Mä kirjotan tähän, vaikka en ole käyttänyt enkä lopettanut opiaatteja, vaan käytin ensin alkoholia teininä, nuorena ja vielä keski-iäskin, sitten lääkkeitä (todella pitkään), nyt vähän vaille pari kuukautta kokonaan ilman bentsoja, alkoholi jäi pikkuhiljaa poies aiemmin ja siihen ei enää ole halua jäljellä. Kirjoituksessasi Exilim oli nimittäin paljon tutulta vaikuttavia asioita ja mielenkiintoista pohdintaa. Kirjoitit ulkopuolisuudesta tai vieraantuneisuudesta ennen käyttöä ja siitä, että olet tuntenut yksinäisyyttä. Myös ujoudesta ja herkkyydestä kirjoitit. En tiedä, onko tyypillistä käyttäjää, ehkä on, mutta luulisin, että mihin tahansa päihteeseen voi turvautua juuri noista syistä. Mutta minusta herkkyys on hyvä piirre ihmisessä! Ujouskin on ihan ok, ei kaikkien tarvi olla suuna päänä. Mä olin ennen todella hiljainen ja syrjään vetäytyvä jännittäjä, mut kun sekoilin lääkkeiden kanssa (omia ja lopulta osteltuja, yliyliannostuksia, runsasta käyttöä, monenmoista kramppia ja nyrjähdystä, sairaalakeikkoja, laitoksia, riehumista, raivoomista, itsemurhayrityksiä, ou jeah
), meni vähän niinkuin toiseen suuntaan… Eli on ollut hyvin vaikea löytää rauhaa. Mä olen keski-ikäisenä jotenkin alkanut hyväksymään myös omaa ns. erilaisuuttani enemmän. Viime kädessä kaikki ovat erilaisia! Mut tietty se, että jos ei ole normin mukainen ihminen, mitä se sit kenenkin mielestä onkaan, on mieluummin sellasten ihmisten seuras, jotka hyväksyy sen, kuin niitten, jotka ei hyväksy. Toisaalta olen alkanut ajattelemaan, että tärkeintä on se, mitä omasta tilanteesta ajattelee itse, koska enpä taida enää uskoa, että ns. yleistä mielipidettä edes onkaan. Jotkut tekevät itsestään normien ja yleisen mielipiteen äänitorven, mutta minen usko. Monet tuntemani “muut” (tosi hyvä ilmaus
)itse asiassa hyväksyvät tosi paljon, ja hehän ovat mun läheisiäni. Meinaan nyt niitä ei-päihdeongelmaisia, ei mt-ongelmaisia (en siis tietty väitä, että kaikki päihteidenkäyttäjät ovat sitä, mut osa on “ratkonut” psyykkisiä ongelmiaan kemialla),joita kuiteskin tunnen useita - tosin monet asuu aika kaukana. Ja mitä todellisiin ystäviini täs kaupungis tulee, he ovat ensijaisesti ystäviäni, eivät sairaita tai päihdeongelmaisia, vaikka oman epävarmuuden ja jonkin opitun heikkoudenvihan vuoksi joskus olen itse ollut hyvinkin epälojaali. Tätä olen koittanut petrata. Lisäksi olen opetellut/ opettelen olemaan liikaa puuttumatta läheisteni elämän ongelmiin (en tiedä onko oikein vai väärin, en oikein enää jaksa sitä pohtia…
). Joskus autellaan kuiteskin. Lisäksi viime aikoina olen alkanut ajatteleen myös ns. muiden tai tavisten ja sitten itseni kenties pohjimmiltaan kuviteltua eroa…En osaa tätä perustella, ehkä, mutta mun kasvuun on sisältynyt käsitys siitä, että vaik ihmiset ovat yksilöinä erilaisia, meillä on aivan samat tunteet. Silloin kun on tosi kurja olla, on siinä uskossa, että toisten ihmisten murheet ovat aina pienempiä kuin mun, mut ehkäpä he eivät aina kerro kaikkea? Mä olen alkanut tajuamaan, että elämässä on m y ö s tuskaa ihan sen normaalissa kulussa. Menetyksiä, sairastumistakin, eroja, pettymyksiä…Asiat eivät aina mene niin kuin haluaa. En väitä, että kaikki saavat sitä tuskaa osakseen yhtä paljon ja samaa laatua, mutta sitä on kaikilla joskus. Kun uskoo näin, pääsee lähemmäksi niitä “muita”. Eikä sitä enää tarvitse niin julmetusti paeta. On ainutkertainen, mutta ei keskipiste…
En tiedä, koitan ajatella näin…
Kirjotit kanssa siitä, että jos ei ole työssä, tuntee häpeää, jos ymmärsin oikein
Itse olen sairaseläkkeellä, mitä ei viitsi ihan kelle vaan puolitutulle kertoa, kun en jaksa kuunnella sitä menisitsinäkintöihinminunveromarkkanijapäläpälä- jurnutusta. Ne ihmiset eivät tiedä höykäsen pöläystä mun taustasta. eikä mun elämästä, eikä mun syistä eikä motiiveista… Köyhyys ei ole kivaa, ja välil saan tutulta työtä, mutta sosiaalinen status on mitä on, ainaskin täl hetkel. Toivon, että voisin sitä vielä parantaa, että löytäisin sellasta rohkeutta.
Yhden haaveen olen toteuttanut. Palasin tauon jälkeen tanssikouluun, ja olen käynyt hyvin ahkerasti, lisäksi välil treenaillut itsekin. Tunneillakin voi opetella sosiaalisessa tilanteessa olemista, toisten huomioonottamista, luottamista. Meillä on ihan mukavia ryhmiä, joinakin päivinä tosi kivoja, joinakin aika ahdasta, mikä joskus aiheuttaa hankausta, heh. Mut jos olet jalkapalloo pelannu, mikset jatkais? Kunto nousee, kun liikkuu…
Joo, taistellaan.