Hei Orpona,
suosittelen sinulle kirjautumista Tuulettimen puolelle ja jatkamaan keskustelua siellä. Saat täältä pelaajien kommentteja, jotka eivät sinua auta. Harmittaa tuollaiset kummalliset nimettömät heitot, joita ilmestyy tuonne läheisten kertomusten väliin ilman inkäänlaisia perusteluja. Kukaan muu ei tiedä tilannettasi kuin sinä itse. En myöskään minä. Koetan alla peilata lukemaani siihen, mitä itse olen kokenut tai minkä ex- pelaajat- pelaamisesta irtipäässeet- ovat kertoneet.
Minun mieheni suuttui joka kerta tai masentui tai vetäytyi kuoreensa pelistä ja pelaamisesta puhuttaessa. Laskin kerran tiliotteista, kuinka paljon hän lopulta oli pelannut: asunnon verran. ja kaikki otot ja siirrot ovat olleet kukin hyviä pieniä, mutta toistuvia. Hän myönsi itse pelaamisen ja mielitekonsa pelaamisen hyvin vaikeasti. Koskaan hän ei ketonut minulle itse, että on tullut pelattua, 15 vuoden aikana pelaaminen paljastui joka kerta jälkeen päin pankin tiliotteiden kautta. Tämä on hyvin raskasta.
Jos miehelläsi ei olisi ongelmaa, hän tulisi sinua vastaan, asiallisesti, antaisi sinun kertoa mistä kenkä puristaa eikä perustelisi omaa tilannettaan voitoilla. Hän ei myöskään valehtelisi rahan käyttötarkoitusta tai maksaisi ruokaa velalla.
Kun ollaan aviolitossa tai parisuhteessa raha-asiat ovat yhteisiä. On yhteinen asunto, lapsia, muita menoja ja suunnitelmia. Näistä kannetaan yhdessä vastuu, asioista päätetään yhdessä. Perhe on yhteinen yritys, jossa on yhteinen maali.
Pelaaja ei halua, että hänen ja pelaamisen väliin tulee yhtään mitään. Kun on oikein koukussa koko aika voi mennä pelaamisen suunnitteluun: mistä saisi siihen rahaa, miten onnistuisi järjestää aikaa pelaamiseen ( ex-pelaajan kertomana). Toisen suuttuessa läheinen alkaa helposti epäillä itseään, tekeekö itse jotakin väärin, kuvitteeeko tilanteen itse.Tässä vaiheessa hälytyskellon olisi hyvä soittaa: luottamuksen ollessa vahva asioista voi keskustella avoimesta, ei tarvitse arvailla tai pelätä, mitä tulee tapahtumaan. Sinä toimit vastuullisena aikuisena, joka haluaa huolehtia perheen toimeentulosta ja hyvinvoinnista. Kuuletko itse sen, oletko tätä mieltä itse? vaikka olisit ihan väärässä, asiat selviäisivät ihan helposti ja elämässä voisi mennä eteenpäin. Tähän ei tarvitsisi juuttua.
Hyvät vieraat:
Toivoisin tälle sivustolle kirjoittajien muistavan sen, että kukaan ei tule tänne kirjoittamaan silloin, kun ei tarvitse apua vertaisiltaan. Olisi tietysti hienoa, jos löytyisi myös niitä pelaajia, jotka rehellisesti pystyisivät kannustamaan läheisen hoitamaan itseään ja avoimesti voisivat kertoa läheiselle, mitä se pelaajan elämä tarkoittaa, koska se auttaa todennäköisesti myös pelaajaa itseään. Sen minkä pystyy kohtaamaan, voi myös korjata.
Minä en pysty enkä halua eikä minulla ole mitään ymmärrystä auttaa pelin kanssa kamppailevia. Todellakin toivon, että antaisitte läheisten hoitaa omia ongelmiaan vähättelemättä niitä. Samalla toivon sydämestäni, että löytäisitte oman kanavan joko peluurista tai muualta, jotta pääsisitte eteenpäin todella rankassa taistelussanne, hatun nosto sille
t. sortsima