Osuit aikalailla asian ytimeen my friend… Pokerin ym. rahapelien puolustajat, miten eksyittekin näille sivuille?? Hmmmmm…
Ehkäpä niitä onnettomia kannustamaan, jotka kuvittelevat pokerin peluun olevan helppo keino tehdä rahaa. Pitäähän niiden miljoonien “pokerilla tienaavien” jostain leipänsä saada. Laskutaito tai logiikka taitaa olla hakusessa jos mainostaa että kaikista voi tulla hyviä ja tienaavia pokerinpelaajia. Kuka maksaa vuodesta toiseen voittavien voitot? Ne onnettomat uhkapelaajat, jotka eivät osaa pelata eivätkä hallitse näitä pokerin salaisuuksia. Totuus on että ainoa joka tässäkin hommassa VARMASTI tienaa, on pelit tarjoava talo. Voittajia on vähän, maksajia paljon.
Niinkuin joku mainitsi, tämä pokeribuumi tulee takuuvarmasti johtamaan hirvittävän moniin surullisiin ihmiskohtaloihin. On suorastaan edesvastuutonta mainostaa ja toitottaa pokerista joka tuutissa. Jonkun olisi puututtava asiaan ennen kuin on liian myöhäistä.
Ihmettelen näitä mestaripelaajia. Miksi he käyvät näillä sivuilla todistamassa voitollisesta pelaamisesta ? Kuinka ylipäätään eksyvät päihdelinkin ja peliriippuvuuden sivuille ? Mielstäni on vain kaksi mahdollisuutta :
a) heillä onkin ongelmia pelaamisesta ja etsivät vastauksia.
b) yrittävät levittää pelaamisen ilosanomaa, nettipokerin voittomahdollisuuksia jne.
Mielestäni on suorastaan rikollista markkinoida omaa pelaamistaan niill, joille se on ongelma. Mitähän tulisi jos yrittäisitte käydä esim. AA-kerhon kokouksissa kännissä kertomassa, että ilo ilman viinaa on teeskentelyä ?
Miten suhtaudut sauna-osion kertomuksiin parhaista huumekokemuksista ja varsinkin ns. kovien huumeiden käytön positiivisia puolia korostaviin viestiketjuihin ja viesteihin? Päteekö sama logiikka sielläkin? Vai onko saunan puolella moraalisesti oikein hehkuttaa sellaista asiaa, joka ajaa ihmisiä fyysisesti hautaan ja joka on oikeastikin rikollista (eikä siis vain jonkun mielestä “suorastaan rikollista”, kuten itse tuossa ylempänä tuota termiä käytät)?
Olen samaa mieltä, että täällä pokerin autuutta ei pidä mainostaa täällä, ja luulisin, että nuo aggressiivisimmat huutelijat ovat varmaankin nuoria pokerinpelaajia, jotka ovat voittaneet vähän ja luulevat olevansa ammattilaisia.
Motiivin kuitenkin olen ymmärtävinäni. Pokeri leimataan samaksi asiaksi kuin hedelmäpelit tai vaikka ruletti, joissa ei voi voittaa, ja se voi harmittaa harrastajaa, joka on uhrannut sille paljon aikaa ja joka on ehkä onnistunut voittamaan taskurahoja. Pokerissa voittaa, jos on tarpeeksi taitava. Voittavaksi (tai ainakin 0-peliä pelaavaksi) voi oppia melkein kuka vain, jos on vain kärsivällisyyttä ja halua opiskella peliteoriaa ja matemaattiikkaa, mutta uhkapeliongelmaisilta siihen vaadittavat ominaisuudet melko lailla de facto puuttuvat.
En halua mainostaa enkä painaa pokeria yhtään alemmas, mielenkiintoinen peli kuitenkin. Haluan kertoa viimepäivien kokemuksista. En ole koskaan tykännyt seisoa noiden typerien pönttöjen vieressä kauppakeskuksissa eli peliautomaattien vieressä. Niillä pelaaminen tuntuu niin idioottimaiselta, että en edes kehtaa niitä pelata ja muutenkin näpytellä niitä painikkeita ilman ajatusta.
No pokeri on vähän eri mulle ja telkusta on tullut seurattua ja netistä katteltua pätkiä ja pelattua freeroll turnauksia. Muutamia kertoja olen paffille laittanut aina kymmenen euroa kerralla yhteensä 40e (yli viikko kertojen välillä). pelannut kaksi 5 euron turnausta ja hävinnyt molemmat yleensä heti. No huomasin että siellä oli tullut 1e ja 2e turnauksia. Päätin taas sijoittaa kympin viimeviikolla (edellisestä kerrasta yli kuukausi). Aloitin 2e turnauksella ja tulin muistaakseni toiseksi ja voitin 6e, siitä sitten pelailin parin euron turnauksia ja jäin eka päivänä yli 20e voitolle. Tässävaiheessa minulle kehittyi peli himo ja pelailin seuraavat 3päivää 2e turnauksia pääsääntöisesti yli 10 tuntia päivässä. Rahaa oli kertynyt 3päivässä noin 100e. Sitten alko tosissaan pistämään vihaks koko peli. pelihimo oli niinkova ettei syömisestäkään tullut mitään kaikki viimeviikon treenit jäi väliin ja istuin vain +10h tietokoneella. Ajattelin et pitäis opiskellakkin kun on kokeita tälläviikolla. Siirsin sen 10e takas tilille ja ajattelin et kaikki tai ei mitään ja sijoitin muutamaan isompaan turnaukseen niihin meni tunnis 80 ja loput pelailin puolessa tunnissa pienemmis peleis.
Eli nyt tosiaankin tiedän miltä’ pelihimo tuntuu ja tiedän miltä tuntuu kun voittaa. Ja kolmessa päivässä opein inhoamaan sitä niin että en muutamaan kuukauteen taas sijoita yhteen siihen peliin. Ilmeisesti olen vielä aika herkkä tolle pelihimolle joten ei parane juurikaan laittaa. Se on vaan niin ärsyttävää kun muuelämä pysähtyy vaikka voittaisinkin. uskon että jo nyt laittaisin kympin rahaa niin voisin voittaa, mutta ei vaan jaksa kun tietää että sit istuu tietokoneen ääressä koko ajan.
No tuntuu toisten rahahuolet aika pieniltä kun ajattelee millaisessa tilanteessa mun talous on. Mutta se ei ole rahapelien vika. Olen valtiolle +30 000e velkaa vahingonkorvauksia. Melkeimpä yhtä tyhmää kuin pelaaminen. Mutta olen ajatellut selviävän niistä ilman maksuhäiriömerkintää. Joka kuukausi menee noin 500e maksuun, tässäkuussa meni 400e veronpalautuksia. Pahinta on korot 10% eikä valtionkonttorikaan suostu niistä tinkimään.
Nyt ei ole kyse jonkin pelin nostamisesta tai alaspainamisesta, vaan pelihimosta. Se kehittyy ja siinä menettää rahansa ihan ihan missä rahapelissä tahansa. Jotkut pelit vain addiktoivat helpommin kuin toiset. Mutta aivan vaaratonta rahapeliä ei olekaan. Tiedän tapauksen, jossa kaveri hankki itselleen mittavat velat lottoamalla.
Ai niin. Pokeri on voimakkaasti addiktoiva rahapeli.
ja näistäkin tyypeistä, jotka täällä selittävät, että pokerilla voi todella tietanata, eivät ole tienanneet yhtään mitään, mutta ovat sitä vastoin uskoneet selitykset siitä, miten pokerilla voi todella tienata elantonsa. jotkut varmasti tienaavatkin, mutta ei se ihan niin helppoa ole. ja aina tarvitaan onnea, myötäväthän sen ammattilaisetkin. ja ammattilaset yleisesti sanovat, että melkein kaikilla parhailla ammattilaispelaajillakin tulee se hetki, että kaikki menee. huonoilla pelaajilla näitä hetkiä voi tulla useita, eikä silloin ole sponsorit tai rikkaat kaverin nostamassa suosta (välttämättä).
kaikilla tuntuu olevan tuttuja, jotka elättävät itsensä pokerilla. kumma vaan, että ne pokerilla itsensä elättävät ovat aina niitä tuttuja tai kaverin kavereita. totta kai heitä on, mutta niin on lottoammattilaisiakin.
ihminen vain on sellainen olento, että häviöistä ei tule pidettyä niin paljon ääntä kuin voitoista - pokerissa tämä vielä korostuu.
tietysti pokeria voi pitää harrastuksena ja mukavana sellaisena, mutta en suosittelisi kenellekään, että yrittää hankkia rahaa pokerilla, sen varaan ei kannata laskea yhtään mitään. tietysti pelinä se on ihan mukava.
pokerissa on monta elementtiä, jossa taito ratkaisee, mutta vähintään yhtä monta elementtiä, jossa ilman onnea ei yksinkertaisesti voi pärjätä. aina se vastapelaaja ei pelaakaa siten, että pystyt noudattamaan niitä omia hyviä periaatteitasi.
Kuten jo jossain toisessa ketjussa selitin, niin minä olen tienannut pokerilla. Olen pitänyt tarkkaa kirjaa voitoista ja tappioista, ja olen tänä vuonna oikein mukavasti voitolla. Pelaan netissä pienillä panoksilla tyydyttääkseni pelihimoni - ei tarvitse enää syöttää RAY:n koneita. Ja pokerirahat on sitten tosiaan erikseen - pokeritilille ei tehdä talletuksia, mutta enpä ole sieltä juuri poiskaan nostanut. Ehkä häviän ne kaikki, mutta olenpa sitten saanut sadalla eurolla pelata vuosikausia…
Tunnen kaltaisiani harrastajia paljon. Kuten sanottu, minulle pokeri on ollut erittäin hyväksi, mutta tähän lienee hyvä mainita, että hyllyssä on toista metriä kirjoja (pokerimatematiikkaa, peliteoriaa, psykologiaa jne), joita on tullut päntättyä. Tällä tiedolla varustettuna kun tuttavat kyselevät neuvoa pokeriin, niin annan yleensä aina saman: “älä pelaa”, koska tiedän, kuinka helposti “turistit” kynitään putipuhtaaksi pokeripöydässä.
On toinen juttu tehdä liittojuhlaliikkeitä pelikoneiden välissä kuin oikeasti ymmärtää todennäköisyyksiä, pelitilanteita ja kertoimia.
Juuri näin. Suomessa todellisia ammattilaispelaajia taitaa olla niin vähän, että pystyisin varmaan nimeämään tähän kaikki. Mutta ne kaverit pelaavat sitten ympäri maailmaa isoja pelejä, joihin taviksia ei päästetä edes katsojiksi.
“Kuten jo jossain toisessa ketjussa selitin, niin minä olen tienannut pokerilla.”
Mun mielestä toi fyrkka on sulla vaan lainassa. Rahaa tienataan kun ollaan duunissa ja vastineeksi menetetystä vapaa-ajasta saat siitä palkan eikä sitä oteta pois. Sit vasta kun oot lopettanu pelaamisen ja nostanu dollarisi pois etkä enää palaa pelipöytään, rahasi on tienattu.
Tuo on kyllä jälkimmäisen lauseen osalta suoraan sanottuna täyttä p**kaa. Ensinnäkin mitä tulee onneen, niin siinä olet oikeassa sen suhteen, että totta kai pokeri on sekoitus taito- ja tuuripeliä ja lyhyellä tähtäimellä onnen merkitys voi olla huomattavakin. Pointti on kuitenkin siinä, että kun pelattuja käsiä kertyy vaikkapa 20th per kuukausi, niin sattuman merkitys jää selvästi hopealle suhteessa taitoon. Noilla määrillä jyvät erottuvat akanoista ja oikeiden ja väärien päätösten suhde toisiinsa ja vastustajien tekemiin ratkaisuihin (eli lyhyesti sanottuna taito) määrää sen, teetkö voitollista vai tappiollista peliä. Pitkä juoksu kertoo kyllä totuuden suuntaan tai toiseen, kunhan pelattujen käsien määrä on riittävän iso.
Mitä tulee tuohon “tulee se hetki, että kaikki menee”-höpötykseen, niin pistäpäs lähteitä pöytään jos tuo on mukamas jotain yleistä puhetta. Ammattilaiset nimittäin ymmärtävät pelikassan hallinnan merkityksen eivätkä todellakaan mene katki, JOS vain pelaavat kurinalaisesti. Vastaavasti pelikassaan nähden suuret voitot, esim. kassan kaksinkertaistaminen, ovat aina pitkäkestoisia prosesseja eivätkä mitään päivän-parin tuurijohdannaisia. Jos joku sanoo menneensä katki ja menettäneen kaiken tai vaihtoehtoisesti moninkertaistaneensa rahansa hetkessä, niin silloin on lähes varmasti kyseessä äkkirikastumisesta haaveileva nuori höyrypää, eikä oikeasti ammatikseen pelaava rationaalinen ihminen. Pokerissa kuten kaikissa muissakin kokonaan tai osittain onnesta riippuvissa peleissä pätee varianssin käsite. Toisin sanoen välillä tulee tappiotta, vaikka tekisit oikeita ratkaisuja ja vastaavasti myös toisin päin. Juuri tästä syystä ammatikseen pelaavat järkipelaajat eivät riskeeraa liian suurta osaa pelikassastaan pelaamalla liian suurissa pöydissä.
Vastaavalla logiikalla asiaa toisin päin katsottaessa voi sitten varmaankin todeta, että pelaamista jatkavista ongelmapelaajista kukaan ei ole vielä hävinnyt mitään, vaan he ovat ainoastaan lainanneet rahojaan peliyhtiöille ja muille pelaajille.
On se ihmeellisen tuskaista joillekin havaita, että joku todella tekee voittoa pokerista. Niin perisuomalaista suhtautumista, ettei tosikaan.
Peliyhtiölle “lainatut” rahat ei takasi kyllä tuu Kyllä pitää vääntää väkisellä positiivista kuvaa pokerista, ihmettelen syvästi. Mikähän mahtaa olla se perimmäinen syy tähän? Kehuskelu? Onko pokeri ainoa asia elämässä jossa luulet olevasi hyvä?Uusien “paistien” värvääminen pelisivustoille (onko huonot pelaajat vähissä)? Ongelmapelaajalle pokeri ei käy. Piste. Hankkikaa pokerihait oikee elämä…
Sovitaanko vaikka niin, että jos minä hankin elämän, niin sinä pyydät joulupukilta lahjaksi pikkuisen ripauksen sisälukutaitoa? Jos se rahanlainaamisargumentti ei todellakaan tuon paremmin sinulle avautunut, niin kerrotaan sitten avoimesti, että siinä oli pointtina osoittaa sen aiemman “olet voitolla vasta kun kotiutat rahasi ja lopetat pelaamisen”- argumentaation teennäinen perustelutapa. Got it?
Perimmäinen syy positiivisen kuvan antamiselle pokerista? Yksinkertaisesti se, että täällä esitetään niin huikean harhaisia käsityksiä kyseisestä pelistä. “Ongelmapelaajille pokeri ei käy. Piste”. No shit, Sherlock? Kuka väittää toisin? Tässä on minun osaltani kyse siitä, että jengi demonisoi täällä pokeria niin, ettei se kävisi kenellekään muullekaan. Ottakaa realistisempi asenne siihen touhuun älkääkä yleistäkö koko peliä helvetin esikartanoksi, niin kyllä minäkin pidän turpani kiinni. Niin kauan kuin jengi kirjoittaa täällä sitä samaa mantraa siitä miten kaikki pelaajat ennemmin tai myöhemmin häviävät kaikki rahansa ja hakevat vertauksia jostain 80-luvun toto-peleistä (näistä on muuten saatu monet makeat naurut), niin voit olla varma, että meikäläinen on jatkossakin piikkinä perseessä väittämässä toisin. Realismia keskusteluun tunnepohjaisen ja asiaan täysin perehtymättömäytymän huutelun sijaan, sitä meikäläinen kaipaa.
Ymmärrän mitä haet takaa, mutta teet sen täysin väärällä foorumilla. Tälmä palsta on tarkoitettu keskusteluun / avun saamiseen ongelmasta nimeltä peliriippuus, eikä tänne todellakaan kaivata ketään antamaan positiivista kuvaa mistään rahapelistä. Meepä vaikka pokeritieto.fi saitille keskustelemaan pokerilla tienaamisesta, niin saat enemmän ymmärrystä osaksesi. Älä kuitenkkn unohda tätäkään sivua, sillä saatat tarvita sitä ennemmin tai myöhemmin…
Ymmärrän kyllä minäkin mitä sinä tässä ajat takaa ja motiivisi on sinänsä ihan hyvä, vaikka sitten vedätkin kirjoituksesi tasoa alaspäin noilla lopun aneemisilla “ennustuksillasi”. Ihmettelen vaan, että onko todellakin kaikkien etu jos asioita vääristellään täällä? Tarkoitan siis sitä, että en esim. itse koe tarvetta kehua pokeria positiiviseksi ilmiöksi, mutta en myöskään hyväksy sitä, että asioista levitetään väärää tietoa. Nykyisellään täällä on moni mielipide naiiviudessaan samaa luokaa kuin vaikkapa legendaarinen “ensimmäinen hasispiikki voi tappaa”.
Jos lähdetään siitä, että tarkoitus pyhittää keinot ja tämä vääristely on ihan tietoinen valinta joka tähtää kuitenkin peliongelmaisten ihmisten parhaaksi, niin ok sitten. Meikäläistä vaan risoo lujaa tuollainen ajattelutapa ihan periaatetasolla koska itse lähden siitä, että ihmisille pitää aina antaa oikeaa tietoa asioista ja on sen jälkeen pääsääntöisesti yksilön oma asia tehdä itseään koskevat valinnat. Eli, jos keskustellaan pokerista ja sen aiheuttamista haitoista, niin tehdään näin faktojen pohjalta, eikä vääristellä asioita samalla hurmoshenkisyydellä kuin vaikkapa jotkut uskonlahkot.
Ja selvyyden vuoksi vielä kertaalleen korostettakoon: Peliongelmaisten todellakin kannattaa pysyä kaukana pokeripöydistä. Pelillä on valtava addiktiopotentiaali ja siinä on äärimmäisen helppo hävitä iso kasa rahaa nopeasti.
Jos ontuvat vertaukset sallitaan, niin yhtä hyvin voisi mennä aa-klinikan sivuille messuamaan, että paukku-pari päivässä on kuulkaas ihan todistetusti hyväksi terveydelle.