^ Joopa joo, narkkaaminen ei todellakaan tee ihmisestä automaattisesti huonoa työntekijää tai muutenkaan vastuutonta ja piittaamatonta häslääjää ja kusipäätä, jos se doussaaminen nyt ei ole tosiaan sitä laatua, että valvotaan ja vainoillaan pirillä ja tutkareilla viikkokausia putkeen, kiskotaan oppareita, benzoja ja Lyricaa sellaisilla överiseteillä, ettei pysy hereillä tai dokataan siihen malliin, että pyöritään vain ojanpohjalla oksennukset rinnuksilla ja paskat housuissa. Joku totaalistreittari saattaa olla paljon huonompi työntekijä ja/tai täysin soveltumaton alalle X, kuin se narkki, mutta toki mä sen ymmärrän, että johonkin, tässä tapauksessa laittomien huumeiden käyttöön, se raja on vedettävä, koska aika hankalaksi menisi arpoa jokaisen tapauksen kohdalla yksilöllisesti, kuinka paljon kaman käyttö työntekoon vaikuttaa. Onhan niitä kosolti muitakin sääntöjä ja säädöksiä, jotka vedetään tietyn yleistyksen perusteella, vaikkei ko. yleistys läheskään kaikkiin pätisi, vaan asiat voisivat mennä jopa aivan päinvastoin.
Vielä tuosta termistä huumeiden käyttäjä: Mulla on eräs kaveri, jota tavikseksikin voisin luonnehtia. Ottaa essoja/piriä/sieniä ehkä 2-3 kertaa vuodessa jonkin juhlatilaisuuden yhteydessä ja nauttii alkoholia kohtuudella max. kerran kuussa. Minkäänlaisia psyykkisiä tai sosiaalisia ongelmia ko. kaverilla ei ole ja on menestynyt elämässään monella mittapuulla suorastaan loistavasti. Huumeiden käyttäjähän hänkin on, koska käyttää huumeita . Narkomaania/juoppoa/päihdeongelmaista hänestä ei silti saa väännettyä, vaikka päällään seisoisi :mrgreen: . Ja kyseessä ei ole sitten mikään aloittelija, joka kokeilee silloin tällöin ja vähitellen on luisumassa armottomaan päihdehelvettiin, vaan meno on tuollaisenaan jatkunut jo n. 20 vuotta. Opiskeluaikoinaan kyllä bailasi hieman rankemminkin(Silloin pääasiallisena päihteenään alkoholi), mutta sekin meno rauhoittui ihan itsestään, kun ikää tuli, opiskelijabileet vähenivät ja elämään tuli kaikenlaista muuta. Eivätkä ne opiskelunsakaan ihan liikaa siitä pämppäämisestä kärsineet, jos jotakin voi päätellä siitä, millaisin arvosanoin valmistui ja täysin aikataulussa.
Tässä paljon työhön liittyvää enkä nyt tiiä varsinaisesti kuuluuko tähän mutta (vanhemmat ja lähisuku ei siis tiedä mistään käytöstä) mun täti kävi suomessa, vieraili mun luona, olin täysin selvinpäin silloin, mulla vaan oli hypomania päällä. Jälkeenpäin alko tulla viestiä että oon selvästi huumeriippuvainen ja tarviin katkohoitoa. Kysyin sitten että mistähän moisen käsityksen on mahtanut saada, ja vastaus oli että: kun et sä osannu olla hetkeekää paikallaa. Aika hepposet on nistin määritelmät.
Se on kyllä tosi ikävää tulla sairauden, tai lääkityksen haittavaikutusten takia luokiteltua narkiksi. Kokemusta on. Multa on yritetty aikanaan ostaa mm. buprea, koska jotain olen vetänyt. Jos en buprea niin ainakin rauhottavia. Niinpä, no se nyt sattui olemaan säännöllisenä lääkityksenä.
^^^/^^ Mun on epäilty olevan piripäissäni ilman hypomaniaakaan, koska mä olen ihan perusluonteeltani varsin puhelias höpötäti ja muutenkin hieman häslääjä. Useimmiten tosin pidetään vain ihan kylähulluna ja se sopii mulle kyllä . Itse asiassa masennus on mun kohdallani aiheuttanut enemmän epäilyksiä siitä, että jotakin tuo nyt vetää ja reippaasti. Sinänsä en ihmettele, koska onhan siinä ainakin taviksen silmään ns. narkkimaisia piirteitä, kun haahuilee hitaasti ja päämäärättömästi ympäriinsä, tuijottelee ilmeettömänä seinille, ei saa paljoa sanaa suustaan, ei jaksa huolehtia ulkoisesta olemuksestaan jne., mutta itse kyllä sanoisin erottavani melko hyvin, käykö joku hitaalla masennuksen vai hidasteiden vuoksi. Hieman erilainen meininki noissa kuitenkin on ja jos itse olisin ollut jollakin kuurilla/paremmalla kuurilla, niin en olisi ollut lainkaan niin masentunut, vaikka kuinka hitaalla olisinkin käynyt :mrgreen: .
Mulla on kaksi vaihdetta, riippumatta oloista, joko on ihan hiljaa tahi sitten puhun ennenku ajattelen ja oon kokoajan äänessä :'D koska jännitän niin paljon. Onpa mulle satunnainen tuttu tullu kerran sanoo että kiva nähä pitkästä aikaa selvinpäin vaikka olin pöhinöissä. Pystyn vaa paljo paremmin keskittyy ja toimii normaalimmi silloin
Winston, joo kyllä ne jotka itse kärsii/ on kärsinyt masennuksesta, osaa varmasti erottaa bupretilan ja masennuksen. Mun masennus on vähän sellasta, etten oikeastaan tuolla kaupassa tai minne ikinä pitääkin raahautua, niin huomaa oikeastaan ketään. Kulkee kuin hevonen laput silmillä. Ei näe, eikä kuule eikä kiinnitä huomiota oikeastaan keneekään, ehkä se sitten muistuttaa jonkun mielestä bupren aiheuttamaa tilaa.
jep, tätätkin on tullu vastaan, yks lääke veti nii zombieks et jengi luuli et on aivan kamoissa. ja nuorempana kun mulla otettiin magneettikuva päästä, ne joutu pistelee vitusti joka paikkaan ku mun suonet karkaa, kädet näytti kämmeniä myöten ihan hirveeltä, oli vielä kesä. ne katseet ja kovaan ääneen kuiskuttelut siitä kuinka nuori ja tossa jamassa, tuntu aika pahalta. ja silloin ainut aine jota käytin oli budi
Voi luoja, kylläpä ihmisiä tuntuu kiinnostavan toisten ihmisten tila. Siis jos nuokin (kuten arvailen) olivat ihan tuntemattomia ihmisiä sulle. Leptit vetää kyllä sellaseen koomaan helposti alussa myös.
Baarissa; olin hyvin hyvin onneton, laihtunut ja valvonut. Vastapäätä jätti -vanha tuttu, joka ei tunnistanu mua - oluensa pöydäl (veskikäynnin ajaksi) henkilö, joka sanoi hänen paikkans vieres istuval tyypil (joka osoittautui ns.kapakan paskanpuhujaksi, joka yritti saduilla ja tarinoil ja rekvisiitalla saada pummattua ilmaista kaljaa…) “Kato, ettei toi narkki vie mun kaljaa.” Että se oli vitun nätisti sanottu .
Kauan aikaa sitten poltin baarijonos -oi nuoruus, humala ja tyhmyys - jotain tuntemattomaksi jäänyttä aimesta (y h d e t savut). Siitä tuli Aivan Helvetilliset Harhat, joita en enää harhoiksi tunnistanut. Juoksin ulos, yritin saada apua joltain i h m i s e l t ä. Joku pysähtyi. Kaverit veti poies: “Älä auta sitä: se on joku narkki”. Voi vittu. Siinäpä hyvä peruste olla auttamatta voi helvetinhelvetinhelvetti .
Ne ihmiset oli varmaan tosi laillisia . Ei käynyt mieles, että myös heitteillejättö on rikos . Hukuttautua meinasin, koska kauhutila oli kammottava. Mä en todellakaan ollut millään tavalla aggressiiivinen, olen melko lyhyt ja silloin myös hyvin hoikka, siis en kooltani pelottava. ilmeisesti pelkkä (tosi) käsitys siitä, että olen vetänyt jotain, teki musta potentiaalisesti vaarallisen. Toisin kuin vaik joku bodattu riehuva humalainen. Pyysin vain apua…en tiedä, miten olin päässyt kotiin. Ilmeisesti, toivottavasti joku oli kuitenkin laittanut taksiin…minähän en ymmärtänyt enää mitään, täysin harhoissa…
No tietty siin o sekin, ettei -ymmärrettävästi- haluta soittaa 112:n, jos sieltä lähetetäänkin partio, eikä ambulanssia… Mitä mä itte tommoses tilantees sitten tekisin…ööö…ehkä soittaisin Katkol ja kysyisin, voiks sinne tuoda (menee ehkä päivystyksen kaut) ja veisin taksil. Mut jos ihminen käyttäytyis aggressiivisesti, riehuis…enpä tiedä. Mitä te tekisitte sellaises tilantees, ett vieras ihminen riehuu?? Jatkaisitteko omaa matkaa mahdollisimman nopeasti? Entä jos ihminen e i olisi -arvionne mukaan- teille uhka, pienikokoinen, epätoivoisen peloissaan ja harhois oleva nais-ihminen…???
en oo oikeen ikinä ymmärtäny miten joku valvoo viikkoja, pystyn toki vetää kk 4h yö unil ilman mitää ongelmia, mut nukun nykyisinkin 6h yössä vaikka menis normi lääkityksellä monesti tipahan itekseni himas ku otan piristeitä ja 2h unien jälkee on vast virkeä olo… en sit tiedä et et saako nää adhd:ttomat tyypit jotai super virtaa stimuista
Aikoinani olin duunissa missä 20% duunareista oli h-respa(mm. kontit, medikinet, deksetrine ja xone) ja todellisuudessa määrä on paljon isompi koska tuskin kaikki tulee niin avoimesti kertomaan et vetelee luvankanssa huumeita seurakunta oli työn antaja joten kukkahattuakin riitti. Habituksestani moni luulee mua myssyttelijäs ja joku joskus kysyikin et oonko ikinä koittanu huumeita niin totesin et kaikki me ollaan joskus, Ne rouvan panacoditkin ois huumeita ilman lääkärin lupaa
No, juuri sellaista supervirtaa, ettei todeksi uskoisi, mutta meneehän se kaikki maksuun jossakin vaiheessa, eli kun tarpeeksi valvoo ja muutenkin pärisee eteenpäin pelkän pirin voimin, niin psykoosihan siitä seuraa+elimistökin on ihan loppu siitä valvomisesta, syömättömyydestä ja ympäriinsä riuhtomisesta. Sitten vain katkolle ja pöpilään pötköttelemään, kokemusta on :mrgreen: . En nyt täysin konkreettisesti tarkoittanut, että viikkokausia täysin samoilla silmillä olisi mennyt, koska kuolemahan sellaisesta seuraisi jo aivan fysiologisten syiden tähden, mutta kyllä ne unet sen verran vähiin jäävät, että käytännössä sama, kuin ei olisi nukkunut lainkaan ja siitähän se kaikki pirisekoilu johtuu, ei niinkään siitä, että aineella itsellään olisi järin sekoittava vaikutus.
Kyllä duunit tulisi hoitaa ihan selvinpäin… Tosin olen itsekkin hairahtanut moiseen. Poltellu joskus duunissa.
Mutta joskus voi tapahtua jotain ni kannattaako sinne töihin mennä aineissa. Aineissa varmasti on huolimattomampi kuin selvinpäin. Koittakaahan nyt vähä skarpata niiden töiden kanssa.