Päätöksen jälkeinen päivä

Jokainen meistä kokee asiat eri tavalla eikä tarkoitukseni ole missään nimessä vähätellä alkuperäisiä tavoitteitasi, mutta minun mielestäni teit jo monta eri juttua yhdelle päivälle. Ja vielä selvinpäin. :smiling_face:

Ja, vaikka emme saisikaan jonain päivänä tehtyä oikeasti yhtään mitään, on sekin suloinen (tai välillä ei niin suloinenkaan :grimacing:) joutilaisuus välillä enemmän kuin tervetullutta.

En tiedä oletko lukenut ketjuani, joten mainitsen nopeasti tähän saumaan, että minulla on traumataustan aiheuttama vaativa persoonallisuus ja noita sanoja, joita nyt kirjoitin sinulle, puhelen edelleen viikoittain, välillä päivittäinkin myös itselleni. Yleinen kulttuurimmekaan ei tee hyvää äideille, vaikka nykyaikana äitien inhimillisyys onkin onneksi saanut paljon enemmän tilaa ja hyväksyntää.

Voimia sinne. :heart:

2 tykkäystä

Pysäyttävä ja herkkä kirjoitus tämäkin. :cry::heart: En osaa edes kuvitella, miltä tuo kaikki on tuntunut. Surullinen ja silti niin rakkaudellinen. Ja surun, etenkin noin vaikean, kohtaaminen osoittaa aina sisäistä voimaa, vaikka sen tietäminen ei surun hetkellä yhtään helpottaisikaan. Kuvasit taas jotenkin tosi hyvin sitä lohdun hetkeä; sen potkupuvun tuntu, vauvan tuoksu ja kaikki ne muistot. Se, että avasit sen laatikon ja annoit itsellesi luvan surra, on jo itsessään lempeä teko sua itseäsi kohtaan.

Toivottavasti sama lempeys ja lohtu seuraa tuleviinkin päiviin. Voimia. :heart:

4 tykkäystä

Tänäänhän sitten olikin sellainen päivä etten noussut sängystä ensinkään.

Kaikenlaista reipasta oli suunnitteilla, peseytymistä esimerkiksi, tai ruoanlaittoa, työhuoneelle lähtemisestä puhumattakaan, mutta minäpä en tehnyt niistä mitään vaan keittelin vaan kahvia pitkin päivää ja tein omia töitäni sängystä käsin yöpaita päällä. Ja sepä onkin kätevää nyt kun on menossa nukkumaan, kun se yöpaita on päällä jo valmiiksi.

Ja lisäksi tapahtui sellainen asia että kolme ystävääni soitti minulle. Peräkkäin.

Kolme. Ystävää. Soitti. En muista, koska viimeksi olisin jutellut jonkun kanssa näin pitkään. Näin käy kun on näppäinpuhelin! Kun ei enää koskaan ole paikalla whatsapissa, joku saattaa alkaa kaivata!

Illan tullen sain vielä neljänneltä ystävältä sellaisia tekstiviestejä, että jouduin nauramaan niin, etten oikein pystynyt lopettamaan. Minä vaan nauroin ja nauroin ja nauroin,

ja lopulta jouduin kysymään itseltäni että Räpistelijä hei, mikäs tämä tunne tässä nyt on, jokin vähän outo,

ja vastaamaan sitten heti perään itse että niin, Räpistelijä hei, ehkä se ei olekaan mikään tunne, sehän on naurua, voisit kokeilla sitä vähän useammin.

Hyvää yötä kaikille.

10 tykkäystä

Ai että, Sun päivä kuullostaa täydelliseltä :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Nauru ja yöpaita = oikein hyvä! :heart: Sä olet ollut (ja olet edelleen) täällä palstalla mulle niin iso tsemppari, että tekisi mieli sanoa jotain hyvää ja lohdullista mutta koska en osaa, tyydyn komppaamaan edellisiä :heart:

4 tykkäystä

Päivät kevenevät, ehkä.

Marraskuu on kuukausista hirvein. Minä kuitenkin olen jo joskus aika nuorena kehittänyt itselleni kyvyn vaipua vuoden pimeimpänä aikana omaan maailmaani, sellaiseen jossa kuvitellaan.

On oikeastaan aika harmi, ettei tämä aiemmin ole riittänyt. Että oheen on tarvittu myös se viinipullo.

Kai se on vain johtunut siitä, että haasteena on elämässä ollut muutakin kuin vain pimeys ja loska. Ja aika helvetisti sitä kaikkea haastetta on ollutkin.

Eilen kävin baarissa. Seurani oli rakas mutta raskas ja puheetkin raskaita, sen lisäksi että pöydän toisella puolen nopeaa nousuhumalaa seurasi jonkinlainen henkisen nuokkumisen tila.

Eipä huvittanut lähteä siihen mukaan. Pysyttelin alkoholittomassa. Ei edes tehnyt mieli muuta.

Tästä on tullut jokin uusi säätö nyt. Se näyttää pysyvän päällä ilman hirveää kamppailua, alkoholivipua ei tarvitse pitää off-asennossa kaksin käsin.

Ei se ihan helppoa aina ole ja viiniajatuksia on, mutta en oikein tiedä mitä ne viiniajatukset nyt sitten ovat, muuta kuin jotain takaraivon epämääräistä kohtuukäytön suunnitelmaa, jota en vaan viitsi toteuttaa. Koska justhan siitä päästiin, minun kohtuukäytöstäni, viime huhtikuussa.

Se minun kohtuukäyttöni oli niin raskasta etten tahdo siihen takaisin. Kun siinä piti niin usein kohtuukäyttää itseltään muisti katkolle ja jalat mustelmille.

Alkoholittoman tilaaminen baaritiskillä alkuillasta jossain mukavassa paikassa, jossa kynttilät palavat ja ympärillä on nuorten ihmisten iloista ja pääosin-ehkä-vielä-alkoholisoitumatonta puheensorinaa, tuntuu hieman lannistuneelta nöyrtymiseltä oman ongelman edessä.

Ja sitä kai se onkin. Nöyrtymistä. Että kyllä, tähän on tultu, ja ei, sinne iloiseen nuoreen puheensorinaan ei vaan enää pääse takaisin ottamalla jotain missä on prosentteja.

Ovi sinne on jo kiinni.

Alkoholittoman tilaaminen on siitä vain muistutus. Ja kun se oma ei-niin-mieluisa juoma (koska mistään ei koskaan saa hyvää alkoholitonta kuohuviiniä muuten kuin mukaan kotona juotavaksi) on maksettu, ja se kädessä kuljetaan omaan pöytään omalle paikalle kaikkien niiden laatuviinien ja erikoisoluiden läpi,

no, se nyt vaan on sitten semmoista. Että ei, meille alkoholisteille ei ole varattuna täällä mitään valtavaa valikoimaa laatujuomia. Vain tuleville alkoholisteille on.

Se on sitten semmoista. Ja vaikka se listan ainoa alkoholiton siideri onkin aivan liian makeaa, sellaista jota ei olisi kuuna päivänä kitaansa kaatanut juovina aikoinaan, jolloin listalta sai valita niin montaa paremman makuista muuta, niin nyt ei auta kuin muistella sitä tosiasiaa että hetken ilman oltuaan kaikki ne entiset hyvänmakuiset juomat maistuisivat kumminkin nyt pahalta. Koska niistä maistaa läpi sen etanolin (ks. tämän ketju kesäkuun lopussa).

Että tämä on nyt sitten tämmöistä. Jotain vähän lannistunutta, jatkuvaa pientä nöyrtymistä, mutta silti jotain, mistä voi päivä toisensa perään silti olla ylpeä.

Ja joka ei enää sisällä häpeää.

Oman alkoholisminsa häpeäminen on kummallinen kuvio. Enemmän minua hävetti tilata baarissa jo valmiiksi kännissä se kuudes laatuviinilasi kuin tämä liian makea alkoholiton siideri. Jälkimmäisen kumminkin voi tilata sopertelematta ja ilman, että tarvitsee esittää ettei olisi jo aivan päissään, vaikka on ja vaikka se kyllä näkyy.

Alkoholittoman tilatessaan voi olla itsestään ylpeä. Oman alkoholismin häpeä on nyt jäänyt niihin aikoihin, joina sitä alkoi myöntää itselleen. Hissukseen. Ja opetella sanomaan sitä jollekin ääneen.

Ääneen puhumalla häpeä alkoi hälvetä. Ja tekoihin edetessä, siihen siis että toistuvasti tilaa vain sen alkoholittoman, se on jo melkein kokonaan kadonnut.

Ehkä haluan jättää tämän tiedon tähän lohduksi heille, jotka vielä kamppailevat sen kaiken yli käyvän häpeänsä kanssa, miettivät että miten tässä nyt näin kävi, käyvät läpi menneitä törttöilyjään ja kauhulla sitä, keneltä ehkä joskus saa jotain anteeksi ja keneltä ei, pohtivat mitä vielä voi korjata ja mitä ei.

Sen hetken voi korjata, jona seisoo siinä baaritiskillä taas. Sen voi korjata sellaiseksi ettei enää tutki laatuviinien ja erikoisoluiden listaa muka-kiinnostuneena, vaikka oikeasti listalla lukee vain etanoli, etanoli, etanoli,

voimistuva ääni, etenevä jankutus, syvenevä sopertelu, alta pettävät jalat,

riita, ohari, krapula ja kuvotus. Ja lopuksi harmaa masennus.

Sen hetken voi korjata, koska se korjaa seuraavat. Ja kun kuluu aikaa, häpeä jää niihin menneisiin hetkiin.

Häpeään ei kannata juoda. Koska juomalla se vain syvenee. Häpeään kannattaa jättää juomatta, koska siten siitä pääsee eroon.

Mukavaa sunnnuntaita kaikille.

11 tykkäystä

Kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu :heart: Ja tässä tapauksessa paljon parempaan :blush:

2 tykkäystä

Laatuviinit ja erikoisoluet. Jospa ne takaraivon viiniajatukset ovat siinä? Vähän parempaan pakettiin kiedottua, muka-kultivoituneempaa tapaa päihtyä siitä samasta etanolimolekyylistä.

Siinä olet väärässä, ettei alkoholisteille olisi tarjolla “laatujuomia”. Sen todistit jo tuolla kertomuksellasi kuudennen laatuviinilasillisen sopertavasta tilauksesta. Juopot valtaosan noista “paremmistakin” juomista juovat. Aika pieni vähemmistö alkoholiriippuvaisista siirtyy luokkaan juomaton alkoholisti.

Kysyntä luo tarjontaa. Jos kaipaat baariin laadukkaampaa holitonta, haasta henkilökuntaa. Jos käyt siellä useammin, pyydä hankkimaan sitä, mitä haluat juoda ja osta sitä.

Itse olen yrittänyt toimia juuri noin. Mutta rehellisyyden nimissä, raitistumisen jälkeen olen kokenut hyvin vähän vetoa mennä ravintolaan muuta kuin syömään ja sitäkin harvemmin kuin ennen. Jos oma juomakulutukseni ravitsemusliikkeissä on euroissa pudonnut noin 95%, niin ei sillä kysynnällä paljoa tarjontaan vaikuteta.

4 tykkäystä

Tämä usein auttaa, ja kannattaakin pyytää valikoimaan jotain mieleistään, jos kyseessä on kantapaikka.

Joitain hyviä alkoholittomia kuivia siidereitä on olemassa. Tykkään myös ihan hanasoodasta, tonic vedestä limsoista tai teestä. Lantrinkeja voi tilata ilman alkoholilisää ja ne ovat usein aika halpojakin.

Syvin marraskuu. Ja ensimmäinen moniin, moniin vuosiin jona en ole pohjattoman väsynyt. En oikeastaan ole väsynyt ensinkään.

Lukemattoman monina vuosina ennen tätä olen ollut tässä kohtaa vuotta aivan uskomattoman uupunut, eikä olisi tullut mieleenkään ajatella: kevät tulee ihan kohta.

Nyt sellainen tulee mieleen. Ja sekin tulee, että mikähän rooli niillä lohtuviinilaseilla mahtoi olla niissä menneiden vuosien marrasväsymyksessä.

Päärooli ehkä, en tiedä.

Arkihuolia on nyt kyllä entiseen malliin. On toimeentulohuolia, erityisesti ensi vuoden puolella. Tulevaa on nyt pakko ajatella, ja se pelottaa. Ensimmäistä kertaa onnistun kuitenkin nyt, hetkittäin, ajattelemaan: kaikki järjestyy, kaikki sekin mikä nyt pelottaa. En yhtään tiedä miten, mutta asioilla on tapana järjestyä.

Kynttilä palaa heti aamusta. Marraskuu ulkona on nyt niin harmaa että harmaammaksi se ei enää mene, mutta mielentila ei ole samaa sävyä.

Viime viikonloppuna istuin iltaa vanhan rakkaan ystäväni kanssa. Meillä on ollut vuosikaudet tapana istua sitä viinipullojen parissa. Ja niin tehtiin nytkin: minulla minun alkoholittomani, hänellä se mitä ennenkin.

Oli mukava ilta. Ja ehkä mukavinta siinä oli se tapa, jolla se ystäväni suhtautui minun juomattomuuteeni: kannustaen, tukien ja siitä iloiten.

Kun puhuin epämääräisistä kohtuukäytön ajatuksistani, hän sanoi: ei se varmaan kuule kannata, ja miksi joisit enää edes sitä yhtä?

Hän on oikeassa. Miksi joisin yhtäkään?

Kohtuukäytön kummitus päivystää silti hiljaa eteisessä. Se ei pidä meteliä itsestään mutta on kuitenkin läsnä. Se ei pidä siitä ajatuksesta että minä en koskaan enää joisi mitään.

Pidän sen eteisessä sanomalla itselleni: joo en mä tiedä miten kaikki lopulta menee mutta en juo sitä yhtä lasia ainakaan vielä. Että joskus myöhemmin sitten ehkä mutta en tänään.

Tämä taitaa olla paras tapa minulle olla nyt juomatta. Ei tee mieli, on ihanaa olla koko ajan selvin päin. Tiedän että se maistuisi pahaltakin. Mutta koska se kummitus nyt vaan on siellä eteisessä, saan sen olemaan tulematta olohuoneen puolelle sillä että ajattelen vain: ei tänään.

Katsotaan sitten joskus mutta ei tänään. Koska tänään on oikein hyvä näin.

Tänä iltana tulee seitsemän kuukautta siitä kun olin viimeisen kerran humalassa.

Ei ole ikävä sinne takaisin. Olen vaan niin onnellinen että pääsin sieltä pois.

11 tykkäystä

Onnea 7kk raittiudesta :rose:

Päivä kerrallaan on yksinkertaisuudessaan monelle toimivin ja helpoin taktiikka.

Kohtuukäytön kummitus haalistuu ja aikanaan katoaa eteisestä, kun sitä ei ruoki alkoholilla. :heart:

Pienikin määrä alkoholia nimitttäin ylläpitää riippuvuutta niin mielen kuin hermostonkin tasolla, ylläpitää juomishaluaja ja saa kohtuukäytön kummituksen norkoilemasn tiiviisti lähistöllä. Hassua kyllä tämä yksinkertainen tosiasia helposti unohtuu.

Mukavaa päivää sinulle ja kaikille muillekin

5 tykkäystä

Paljon Onnea 7 kuukaudesta :rose::sparkles:

Minä en ole mieltänyt sitä “kohtuukäytöstä haikailemiseksi” , mutta samoin, jos erehdyin ajattelemaan “loppu elämän raittiutta" , niin jotenkin se lannistaa, tuntuu pitkältä ja siihen sekoittuu ikäviä värisävyjä. Vaikka en ole ajatellut enää juodakaan, käyttää alkoholia. Vähän hassu juttu, mutta kai se on psykologiaa :smiley:

Joten pitäydyn tässä hyväksi havaitussa “päivä kerrallaan” mielikuvassa.

Raitista ja mukavaa päivää myös Sinulle :heart_exclamation:

5 tykkäystä

Tämä on juuri se pointti. Kun viinapirun saa siitä olkapäältä kuiskuttelemasta, niin tulee jopa hieman harras ja levollinen olo, vaikka ei uskonnolla ole asian kanssa välttämättä mitään tekemistä.

Sitä saattaa löytää sellaisen sisäisen rauhan ja harmonian, vaikka eläisi ties missä paskamyrskyssä.

Addiktio tekee elämästä sellaista levotonta sekoilua, vaikka kuinka yrittää esittää boheemia taiteilijaa tai elämänsä toimitusjohtajaa, jolla on kaikki narut käsissä.

5 tykkäystä

Kyllä niitä arkihuolia juomattakin riittää, se on varma. Niiden huolten aiheuttamien ikävien tunteiden kohtaaminen ja sietäminen on se iso haaste, mutta toisaalta etuoikeus. Kun eivät ne huolet pakenemalla tai turruttamalla mihinkään häviä.

Ja jos miettii vaikka huolta toimeentulosta, niin juomalla tilanne olisi vielä moninverroin pahempi. On se sen verran kallista myrkkyä.

6 tykkäystä

Onnittelut 7 kuukauden rajapyykistä❣️ Hieno saavutus.

1 tykkäys

Mäkin olen siirtänyt juomisen ajattelua vain eteenpäin, en halua oikeastaan laskea päiviä, koska tietty aika on aikaisemmin antanut luvan ottaa vähän. Joten työnnän asiaa vain vähän kerrallaan eteenpïn.

Mutta kyllähän sen siellä taustalla tietää miten paljon aikaa on kulunut - niin että mahdottomasti vaan onnea 7 kk:sta :partying_face:

2 tykkäystä

Tavallinen torstaiaamu. Ulkona perusmarraskuu, harmaalta taivaalta tuulta ja kylmää vettä.

Tulin vaan tähän nopeasti iloitsemaan siitä, etten juo. Tämä on yksi niistä aamuista, joina edelleen hämmästelen sitä etten herää krapulassa eikä minun tarvitse olla huolissani siitä, mitä hirveää teen terveydelleni monta kertaa viikossa.

Tällaisena varhaisena perusmarraskuun aamuna se tuntuu siltä kuin olisi saanut lahjan, parhaan kaikista.

Kaikki te jotka nyt ponnistelette päästäksenne eroon juopottelusta, joka ei enää ole kivaa: antakaa itsellenne tällainen lahja. Se on mahdollista, ja se kannattaa.

Minun elämäni ei ole tylsempää ilman alkoholia. Se on parempaa. Paljon, paljon parempaa. Kohtuukäytön kummitus tuolla eteisessä ei sitä tiedä, mutta minä tiedän.

Yritän olla unohtamatta. Hyvää torstaita kaikille ja voimia. Kevät tulee ihan kohta! Ja pelkkä ajatus siitä että että ensi kevään saa nähdä selvin päin - voi miten ihana se on. Niinhän.

10 tykkäystä

Ihana kirjoitus :blush: hyvää utuisen sateista, harmaan synkkää perusmarraskuun tosi tavallista torstaita myös täältä.

Tunnen usein samoin.

Raitista ja hyvää torstaita ja voimia myös Sinulle ja meille kaikille :heart_exclamation:

3 tykkäystä

Kiitos @Räpistelijä tarvitsin tuollaista kannustusta juuri nyt.

1 tykkäys

Komppaan tätä.

Kiitollisuus ja ilo raittiudesta ja elämästä ylipäätään, ovat varmaan se päälimmäiset tunteet. Silloinkin kun on jotain ylimääräisiä hankaluuksia. Niistäkin selviämisessä raittius on voimavara.

Elämä raittiina ei todellakaan ole tylsää, kun vaan alun tunnemylläkät sinnittelee läpi ja totuttelee uuteen normaaliin :heart:

2 tykkäystä