Lyhyesti ja ytimekkäästi: olen juoppo. Olen myös äiti, vaimo, työntekijä, tytär jne.
Olen juonut 14-vuotiaasta, vain raskaus- ja imetysajat olen ollut täysin selvä. Pitkään kaljoittelu ja juominen oli “vain” joka viikonloppuista, mutta arkena juopottelu on ollut kuvioissa jo kymmenisen vuotta.
Määrät ovat suurkulutuksen yläpuolella, arkena 3-10 olutta illassa (n. kahtena iltana viikossa), viikonloppuisin menee n. 10-12 olutta ja mahdollisesti pari siideriä, tämä siis pe ja la.
Ulkoisesti kaikki on hyvin ja voinkin rehellisesti sanoa, etten käy baareissa ! Todellisuus on kuitenkin niin raadollinen, näiden seinien sisällä asuu alkoholisti-äiti ja vaimo.
Minulla on haaveena olla täysin raitis, mutta jos edes voisi vähentää!
Viina on saanut minut mokailemaan ihan kunnolla ja silti olen vain jatkanut juomista. Viina on minun rentouttajani ja nollauskeinoni, vaikka olenkin viikonlopun juopottelujen jälkeen entistä väsyneempi.
Muistini menee lähes joka viikonloppu, milloin herään sohvalta, milloin nojatuolista (osun minä joskus sänkyynkin).
Olen pitkään kypsytellyt mielessäni päätöstä lopettamisesta, edelliseen puoleen vuoteen mahtuukin kaksi selvää jaksoa (3 vkoa ja 2vkoa). Pääni kuitenkin puhuu minulle alkoholin ihanuudesta, vaikka tiedän sen olevan paskapuhetta.
Tässä taustaani näin aluksi, tämä hiihtoloma käynnistyy krapulassa, mutta ilman viinaa! Tunti kerrallaan mennään…
Tervetuloa joukkoon! siitä se projekti lähtee
Minä oon enemmän tuolla vähentäjien puolella höpissyt. Tarkoitus oli vähentää vaan välillä tuntuu jos lopettas kokonaan.
Minua neuvottiin asettamaan selkeä tavoite aluksi ja se oli hyvä neuvo.
Tunti kerrallaan ja askel kerrallaan. Näin se on.
Tsempit sinulle Alexa
Kiitos tervetulotoivotuksesta vilmasto! Olen sinunkin viestejäsi lukenut kypsytellessäni ajatusta raitistumisesta. Monen jäsenen viestit olen lukenut läpi useaan otteeseen.
Selkeän tavoitteen asettaminen on varmasti hyvä ajatus. Tänään krapulassa kärvistellessäni voisin miettiä omia tavoitteitani. Liian suuria en lähde haaveilemaan, enkä halua kuuta taivaalta! Minulle on parasta nyt edetä askel ja hetki kerrallaan.
Ihana, aurinkoinen aamu ja toinen raitis päiväni! Vielä tuntuu kehossa viimeviikon juopottelut, join neljänä päivänä kunnolla (yli 10 annosta) ja kahtena päivänä n. 2-5 annosta.
Tänään keskityn syömiseen, ulkoiluun, lepäämiseen ja mahdollisesti pieneen siivoiluun. Toki lasten kanssa touhutessa aika ei tule pitkäksi.
Ensimmäinen tavoite minulle on olla tämä hiihtolomaviikko raittiina! Paha paikka tulee jo huomenna, koska kohmelo alkaa helpottaa. Tunti kerrallaan - askel kerrallaan!
No niin sitten vaan tiukkana päätöksen kanssa Alexa. Itselleen kun jotain lupaa niin parempi pitää lupauskensa
Minulle lomaviikko raittiina olisi ainakin tosi kova juttu. Huhtikuussa mulla koetuksen paikka kun on parin viikon loma. Ensi viikonlopuksikin tuli yllärinä vähän pitempi vapaa ja onneksi tämä ajattelumalli on jo helpompaa kuin tammikuussa oli.
Tsemppiä ja sinniä!
Kolmas raitis päiväni aluillaan! Tänään on lomamenoja lapsilla sovittuna ja nuorimmaisellakin lääkäri. Iltapäivällä tuleekin tiukka paikka, kun kotiudumme. Sitähän voisi palkita itseään oluella … Taidan hakea vichyä ja jotain kivaa purtavaa ja mennä ajoissa nukkumaan. Pienen kävelylenkinkin voisi tehdä, ulkoilmasta tulee aina niin hyvä olo.
Halu ja tahto raitistua on nyt kova, mutta mennään tosiaan hetki kerrallaan!
Tervetuloa minunkin puolestani tänne plinkkiin. Olet tehnyt todella hyvän päätöksen etkä tule sitä katumaan. Jokaisen taival raitistumiseen on omanlainen. Toiselle sopii toinen juttu kun taas toiselle toinen. Itse olen ollut nyt puoli vuotta ilman ja olen siitä todella iloinen. Matka tähän on välillä tuntunut hyvinkin helpolta ja taas välillä hirmu vaikeelta. En vieläkään koe pääseväni kovin helpolla mutta nyt jo raittiuden tuomat hyvät asiat alkavat kantamaan ja kun mieliteko juoda tulee suureksi, niiden avulla ainakin tähän asti olen selvinnyt.
Ensimmäiset päivät ja viikotkin ovat vielä todella hyvin muistissa. Elin vain hetken, tunnin kerrallaan ja erityisesti sen jälkeen, kun viimeisen ryyppykerran huurut alkoivat poistua päänupista. En uskaltanut tehdä mitään isoja tavoitteita, kunhan tänään olin ilman viinaa. Keskityin tilanteisiin, joissa olin tottunut juomaan hakemalla erilaisia toimintamalleja esim työmatkalla en mennyt lähellekään ruokakauppaa, jonka tiloissa oli myös alko. Join paljon vettä, söin säännöllisesti ja tein pitkiä kävelylenkkejä. Erityisesti annoin luvan itselleni vain olla ja nukuin tosi paljon. Joka ilta nukkumaan mennessä iloitsin: tänään olin ollut ilman viinaa. Ja iloitsen edelleen vaikka vahvoilla en koe vieläkään olevani. Päivä kerrallaan on parhain neuvo, jonka täältä plinkistä itselleni olen saanut ja sen haluan jakaa sinullekin. Kiva, kun käyt jakamassa fiiliksiäsi täällä plinkissä, itsekin koin saavani siitä voimia. Jaksamista sinulle ja muista, että jokainen viinaton päivä antaa sinulle mahdollisuuden elää parempaa ja täysipainoisempaa elämää yhdessä lastesi kanssa. Anna tahdon ja halun kantaa olla raittiina tänään!
Hei,
Matilda kiteytti hyvin ja komppaan tätä täysin! Kannattaa alkuun ottaa aikaa, että ehtii itse ensin sisäistää asiaa. Purkaa energiaa ja nollata päätä raittiissa ilmassa tms. mikä itselle parhaiten sopii.
Kantsii myös kirjoittaa pahimmat mokailunsa listaksi, täälläkin on siihen liittyvä ketju.
Listaa tehdessä saattoi osalle jutuista vähän naurahtaakin, mutta mitä pidemmäksi lista meni nin alkoi hirvittää, ja aloin jo oikeasti miettiä että kuka tuo ihminen on!? Se olin minä humalassa. Ihan järkyttävää. Ei tarvii kuin ajatella sitä sikalistaa, niin tulee hyvin vahva luotto raittiuteen. Mutta edelleen, päivä kerrallaan.
Iso kiitos tsempeistä ja vertaistuesta Vilmasto, Matillda ja Heinäkuu! Se on ollut kullanarvoista!
Kolmas raitis päivä nyt takana ja hyvillä mielin olen menossa nukkumaan. Muutaman lasillisen join vichyä ja napsin vähän pähkinöitä.
Iltapäivällä humaltumisen ja oluen himo oli päällä, mutta kotiuduttuani ei onneksi tehnyt enää yhtään mieli.
Tuossa iltapäivällä ajatus karkasi liian kauas tulevaan: eikö kesällä enää olutta terassilla, eikö vappuna kuoharia brunssilla, eikö olutta rannalla, eikö olutta tai siideriä puutarhahommissa jne.
Parasta siis vain mennä edelleen se yksi pieni hetki kerrallaan!
Mokailulistaan en ole vielä valmis, toki ne asiat alitajunnassa pyörivät, mutta yritän nyt olla lempeä itselleni. Raitista loppuviikkoa kaikille!!
Torstai on toivoa täynnä! Vaimitensenytoli? Aamu starttaa krapulattomana ja muun perheen vielä nukkuessa.
Paljon käyn teidän muiden viestejä lukemassa ja hakemassa sieltä vertaistukea, vinkkejä ym.
On aivan ihanaa lukea onnistumisista ja heikkojen hetkien selättämisistä.
Omaa tietäni (toivottavasti) täysi raittiuteen haluan kulkea positiivisen ajattelun kautta. Haluan löytää hyvää alkottomassa elämäntavassa. Toki terveyshaitat ym. ovat tiedossa, haenkin muutosta ajattelutapaani!
Nyt pienelle happihyppelylle ja sitten iso aamiainen. Raitista torstaita kaikille! P.s. tämä tulee olemaan vaikea päivä, tiedän sen jo nyt!
Huomenta Alexa!
Olen itsekin vielä ihan alussa raittiuden tiellä, joten ensi päivät ovat hyvin tuoreena mielessä! Olet aivan oikeassa, että hetki kerrallaan kannattaa otta ja jos sinua huolestuttaa Vappu yms. niin auttaisiko sinua, että heti, kun huoli tulee kirjoitat sen paperille (päiväkirjaan) ja jätät sen sinne? Itse tein “huolestuttaa” listan, plussat ja miinukset listan Minulla tämä toiimi, kun ajoittain oli jopa surullinen olo luopumisesta. Se kyllä meni ohi, mutta kaikenlaiset tunteet tulevat pintaan. Niitä kannattaa kuunnella ja todella vaikka laittaa itselle ylös, niin ne eivät jää mieleen rasitteeksi
.
Tsemppiä päivään! Tänään pidetään korkki kiinni!
Kiitos tsempeistä ja vinkeistä Auringonkukka! Nuo plussat ja miinukset voisinkin kirjata ylös, toivottavasti plussa-lista kasvaa raittiuden myötä.
Tänään on ollut todella kiva päivä, koska on tullut touhuttua kaikenlaista: aamulenkki, lumitöitä, päiväunet, uimahalli jne.
Olutta (ja humalaa) on tehnyt ajoittain todella rankasti mieli. Aivot ovat kuiskutelleet houkutuksia, mutta tänään pystyin ne selättämään!! Ja huomenna on krapulaton aamu! Nyt selvänä nukkumaan, hyvää yötä!!
Hetki kerrallaan mennään.
Moi,
jaksaa, jaksaa, väännä vaan! Ainakin mulla tilanne muuttui aika tavalla reilun parin kuukauden jälkeen. Uusista tavoista - toiminnallisista ja raittiista sellaisista - tuli niin automaattisia, että ihan joskus miettii että oliko se tosiaan totta mitä joskus oli ja tapahtuiko se todella minulle. Tuntuu vieläkin suoraan sanottuna uskomattomalle tuo oma historia ja kipuilu. Nyt on fiilis kuin olisi paskaisen ja märän takin jättänyt puun oksaan ja jatkanut matkaansa taakseen katsomatta.
Raitista ja reipasta viikonloppua.
Huomenta Alexa!
Hieno homma! Mulla meni plussa-lista heti kättelyssä ekana viikkona pidemmäksi ja miinuksiin tuli enemmän asioita kuten “naamaturvotus, epävarmuus, hikoilu, tärinä jne.” Tätä listaa sitten täytin ja myös luin, kun tuli paha hetki. Välillä olin myös tunkemassa listan… Jokainen houkutus, jonka voitat on myös askel kohti raittiutta ja helpotusta! Niitä tulee vielä ja perhana puun takaa (kuten minulle eilen), kun stressi alkoi helpottamaan, niin halu oli todella voimakas! Ainut mikä pelasti oli kuuma suihku ja ajatus, että kolmas viikko täyttyy perjanataina, joten en v… sorru nyt.
Ollaan tämäkin päivä ilman ja nautitaan selvästä olosta!
Hahaa…jo helepotti kun tulin lukeen näitä juttuja. Tuonne vähentäjien puolelle jo tilitinkin viime yöstä kun viinapiru istahti olkapäälle Helepotti siksi kun en ole yksin asiani kanssa vaikka oman pääkopan kanssa tässä taistelenkin.
Edelleen miellän itseni vähentäjäksi vaikka nyt haluankin olla kokonaan nollalinjalla. Rohkeus ei riitä snomaan, että lopettasin kokonaan vaikka sekin on käynyt mielessä. Liekkö sitten joku takaportti vai miksi teen näin.
Mä aattelin jos aikani oon nollalinjalla ja sillä oppisin sen kohtuukäytön eli lasillinen silloin tällöin. Tiiä sitten onnistuuko se kohtuukäyttö vai onko se pysyvä nollalinja.
Seitsemän viikkoa ja siihen mahtuu monta vapaapäivää. Ja vain kerran olen korkannut. Saavutus sekin.
Tuota plussalistaa kävin minäkin mielessäni läpi ja se krapulaton sunnuntai aamun odotus on pääsemässä voitolle.
Ollaan tänäänkin selvin päin ja nautitaan raittiista olosta
Viikonloppuja kaikille!
Huomenta kaikille!
Nöyränä ja kiitollisena luen teidän muiden kokemuksista, niistä saa aina jotain myös itselleen!
Paljon onnea Vilmasto ja Auringonkukka viinapirujen nitistämisestä. Acer56 hyvä vertaus tuo paskaisen ja märän takin taakseen jättäminen! Sinun tilanteeseesi kun joskus pääsisi.
Minulla alkaa tänään kuudes raitis päivä! Eilinen oli aikamoista haipakkaa: lenkkeilyä, hiihtoa ja mielipuolista siivoamista ja tavaroiden raivaamista. Todella paljon sain aikaiseksi, kun normaalisti into lopahtaa sitä mukaa, kun tölkit tyhjenevät.
Eilen myös oli ylivoimainen halu juoda, mutta perkele! pysyin vichy ja limulinjalla.
Tänään siivoilu ja järjestely jatkuu, tiedän myös, että viinatuskat jatkuvat! Koska maanantaina töihin, niin tänään pitäisi vielä ehtiä ottaa kuppia. Eli askel ja hetki kerrallaan mennään.
Raitista lauantaita kaikille!
Huomenta Alexa!
Hyvä, Hienoa Alexa!!!
Viime vuonna kun aloittelin 100 päivää ilman, niin ensimmäisen viikon jälkeen mun kellari ei ole koskaan ollut yhtä järjestyksessä kuin sen jälkeen
Jos oikein sieppaa tänään, niin mieti miten voiitonriemuisena ja selvänä menet maanataina töihin! On helppo katsoa ihmisiä silmiin ja ajatella mielessä, että tuli mitä tuli, niin mulla on ainakin selvä pää ottaa asiat vastaan.
Raittiin riemukasta lauantaita!
Pikapäivitys: tekee mieli viinaa jo nyt! Söin tukevan aamupalan ja mieli on hyvä, mutta aivot puhuu höpöjä…
Päässä pyörii vain: “Voin ottaa tänään, aloitan sitten huomenna.”.
Siis haluan olla selvä, muttamutta
Eli tämä päivä menee siis sekunti kerrallaan! Perkele!
Mutta ajattele Alexa kuinka lähellä oletkaan siinä tavoitteessasi! lomaviikko ilman viinaa! ei olis enää isosta kiinni tiiän niin hyvän mitä päässäsi liikkuu nyt. Kyllä mä tiesin itekkin olevani alkumetreillä tässä hommassa vaan en tajunnut kuinka kovaa se halu juoda vielä puskee jostakin nurkan takaa. Se jos mikä todistaa, että ongelma ON todellinen. Sitä nyt tuskin ollaan kukaan epäiltykkään enää kun tänne ollaan kirjoteltu.
Mutta tiiättekö mikä on jotenkin jo huvittavaakin…vapaapäivä ja ekana kun oon kahvit keittänyt istahan koneelle ja aukasen facebookin ja plinkin yhtäaikaa
fb on hyvä napsauttaa heti päälle jos mies ilmaantuu selän taakse
mutta mä oikeesti tänäkin aamuna tulin kattomaan onko muilla ollut tälle päivää jo jotain kerrottavaa
ja nyt mun pitää mennä tuonne omaan ketjuun vielä tilittään näitä tuntemuksia jos joskus taas sattuu unohtuu mitä päässä pyörii.
Nyt vaan Alexa ja muutkin kaikki voimasanat käyttöön jos se kantaa tunti tunnilta eteenpäin asiassa.
Yritetään kuitenkin tsemppiä!
Selvisin, mutta kyllä oli tiukalla! Ihan hemmetin vaikeata oli pysytellä juomatta, mutta näin vain menen tänään raittiina nukkumaan!
Huomisesta en tiedä, eletään sitä sitten huomenna.
Tänään siis sekunti ja silmänräpäys kerrallaan.