Oppiiko ongelmakäyttäjä kohtuukäyttöön?

Tuolla toisessa ketjussa ihmiset kertoivat olleensa ns. valkokaulus-alkoholisteja, taikka kulissit kunnossa eläviä ja työelämässä pärjääviä alkoholisteja.

Taitaapa olla, etten itse ole sellaiseksi lukeutunut, kuten edellä kuvailuni viime vuosikymmenen kommelluksista kertoo. Valkoinen kaulus saattoi joskus olla, mutta ei sekään duunien takia, jotka oli lähinnä mopin varteen krapulassa nojaamista silloin kun jaksoi raahautua töihin.
Musiikkiharrastukseen jaksoi sentään jotenkin kasata itsensä, mikä ehkä piti nenän sen verran nippa nappa pinnan yläpuolella, ettei ihan noutaja tullut ja katuoja kutsunut.

Kulisseja ei ole vieläkään, eikä valkoista kaulustakaan yleensä. Viihdyn edelleen paremmin vaikkapa bändi-t-paidoissa. Mutta alkoholisti en enää tunne olevani. Eikä sellaisena taida pitää minua kukaan lähipiirissä eläväkään enää.

sisältää positiivisia käsityksiä raittiudesta

Tähän Valtio-naisen edelliseen kirjoitukseen toteaisin seuraavaa: Mä haluaisin nyt ihan kirjalliset ohjeet kuinka minunkaltaisesta alkoholistista[size=110] leivotaan pesunkestävä kohtuukäyttäjä.[/size] Monet muutkin kuin minä odottavat varmasti suurella mielenkiinnolla ohjelmaa alkoholistista kohtuukäyttäjäksi. - Varsinkin Mainettaan Parempi suorastaan kuolaa asian perään, koska hänelle raukalle kolmenkymmenen vuoden raittius on edelleenkin niin kovin raskasta.

Mulle ei tuota tuskaa tietää, että olen alkoholisti. Päinvastoin se on hyvä asia pitää raittiinakin kirkkaana mielessä, on se niin elämää säilyttävä tieto minulle. - Ja se mitä muut minusta ajattelevat on minulle aivan yhden tekevää. Tietysti sellaiset ihmiset, joista itse pitää, on hyvä saada tajuamaan, että olen raittiina jälleen.

Mulle kanssa ohjeet, kieli pitkänä odotan että voin aloittaa normaalin hallitun alkon käytön. Täytyy käydä ostamassa jotain juotavaa valmiiksi odottamaan tota päivää, varmaan kannattaa ostaa jotain juomaa mikä kestää pidemmän säilytyksen.

No.
Eikö tuollaiset kysymykset pitäisi esittää vähentäjät palstalla.
Mutta toki saa täältäkin neuvoa juomatauon aikana kysellä.
Äkkiä se Heliseen mieli muuttui lopettajasta kohtuukäytön ihannoijaksi .

Helisee.

Googlaa " kohtuukäyttö " Siellä on paljon matskua millä pääset eteenpäin.
Joillekin voi kohtuujuonti onnistua , niiden artikkeleiden mukaan. Rohkeasti vaan kokeilemaan jos se vaihtoehto tuntuu oikeammalta . Sinullakin on kokemusta raittiuden katkoista joita myös juomatauoiksi sanotaan.

Kaksi kertaa kahdeksan kuukauden raittiuden jälkeen otettu se yksi ja heti lähti homma lapasesta. Pitänee olla pidempi raittius jakso takana jos vaikka sen jälkeen kykenis kohtuukäyttöön. Testi siis tulossa tuonnempana.

sisältää positiivisia käsityksiä raittiudesta

[size=110]Mahakko sää MP olla taas hihnalla olleskas?[/size] - Niin olet aivan oikeassa, että tämä on lopettajat palsta. Siksi haluankin ihmetellä miksi Valtio-nainen jatkuvasti rummuttaa täällä kohtuukäytön puolesta. Nyt esitinkin kysymyksen tällä palstalla, kuinka se alkoholistilta onnistuu kun sitä kerran jatkuvasti tällä palstalla mainostetaan palstan nimestä huolimatta.

[size=110]Jos et MP nyt vielä ole asiaa kohdaltani ymmärtänyt niin korostan nyt vielä, että näköpiirissäni on viettää raittiina vaikka vain päivä kerrallaan. - Raittius on nimittäin kohdallani osoittautunut parhaaksi elämäntavaksi![/size]

Oppiiko?

Jotkut ovat oppineet. Jotkut eivät.

Tuon kysymyksen vastaus ei kuitenkaan ole samalla vastaus siihen onko absoluuttinen raittius paras elämäntapa.

Olen alkanut epäilemään että asiat ovat sitä miltä ne näyttävätkin.
Ja asiat näyttävät siltä että tämänkin asian suhteen on olemassa ihmisiä jotka eivät opi yhtään mitään vaikka “opetustilanteita” olisi toistuvasti.

Ei ihmisiä, ei edes alkoholisoituneita ihmisiä voi niputtaa ja sanoa heidän olevan keskenään samanlaisia.

En ymmärrä miksi mun pitäisi oppia jotain kohtuukurjuutta. En halua oppia, mun ei tarvitse.
Haluan olla selvinpäin ja myös olen. Kännäys johtaa kohdallani varmaan tuhoon, eikä tänään huvita
siihen shittiin palata, se on koettu ja nähty. Se jatkuu siitä mihin se jäi toissa vuonna, jos haluun tsekata kohtuupahan ongelman, joten tämä on kerralla selvä. Varmaan joku funtsii asian monimutkaisemmin ja
näkee tässä ihania mahdollisuuksia ja jänniä elämän laadun kerrostumia ja mainioita onnenhetkiä. Minä en.
Olen jo tappanut raa´an elämisen ja kokemisen tuoman pelon, eikä se mua hallitse, enäääää. seuraava.

Samaa mieltä olen, ei mihinkään oppimiseen mitään pakkoa voi olla.

Ja jos selvänä oleminen on vapaan valinnan tulos, ei siis mistään peloista, painostuksista, pakotteista tms johtuvaa, niin tuo kysymys ei ole mitenkään henkilökohtaisesti olennainen.

Kaiken mietittäväksi otettavan ei ehkä tarvitsekaan olla henkilökohtaisella tasolla ajankohtaista tai merkittävää…voihan asioista keskustella ns. yleisellä tasoilla. Luulisin, että oman alkoholiongelmansa ratkaisseilla voisi olla siihen mahdollisuuksiakin, näiden asioiden suhteen, kun ne kokonaisuuden näkemistä häiritsevät henkilökohtaiseet ongelmat on poistettu näköalan tieltä.

Noinhan tuo asia on minunkin kohdallani, olen selvänä ihan vaan siksi että se tuntuu sopivan minulle. Monenlaisia muita vaihtoehtoja on, fingerporillisesta kuuman flunssatotin joukossa kerran syksyssä jokapäiväiseen änkyräkänniin ja kaikkiin sataan miljoonaan alkoholinkäyttötapaan siltä väliltä. Ei ole mitenkään nyt kovin tarpeellisen tuntuista alkaa miettimään mihin kaikkiin niistä voisin ihan henkilökohtaisesti opetella. En minä nyt sitä tietoa mihinkään tarvitse.

Mutta kaikesta kai voi keskustella, vaikkei asia just omaa elämää heiluttaisikaan.

^ Totta, ei ole pakkoa oppimiseen. Ei edes kehoitetta, eikä suositusta. :smiley:

Me kaikki tiedämme myös että Helisee on raitis. Tuleeko hän raittiimmaksi vänkäämisellään milloin ketäkin vastaan, esim. MP:tä tai MM:ää?

Freepass taitaa muuten tulla maininneeksi miksei ehkä onnistu. Hän odottaa vesi kielellä. Ei himoittua ja vesi kielellä kaivattua ainetta voi kukaan ottaa kohtuudella. Pitää lakata himoitsemasta. Ihan niinkuin raittiinakin pitäisi. Ainakin ennen pitkää. :bulb:

Mutta jos elämä on kunnossa ja ihminen on elämäänsä tyytyväinen, hän hyväksyy myös sen että muut saavat elää eri tavoin.

Pitää lakata himoitsemasta

Aika kepposelta vaikuttaa tämäkin ohje kohtuukäytön oppimiseksi. Valtionaisen ohjeistukset ja viittaukset kaikesta omasta hengellisyydestään ja korkean arvomaailman sisäistämisesta huolimatta ovat sangen pinnallisia. Vähän niin kuin naistenlehdissä jutut: 5 tapaa hikan lopettamiseksi!

En puhunut vain kohtuukäytöstä, vaan myös raitistumisesta. Ja voihan sitä parempaa tapaa etsiä miestenlehdistäkin, jos haluaa. :sunglasses: Tai Raamatusta, niin ei ole niin pinnallista. Tai mistä vaan.

Mitään hengellisyyttä ei välttämättä tarvita. Henki riittää, eikä senkään tarvitse olla pyhä.