä sietäminen voi olla pakon sanelemaa, suvaitseminen ja hyväksyminen on vapaaehtoista.
Mistä lähtien sinä olet ylentänyt minut sinun vertaiseksesi?
En ole varma mistä tahdista tai väleistä puhut, mutta ainakin alkoholinkäyttötahti on taas harventunut siihen malliin että se on loppunut kokonaan toistaiseksi.
Nyt on nimittäin tärkeämpää tekemistä päihdeongelmaisten vanhempien lapsilleen aiheuttamia vahinkoja ihmetellessä. Toivon vain, ettei tämä kevät aiheuta minulle aiempaa enempää antipatioita päihdeäitejä, päihdeisiä, päihdeäitipuolia ja päihdeisäpuolia kohtaan, vaan välittäminen ja ymmärrys säilyy myös heitä (teitä) kohtaan.
Jos tällä foorumilla saa mainostaa kannabista, niin täällä varmasti saa kertoa myös alkoholinkäytöstä. Ja olisi aikamoista epärehellisyyttä väittää, etteikö se koskaan olisi ollut hauskaa.
Satunnaisen hauskuuden on myöntänyt minun lisäkseni ainakin Mies metsänreunasta,
Sinun, Basi, kannattaa kiinnittää huomiota omaan tilanteeseesi edelleen siten, ettet arvioi esim. ihmissuhdeongelmiesi tai perheongelmiesi johtuvan “juovista alkoholisteista”, joita et edes tunne muuten kuin jonkun anonyymin nettifoorumin kautta.
Tämä viime loppuvuoden ilveily (jonka osa tämäkin ketju on) oli toivottavasti sinulle tarpeeksi.
Mutta jos sinulla kuitenkin on jotain henk.koht. kommentoitavaa minulle, voit edelleen kirjoittaa tähän itse aloittamaasi hauskaan ketjuun. Nostin tämän ylös ihan sinuakin varten.
Viimeinen Valitusvirsi on tosiaan minulle kaikkein rakkaimpia PMMP:n biisejä. <3 Sen sanoittaja Paula Vesala on alkoholistin tytär ja tytärpuoli, ja hän ammentaa sanoituksiin paljon lapsuuden kokemuksistaan.
Valitusvirressähän päihdeongelmainen juuri nähdään olosuhteiden uhriksi heittäytyvänä uhriutujana, joka syyttää onnettomasta tilanteestaan kaikkia muita.
“Aina vika löytyy jostain muualta jotakin voit syyttää…” Syyllisiksi kelpaavat kukkahattutädit, sosiaalitättähäärät ynnä muut. Ja kun uhriutuja-marttyyri saa kuivuudesta kiinni, syylliseksi kelpaavat vaikkapa “juovat alkoholistit”.
Mutta eikö olekin osuva kuvaus kuinka “elämänpiiti syö itsensä, kapenee tie”
Minun elämänpiirini ei onneksi enää kapene, vaan se laajenee ihan uusiin juttuihin. Kevään teema on lastensuojeluboogie, joten sikälikin tuo Valitusvirsi iskee hyvin tunnelmiin.
Estää toki, mutta ei se estä kurkkimasta niitä joskus. Luen nykyisin ainakin useimmat Basin viestit. Sinun viestiesi lukemista vältän, Fernetti, mutta nyt tein harvinaisen poikkeuksen johtuen kai tämän ketjun luonteesta.
Ja toisekseen: jos lahdet taas roiskimaan henkilökohtaisuuksia tai haastamaan riitaa, ilmoitan viestisi moderaattorille. Saatan siis lukea joitain viestejäsi pistokokeen omaisesti.
En kuitenkaan lähde leikkeihisi mukaan saati miksikään kalsarikänniesi viihdykkeeksi enää.
Keto, on selkeä realiteetti että sinä tenttaat ihmiseltä tämän suhtautumista eri asioihin. Pyydettäessä kerrot kyllä omiakin mielipiteitäsi. Mutta jos toinen ei suostukaan kertomaan omia arkaluontoisia asioitaan niin alat etsiä vikoja niistä asioista jotka olet ehtinyt saada selville.
Älä turhaan kiellä koska siitähän on selvä näyttö ihan viime päiviltä (ellet sitten pyyhi pois kirjoituksiasi siitä ketjusta johon emme olisi saaneet kirjoittaa (eh. älkää koskaan syökö tästä puusta…)).
Sinun kanssa saattaa siis keskustelun toinen osapuoli joutua vaikeuksiin ja ymmärrän että jotkut suhtautuvat sinuun kielteisesti.
En ota tässä kantaa kielteisesti suhtautuvien omaan tyyliin, ei mielestäni kuulu tämän ketjun asioihin, kaikella tulee olla aikansa ja paikkansa.
Vielä kolmas kirjoitus ja nyt poikkeuksellisesti kysymyskin. Keto, koitko sinä meidän keskustelussa jossakin vaiheessa että minä yritän loukata? Kysymys siksi että jos kokee tulleensa loukatuksi niin usein iskee takaisin. Minä en tarkoittanut loukata siinä keskustelussa enkä missään kirjoituksissani. Yritän tosin viljellä huumoria ja elävöittää keskustelua (kuten että kaikkivaltias olisi 2000 vuotta sitten osannut halutessaan kirjoittaa vaikka riikinruotsia…), mutta ne yritykseni eivät ole toisen osapuolen loukkaamista.