Onko nyt jo aika?

Metsänreunan mies hyvin siinä tuumaileekin näitä ajatuksia mitä omassa päässä liikkuu vaan kun en ole saanut niitä sanoiksi.
Mä oon aina ihmetellyt kun mun isä (tuurijuoppo aikoinaan) sanoi vain juoneensa tarpeeksi ja pisti korkin kiinni. En ole koskaan edes kysynyt niistä ajatuksista miä hänen päässään liikkui. Olin vain helpottunut kun ei tarvinut enää pelätä milloin isä ratkeaa ryyppäämään taas. Enää en pelkää koska korkki on pysynyt kiinni jo 20 vuotta.

Ajatus maailman muuttaminen ei ole helppoa. Muutos teetättää työtä. Minä olen nuoresta tottunut, että alkoholi on on osa elämää. Ja kun 13 vuotta olen työskennellyt baaritiskin takana niin siinäkin mielessä ollut ihan luonteva osa elämää. Vaikka baarityö on taakse jäänyttä elämää niin vain se viina roikkuu edelleen mukana.
Eli todellakin miellän viinan erittäin moneen kalenterin tapahtumaan!

Kummasti kuitenkin pikkuhiljaa alkaa huomaamaan mitä mahdollisuuksia elämässä onkaan kun ei pörrää itlasin viinipullon kans sohvalla. Kuten olen todennut en ole voinut käsittää mitä ihmiset tekee vapaallaan jos ne ei juo ollenkaan.

Kiitos ihanista ja tsemppaavista viesteistä! Paljon heräsi taas uusia ajatuksia niitä lukiessani, palaan asiaan kunhan ehdin.
Viikon tavoite on suoritettu, nyt menossa töihin raittiina ja krapulattomana. Eilen ei olutta tehnyt edes mieli, mutta tänään juopottelu onkin pyörinyt päässä heräämisestä lähtien…
Tavoitteeni viikonloppuun: haluan pysyä raittiina! Minuutti ja askel kerrallaan.

Juuri noin Alexa,tsemppiä sinulle ja ole vahvana. Tuleva viikonloppu taitaa olla sinulle hyvin haastava mutta voin vakuuttaa, että fiilis, mikä sinua odottaa sen jälkeen, on tosi upea! Muistan omat kamppailuni erityisesti perjantaisin, kun olin tottunut jo vuosia nollaamaan viikon työt ja hankaluudet korkkaamalla viinapuollon. Piti mennä vain hetki kerrallaan ja keskittyä vain ja ainoastaan olemaan ilman viinaa. Töistä suoraan kotiin, kotona peiton alle olkkarin sohvalle telkkua katsomaan ja ajoissa nukkumaan. En yrittänytkään suunnitella mitään erityistä tekemistä, kun keskittyminen mihinkään oli aivan olematonta ja viina oli mielessä vähän väliä. Kun kello tuli lauantaina kuusi eikä kaupasta enää saanut viinaa, tiesin olevani voiton puolella ja tunsin ylpeyttä itsestäni. Paljon tukea sain lukemalla plinkkiä ja muiden kokemuksia, melkein asuin täällä. Muistutin itselleni, miten paljon olin jo saavuttanut olemalla ensimmäiset päivät raittiina. Jokainen kuitenkin löytää sen oman tavan omalla polullaan ja toiselle sopii ehkä paremmin tekeminen levon sijaan kunhan vaan on ilman viinaa eikä anna viinapirulle valtaa. Olen hengessä mukana ja täällä niin moni muukin. Käyhän kertoilemassa kuulumisiasi ja ollaan ilman viinaa!

Voimia ja taistelutahtoa tähän päivään ja koko viikonloppuun. Tee itsellesi suunnitelma, mitä haluat ja aiot tehdä. Lueskele vaikka tämän plinkin juttuja ja kirjoita vaikka joka minuutti tänne jotain, ellei muu meinaa tepsiä. Osta karkkia, jäätelöä, limukkaa, hyvää ruokaa, mitä tahansa, mistä tykkäät ja anna itsellesi lupa nauttia ihan mistä tahansa. Pääasia, että saat ajatukset pidettyä pois juomisesta ja sen ajattelemisesta. Usko pois, se toimii :slight_smile: Minullakin on tämä plinkin välilehti ihan vakiona auki aina, kun koneella olen.

Raittiina tänään ja mieli virkeänä huomenna :slight_smile:

Pikainen tervehdys!
Raittiina olen menossa unille, mutta käyrät on kyllä katossa. Ihan helvetin vaikeaa oli ja tuossa alkuillasta päätinkin ottaa tänään olutta ja kännin päälle. Jotain outoa sitten tapahtui ja kaljat on kaupassa.
Huomiseen ja raitista viikonloppua kaikille!
P.S. huomenna varmasti menen taas sekunti kerrallaan eteenpäin… toiveena on raitis lauantai.

Hienoa Alexa ja juuri noin pitää ajatella! Niin ja tervetuloa lauantaiaamuun ilman krapulaa ajatus kirkkaana. Osaan todella samaistua sun fiiliksiin ja siihen tahtojen taisteluun, kun suurin osa itsestä vaatii sitä ryyppyä. Älä anna periksi, mene todella sekunti kerrallaan pienin askelin. Nyt voisi olla apua myös Jeppe juomapäiväkirjan täyttämisestä… onko se sulle tuttu? Sen avulla saisit näkyväksi sen, mitä olet saanut aikaan. Olethan ollut 12 päivää ilman viinaa! Siellä voi myös kirjoittaa päiväkirjaan omia ajatuksiaan ja ainakin itse koin sen hyväksi avuksi tämän plinkin lisäksi. Käyhän taas kertomassa fiiliksistäsi vaikka vain pikaisesti ja paljon paljon voimia sulle tälle päivälle!

Huomenta/päivää!
Sunnuntai käynnistyy krapulassa, kyllä. Tarpeeksi asian kanssa kipuiltuani päätin ottaa eilen olutta.
Kolme ensimmäistä maistui pahalta, mutta loput menivät aika sujuvasti. Join noin 15 olutta ja nukkumatti tuli taas nojatuoliin.
Tämä oli hyvin tarpeellinen ryyppykerta! Tajusin todella, että illan känni ei ole krapulan arvoista. Tajusin myös, etten oikeastaan pidä alkoholin mausta. Miksi en siis joisi jotain muuta. Kuullostaa varmasti selittelyltä, mutta jotenkin tämä retkahdus vahvisti haluani raittiuteen.
Tänään en anna krapulan estää normaalia elämää! Aion ulkoilla, syödä ja nauttia yhteisestä ajasta perheen kanssa.
Minä haluan olla raitis! Minä haluan nauttia elämästäni ilman alkoa! Minä haluan oppia tuntemaan itseni ilman alkon turrutusta! Minä haluan olla sporttinen! Minä haluan olla terve!
Nyt siis uusi alku minuutti ja askel kerrallaan.

Alexa kirjoitti

Sulla on hyviä ja selkeitä tavoitteita. Niiden saavuttamiset vaativat työtä, kärsivällisyyttä, suvaitsevaisuutta, ja kumma kyllä, rakkautta. Juomistyylistäsi voi päätellä, että tavoitteittesi saavuttamisen esteenä voi olla ensimmäinen ryyppy. Ja senhän voi välttää elämällä alkoholiin nähden voimattomana ja raittiina päivän kerrallaan.

Hiljaa hyvä tulee

Huomenta! Töihin menossa ja raittiina. Vielä tuntuu elimistössä lauantainen oluen kittaaminen, mutta eiköhän se keskiviikkoon mennessä helpota.
Tuli kyllä hyvään saumaan tuo juopottelu, se jotenkin konkretisoi valtavan haluni olla ilman. Humalassa oli toki ihan kivaa, mutta muisti meni ja sammuin nojatuoliin. Sunnuntain krapula olisikin sitten voinut jäädä pois.
Toisaalta haluaisin olla kohtuukäyttäjä, mutta mennään nyt näin raittilta pohjalta kuitenkin.
Oikein jo odotan tulevaa viikonloppua, kun on enemmän perheen yhteistä aikaa, ulkoilua ja tämän univelan kuittaamista. Mukava, raitis viikonloppu tulossa.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Ettei siis niin paljon pahaa ettei jotakin hyvääkin. Jospa tuo lauantainen oli hyvä muistutus siitä miksi olet Alexa tähän leikkiin alkanut. Mulle ainakin oli se viinipullon avaaminen toissa lauantaina hvyä muistutus. Se viinihän ei maistunut ollenkaan. Sitten jostain syystä kuitenkin join useamman siiderin ja oluen. EI maistunut aluksi, mutta maistuhan se sitten kun aikansa joi. Aika vinksahtanutta toimintaa mun mielestä tää mun käytös :laughing: jos joku ruoka on pahaa niin en mä sitäkään syömällä syö?!

Kohtuukäyttäjä minäkin haluan olla vaan en tiedä onnistuuko se. Eli raittiina mennään taas.
Ollaan kiitollisia siitä kun ollaan kuitenkin herätty todellisuuteen. Vielä se muutos onnistunee koska ei ole esim työpaikka mennyt tms. Helppoa se muutos ei ole, mutta ei anneta periksi.

Tsempit viikkoon.

Kiitos kannustavista viesteistä!
Tänään on ollut vielä todella väsynyt olo, ei se juopottelu mitään lepoa ole. Vaikka tajusin, että en halua tuhlata aikaani krapuloihin ja arvostan pirteää minääni, ei tämä silti helppoa tule olemaan.
Tavoitteeni tälle viikolle: EI alkoa ennen työpäivää!
Henkinen tavoite: miettiä selviytymiskeinoja viinatuskan selättämiseen ja mukavaa korvaavaa tekemistä.
Raitista viikkoa kaikille!

Täällä taas ja viikon tavoite on pysynyt: ei alkoa ennen työpäivää. Raittiina siis töihin menossa.
En hyvällä tahdollakaan voi sanoa, että tämä olisi jotenkin helppoa tai edes kivaa, kun olutta ja nousuhumalaa tekee kuitenkin mieli. Omat aivot taas höpisevät juttujansa: voin nollata viikonloppuna, voin nauttia alkoa kohtuudella, alko kuuluu juhlahetkiin… Tiedättehän? Ne kaikki tekosyyt, mitkä houkuttelevat juomaan.
Edes tämän pienen raitistelun hyvät hetket eivät saa tuota oman pään jurputusta hiljenemään.
Tulipahan valitusta näin keskiviikkoon, mutta sitä tämä nyt on.
Kaikille mielettömästi tsemppiä ja iloa raitisteluun! Olkaa ylpeitä saavutuksistanne!!

Alexa kirjoitti

Hyvää naistenpäivää! Soitto raittiille ystävättärelle tai näiden kirjoitusten lukaisu auttavat.

Tänään et ole yksin

Täällä taas. Entistä nöyrempänä ja voimattomuutensa tunnustavana. Palaan asiaan kun pystyn, nyt keskityn raittiuteen. Tai en oikeastaan halua edes ajatella raittiutta, en vaan juo nyt (en ole juonut viiteen päivään). Pohjakosketus taisi tulla, mutta sen verran olen jo oppinut, että vannomatta paras.
Hyvää loppuviikkoa kaikille!

Alexa kirjoitti

Parhaita määritelmiä nöyryydestä on: Nöyryys on oppimiskykyä ja totuudelle avointa mieltä. Tämän olen oppinut raitistuneiden alkoholistien toveriseurassa.
Toivottavasti olet vajonnut pohjaan, ettet joudu etsimään sitä juomalla lisää.
Nöyryyteen kuuluu myös viisaus ja rohkeus hakea apua, jos yksin ei pärjää. Tiedät varmaan, mistä sitä saa alkoholismiin tänäänkin. Valinta ja vastuu on sinun.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Monta kertaa olet ollut mielessä Alexa. Muuta en osaa sanoa kuin tsemppiä sinulle.

Hei! Tuo sinun viestiketju on niin tuttua tekstiä ja meininkiä! Aivan samalla kaavalla olen mennyt viimeiset vuodet…alkaa ihan tosissaan olemaan väsynyt tällaiseen jojoiluun raittiuden ja juomisen välillä…se on kyllä jännä kuinka aina uudestaan ottaa ihan sen yhden vaan vaikka se olo kun on ollut ilman juomaa on aivan mahtavaa…toisaalta on hyvä että on pystynyt välillä oleen juomattakin niin tietää kuinka hienoa se on niin on halu tavoitella sitä uudestaan ja uudestaan…itse tänä vuonna nyt kolmatta kertaa taas yritän…

juuri tuo on minulla johtanut raittiuden katkeamiseen, että olen kuvitellut voivani “nauttia” kohtuudella/juhlahetkinä/ ainoastaan viikonloppuna/ en koskaan ennen työpäivää… :blush: :blush:

kai se on jokaisen itse kohdallaan kokeiltava, onnistuuko kohtuukäyttö. Minulta se ei pitkällä tähtäimellä onnistu, sen olen joutunut oppimaan viimeisen vuoden aikana. Inhottavimpia on minusta nuo ajatukset, joissa mieli palaa miellyttävässä ympäristössä ja kivoissa tilanteissa juotuun alkoholiin, joista ylempänä kirjoitit. Se hyvä kunnon" juuri tänään en juo" on kumminkin helpompi tapa olla raittiina edes tämä päivä.

Minkä ikäisiä lapsia sulla on ja oletko huomannut lasten reagoivan juomiseesi? Kysyn, koska tämä on minulle alkoholistin lapsena kivuliain asia. Isommat (2 teiniä) vetäytyy omiin oloihinsa jos juon, mutta kuopus 10v ahdistuu siitä tosi paljon. Muistan miten kauheaa oli lapsena kun isä oli humalassa ja itse syyllistyn aivan samaan :frowning: :frowning:

mieheni on matkatöissä, ja usein on tullut mieleen, että jos tapahtuisi jotain yllättävää kun olen humalassa niin miten kauheaa se olisi. Esikoinen sai viime talvena yllättäen epilepsiakohtauksen yöllä, piti kutsua ambulanssi, onneksi olin selvin päin. Miten kauheaa olisi ollut lähteä saattamaan sairaalaan humalassa :frowning: :cry:

Raittius on hyvä asia ihan jokaiselle, mutta vanhempana syitä raitistua on sata miljoonaa.

Luin tämän ketjusi ja pakko sanoa, että wau! Minä uskon sinuun, että sinulla on kaikki mahdollisuudet raitistua. Tuollaista taistelijaa ja tulisielua hyvin harvoin tapaa mikä tekstin läpi heijastuu!
Kirjoita post-it lappuja jääkaapinoveen; vessan peiliin missä lukee, että ”Sinä olet raitis! Sinä olet taistelija! Sinä olet tulisielu!”.

Älä luovuta kun sinusta näkee, että pystyt mihin vaan. Tykkään lukea tekstiäsi, kun se antaa myös toivoa muille. Monesti raitistellessa sitä itsekin tuli kompuroitua; useita kertoja. Yritin monta kertaa ja yksi kerta tuotti tulosta. Vastoinkäymisiä tulee aina uuden opettelussa ja sitä raittiina olo on alussa ennenkuin siihen tottuu.

Älä anna periksi! Nyt on aika! :wink:

Täällä taas!
Nyt olen hetken ollut raittiina ja ihan hyvältä on tuntunut.
Sen verran kuitenkin on lähellä ja ihon alla tämä asia, että en ole paljon uskaltanut täällä sivuilla vierailla.
Kun toisten sortuminen jotenkin oikeuttaa omankin juomisen, sairas mieli :blush:

Mitään 100% :sta en ole itselleni luvannut. En ole luvannut myöskään muille mitään. Tupakoinnin lopetin samalla, kun lopetin juopottelun. Keuhkot alkavat hitaasti tottua tähän uuteen olemiseen. Miltei 30-vuotta polttaneelle on ollut opettelemista.

Nyt on päällä jonkin asteen turnausväsymys, energiaa ei reippaan alun jälkeen tunnu olevan liiemin, se turhauttaa! Pakolliset asiat tulee hoidettua, muuten voisin vain lojua sohvalla…

Ihanaa syksyä ja raittiutta kaikille!