Oudoimmat väitteet taviksilta

Terve

Joskus taviksilla, sellasilla jotka eivät koskaan ollu tekemisis huumeiden kanssa, on välillä hauskat luulot huumejutuista… eräs työkaveri eräänä päivänä ihmetteli että miten ihmeessä mä olen voinu olla töissä päiväkodissa (edellinen työpaikka) huumeidenkäyttäjänä, todella hullua ja vaarallista. Käytin silloin pääasiassa pilveä mut oli myös useita kokeiluja esim subuja ja erilaisia pillereitä. Nyt raittiina ollu jo melkein 13 vuotta. Vaikka vastustan nykyään huumeita mutta silti en koe että tavallinen pilvenpolttelija olisi mitenkään vaarallinen lastenhoitajana päiväkodissa. Nii tässä mä sit ihmettelin ja kysyin työkaverilta että no se tietysti riippuu tyypistä mitä vetää mutta mitä vaaratilanteita siinä ois jos on kamankäyttäjä päiväkodis töissä? No hän siihen että no ku lapsi voi tippua sylistä… mä olin että jooh… en jaksanu lähtee selittää että todella vaaralliset, esim hc pirinistit, ei ne todellakaan viitsi mennä töihin varsinkaan päiväkotiin.

Ja kouluaikoina kun olin peruskoulussa työharjoittelus nii samaan aikaan jäin kiinni koulussa pilvenpolttelusta, pian sen jälkeen olisi ollu peruskoulun oppilaiden yökoulu ja reissu linnamäen huvipuistoon. Nii mua kiellettiin mennä mukaan tällaiseen. No miksi, kouluni johtaja pelkäsi että mä voisin myydä huumeita lapsille!

On se normaalia ajatella näin mutta kun itse olen ollu kamankäyttäjä nii sitä ajattelee eri lailla ja pitää näitä luuloja hauskoina.

Mitä tarkoitat kun sanot nykyään vastustavasi huumeita? Terveisin og hc ug piri-vitun-nisti!

^^ No, johan sulla on itselläsikin varsin outoja luuloja huumeiden käyttäjistä. Miksi pirin käyttäjä ei voisi olla töissä päiväkodissa? Jollet tiennyt, niin voin kertoa, että paljon vastuullisempia ja vaativampiakin(Hiukkaakaan nyt vähättelemättä päiväkotityön vastuullisuutta ja vaativuutta) hommia pöristellään eteenpäin piripäissään(Esim. lääkärit, sairaanhoitajat…), eikä työnjälki edes kummemmin kärsi. En nyt ota kantaa siihen, pidänkö moista piripäissään työskentelyä lainkaan hyväksyttävänä, paitsi toki silloin, jos kyseessä on oikeaan tarpeeseen käytetty ADHD-lääkitys, mutta tahtoo sanoa, että piripäitä on moneen lähtöön, eivätkä ne kaikki ole suinkaan niitä viikkoja valvoneita ja psykooseissaan sekoilevia ja Siwoja ryösteleviä megaluokan hörhöjä. HC-meininki nyt on HC-meininkiä ja harvoin poikii mitään kovin hyvää, mutta onpa näitäkin tapauksia, jotka ovat onnistuneet luomaan varsin menestyksekkäänkin uran samalla, kun ovat olleet vuosikymmenet ympäripäissään, vaikka rankan alkoholin käytön luulisi olevan sen verran rappeuttavaa, ettei mistään mitään tulisi.

Ja näitä pilvenpolttelijoita on myös moneen lähtöön :wink: . Kyllä niitäkin on niin HC-tapauksia, että niille en uskoisi hoitoon edes kultakalaa tunnin ajaksi ja varmasti putoilevat käsistä lapset ja kaikki muukin :unamused: . Tuskin tosin pääsisivät sieltä mätänevän sohvansa pohjalta jumittamasta töihin saakka.

Aloittajalla taitaa olla hieman kapea-alainen käsitys huumeista, niiden käyttäjistä ja niitä ympäröivästä kulttuurista.

Mun mielestä ongelma on lähinnä moraalinen, vaikkei lapsille mitään vahinkoa aiheuttaisikaan suoranaisesti. Mä haluan olla aina ihan mahdollisimman selvinpäin, kun hoidan sukulaisten lapsia, vaikka toki tuskinpa mun työn jälkeni kärsisi esimerkiksi vaikka joidenkin opparien takia. Mä luulen, en tiedä varmaksi, mutta luulen, että tietyn “tumun” lapset vaistoaa samalla tapaa kuin eläimet, ja pitää sitä pelottavana. Mun kaverilla oli joskus koira, joka ei tullut nukkumaan viereen, jos joku oli jonkun päihteen vaikutuksen alainen, eikä edes välttämättä toisen ihmisen silmään näkyvästi, tahi pahasti.

Mutta siis toki pirinistikin VOI olla lasten parissa töissä. Mulle henk.koht se ei menis sisäisen moraalikäsitykseni kanssa yks yhteen.

^ Tjåå… Mua nyt lähinnä häiritsivät aloittajan oudot käsitykset siitä, millainen on minkin substanssin käyttäjä, ts. pilvenpolttelijat ovat leppoisia ja harmittomia luonnonlapsia, joille ei aiheudu pössystä mitään haittaa, eikä se vaikuta työntekoon ja pirinarkit ovat vaarallisia hörhöjä, joille ei koskaan tulisi mieleenkään mennä mihinkään oikeisiin töihin :unamused: . Edelleenkään(Jauhettu moneen kertaan ja monessa ketjussa) ei ole lopulta olennaista, mitä ainetta käyttää, vaan se, miten sitä käyttää ja miten se kullekin yksilöllisesti sopii.

Ja tuosta päästään siihen päihtymystilaan, jonka voimakkuus on IMO olennaisin juttu siinä, kannattaako mennä painamaan duunia X. Monet työskentelevät huumeiksi luettavien lääkeaineiden vaikutuksen alaisena ja itse asiassa työnjälki voisi kärsiä huomattavasti enemmän, jolleivat olisi ottaneet lääkkeitään(Esim. ADHD, kovat kivut). Eikä esim. vähänkään toleranssia omaava bupren käyttäjä ole substanssinsa vaikutuksen alaisena mitenkään järin päihtynyt(Olletikin nyt, että mitään muuta roipetta ei elimistössä pyöri, kuin sitä buprea), mutta jos sen bupren kadulta hankkii, se on huume ja ko. käyttäjä huumausainerikollinen, kun taas reseptillä ihan “kunnialliseen” kipuvaivaan, ei edes mihinkään korvaushommaan, se on lääkettä, jonka käytössä ei lain mukaan ole mitään väärää. Kuitenkaan se, mistä ja miten on aineensa hankkinut, ei vaikuta mitenkään niiden päihdyttävään vaikutukseen.

En nyt suinkaan puolustele tässä niiden “mulla on itsediagnosoitu ADHD ja vedän katupiriä ihan lääkkeeksi” -tapausten, jotka siis oikeasti pyörivät tuolla pupillit lamppuina ja leuat paukkuen suunnilleen umpipsykoosissa, työskentelyä päiväkodissa tai missään muuallakaan, mutta ihan yhtä huonosti mihinkään töihin soveltuvat ne 24/7 hiisaavat kannabisspurgut, jotka jumittavat suunnilleen liikunta- ja puhukykynsä menettäneinä jossakin paskaisessa kämpässään, ja silloin kun saavat suunsa auki, jaksavat kyllä mölistä jotakin siitä, kuinka kannabis on silkka terveystuote :unamused: :open_mouth: . Joopa joo, noille tapauksille voisi suoraan sanottuna tehdä ihan hyvääkin pieni pirikuuri :unamused: :mrgreen: .

Edit: Ja tuohon, että lapset vaistoavat kevyenkin “tumun”, niin joo, en sitten tiedä, mutta ainakin ne sen huomaavat, jos joku ADHD häslää ja riehuu ympäriinsä tai kipupotilas vain ulisee ja kiroilee helvetillisiä kipujaan ja tuollainen ainakin voi pistää pelottamaan. En EDELLEENKÄÄN puolustele sitä, että lasten kanssa ollaan/työskennellään päihtyneenä, mutta joillekin se “päihdyttävä” aine on ns. normalisoija, jota ilman voikin alkaa tapahtua varsin kauheita. Onhan näitä wanhan liiton korvaushoitolaisiakin, jotka vetävät metadonia 200 mg/vrk. annoksella ja pysyvät sillä vain toimintakykyisinä ja “normaaleina”, vaikka tolettomalle tavikselle tuo olisi laaki ja vainaa.

Helvetin moni amfetamiinin keksimisen jälkeen vaikuttanut suuri johtaja on ollut piripää. Suomessa Kekkosesta lähtien. Tosin hänen lääkitystään kutsuttiin “vitamiinipistoksiksi”. Ei nyt tehdä jostain lastenhoidosta ongelmaa.

Kuka siitä nyt ongelman onkaan tehnyt? Mähän sanoin, että ei mua haittaa asia, jos tolet on kohdillaan ja on kykenevä siihen, mutten itse toimisi niin.

Lääkkeet on pakko ottaa, juu. Enkä niitä nyt huumeeksi laske, jos niitä ei siihen tarkoitukseen käytä. Tosin mä henk.koht en tykkää ihan oikeeseenkaan tarpeeseen lääkittynä ihan välttämättä lähteä lastenhoitoreissulle, mutta se on toki mun ihan oma ongelmani.

Ei nyt sinänsä liity teidän teksteihin, ymmärrän vaan sinänsä ajatuksen, että ajatuksen tasolla on inhottavaa, jos pistetään lapset ja päihteet samaan soppaan.

Eräs työkaverini puhui kerran ganjabiksesta, oiskohan ollut lehdissä joku lööppi aiheeseen liittyen pari vuotta sitten… Se ihan tosissaan uskoi, että kannabis - kuten kaikki muutkin huumeet - ovat valkoista jauhetta. Meinasin sanoa siihen jotain mutta toinen kollegani töräytti suureen ääneen “Sehän on kasvi!” :mrgreen:

…toki niin on esim. kokapensaskin mutta enpä lähtenyt sattuneesta syystä diskurssiin päihteiden ulkonäöstä tuossa tilanteessa :unamused:

Joskus aikoinaan olin päässyt kömpimään ihmisten ilmoille ihan kohtuullisissa Sepon henoiini -nuokuissa. Siinä oli sitten yksi puolituttu tavis, joka kovasti ihmetteli, mikä mulla oikein on. Mitään huumetta kun en ainakaan ollut voinut ottaa, koska pupillini olivat niin pienet. Oli jostakin kuullut, että huumeet laajentavat pupilleja :mrgreen: .

[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

Äitini ei enää ollut halukas näkemään minua tai päästämään kotiinsa, ja rupesi pelkäämään toden teolla luetuaan netistä, että amfetamiinin käyttäjät ovat vaarallisia ja arvaamattomia. Vaikka tunsi minut jo elämäni ajalta väkivallattomaksi ja käytöstänikin pari vuotta ennen sitä.

No miten kävi… Päästikö se sut sinne kuitenkin?

Äiti muutti pois ja minäkin. Anna hali, niin kerron loput! <3

Halit ja jatkoja

Mitä tuohon päiväkotityöhön tulee, niin en minäkään haluaisi HUUMEIDENKÄYTTÄJÄÄ hoitamaan lapsia. En toisaalta juoppoakaan. Jos käyttää kohtuudella päihteitä (huumeita tai kaljaa), eikä se vaikuta muuhun elämään, niin sittenhän se on aivan sama.

Munkin vanhemmat meinas saada sätkyn, kun joskus menin myöntämään, että olen käyttänyt ja käytän edelleen silloin tällöin huumeita (pilvi ja piri tuli puheeksi). Molemmathan napsii vielä reseptillä bentsoja ja kaljaa perään vähintään joka viikonloppu. Että jeps jeps.

Jatko meni siten, että äitini (ja muunkin perheen) hylättyä minut tyttöystäväni lisäksi “tunnustukseni” vuoksi käytännössä kertaheitolla vedin elämäni pöntöstä alas. Olisin vetänyt varmaan muutenkin, mutta ainakin päätös nopeutui ja siitä tuli itsestään selvä. Nyt olen haamu menneestä, siltikin aika vahva entisistä!

Saanko Lucre myös pusun… hih, jos ei kerroa ukolles! Semmosen ranskalaistyylisen… poskelle!

Huumeiden käyttäjä(Caps lockilla tai ilman) tarkoittaa ihmistä, joka käyttää huumeita :wink: . Ei tuo termi yksinään erittele sitä, millä tavoin, kuinka paljon ja kuinka ongelmallisesti kukakin niitä huumeita käyttää. Totta kai riippuvainen/narkomaani/ongelmakäyttäjä on huumeiden käyttäjä, mutta niin on myös se silkka viihdekäyttäjä, joka saattaa kerran-pari vuodessa ottaa juhlan kunniaksi viivat kokkelia tai pienet hatsit ilman, että se aiheuttaa pienintäkään ongelmaa ja elämä noin muuten pyörii aivan muiden asioiden, kuin päihteiden ympärillä. Voipi olla vaikka siellä päiväkodissa töissä ja parhain työntekijä, mitä maa päällään kantaa, koska satunnainen ja harvinainen huumeiden käyttönsä ajoittuu vain ja ainoastaan vapaa-aikaan, eikä heijastu millään lailla työhönsä tai edes nk. perussiviilielämäänsä. Tuolla logiikallasi alkoholin käyttäjäkin=rapajuoppo, vaikka juomisensa rajoittuisi vain yhteen saunakaljaan kerran kuussa :unamused: .

Olen tehnyt huumeiden aktiivisena käyttäjänä työtä muiden hyväksi isommillakin pihoilla, kuin päiväkodin pihalla. Ja itkenyt itseni rikki! Asiat ei ole nin ilmiselviä.

Komppaan tossa Winstonia, et vaikka olisit kuin käyttäjä tai narkki tai alkoholi ongelmainen niinku itsekin olen, niin ei se välttämättä kerro mitään siitä, miten työsi hoidat.!!
Oon esim. itte ollu koko käyttöhistorian ajastani (n.20v.) niin varmaan noin 90% töissä, ja nykyisessä duunipaikassa jo reilut 12 vuotta, ja missään kohtaa ei doupin käyttö ole vaikuttanut työhöni negatiivisesti!!
Esim. Oon viimeisen viiden vuoden aikana saanu kaks ylennystä ja kuulun nykyisin ns. ylempiin toimihenkilöihin+ valittu ennen ylennyksiä useampaan otteeseen “kuukauden työntekijäksi” :wink: :sunglasses:

Työni ei ole kyllä millään muotoa lasten parissa olemista, mut pointti olikin et kyllä sä duunis voit hoitaa ja vieläpä kiitettävästi, vaik ns. siviilissä olisit mitä tahansa.! :wink: