Oonko helvetin nolo kun olen koukussa ripulilääkkeeseen?

Loperamidin molekyylirakenne muistuttaa lähinnä fentanyyliä tai petidiiniä, joten se ei näy seulassa morfiinin kaltaisena aineena.

^ Juu, mutta onhan näitä uudenaikaisempiakin testereitä, jotka näyttävät esim. tramadolin, buprenorfiinin ja oksikodonin, jotka eivät myöskään metaboloidu morfiiniksi, ja kait fentankin saa jollakin seulalla näkymään. No, kaikenhan saa näkymään, sydänlääkkeistä alkaen, jos oikein kunnolla ryhdytään seulomaan, vaikkei niin tokikaan käytännössä koskaan tehdä. Kunhan mietin. Ei ole seuloja tiedossa tällä haavaa ja jos olisikin, niin loperamidi ei suinkaan olisi ensimmäinen substanssi, jonka esiinpomppaamista pelkäisin :laughing: , ts. eiköhän se seula jotakin opparia tai sen kaltaista ainetta näyttäisi joka tapauksessa, olinpa nauttinut lopea tahi en.

Buustaako loperamidi muiden oppareiden vaikutusta kuinka paljon, siis ihan oikeinkäytettynäkin? KVG, Winston, enkä ole siis kiskomassa loperamidia minkään opparin buusteriksi :wink: . Mietin vain tätäKIN.

Ja molemmista on niin kaukana, että pitäisin erittäin epätodennäköisenä, että edes niitä seulottaessa voisi antaa väärän positiivisen tuloksen.

Joidenkin lähteiden mukaan voisi buustata muita opioideja (teoriana se, että sitoutuisi muun kehon opioidireseptoreihin, jolloin haluttu opioidi sitoutuisi enemmän keskushermoston reseptoreihin), mutta pidän tätä jokseenkin epätodennäköisenä. Taisin kyllä pari kertaa kokeilla jonkun subun tms. kanssa, mutta mulla on aina niin “monimutkaset” coctailit, että tuollaisen yksittäisen komponentin vaikutusta on hyvin vaikea arvioida.

Jouduin menemään viime viikolla muutamaksi päiväksi päihdekatkolle selvittämään päätäni, kun loperamidin käyttöputki oli jäänyt päälle ja töihin meneminen ei meinannut onnistua. Onneksi yliopisto työnantajana hyväksyy, että tutkijan töitä voi tehdä muutaman päivän etänä jossain muualla kuin työpaikalla (katkolle sai ottaa läppärin ja nettitikun mukaan ja pystyin siellä tekemään työjuttuja).

Katkon päihdelääkäri oli vähän yllättynyt loperamidin väärinkäytöstäni, ei ollut kuulemma törmännyt vastaavaan. Uskoi hän kyllä, kun sanoin että jättiannoksina sekin tuottaa opioidisia keskushermostovaikutuksia. Katkolla mulle annettiin ensimmäisenä kahtena päivänä diapamia, ihan samaan tapaan kuin alkosta vieroitettaessa.

^ Hmm… Mielenkiintoista. Mihin tuo diatsepaamikyllästyshoito tässä tapauksessa oikein perustui? Itsehän en ole ollut koskaan oppareiden vuoksi laitoksessa(tai edes virallisesti avossa) katkolla, mutta onhan noita kotona tullut lopeteltua sen seitsemäntuhatta kertaa ja tiedän toki benzojen jeesaavan hommassa, mutta silti hieman ihmettelen, mihin opparivieroituksessa tarvitaan alkoholivieroitusta vastaavaa diatsepaamikyllästystä. Olitko jotenkin erityisen uneton, ahdistunut ja tuskainen vai liittyykö loperamidin lopetukseen kramppiriskiä? Vai oliko kyse vain siitä, että kun asia oli heille aivan uusi ja outo, niin silloin on parempi turvautua diatsepaamiin, joka on kuitenkin se tutuin ja turvallisin katkaisulääkitys?

Tsemppiä nyt, ettei se lopen käyttö enää kovin pahasti pääsisi lapasesta karkaamaan.

^ Ei mulle annettu sitä diapamia enempää kuin vaan 30mg päivässä. Luultavasti eivät keksineet parempaakaan lääkettä, kun eivät olleet aiemmin törmänneet loperamidin käyttöön. Katkon tutut työntekijät kyllä onnittelivat mua siitä, että olen sentään onnistunut pysymään 7 kuukautta erossa alkoholista. Täytyy tästä lähin koittaa välttää opioideja, ne näyttävät karkaavan mulla käsistä samaan tapaan kuin alkoholikin.

Hiljaa tällaisesta, Suomen paskaholhoumentaliteetin tuntien kohta laitetaan hyvä lääke reseptin taakase tai aletaan rajoittamaan myyntiä.

Olen menossa ensi viikolla katkolle matkapahoinvointilääke-riippuvuuteni takia. Neuvoja???

-Mirkku89

Hyvä lääkehän se, nimittäin ripuliin. Vai veteleekö Latekin loperamidia ihan nuokkujen toivossa :mrgreen: ? Pitäisi varmaankin käydä hamstraamassa kaikki lähiseudun apteekit tyhjäksi loperamidista ennen kuin se laitetaan reseptille, tosin sitten muakin epäiltäisiin lopen väärinkäyttäjäksi :mrgreen: . Tannoponhan poistui aikoinaan markkinoilta kaiketi sen tähden, kun opanistit tykkäsivät siitä vähän liikaa. Asiaa kyllä seliteltiin sillä, että Tannoponia ei voida enää valmistaa, koska jokin sen ainesosa on niin kiven alla tjsp. paskaa, mitä en nyt tarkoin muista, vaikka oikea syy taisi olla ihan siinä Tannoponin “hurjassa” väärinkäyttöpotentiaalissa :unamused: . Sekin oli ihan hyvä ripulilääke, mitään mainittavia oloja en siitä saanut, vaikka joskus yritinkin. Riittäähän apteekeissa toki vielä vaikka kuinka paljon reseptivapaata tavaraa, mitä voi väärinkäyttää, jos nyt tosiaan tykkää yskänlääkkeiden litkimisestä tai matkapahoinvointilääkkeiden napsimisesta :unamused: .

Kyllä minä ainakin pidän kovastikin 1x50mg syklitsiinin napsimisesta opioidien kanssa, niin pitävät monet muutkin.

^ Mulla on traumoja Marzinesta, ihan omaa tyhmyyttäni siis, kun menin joskus aikoinani “vähän” yliannostelemaan sitä olojen toivossa/testatakseni, miten se toimii. Kyse ei ollut edes opparibuustauksesta. No, toimihan se ja tulihan siitä varsin… hmm… mielenkiintoinen olo, muttei mitään sellaista, mitä liioin olisin kaipailemaan jäänyt :angry: . Tuolla normiannoksella se varmasti toimiikin ihan mukavasti, olipa kyse sitten opparibuustauksesta tai ihan puhtaasti (matka)pahoinvoinnin lääkitsemisestä.

Pahoinvointiin IMO paras lääke on Primperan. Reseptin takanahan tuo on, mutta eipä sen respan saaminen kokemukseni mukaan vaikeaa ole. Ukkoni sitä tosin on lähinnä respalle hankkinut, hänellä kun on enemmän tuota oksetuspahoinvointia refloissa. Postafen on myös hyvä pahoinvointilääke, ihan pakkausselosteen mukaisella annoksella. Joskus vedin sitäkin n. puolitoista pakettia kokeillakseni, josko se olisi hyväkin huume, mutta lähinnä se vaikutti mulla väsyttävästi ja suuta kuivaavasti, eli ei mitään viihdekäyttöarvoa mulle :unamused: . Väsytyskään ei ollut niin voimakasta, että tuota hyödyttäisi unilääkkeenä käyttää.

No jo on jutut :open_mouth: Itse oon vetänyt imodium+ vain viekkariripuliin, kieltämättä noin kolminkertaisina annoksina verraten pakkauksen ohjemääriin. Mitään reflojen helpotusta en koskaan ole huomannut, vain se paskatappi on tullut, enkä muuhun ole pyrkinytkään. Kyllä muut -reseptillä saatavat- opiaatit hoitaa sen leijumisen tunteen samalla, kun jysäyttää paskan. Ja olen käyttänyt nimenomaan imodium+ tavaraa, koska “pelkkä” perus imodium ei auta isoinakaan annoksina kuin senverran, ettei ihan joka vartin päästä tarvitse vessassa hypätä. 12 kpl:n paketti (plussaa) maksaa vähän yli 5 € joten tyyriiksi tulee hypätä eri apteekeissa ostamassa niitä määriä, jotka suostuvat myymään. Tosin kukkaron päälle käy kyllä kaikki muutkin opioidit, paitsi jos on saanut maksusitoumuksen fattasta (joka mulla on), jolloin ei tarvitse murehtia, kuin käsikauppatuotteiden hinnoista.
Aikanaan oli markkinoilla myös Katevania, jota lekurit kirjoitteli mahatautiin ja SE kyllä kolahti, tosin olin tuolloin vielä niin tietämätön, etten ymmärtänyt, mikä ainesosa sen olon aiheutti. Oli erinomainen lääke myös ripuliin, mutta sitähän ei kai enää edes valmisteta.
Aiemmista jutuista tähän ketjuun on jo aikaa, joten olisi kiva kuulla, mitä nyt kuuluu Petri 687 ja muut ? Mun “ripulilääkkeeni” on edelleen Panacod tai vielä mieluummin Ardinex, Imodiumia vain hätä tapauksessa isompien reflojen vaimentamiseen.

Mainittakoon vielä, että olen kyllä liittynyt tähän porukkaan jo useita vuosia sitten, tosin eri nimisenä. Oli vaan n.2-vuoden tauko, etten täällä käynyt lueskelemassa ja tuona aikana lääkearsenaalini on kasvanut melkoisen isoksi, tosin laillisilla resepteillä kaikki ja annosjakeluna apteekkisopimuksella. Jos en olisi siihen suostunut, ei olisi repsujakaan enään uusittu. Kevään odotuksiin kaikki kohtalotoverit :slight_smile:

Siis ei vittu. Käsitinkö nyt oikein et joku/jotku on koukussa ripuli lääkkeeseen? Kutsutaanko sitä nousuksi
Kun paska alkaa pärisemään housuihin tai pönttöön. Tähän ei voi muuta sanoo ku et… Ei vittu Steffe.

^ Menivätköhän sulla nyt ripulilääke ja ulostuslääke sekaisin? Imodium aiheuttaa aivan vastakkaisen efektin, kuin ripulin pönttöön tai lahkeeseen pärisemisen :wink: :unamused:

En ole kuullutkaan Katevanista. Oliko reseptilääke? Tannoponin kyllä muistan. Sitä sai ilman respaa ja sittemmin vedettiin markkinoilta kaiketi sen väärinkäyttöpotentiaalin vuoksi. Se oli hyvä lääke ripuliin; auttoi, mutta ei tehnyt niin pahaa ummetusta, kuin Imodium, ja se auttoi jopa muutenkin refloihin. Mitään viihde-/päihdekäyttöarvoa sillä ei kyllä IMO ollut. No, vielä vähemmän on Imodiumilla :unamused: . Olen sitä itsekin kiskonut reflaripuleihin pari kertaa yliannoksella ja auttoihan se siihen vaivaan vähän liiankin tehokkaasti. Mitään viihdettä tai muiden reflojen lievittymistä(Ehkä hieman hillitsi nenän vuotamista, mutta saattoi olla puhdasta sattumaa tai placeboa :confused: ) en siitä irti saanut, enkä kyllä hakenutkaan. Oli vain kiire dokaamaan, enkä ehtinyt jäädä odottelemaan ja arpomaan, tepsivätkö normiannokset, joten 13-14 kpl. sitten nassuun ja menoksi, eikä ollut pahemmin pelkoa housuun paskomisesta moneen päivään :mrgreen:

Reseptillä juu. Sisälsi difenoksylaattia ja atropiinia.