Tervetuloa joukkoon Mirella. Ihan kohta on päivä “0” lusittu, ja huomenna voi olla uuden elämän ensimmäinen päivä jos niin haluat. Mulla on tämän plinkin lisäksi käytössä appi, johon voi kirjata päiväkirjamerkintöjä, motivaation lähteitä, triggereitä jne. Sinne itse korjasin viimeisimmän (ja toivottavasti viimeisen) pöntönhalaus-krapulan mietteet.
^Kiitos! Yö oli hankala, nukuin vain vähän torkahdellen. Sain itseni töihin kuitenkin vaikka olo on aika hutera kaikin tavoin. Sain pienen aamupalan syötyä ja otin vähän evästä mukaan. Ei ollut mikään miellyttävä peilikuva tänäkään aamuna, mutta odotin pahempaakin. Tämä on siis päivä 2, ja kauppaan pitää mennä töiden jälkeen. Tietysti saatiin töistä joululahjapussit ja siellä on pieni pullo mietoa likööriä. Onneksi se on maustettua joten ei houkutus ole niin suuri kun en tuollaisista juomista välitä, mutta pitää kaataa se heti pois kuitenkin.
Päivä meni yllättävän hyvin ja olo alkaa olla normaali. Olen saanut syötyä ja tein vähän kotihommiakin. Vein pullot ja tölkit pois. Huomenna siivoan loput mitä en tänään saa tehtyä. Tuntuu siltä että arjen sujuminen on tärkeää ja tarvitsen rutiinin. Haluan saada kaiken järjestykseen ennen joululomaa.
Tänään hetkellisesti kävi mielessä juoda, kun olin menossa kauppaan, mutta se ajatus meni nopeasti ohi kun muistin eilisen. Kai se tuli vain vanhasta tottumuksesta, kauppaan meno tarkoitti viiniä tai siideriä tai lonkeroa.
Toivottavasti saan ensi yönä paremmin jo nukuttua! Loma pelottaa, monta päivää vapaata ja raittiit päivät voi laskea yhden käden sormilla. Lomalla ei ole rutiinia mutta pitänee luoda sellainen.
Itsekin saan voimaa tietyistä rutiineista ja hyvää oloa siitä kun saa vaikka kotia laitettua ja siivottua. Teen aina joka päivä jotakin, mutta en liikaa että ei väsyisi sillä se herkistää juomiselle. Tuntuu että on saanut jotakin aikaan. Liikunta on kyllä kans tullut tärkeään rooliin dopamiinin suhteen.
Hyviä unia!
^Kiitos! Toivottavasti saan tuon liikunnan mukaan, sillä ennen se oli mulle tärkeää. Olen kyllä tänä juomisaikanakin välillä käynyt salilla aktiivisestikin, kävellyt ja pyöräillyt myös. Paino välillä jo laski 15 kiloa, sitten ne tuli takaisin.
Katselin juuri Suvi Paavolan haastattelun ja taistelin useasti itkua vastaan kun samaistuin siihen tuskaan. Vaikkei mun juomisesta ole kukaan muu kärsinyt, se silti johti mut pariin tuhoisaan suhteeseen. Olin heikoilla, joten tietysti löysin miehet jotka painoivat mua vielä enemmän alas. Haluaisin löytää elämänkumppanin, tasavertaisen partnerin vierelle, en eteen enkä taakse. Mutta nyt ei ole vielä sen aika ennen kuin olen enemmän jaloillani.
Hyvää yötä muillekin, huomenna aloitan 3. raittiin päivän.
Mirella kirjoitti
Tätä minäkin pidän tärkeänä. Ensisijaisena pidän jokaviikkoista tapaamista vertaistuen merkeissä. Silloin kohtaan jo raitistuneiden alkoholistien lisäksi silloin tällöin ihmisen, joka alkoholin tuottamien kärsimysten ajamana on lähtenyt hakemaan apua. Tarkoitan hakemisella ihan konkreettista: omasta halusta palaveripaikan oven avaamista ja ennakkoluulotonta kuuntelemista kahvikupin ääressä.
Työssä ja harrastuksissa pidän myös kohtuullisen tiukkaa rutiinia järkevyyden ja tarkoituksenmukaisuuden rajoissa. Ja kun vapaata aikaa jää, mielelläni menen ihan vieraisiin palavereihin saamaan tukea raittiudelleni.
Hyvää kolmatta raitista päivää, Mirella! Sekin on alkoholistille täyden kiitoksen paikka!
Yhdessä olemme enemmän
Kolmas päivä illassa jo ja tänään on ollut vähän hankala päivä. Palvelun jälkeen on tullut hikoilu ja peilikuvakin oli ihan kamala. Syöminen on onneksi palannut normaaliksi ja töissä on kaikki ok. Loputkin juomisen roskat on siivottu kämpästä, nyt pitää vielä se itse kämppä siivota ennen lomaa. Tiskit ja pyykit on hoidettu! Tai pesukone siis pyörii just tällä hetkellä. Arjen pieniä asioita, kumma miten tuntee tosiaan saa uttaneensa jotain kun napsautti pesukoneen start-nappia . Huomenna sitten se koko kämpän siivous, sitten vielä torstai töissä ja sitten olen viikon lomalla.
Kovin suurta juomishaluja ei ole, uskon huomenna alkavan neljännen päivän, se loma vain hieman huolettaa vaikka jotain suunnitelmia sinnekin on. Pitää tehdä tarkempi suunnitelma, ja pitää jonkinlainen vuorokausirytmi yllä, ja myös ruokarytmi. Toivottavasti säät sallivat ulkoilun. Tai eihän ole huonoa säätä, on vain huonoa vaatetusta!
Alkumetreillä tässä ollaan mutta maraton alkaa yhdestä askeleesta. Jos sitä ei ota, ei pääse maaliin.
Päivä 4 on kohta ohi! Olen ylpeä itsestäni, enkä vain sen vuoksi etten ole tänään juuri edes ajatellut juomista. Lähinnä sen vuoksi että sain kodin siivottua, oikein moppasin lattiat ja vessanpönttökin kiiltää suorastaan. Nyt on hyvä huomisen jälkeen jäädä lomalle, ja aloittaa viides raitis päivä.
Onneksi olkoon hyvästä alusta, siitä se nyt lähtee. Kaikki tuollainen tekeminen auttaa ja joka päivälle kannattaa jotakin miettiä. Kun motivaatio lopettamiselle löytyy, on juomatta oleminen pääosin helppoa, välillä tulee ne huonot hetket joiden yli pitää taistella.
Eilen oli tiukka ilta, mutta huomenna tulee jo viikko tuosta kamalasta päivästä! Samaa en aio kokea huomenna, tai toivottavasti koskaan enää. Torstaina matkustin joulunviettopaikkaani ja olin todella myöhään perillä, joten ei tullut houkutusta “lomanaloittajaisiin”. Eilen oli niin ihana herätä aamulla, ja aamiaisen jälkeen olin tosi aktiivinen ja ulkona koko päivän, palasin vasta taas illalla joskus 20 maissa takaisin. Nyt valmistaudun taas lähtemään päiväksi ulos. Olen siis viikon Välimeren maisemissa, eilen tarkeni auringossa T-paidalla, tänään ei taida ihan niin loistava sää olla mutta voittaa Suomen pimeyden kevyesti! Hieman harmittaa kun kaikkialla kehotetaan maistamaan paikallisia viinejä… Mutta keskityn tuoreisiin ihaniin merenelävä-ruokiin! Tämä viikko tekee hyvää, tankkaan D-vitamiinia ihon kautta pitkää talvea varten.
En varmaan hirveästi lähipäivinä kirjoittele, mutta täällä ollaan hengessä mukana kuitenkin, halusin vain “ilmoittautua”.
Sulla menee hienosti Mirella!
Minä päätin sittenkin lähteä joulunviettoon muualle, mutta lähden vasta huomenna töiden jälkeen. Minun on ehkä sittenkin helpompi pysyä juomatta muiden seurassa kuin yksin täällä kotona. Joulusiivousta ym jouluhössötyksen keskellä tajusin, että olen ennen tehnyt kaiken tämän enemmän tai vähemmän huppelissa. Siivotessakin mulla on ollut luuttu toisessa kädessä ja lasi/pullo toisessa ja on ollut tuurista kiinni, sammunko kesken kinkun paiston. Nyt vietän ensimmäistä Joulua selvinpäin moneen moneen vuoteen.
Siellä minne minä olen menossa, on lunta. Odotan sitä!
^Hienoa, itselläkin eka raitis joulu varmaan 20 vuoteen… Ennen ongelmaakin otin punaviiniä jouluna. Eilinen ei mennyt krapulassa oksentaen kuten edellinen sunnuntai! Nukuin pitkään ja vietin koko päivän ulkona kun aurinko paistoi. Illemmalla hieman satoi mutta silloin oli jo muutenkin pimeää. Nyt olen taas lähdössä ulos päiväksi nauttimaan valosta. Juomaa on tehnyt mieli, en sitä kiellä mutta toistaiseksi mielihalut ovat pysyneet hallinnassa.
Taas on sunnuntai, eikä ole krapulaa! Väsyttää vain kun nukuin hieman huonosti. Mulla oli ihana loma, josta sain voimaa ja energiaa ja olen tehnyt hieman tulevaisuudensuunnitelmia myös. Toivon että saisin suunnitelmani toteutettua mutta se ei ole vain minusta kiinni, vaan vaatisi joustoa myös työnantajaltani.
Nyt kuitenkin vietän rentoa sunnuntaita ja huomisaamuna taas töihin!
Niinhän siinä kävi että join eilen. Nyt olo on käsittämättömän väsynyt muttei niin kovaa krapulaa kuitenkaan. Tästä alkaa tipaton tammikuu, olen päättänyt onnistua!
Hei Mirella!
Nyt sun on helppo muistaa raittiutesi ensimmäinen päivä.
Ensimmäiset asiat ensiksi
^ Todellakin! Järkyttävä tämä väsymys mutta ei särje päätä eikä okseta joten taidan selvitä aika vähällä tästä päivästä. Pari päivää töitä ja sitten kolme vapaata, ja ne pitää tsempata! Sitten pääsee taas normaaliin rytmiin ja rutiiniin, ja sitä nyt tarvitsen. Aion tehdä säästösuunnitelmankin jotta pääsisin ensi syksynäkin pienelle lomalle.
Tsemppiä tipattomaan!
Itse en ole päässyt noinkaan pitkälle, päästäisiinkö täällä nyt vertaistuella pidemmälle, sullakin näyttää olevan tänään uuden alun ensimmäinen päivä.
^ Kyllä, aloitetaan tipattomalla tammikuulla ja siihen perään huikaton helmikuu. Nyt ei todellakaan tee edes mieli alkoholia mutta tämän päivän vain lepäilen ja huomenna taas aktivoidun, ainakin työt kutsuvat taas aamulla.
Hei Mirella ja kiitokset kun kommentoit ketjuani. Todella isot tsempit sulle. Kirjoitan omaan ketjuuni lähinnä muistutukseni itselleni, minkälainen alkoholin käyttäjä olen, luen sitten sitä jos alkaa kaljahammasta kolottamaan. Nyt on uusi vuosi alkanut ja uudet elämätavat myös sinulle kuin minullekkin. Elastisen laulun sanoin: “tänään mä putsaan pöydän…pilasit mun elämän”. Raitista Uutta Vuotta Sinulle.