Onnistuisiko lopultakin?

Työt kutsuu mullakin aamulla- vaikka juomisen suhteen se ei ole koskaan estänyt, kun aloittaa tarpeeksi ajoissa ja lopettaa ajoissa- niin töihin pääsee hyvin aamulla :unamused:
Nyt pitäisi keksiä jotain vaihtoehtotekemistä niihin tilanteisiin, jolloin normaalisti sihauttaisi siideritölkin auki. Se perinteinen “kyllä kai tässä nyt yhden- max 2 kärsii ottaa…” joka ei koskaan jää siihen.
Äsken käytiin kävelemässä pimeässä 3 kilometriä. Se tuntui hyvältä tällä ilmalla. Pitää harrastaa sitä lisää.

Täällä ollaan edelleen, olin sairaana muutaman päivän joten ei tullut palstailtua. Pitkä viikonloppu ja tarkoitus oli olla aktiivinen mutta sairastaessa tämä on mennyt valitettavasti. Nyt on jo parempi olo ja toivottavasti huomenna olisin jo täysin kunnossa ja pääsisin tekemäänkin jotain. Alkoholia en ole ostanut!

Loppiaista kaikille! Olo on kohentunut mutta lepäillessä menee kuitenkin tämäkin päivä ja toipuessa kuumeesta. Juomaa ei todellakaan tee yhtään mieli tällä hetkellä, ensi viikonlopusta tulee varmaan isompi haaste. Että se siitä aktiivisesta 3 päivän vapaasta! Minkä sitä sairastumiselle kuitenkaan voi.

Toivottavasti moni heräsi raittiiseen aamuun tänäänkin!

Itselläni on ollut viimeisten 20 vuoden aikana suurin haaste, että miten olla juomatta jos haluaa juoda. Jos ei halua juoda, on helpompaa olla retkahtamatta.

Voimia raittiiseen päivääsi!

^ Näinhän se on. Täällä ollaan juomatta edelleen, lasissa on raakaa kokista jota olen huomannut juovani myös aivan liikaa. Viikonlopulle yritän tehdä aikataulua jotta ei tulisi sellaista oloa että mitäpäs nyt tekisi kun tekemistä kuitenkin on. Tällä hetkellä on pyykit koneessa ja kohta ruokaa nassuun. Talven pimeys rassaa mutta ei se ainakaan juomisella valkene. Ihan ok on olotila muuten.

Kokemmuksesta olen huomannut, että ensimmäiset 10 päivää ovat helpommat. Sen jälkeen alkaa raittius kantaa, vaikkakin ensimmäinen kuukausi todellakin on vaikein raittiista kuukausista.

Viime päivinä on tehnyt todella tiukkaa, joten päätin mennä huomenna työterveyteen hakemaan apua. En tiedä mitä se apu on mutta ensimmäistä kertaa tulen sanomaan ääneen että mulla on alkoholiongelma. Olkoon se seuraava askel tielläni kohti pysyvää raittiutta.

Mirella kirjoitti

Hieno päätös hakea ja ottaa vastaan apua. Oma raittiuteni alkoi siitä, kun sanoin ryhmässä että olen alkoholisti. Muuta en siinä palaverissa muista sanoneeni, kun meinasi tulla itku.
Ehkä työpaikallasi on joku raitistunut yhteyshenkilö?

Yhdessä olemme enemmän

^ Meillä on pieni tiimi joten ei löydy sellaista. Jännittää niin että on paha olo! Mutta itseni vuoksi mun on haettava lisätukea, vaikka kävisin viikoittain juttelemassa hoitajan kanssa tai jotain…

Huomenta, Mirella!

Viikkopalaveri eli tunti-pari viikossa on mahdollistanut tuhansille aa-laisille pysyvän raittiuden ja hyvän elämän. Käytetyn panoksen ja tuotoksen suhde on valtavan hyvä.

Tänään et ole yksin

Hei Mirella, mitä kuuluu. Sun tarina kuulostaa aika samanlaiselta kuin munkin, mulla on tänään 14. pvä juomatta eli vähän jäljessä tullaan, kävitkö siellä työterveydessä ja saitko sieltä mitään? Mun kyllä edelleen tekee kovasti viiniä mieli lähes päivittäin, mutta olen nyt tämän viikon yritellyt urheilla :slight_smile:

Kävin työterveydessä mutta se oli yhtä tyhjän kanssa… Juttelin hoitajalle joka oli aivan kuutamolla eikä tiennyt päihdeasioista mitään eikä osannut niistä edes keskustella, mutisi vain jotain. Mietin jopa valituksen tekemistä hänestä.

Nyt on tosi väsynyt olo mutta juomaa ei tee mieli. Todella vaikeita hetkiä ollut mutta juomatta haluan pysyä!

Mirella kirjoitti

Sulla on tässä hyvä lähtökohta, kun tiedät ettei hallittu juominen sinulta onnistu. Ja olethan jo tunnustanut hoitajalle.

Nyt seuraava askel tuen saamiseksi voisi olla etsiä ihminen, joka tietää päihdeasioista ja raitistumisesta perusteellisemmin, ja mieluiten oman elämänsä kokemuksina.
Mistä apua? (linkkilista)
Kirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 27.8.2019 10:10:26

Yhdessä olemme enemmän

Varaa päihdehoitajalle aika, päihdepalvelut löytyy alueen terveyspalvelujen nettisivuilta ja ei muuta kuin maanantaina soittamaan

No eipä se juomisen lopettanut tuolloin onnistunutkaan, vaan vaihtelevasti on mennyt. Kuitenkin paljon paremmin kuin pitkään aikaan! Nyt olen 8. päivää juomatta ja paria vähän tiukempaa hetkeä lukuunottamatta on mennyt ihan hyvin. Olen energisempi ja nukun paremmin, pidän vuorokausirytmin viikonloppunakin. Käyn ulkoilemassa ja syön terveellisesti {pääosin…}. Nyt näyttää valoisalta ja motivaatio on korkealla. Olen tehnyt suunnitelmia ja etsinyt apuja niiden käytännön toteutukselle. Aion lopultakin onnistua!

Pidä suunnitelmistasi kii!
Mitä nuo tiukat tilanteet on?

^Parina päivänä vain teki mieli juoda, ei sen kummempaa tapahtunut joka sen olisi aiheuttanut. Onneksi ei tarvinnut käydä kaupassa niin pystyin hillitsemään ne juomahalut. Tänään ei tehnyt mieli joten piiiiitkästä aikaa olin sekä perjantain että lauantain kokonaan ilman alkoholia! Viikonloppukin tuntuu pitkältä kun saa tehtyä vaikka mitä kun ei vain väsytä koko aikaa. Huomisen sääennustekin on ihan hyvä niin voi ulkoilla monta tuntia.

Kaupassa käynnit muistan minäkin. :unamused:
Aikamoista pelaamista se välillä oli. Mennäkkö vai eikö mennä. Sitten hirveellä kiireellä, viime minuuteilla kassalle kaljojen kanssa.

^Nimenomaan melkoista pelaamista, kaupankäyntiä ja itsensä huijaamista ja pettämistä. Eilinen kaupassa käynti sujui ihan ongelmitta, ja nukuin loistavat yöunet, heräsin virkeänä ja laitoin kaurapuuroa aamupalaksi. Nyt olen lukenut kirjaa, ja kohta lähden ulkoilemaan muutamaksi tunniksi. Väsymys alkaa hellittää ja on aika hyvä olla, peilikuvakin huomattavasti siedettävämpi kuin reilu viikko sitten. Nyt olen siis ollut 9 päivää juomatta joten todella alussa ollaan, mutta alusta se on lähdettävä. Jään lomalle ensi viikon jälkeen, ja hyvä jos siihen mennessä olen saanut parin viikon raittiuden jo sujumaan. Lähden onneksi heti loman alussa kaverin luokse joka ei käytä alkoholia, hänen seurassaan on helppo olla juomatta itsekin!

Nyt kuulostaa hyvältä. Sinulla on suunnitelmia, jotka tukevat raittiuden ensiaskeleita. Juuri niin on hyvä toimia. Arkipäivän elämään pitää saada raittius mukana kulkemaan.
Lenkille minäkin tänään menen.
Putkis