Sehän se, miettiä milloin on aika lähteä. Ei mies yhdessä yössä alkoholistiksi ole tullut, niin että aamulla olisi tiennyt että nyt on aika lähteä.
Meillä ollaan nyt siinä tilanteessa, että alan huomata tilanteen jatkuvan ja pahenevan. Kelaan aikaa taaksepäin ja huomaan että samat asiat toistuvat ja toistuvat.
Kuten kerroin, niin lähtemistä olen pohtinut paljon ja sen vaiheen olen ohittanut että uskoisin miehen tuosta muuttuvan. Nyt puntaroin miten elää niin, että lapsilla olisi mahdollisimman helppoa.
Voi olla, että olen tilanteelle sokaistunut, mutta en näe että lapset vielä asiasta paljon kärsisivät. Tai ainakaan enempää mitä kärsisivät siitä että joutuisin ne repimään tästä kodista johonkin kaupungin vuokrakaksioon.
Mun vähäiset sukulaiseni asuvat 300km päässä. Olen monesti miettinyt, että jos tästä lähden niin lähden lähemmäs sukulaisiani - muuten en tule selviämään. Silloin veisin lapsilta isän.
Asumme nyt omakotitalossa, eikä minulla ole mitään mahdollisuuksia jäädä lasten kanssa tähän. En selviäsi taloon liittyvistä huoltotoimista, enkä pihan auraamisista yms.
Itsekin asun mielummin eläinteni kanssa näin eli avioeron myötä menettäisin mieheni (joka ei lienee iso menetys), mutta myös kotini ja itselleni tärkeitä asoita. Taloudellisesti mies huolehtii isoimman osan kuluista.
Tiedän, typerää ja turhamaista, mutta näin nelikymppisenä myös omalla pihalla, puutarhalla ja kodilla on merkitystä. Niistä luopuminenkin sattuisi. Lapset nauttivat kun voivat leikkiä omalla pihalla koirien kanssa ja pyöräillä. Syödä kesällä omasta kasvimaasta herneitä ja mansikoita. Olenko nyt sitten hyvä äiti ja pelastan lapseni, jos eroan ja vien lapseni kerrostaloon, eroon juoposta isästään? Kun lapset selvästi isästään tykkäävät? Meillä nauretaan paljon ja isä touhuaa lasten kanssa selvänäkin, käy pyöräilemässä, uimassa jne. Juopottelu tapahtuu useinmiten kun lapset ovat jo nukkumassa.
Ok. Se vaikuttaa, mutta pointti on siinä että vaikuttaako se enemmän kuin tuo mitä ero ja elämänmuutos toisi? Ero ei takaisi sitä, että mä olen onnellinen ja jaksan olla lasten kanssa superäiti. Mun taakkana olisi sitten taloudelliset huolet ja kaiken vastuun kantaminen yksin. Nythän, miehen “rentoutumisesta” huolimatta hän huolehtii kodin ja autojen huollot ja muut “miesten työt”, vastaa pääosin isommista taloudellisista hankinnoista jne. Osallistuu myös paljon ruuanlaittoon ja kaupassa käynteihin. Osallistuu myös lasten hammaslääkäri yms. käynteihin.
Eli ei ole täysin vastuuton. Ei ole väkivaltainen. Paljon siis hyvää tai oikeastaa hyvää kaikki muu paitsi tuo juominen.
Jos sössisi raha-asioissa, olisi aggressiivinen, jättäisi kodin/autot/työt hoitamatta niin lähteminen olisi paljon helpompaa. Nyt kun oikein muuta syytä ei ole kuin että tunnen itseni arvottomaksi ja lasten kohdalla pieni huoli siitä, miten heihin tämä vaikuttaa.
Mä en ole miestäni puolustellut enkä sen juoppoutta salannut. Mutta tuntuu, että miehen ja mun sukulaiset hyväksyvät vaan asian. Miehen työkaverit käyttävät kaikki paljon alkoholia ja juominen liittyy kaikkiin työreissuihin yms. Työt hoitavat eli? Tuntuu, että tänäpäivänä on täysin normaalia juoda ja tissutella sillon kun siltä tuntuu. Oudompaa on se, kun mä en juo. Juominen liittyy kaikkeen, jopa urheilutapahtumissa on kaljateltat. Lomalla “kuuluu” olla terassilla, grillatessa juodaan, saunoessa juodaan, juhliessa juodaan, hyvällä illallisella juodaan, keikoilla juodaan…
Miehen sukulaiset ovat muka asiasta huolissaan, kun siitä olen puhunut mutta kun kylään mennään niin aina löytyy ruokajuomaksi olutta tai viiniä ja “hihi hihi” kun juominen naurattaa aikuisia puheissaankin.
Mä taidan elää jossain alkoholistien keskuudessa, mutta harvalla tuntuu olevan tervettä suhdetta tuohon aineeseen. Eikä ole enää mullakaan. Mä olen tullut niin herkäksi asian suhteen, etten voi enää ite ottaa ollenkaan kun mua nyppii koko aine. Joskus mietin, että lasi viiniä olisi kiva ottaa ruuan kanssa mutta enpä viitsi minä kantaa meille yhtään desiä sitä myrkkyä. Ja onpahan lapsilla aina edes yksi selvä vanhempi.