kysymykseen juomistavoista löytyy tietysti vastauksia. Sosiologisia, psykologisia, osittain geneettisiäkin jne tekijöitä joiden yhteissumma sitten on se mikä on.
(Erikseen ovat ne hengelliset selitykset ja korjauskeinot, mutta minä en viitsisi niihin enää sekaantua, onhan niitä täällä veulattu)
Miten paljon asiassa on jotain perinnöllistä, geeneihin liittyvää, miten suuri osuus taas on opitulla juomistavalla, omalla psyykellä, arvoilla, käyttäytymismalleilla yleensä, elämäntilanteen aikaansaamalla poikkeamalla, ihmisten erilaisilla mielihyvätuntemuksilla ja kyvyllä siirtää nautinmtoa tuonnemmaksi… melkoista shakkipeliä monitasoisilla muuttujilla.
On mahdollista muuttua, muutummehan me muutenkin kaikissa suhteissa koko ajan. Mutta kun ajattelee sen vaatimaa työtä, niin onko siitä vastaavaa hyötyä?
Silti, jos ihminen päättää muuttaa elämäntapojaan, ei ole aivan välttämätöntä -ehkei ollenkaan tarpeellista- ryhtyä opiskelemaan kaikkia noita tieteenaloja pystyäkseen selvittämään oman käyttäytymisensä millimetrin tarkkuudella.
Usein riittää, kun päättää halutun lopputuloksen ja tavallaan aivopesee itsensä uskomaan sen toteutumiseen.
Omia asenteitaan ja arvojensa järjestystä voi muuttaa, eikä se lopulta ole edes vaikeaa.
Jos perusajatukseksi jättä sen, että juominen on mukavaa, juovuksissa on mukava olla, olen iloinen ja seurallinen kun olen kännissä jne… aika toivotonta päätyä olotilaan jossa pystyisi nauttimaan elämästä ilman taustalla hiipivää halua juoda alkoholia.
En liene ainoa täällä, joka on pitänyt vuosikymmenet täysin luonnollisena olotilana omalla kohdallaan juovuksissa oloa, ja selvänä elämistä jotenkin oman luonteen vastaisena -enkä myöskään ainoa joka on huomannut että omiin ajatuksiinsa voi vaikuttaa todella paljon -ei siinä vuosikausien terapioita, kärvistelyjä tai pelkoja viinapirujen vainoista tarvitse kärsiä.
Ei tää selvänäolo niin kauheeta ole…