Onnellista ja raitista vuotta 2012 ja hei hei :)

Juuri tämmönen aivopesty fanaattisuus saa minut “oksentamaan”. Kuinka tyhmä ihmisestä voikaan tulla aivopesun seurauksena, surullista mutta jälleen kerran lainatun kirjoituksenkin kautta todistettavasti totta. On muka vain yksi tapa raitistua ja kaikki muut ovat väärin. Fanaattiset aivopestyt uskonsaarnaajat ovat juuri niitä henkilöitä jotka kääntää normaali ihmiset pois AA:n toiminnasta, eikä se ole mikään ihmekkään.

:laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:

Jutut täällä joissakin ketjuissa on kyllä niin omituisia että tällaisena “noviisina” raittiuden alkutaivalta rämpiessä tulee välillä mieleen ettei tämä foorumi ehkä olekkaan minun paikka :astonished:
Luulin että tänne on kaikki tervetulleita, riippumatta siitä mitä keinoja lopettamiseen käyttää.
Minkälainen on valeraitistuja ja entä mitä on oikea raitistuminen…???
Masentavaa…olinpa tyhmä että aukaisin koko koneen :imp:

Elä Marjo masennu, tuolla tavalla sitä neuvotaan lopettamisen aloittajia, että on monta tapaa raitistua! :laughing: :laughing: :laughing: Kaikki ei sovi kaikille, mutta monien kirjoittajien juttuja lukiessa saattaa jostain löytää juuri sen pienen ajatushelmen, joka auttaa vaikean paikan yli. Kannattaa lukea valikoiden, jos joku ärsyttää ihan tavattoman suunnattomasti ja jopa pahoittaa mielesi, voit tuolta omista asetuksistasi laittaa hänet vihamieheksesi, jolloin et näe enää hänen kirjoituksiaan. Se muuten helpottaa, usko pois! :wink:

Mukavaa ja raitista iltaa kaikille! :slight_smile:

Raitistuminen ilman hengellistä heräämistä on kuin tyhjä kuori. Todellinen sisältö raittiuteen tulee vasta sen myötä. Noviiseille on mitä tärkeintä osallistua AA-palavereihin, ne ohjaavat ihmisen oikealle tielle. Siksi on tärkeää tuoda esiin AA.
“Monta tapaa raitistua” on salanimi sille että’ sanotaan ettei raitistuja tarvitse AA.ta eikä askelia!

Valinnan varaa pitää ja saa olla. Älä, marjo, pelästy näillä palstoilla esiintyviä ylilyöntejä. Raitistumisesi on ihan itsestäsi kiinni. Tsemppiä, kyllä Plinkistäkin tukea löytyy! Meitä on täällä monella tavalla raitistuneita ja raitistumassa olevia.

Aapina, hengellinen/henkinen herääminen voi tapahtua myös ilman AA:ta. Elämäänsä voi löytää hengellistä ja henkistä sisältöä myös ilman AA:ta. Raitistua voi myös ilman AA:ta.

Nuo lauseet minä allekirjoitan, koska olen kokenut kaiken tuon.

Nyt suunnittelet siellä kirjoittavasi, että en ole ollutkaan oikea alkoholisti. Usko pois, olen ollut. Haluat väittää minua valeraittiiksi. Onko se jotain samanlaista, kuin valelääkäriys? No, olinpa mielestäsi mikä olin, niin olen harvinaisen onnellinen juuri tällaisena tänään. Elämäni on rikasta, rakasta ja täyttä elämää. Ei siinä paljon yhden Aapinan mielipiteet paina, minä tiedän mitä elämäni on ollut ja mitä se on nyt. Sinusta on tärkeää tuoda esiin AA. Minusta on yhtä tärkeää tuoda esiin se, ettei AA ole välttämättömyys. Joillekin se sopii, toisille ei. Raitistumista AA:ssa käymättömyys ei estä.

Tapiontyttärelle tervehdys! :slight_smile:

Sodassa, rakkaudessa ja raitistumisessa ovat kaikki keinot sallittuja. AA ei ole kaikille ongelman ratkaisu. Saa sieltä hyviä neuvoja mutta niitä on lupa poimia muualtakin. Jokainen räätälöi oman ohjelmansa. Yksin tai yhdessä tukijansa kanssa.
Pysy mukana Marjo, täältä saat tukea (jos välillä turpiinkin tulee). Ota omasi ja jätä muut sivuun.

Komppaan täysin Mirtilloa. Puolitoista vuotta olen ollut raittiina ilman AA:ta. En jaksa käsittää täällä plinkissäkin usein kuumana vellovaa kinaamista AA:sta. Jokainen toimii ja elää tavallaan. Kiihkoilu ja fanaattisuus asiassa kuin asiassa on mielestäni huono juttu. Pääasiahan on tuo raittius, hankitaan se sitten millä tavalla tahansa. Suvaitsevaisuutta lisää ihmisten mieliin. Yksi keino sopii yhdelle, toinen toiselle… minkä taivaan tähden tämmöisestä itsestäänselvyydestä pitää niin tulisesti kinata ?? :open_mouth:

Tästäkin huolimatta: voidaan hyvin

On toivoa kun Mirtillo ei kuitenkaan asettanut kysymyksenalaiseksi hengellisen heräämisen välttämättömyyttä! Mutta selkeimmin hengellisyys on raitistumisen perustana AA.ssa Muista 12 askel!

1. ASKEL - Me olemme kokeneet 11 Askelta ja jotain on meille tapahtunut. Tosiasiassa jotain tapahtui jo 9. Askeleen lopussa! 12. Askel sanoo selvästi – ”Koettuamme hengellisen heräämisen näiden Askelten tuloksena, yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille ja toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.”
    Mikä on hengellinen kokemus? Se tarkoittaa sitä muuttunutta elämää johon olemme viitanneet. Se tarkoittaa sitä muutosta sille ihmiselle joka on luovuttanut tahtonsa ja elämänsä Jumalan huomaan ja joka jatkaa henkisten, moraalisten ja hengellisten asioiden kehittämistä itsessään. Se kertoo, että yritämme viedä tätä sanomaa muille alkoholisteille. Me pyrimme toteuttamaan näitä rakkauden ja palvelun periaatteita kaikissa toimissamme. Ei pelkästään AA-kokouksissa ja tapaamisissa vaan kotona, töissä ja joka puolella! Mikä siunaus tämä yhteisö onkaan. Mikä suuri mahdollisuus rakastaa ja tulla rakastetuksi. Miksi pettää itseään? Meillä on resepti, lääkemääräys, meillä on keinot saavuttaa hyvinvointi, pysyä terveenä, kasvaa ja parasta kaikessa saamme PALVELLA. Tervetuloa mukaan! Ystävät ovat erinomaisia, yhteisö on vahva ja Korkeampi Voima on suurenmoinen.

Tutki muutkin: http://www.aatieto.info/clarence.html

Taisit nyt, Aapina, tehdä karhunpalveluksen edustamallesi järjestölle ja aatteellesi. Saarnasi ei ehkä purrut uusiin, raittiutta halaaviin sieluihin, vaan karkoittivat joitakin yhä kauemmas hengellisyydestä. Henkihän meillä kaikilla on ja henkinen elämä. Jokaisella on vapaus valita, tietääkseni, mihin tai kehen uskoo. Eiköhän sen pitäisi olla AA:ssakin niin?

Itse käyttäisin mielummin hieman eri ilmaisua (saatamme tosin tarkoittaa samaa asiaa…). Hengellinen herääminen tapahtuu, jos on tapahtuakseen, se saattaa tapahtua usein raitistumisen yhteydessä, mutta ei välttämättä. Mutta henkistä kasvua ja kehittymistä raitistuminen kyllä vaatii. Se vaatii ikäänkuin ajatusten uudelleen ohjelmointia, enää ei voi jatkaa samalla vanhalla tutulla kaavalla, vaan on löydettävä uudet toimintamallit entisiin tilanteisiin. Jotkut eivät miellä sitä henkiseksi kasvuksi, mutta sitähän se on, jos rupeaa tekemään joitain asioita aivan eri tavalla kuin ennen. Mutta nämä ovat vain näkemyseroja. Olen huomannut noudattavani AA:n askelia ainakin jossain määrin, vaikka en AA:ssa ole käynytkään kuin kerran. Vasta jälkeenpäin olen huomannut askelista mainittaessa, että kas, noinkin minä jo tein! En tosin tiedä montako askelta olen ottanut…mutta liekö sillä väliä… Kyllä sinne perille aina pääsee, kuka milläkin keinolla… :slight_smile:

Huomaan että Mirtillo on hengellisyydestä voimansa saanut. Ilman sitä ei todellista raittiutta voi saavuttaa. Usko ja hengellisyys on tärkeämpi kuin kokoukset. Ilman kokouksia ehkä voi raitistua mutta ei ilman uskoa. Kuitenkin kokousten jättäminen on uhkarohkea ja vaikea tie.

Tärkein on silti usko
tri Bob toi esiin monia kertoja, että AA:n perusajatukset tulivat Raamatusta ja että vuorisaarna, Jaakobin kirje ja 1. korinttolaiskirjeen 13. luku olivat “ehdottoman oleellisia” alkuaikojen AA:n hengelliselle toipumisohjelmalle.

1. askel - Uskoen, pyytäen ja saaden Jumalalta: Hän parantaa!
    Jaak. 1:5-8:
    “Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
    Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
    Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa, kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.”
    Jaak. 5:14-16:
    “Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
    Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
    Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.”
    Matt. 7:7-8, 11:
    “Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
    Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. . . .
    Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!”
    Bill Wilsonin, itsejulistautuneen konservatiivisen ateistin, kuvaus halukkuudestaan uskoa, ja hänen oma “uskonhyppynsä”: “Mutta siinä istui ystäväni [Ebby Thacher] ja sanoi kursailematta, että Jumala oli tehnyt hänelle sen, mihin hän ei ollut yksin pystynyt. Hänen oma tahdonvoimansa, ihmisen tahto, ei ollut riittänyt. Lääkärit olivat julistaneet hänet parantumattomaksi. Yhteiskunta oli ollut valmis sulkemaan hänet laitokseen. Hän oli myöntänyt kärsineensä täydellisen tappion, niin kuin minä. . . . Entä tekikö mieli? Totisesti teki! Niin minä vakuutuin siitä, että Jumala välittää meistä ihmisistä, kun me tarpeeksi haluamme hänen välittävän. . . Viimein minä näin ja tunsin ja uskoin. . . Minä olin ollut sokea.” Iso Kirja, s. 39-40
    “Muistan sanoneeni itselleni. ‘Teen mitä tahansa, aivan mitä tahansa. Jos on Suuri Lääkäri, käyn hänen luonaan.’ Sitten ilman uskoa tai toivoa huusin, ‘Jos Jumala on olemassa, näyttäköön hän itsensä.’ Vaikutus oli välitön, sähköinen.” Bill W: My First Forty Years, s. 145

Amen.

AA tulee ainakin minulle jatkossa olemaan se taho minkä puoleen EN tule kääntymään mikäli apua jostain tulen raitistumispyrkimyksessäni hakemaan.
Veljeni kävi AA:n kokouksissa aikoinaan ja tuohon uskonnosta puhumiseen ja paatoksellisuuteen loppui hänen käyntinsä siellä.
Itse olen lueskellut paljonkin AA:sta ja sen toimintaperiaatteista eikä se koskaan oikein ole tuntunut minulle taholta jonka puoleen ensimmäisenä kääntyisin. Aapinan valistuksen myötä luulen että AA:n ovi pysyy kiinni jatkossakin kohdallani.
Silti hieno juttu jos joku saa avun sitä kautta, minulle on ihan se ja sama mistä kukin apunsa etsii ja saa, kunhan kukaan ei tule tuputtamaan minulle omia näkemyksiään ainoina oikeina näkemyksinä.
Kiitos Aapina valistuksesta kumminkin :wink:

Marjo, minä kävin tosiaan kerran AA:ssa, kun ahdistuin juomisestani. No, siellä ahdisti oikeastaan vielä enemmän…en voinut mennä enää uudelleen. Mutta kyllä se jonkun siemenen jätti itämään kai. Sen jälkeen jouduin juomaan vielä puolitoista vuotta, mutta oivalluksia rupesi tulemaan jo sinä aikana. Juomiskerrat rupesivat vähenemään, mutta sitä mukaa krapulapaniikit pahenivat. Kunnes vajaa vuosi sitten tammikuussa join viimeisen kerran. Sen jälkeen kun se nelipäiväinen paniikki loppui, oli mielessä kirkkaana ajatus: “Minun ei tarvitse enää kiduttaa itseäni, tämä saa loppua tähän”. Ja siihen se loppui, vaikka mulla oli ne jämäkaljatkin vielä viikkotolkulla tallella, ei vain tehnyt enää mieli juoda. Ja ihan totista viinanhimoa ei ole tainnut tulla vieläkään, uudenvuoden aattona tosin käväisi aika lähellä… Mutta mielestäni olen yksi esimerkki ilman AA:ta raitistuneesta, tai ainakin raitistuvasta ihmisestä! Valmiiksi ei kukaan taida tulla koskaan, mutta me olemme hyvällä matkalla! Täältä löytää mainioita lauseita, muunmuassa tämä: Raittiina huonoinkin päivä on parempi, kuin juodessa paras… Itseä auttoi alussa mantra: Mitään niin pahaa, tai niin hyvää (tai tylsää…) ei voi tapahtua, että minun tarvitsisi juoda. Ja AA:n opeista poiketen minua on suuresti helpottanut ajatus, ettei minun tarvitse kärsiä (oman) juomisen takia enää koskaan. Päivä kerrallaan-ajatus ei jotenkin sovi minun ajatteluuni… Mutta joillekin toisille se sopii ja se on hyvä.

Tsemppiä Sinulle Marjo! :slight_smile:

Älä nyt lukitse vastausta vielä kuitenkaan :slight_smile:

Joku internetissä kirjoittava anonyymi ihminen ei ole sama kuin AA, etkä sinäkään ole sama kuin veljesi…
Mitään ovea ei kannata lyödä kiinni eikä mitään kiveä kannata jättää kääntämättä. Kaikille löytyy oma tie raitistumiseen, enkä minä ainakaan voinut itse päättää, minkä sallin minuun vaikuttavan :slight_smile:

Minun persoonani takia ei kukaan päätöstä tee, eikä pidä. Tutki, Marjo, ja tutkiskele itseäsi, ovatko nämä puheet vain minusta vai onko AA Jumalasta!
Muista että se sana on uskottomille hullutus! Järkesi voi olla sitä vastaan mutta usko voi ohjata oikealle tielle.

Jos matkalla raittiuteen jalkasi ovat ensimmäisellä askeleella suunnatut väärään suuntaan, et pääse milloinkaan perille!

AA:n perusta on usko ja antautuminen Korkeimman johdatukseen, kyselemättä ja epäilemättä Hänen ohjaustaan.

Me olemme vain työkaluja. Emme aina osaa oikeita sanoja valita.
Täällä on monta minua parempaa oman tarinansa kautta oikeaan ratkaisuun opastajaa kuin minä, lue Ketostixin, Basin, Hannun ja muiden kirjoituksia ja etsi niin löydät!

1. Jumalan viisauden pyytäminen uskossa

Koko 11. askel kuvaa tätä aihetta, “Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.” Isossa Kirjassa tulevat voiman ja ohjauksen etsiminen jo toisen askeleen selostuksessa esille (s. 67): “Pystyimme lähestymään Jumalaa ja saamaan Häneen yhteyden. Kun myönsimme mahdolliseksi, että maailman moninaisuuden takana on jokin luova Järki, maailmankaikkeuden Henki, meidät valtasi tunne, että saimme voimaa ja ohjausta.”

Uskossa pyytäminen siksi, että toinen askel kuuluu oikein käännettynä “Aloimme uskoa, että joku itseämme suurempi Voima voisi palauttaa tervejärkisyytemme.”

Jaak. 1:5-8

“Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa, kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.”

Haloo,
mitäs täällä nyt taas melskataan Ketostixin ketjussa :question:
Ei tehdä tästä AA:n julistuspaikkaa ja varsinkaan sotketa siihen Uuden testamentin tekstejä :open_mouth:
Aapinalle sen verran, että vaikka olen kertonut raitistuneeni AA:n avulla, en todellakaan laita ketään ruotuun muuta kuin itseäni enkä väitä, ettei muut keinot voi auttaa. Olen päinvastoin kertonut, miten itse aikoinani ajattelin yksipuolisesti ja AA-konkari laittoi minut ruotuun. AA perustuu vetovoimaan ja rehellisyyden nimessä on sanottava, etten yhtään ihmettele, että monille tulee siitä mieleen ihan ihme ajatuksia. Niin olisi varmaan tullut itsellenikin, jos olisin lukenut näitä ensin.
Marjo, koeta pysyä mukana täällä sekamelskassa ja löydä oma tiesi kuten muutkin. Raittiina päivä kerrallaan tai jollain muulla lailla. Asiat selkenevät ja täältä löytyy varmasti samaistumisen kohteita sinulle. Tsemppiä :smiley:

Kunnioitan yleensa Askeleen, Basin, ja Cricketin (uusista tulokkaista myos Mirtillon) viesteja. Ja kylla nyt tarkemmin ajatellen aika monen muunkin. : )

Onko tamakin minun viattomasksi aikomani ketju mennyt riitelyksi? Voi ei. :frowning:

No, ehka kirjotan tanne viela kuulumisiani taalta.