Itse pelasin nuorempana kymmeniä tuhansia euroja RAYn ja Veikkauksen peleihin. Pelaamiseni oli täysin holtitonta ja edesvastuutonta. Sitten innostuin pokerista sen taitopeliluonteen vuoksi ja vuosiin en ole laittanut senttiäkään peleihin, mistä ei voi voittaa kuin pelinjärjestäjä.
Öö, mitä? Mistä lähtien faktat ovat olleet mielipiteitä? Siitä lähtien kun ne ovat ristiriidassa Valtin ‘virallisen totuuden’ kanssa, vai? Toki suhtautumiseni pokeriin saattaa vaikuttaa ylipositiiviselta, mutta mielipiteeni ovat vahvasti sidoksissa tosiasioihin.
Halveksunnalla? En todellakaan halveksi ketään. Itse olen pelannut useampaa kymmentä tuhatta ihmistä vastaan holdem -pokeria internetissä ja livenä. Tässä kyseisessä pelissä olen parempi kuin useimmat vastustajani. Mutta mitä sitten? Joka ikinen näistä kymmenistä tuhansista ihmisistä on 100% varmasti minua parempi jossakin muussa ja merkityksellisemmässä asiassa. Kyseessähän on kuitenkin pelkkä peli. Huomionarvoista tosin on, että yhtäkään vastustajaa ei ole pakotettu pelaamaan minua vastaan vaan he pelaavat koska he niin tahtovat. Ja jos he tahtovat menestyä minua vastaan, kaikki mitä heidän on tehtävä, on paiskia minua enemmän töitä pelinsä eteen, että pääsevät edelleni oppimiskäyrällä. Yksinkertaista, mutta totta.
Enköhän miljoonia jakoja pelanneena ole jo nähnyt lähes kaikki kuoppien kuopat. Niistä selviää oikeanlaisella asenteella, vahvalla psyykellä ja tarpeeksi isolla pelikassalla sekä tasojen pudottamisella tarpeen niin vaatiessa. Yksi tärkeimmistä menestyksen avaimista on unohtaa oma ‘pokeriego’. En tosin ole mikään pokeriammattilainen, vaan ihan tavallinen rakennusalan duunia puskeva perheenisä, joka harrastaa pokerin peluuta vapaa-ajallaan.
Jos itse pelaaminen lasketaan ‘peliteollisuudeksi’, niin kyllä. Tosin harmittaa puusilmäiset päättäjämme, jotka lisenssijärjestelmää ylenkatsomalla jättävät ottamatta valtion kassaan ne miljoonat, jotka olisivat pokeribisneksessä tyrkyllä.
Monen ja paljon, mutta toisia ihmisiä vastaan pelattava pokeri on tässäkin suhteessa huomattavasti pienempi paha kuin taloa vastaan pelattavat pelit.
Pokeria pelaa n. 300.000 suomalaista. Näistä toki osa on ongelmapelaajia, mutta huomioitavaa on, että se osa pelaisi joka tapauksessa jotain uhkapelejä oli pokeria tarjolla tai ei. Nyt heillä ainakin on teoreettinen mahdollisuus olla häviämättä rahojaan. Taloa vastaan pelattavissa peleissä heillä ei tätä mahdollisuutta ole. Lisäksi joukossa on liuta minunkaltaisiani ihmisiä, jotka ennen pokerin löytämistä olivat pahasti peliongelmaisia, mutta jotka pokeri, niin hullulta kuin se kuulostaakin, paransi peliongelmasta.
Jos ei nyt unohdeta faktoja kuitenkaan. Kiitos. Tosin ei pokerissa pärjätäkseen kovin viisas tarvi olla. Nöyryys ja viitseliäisyys palkitaan.
Heh-heh. Nämä tällaiset mihinkään tosiasioihin perustumattomat höpöhöpö -jutut voidaan kai jo jättää keskusteluista pois. Eikös vain?
Netti-pokeri on ollut Suomessa jo vuosia ja tuskin on täältä mihinkään häviämässä vuosiin/vuosikymmeniin. Ainoa asia, mikä minua siinä harmittaa, on valtion hölmöt päätökset asian suhteen.
Varsinainen buumi on siinä mielessä menossa ohi, että kasvu on hidastumassa - siinä olet oikeassa. Mutta miljardibisneksestä on edelleen kyse ja se tuskin tulee muuttumaan vuosiin/vuosikymmeniin.
Niin, mistä ‘puhalluksesta’ tässä nyt taas olikaan kyse? Tosiasioita kehiin, kiitos. Ei niitä tuulesta temmattuja höpöhöpö -juttuja.
En saa. Pelaan muita ihmisiä vastaan. Pokerifirman tehtävä on ainoastaan järjestää meille virtuaalinen pelipöytä.
Leipä tulee leipätyöstä eli rakennusalan päivätöistä. Asuntolainaa vapaa-ajan pokeriharrastuksen lisätienesteillä lyhentäessäni yritän asian kuitenkin pitää mielessä. Hmm, voitin rahaa ihmisiltä, jotka yrittivät voittaa minun rahani yhteisen harrastuksemme parissa. Hui, kuinka kauheata, olisi pitänyt vain antaa heidän voittaa…
Hienoa, että et ole peliriippuvainen ja että olet ajattelija, mutta jatkossa ota ajattelusi pohjaksi faktoja. Sujuu ajattelukin huomattavasti paremmin.