överit/horkat? - apua!

kun mul alkaa horkat aina ninul säryllä n.tunnin kuluttua! mistäköhän tuon opetus filmin sais!?? kerro joku kiltti ja ihana ihminen :question:

Mulla oli kyllä todella pahat ne horkat mutta onneks naapuriin sain itteni raahattua ja siihen olin eteiseen lyyhistyny,ekaks antovat peittoo niskaan ku vatkasin ihan hulluna ku sattu ja kolotti ja kylmäs.Sit sain sanottua et nää on horkat,lämpöö mittailivat koko ajan,ja parhaimmillaan kävilähemmäks 40C!Bentsoja syöttivät,oxamineja,sirkkoja ja santtuja,niistä alko pikkuhiljaa helpottaa olo.Koko yön olin kuiteski pahoissa oloissa hereillä,naapurinmuijavalvo kans ja mittaili lämpöö ajoittain.Ei ole leikin asia toi,jäi vähästä kii ettei tullu pampulanssi keikka…onneksioli niin ihanat naapurit vielä silloin:)Ostin niille joululahjaks enkelikynttilän siitä hyvästä.

Ai niin ja tottakai se nesteytys,paljo nesteitä jaolis varmaan ihan hyvä jossais verensokerit vaikka jotain pikkupurtavaa syömäl kondikseen…niissä tapauksissa joissa siihen kykenee…

Minuakin kiinnostais tuo “käyttäjiltä käyttäjille” video? mistä kyseisen videon voisi löytää?

Juup, kyl siinä menee jonku aikaa et horkka pahimmillaan… Onneks ei oo ollu pitkään aikaan koputtaa puuta hygieniasta
kantsii pitää hyvä huoli, sinne ei tartte mennä ku joku ihan pieni paska niin horkka tulloo…

Mä katoin ton “opetusfilmin” laitoksessa. Ne on suurin piirtein kaikki, mitä oon nähny, ihan shittiä mut kerranki sai yllättyä iloisesti :smiley: Hitsi ku en muista kyseisen pätkän nimeä…ja en tiiä saako sitä mistään… Ilmoittelen jos saan selville sen :slight_smile:

Opetusfilmi on nimeltä Piikkihuumeet. Kanadalainen vuiodelta 1994. Kertoo haittojen vähentämisestä monipuolisesti ja mm. ruiskun ja neulan puhdistamisen ja huumeannoksen tekemisen + pistämisen hygieenisesti ja “oikea oppisesti”. Filmiä saa Helsingin tietovideosta (kallis) ja käytetään opetusmateriaalina mm. vankiloissa ja joissain matalan kynnyksen terveysneuvontapisteiden kurssilla.

“Pumpulikuumeesta” (=horkka) filmillä kerrotaan, että se on katunimi olotilalle, jossa käyttäjä saa aineesta tai esim. likaisesta filtteristä allergisen reaktion sekä bakteeritulehduksen verenkiertoon. Lääketiede tunee asiaa huonohkosti. Horkka ei aina muutu tai tule onneksi verenmyrkytykseksi, mutta todennäköisesti aina ennen verenmyrkytystä käyttäjällä on ollut horkka tuntemuksia. Horkka menee onneksi usein ohi “sairastamalla” ja tulehduskipulääke voi auttaa, mutta jos oksentelee, kuumeilee ja tajunnan taso heikkenee on syytä hakeutua heti päivystykseen (voi soittaa myös ambulanssin) ja kertoa mistä olettaa olevan kysymys, eli mahdollisesta verenmyrkytyksestä.

Jee, siellähän oli joku muukin nähny vissiin ton videon :smiley: . Mulla toi muisti tekee välillä tepposet ja asiat unohtuu tai muuttuu ihan muuksi tuol pääkopassa :blush: EI siis ollu tarkoitus antaa väärää tietoa :exclamation: Mut niinhän se horkka-juttu menikin kuten tossa kirjotit.
Filmin näin itse laitos-jaksolla, ainaki siinä paikassa oli se-en tiiä kuin yleinen-onko muissa laitoksissa… :confused:
Ois kyl tosi jees nähä se uudestaan, saiskohan kirjastosta… :question:

Piikkihuumeet videoa ei ole kirjastoissa. Video on ainakin Helsingin keskustan Vinkissä toisella linjalla. Sieltä kannattaa kysyä mahdollisuutta katsoa video. Filmin pituus on noin ½ tuntia. Suosittelen, hyvä filmi vaikka jo ikää on. Samalla saattaa saada hyvää terveysneuvontaa henkilökunnalta, ovat juuri tuottaneet hyviä oppaita, jotka liittyvät samoihin teemoihin; turvallisempaan pistämiseen, pistospaikkoihin jne.

No voe harmi, siis ettei löydy kirjastosta :frowning: Ja hesaanki on matkaa…
Hyvä filmi joo, mielellään kattos uudestaan :slight_smile:

Olikohan mullaki horkat ? röökifilsun läpi vedettii litkut. Heti ku oli töötänny kaiken sisäään ni tuntu rinnan alueella tosi vittumaiselta. Sitten selkäää pitkin kiipes kylmänkuuma aalto, joka levis muuallekkin. Vitunmoista tärinää ja pahempaa hengenahdistusta ei oo ikinä ollu! Meinasin soittaa ambulanssin, mut kaveri psyyykkas siinä onneks ja imin astmapiippua, join vettä ja vähän ryynejä yms pientä apua. Tää on jo kaks kertaa tapahtunu, mut toisella kerralla kesti vitusti pidempään ja oli 100 x pahempi. Johtuuko jostain bakteerista vai onko mulla joku veritulppa tms. ja osui VARMASTI laskimoon! :frowning:

Tervehdys!

Mitä sinä pistit laskimoon? Horkat ovat sellaiset, että kuume nousee 10-20 min aikana tonne 40 asteeseen ja tärisee hullunlailla. Ei noi horkat ollut. Tai ainakin mun horkat on ollut aina tollaset mitä kuvailin.

VH

Mulla ainakin aikoinaan horkat alkoi myöhemmin ku 10-20min. Siitä alko vast ne paskat oireet ja tunnin pääst täris niin, ettei meinan sohvalla pysyä ja tosiaa lämpöä nous aivan törkeeseen vauhtiin. Osa johtu siit et oli pari pv vanhat vermet jotka vedel vaa huuhtasin; osa siit et otin tarkotuksel ainetta josta tiesin et mul tulee horkat mut ei jaksan välittää…

Kerran oli 40,3C kuumetta ja sanoin avokille et jos menee yli 41 ni sit sairaalaan… Mä tosin otin aina ku tuntu heti hiukan heikolta olo heti vetojen jälkee ja sit alko hiljallee päätä särkee; kunnol jalkoja ja sen jälkee sit se karsee paleleminen; ni buranaa ja sirkkoja. Enkä ottan sirkkoja iv:st, siihen ollu tuos tilas mitää mielenkiintoa! Mul yleensä kulu pari tuntia noissa, vaikka lihasrelaksanttia ja buranaa (kuumetta alentamaa) ottanu. Eli varmaa oli molemmat. Mua aina janotti ja oli huonohko olo mut koskaa en laatan; kerran tosin vapisin niin paljo et avokki juotti vettä mulle ku itellää kasi pysyny kädessä…

Onneks olo alkaa olla parempi ja voi osan laittaa laskujen piikkiin kans… Kandee huolehtii vermejen puhtaudest ja kattoa tosi tarkkaa ettei mitään filsasta lähtenyttä pientä “karvaa” tms. ole…

Terve!

Olen selvinnyt nyt noin viisi vuotta ilman horkkia :smiley: . Ainoat IV-käytön ongelmat ovat olleet kaksi mätäpaisetta, joihin lääkäri määräsi AB-kuurin. Nuo kaksi abscessia tuli fentanyylistä. Yksi fentanyylin liuottimeen kuulunut aine ei ollut tarpeeksi puhdasta vaikka ostin sen apteekista…

VH

Mulle on “opetettu” et jos vetää pirtsakasta horkat,niin puhtaat vehkeet ja uudet töpsyt perään!!Mulla ainaki jeesaa…onko kellään nippeli tietoa siitä,että miten se horkka tapahtuu niinku vaiheittain?Ite vedin suboxonesta eilen,kauheeta!!!Jalat ei kantanu,hiki valu,palelti,kuume nousi…ja oon kuullu et pitäs ottaa vaik buranaa ja relaxanttia… :confused:

aika perus horkalta kuulostais…jotain paskaa päässy spikun läpi.ittellä ollu puolisen kymmentä kertaa ja alkaa aika lailla ku parhaat täpinät alkaa olla ohi…kestää sit sellaiset 30 minuutista muutamaan tuntiin.joskus taitaa vaan olla niin kiire vedoille et oiotaan vähä mutkia :unamused: tosin kyl se voi joskus lipsahtaa vaikka oiski huolellinen… tosi vittumainen ja hallitsematon tärinä,ei auta vaik ois kymmenen peittoo.yrjö mul ei oo tosin ikinä lentäny samaan aikaan horkkien kans.mulle toi putseilla uudet vedot toimi vähä ku ois korjaillu darraa oluella-> siirtyy vaan.tai helpottaa vähäks aikaa.tuli joskus kokeiltua ku horkka alkoi varoitella tulostaan…en mä tiedä onks siinä nyt hirveesti eri vaiheita…vereen pääsee jotain paskaa,fimasta tai jotain muuta sinne kuulumatonta ja keho alkaa puollustaa itseään nostamalla lämpöä tosi nopeeta…tää nyt on vaan tällästä jorinaa mut kyl siinä varmaan jotain meni oikein :laughing: lopputulos on sama kuitenki eli tärisee niin et lentää paikat hampaista

Juu,semmosta oon tässä 15 vuoden ajan jaksolla kuulluu,että horkkiin(sori jos tekstit ei mee ihan järjestyksessä mut yritä saasa selvääö…)(rupes ottaa yks asia pattiin ni vetäsin liuskan stelloja,ei vituta enää :astonished: )niin mihis me jäätiin…niin,joo elli jos vetää horrorit aakkosesta ni sillon heti esiin puhtaat vehkeet ja uudet töpsäykset perään…auttanu ainaikin minua ja mun ukkoo,ja sen kavereita ym.ei ei ainakaan ihan paska neuvo voi olla…VITTU,HERMO MÄNÖÖ KU EI OSAA KIRJOTTAA…mut näihin kuviin ja näihin tunnelmiin,ja takaisin pasilaan!moi.

Ja jos joku vois mua jeesata yhe jutun kaa ni ois kiva…onko kukaan korvaushoidossa ja saa ihan respalla lyricoita?onko mahdollista mennä johonki toiseen kaupunkiin yksityiselle hakemaan niitä?ku mulla ne auttaa ahistukseen ja mlu on diagnoosi et oon melko ahdistunut ja se on sellaiset kausiluonteista,hhuh,tää kirjtotaminen väsyttää…nyt unohin mitä piti kysyyy…niiii…et jos meen vaik 400km päähän yksityiselle ni ei kait niiden tiedoissa oo et oon korv.hoidossa?jos jollai on tietoo niin pliiis vastootko,kiitos ja hei!(tulipas mukava ilta…oi stella oi stella sua valveunissani lemmin… :laughing:

voi jeesuss,oon näköjään jo vasstanna tuuohon horrori jutskaan jo aikaan sitteen…no,elämä on… :confused:

Mulla itellä sitten taas sellasta nyt ( horkat siis meneillään ), et maha sattuu ihan v*tusti ja pää kuumottaa todella paljon!
Oikeella kyljellä, ku on sängyllä ja kuuntelee rauhallista musiikkia ( Aes Dana / Solar Fields ) niin auttaa tuo maha-kipu…

Pitiki mennä saakeli tökkimään ittees taas! :neutral_face:

Olen meinaan tosi kauan oikeesti ollu ilman piikkiä! hyi minä! :smiling_imp:

Mut hei huhhuh! Mä olen niiku ollu täälä melkeen 10v… Ens syksyn tulee 10v tai 9 tai,… iha mite vaa HA :slight_smile:

Mitäs sä nyt menit hihatteleen?? :imp: Toivottavasti horkat aiheuttas inhoa piikittämistä kohtaan, ja saisit pysyttyy ilman. Ei kuulu piikit eikä oheiskäytöt korvaushoitolaisen elämään.