Moikka, mulla on ollut niin kiireitä etten ole ehtinyt kirjotella. Menee ihan hyvin. Tiistaina olin ilman vaikka mieli tekikin. Mies otti muutaman kaljan eikä se häirinnyt mua. Eilen join itse kaksi lasillista siinä telkkaria kattoessa. Mietin että ottaisko kolmannen mutta meninkin sitten iltapalalle ja nukkumaan. Hyvä päätös. Onko tää sitä kohtuukäyttöä?
Koko viikon annokset pyöreät 0. Mulla onkin tavoitteena pysyä viikot selvänä ja vkonloppuna kohtuukäyttäjänä. Eilen oli kahdeksas selvä päivä ja voi rähmä minkä ahdistuksen iski illalla ! Ei auttanut lenkki koiran kanssa, ei puolikas pami, ei mikään… No, sitä vartenhan mulla ahdistuslääkkeet on että niitä otetaan jos ahdistaa ja eikun kokonainen diapam menemään ja johan alkoi olo rauhoittua. Yön nukuin tosi hyvin ja tänään on päivä uusi! Tosin mielessä käy jo välähdyksenomaisesti silloin tällöin huurteinen siideri… Huomennahan on perjantai… Toivottavasti ei mopo karkaa!!
Moi taas,
vaikka lunta tulee (no ei nyt mutta eilen satoi), niin mieliala on ihan kohdallaan! Eilen tuli pieni repsahdus, otin kaksi olutta vaikka piti olla nollapäivä. Hyvä juttu oli se, että vaikka olisin voinut ottaa enemmänkin niin päätin että kaksi saa riittää ja pysyin siinä! Tänään on sitten taas nollavuoro.
Otin Jeppe-päiväkirjan käyttöön ja odotettua enemmän se vaikuttaa! Kun kulutus on käyräksi piirrettynä niin se on jotenkin havainnollisempaa kuin se, että pelkästään muistelee niitä juomisia. Olen miettinyt myös yhteyden ottamista työterveyshuoltoon, tahtoisin tietää mitä maksalle kuuluu… Mutta en tiedä millaiseen prässiin siellä sitten joutuisi, saisiko lähtemättömän leiman otsaansa ja tulisiko tieto liiasta alkon käytöstä myös työpaikalle? Onko teillä muilla kokemuksia?
Millaisia viikonloppusuunnitelmia “mammapiirillä” on? Oletteko ajatelleet jotain annoskiintiötä juomisiin vai meneekö fiiliksen mukaan? Minä ajattelin 8 annoksen kattoa, joka on tietysti aika reilu mutta kun on tälle viikolle jo pari alla…
Kokemuksia on, ja lähes pelkästään positiivisia. Ilman muuta kannattaa kertoa työterveyshuollossa, sitä vartenhan he siellä ovat. Heitä sitoo myös vaitiolovelvollisuus, eli eivät he sinun työnantajallesi lavertele.
Maksakokeet ovat toisaalta ihan suositeltavakin juttu , lisäävät motivaatiota. Ainakin minulla.
No mä yritän viikonloppuisin pitää kertarajana 6 annosta, mutta ei se aina pidä. Ja yritän olla sunnuntaina ilman. Monesti perjantaina on sellainen “teinifiilis”, jee viikko ohi, nyt biletetään , mutta usein se kyllä sitten päättyy siihen, että muutaman lasillisen jälkeen työviikko alkaa painaa päälle ja väsymys on niin valtava, että sitä vaan ei jaksa enempää. Lauantaisin meillä on se “perheateria”, jota tehdään koko perheen voimin ja syödään pitkään ja hartaasti, ja siinä sitten meno on muutenkin leppeämpää, istuskellaan ja nautitaan.
Kaikkinensa yritän nyt niitä viikkoannoksia saada pidettyä siellä 16 alapuolella ja ehkäpä sitten joskus syksyn pimeyden tullessa vähennän vielä siitäkin. Yritän päästä siihen kohtuukäyttöön jollain konstilla, ettei tarttis tätä annosten laskemista, se on jotenkin niin rasittavaa. Mutta hyödyllistä kyllä, siitä ei pääse mihinkään. En ois ikinä arvannut minkälaisia ne mun viikkoannokset oli, ennenkuin tosissani aloin niitä laskea.
Aiemmin asetin viikkotavoitteeksi 14 annosta ja maanantai-torstai välisen ajan kokonaan alkoholittomaksi. Nyt suunnitelmat ovat muuttuneet - ehkä realistisempaan suuntaan - ja 16 annokseen pitäis saada viikkosaldo laskemaan! Tavoite juomisesta vain viikonloppuisin (pe-la) on tässä vaiheessa liian tiukka, siitä on seurannut repsahduksia, tappiomielialaa ja luovuttamisajatuksia. Toimivammaksi olen havainnut kerta-annosten vähentämisen, jolloin viikkomäärä laskee mutta muutos ei ole liian vaativa. No, itsepetoshan on petoksista suurin ja toisaalta tuntuu siltä, että en minä oikeasti halua lopettaa juomista, teeskennellä vain jotta saisin paremman omantunnon…
Kiistaton asia on kuitenkin se, että viikkomäärä ON laskenut! Tiukimmat ajat taitaa tosin olla vielä edessä päin, siinä vaiheessa kun viikkomäärien laskeminen edellyttää raittiiden päivien lisäämistä. Luotan kuitenkin siihen, että vähemmästä määrästä on helpompi luopua kokonaan kuin siirtyä suurkulutuksesta suoraan nollalinjalle. Vastakkaisia mielipiteitä on kuitenkin esim. tämän Päihdelinkin vähentämisohjeissa, joiden mukaan vähentäminen olisi suositeltavaa aloittaa vaikka kuukauden juomattomalla kaudella. Kesäloman kynnyksellä se on kuitenkin liian kova pala, ainakin minulle!
Joo, sama juttu täällä, ei toivoakaan kyllä mistään vähentämisestä kun loma alkaa… ollaan pari viikkoa muilla mailla vierahilla enkä aio kyllä siellä kieltää itseltäni mitään Tosin en ole noilla ulkomaanreissuilla kyllä oikeastaan ikinä humalassa ollutkaan - en sitten teinivuosien jälkeen- ,siellä pääosaa näyttelevät ihan muut asiat, ruoka, nähtävyydet, maisemat, ihanat uudet ihmiset ja kokemukset… vielä pitäis pari viikkoa jaksaa ja sitten mennään
Huomasin saman jutun kuin Maaria -75, että asetin itselleni aluksi liian kovat tavoitteet, joista sitten lipsuin ja sain kauhean morkkiksen kun en onnistunutkaan. Nyt on ollut muutamia selviä viikkoja ja välissä oikeastaan vain 1 ihan surkea viikko. Jos pääsisin siihen tasapainoiseen tilaan, että on ihan ok ottaa muutama lasillinen vaikkapa sitten keskellä viikkoa, eikä se veisi mihinkään pakkomielteeseen suuntaan eikä toiseen. Että pystyisi ottamaan tai olla ottamatta oli se tilanne mikä hyvänsä. Ehkä vähän sekavaa…en oikein osaa selittää mitä tarkoitan.
Tiedän just mitä tarkoitat!!! Se on sitä, että ei tarvitsisi miettiä juomista lainkaan, otti tai oli ottamatta. Että ei olisi mikään juttu, jos vaikka ottaisikin joskus enemmän/useamman, kun tietäisi että se ei jää päälle. Tai että voisi olla juomatta ilman että sitä pitäisi erikseen ajatella, tyyliin “tänään en juo, huomenna en juo…” Yksinkertaisesti: Että alkoholi - sen ottaminen tai ottamatta jättäminen -ei olisi ongelma!!!
Enpä tiedä onko tuollaiseen olotilaan paluuta. Onko tilanne sama kuin painontarkkailun kanssa, kun kerran on päässyt eroon ylipainosta niin koko ajan täytyy miettiä syömisiään ettei paino nousisi taas. Ihminen, jolla ei paino-ongelmia ole, ei kai sen kummemmin mieti syömisiään koko ajan
Just näin!! Tuntuu vain että nyt kun olen A-klinikan asiakkaana jne… Niin kaikki jotka tietävät asiasta odottavat ja edellyttävät minulta täysraittiutta!!! Vaikka ilmoitin jo heti kättelyssä että absolutistiksi en edes halua! Haluan käyttää alkoholia “normaalien” ihmisten tavoin. Haluan ilman tunnontuskia vetää kännit esim. kerran kuukaudessa jos siltä tuntuu. Tässä vaiheessa en pysty sanomaan jääkö ryyppy päälle jos jonakin iltana vähän reippaammin ottaisinkin… Se hyvä puoli on etten koskaan ole aamulla jatkanut edellisen illan juomista. Että jäähän siihen päivä aikaa selvänä miettiä jatkanko illalla vai en. Nyt vaan tuntuu että jos otan esim. tänä iltana enemmän kuin pari olutta niin se on paha pettymys perheelle…
Tuntuu ettei kukaan ymmärrä alkoholistin halua vähentää ja normalisoida alkon kulutustaan! Ainoa asia mikä menee kaaliin on se, että alkoholisti tietysti lopettaa kokonaan, mitäs raitistumista se muuten on!!! Hitot…
Ostin muuten eilen Lidlistä pari pilsneriä(2.5%) saunaolueksi. Kun on saunakaljan kanssa tottunut lauteilla istumaan niin eihän sitä tiedä mihin kätensä pistäisi ellei ole purkki kourassa. Join toisesta purkista parit huikat ja loput viemäriin, yööööök!!! Kamalan makuista! Seuraavaksi kokeilen K-kaupan alkoholitonta olutta jossa 0.0% alkoholia.
Mutta nyt on taas aika toivotella koko mammaketjulle ihanaa viikonloppua!!!
Mulla kanssa sama tapa. Lauteilla on ihana istua, minttunaamio kasvoilla, lämmöstä nauttien, huurteisesta jäätuopista olutta siemaillen… Vaihdoin kolmosolvit olvin ykköseen ja mielestäni toimii. Ja kun niitä ykkösiäkään ei saunassa tule juotua kuin se yksi, niin ihan jees. Sitäpaitsi Olvin ykkönen maksaa kaupassa vähemmän kuin tarjouskolmonen!
Ne alkoholittomat oluet on niin pirun kalliita, että niitä en kyllä osta.
Kiitti vinkistä Syrensis!! Olvi testiin heti viikonloppuna!
Tästähän on tullut jo tapa tulla aamulla katsomaan mitä äideille kuuluu - tuleekohan mulle nyt sitten tähänkin riippuvuus…
Olipa jotenkin helpottavaa kuulla, että ymmärsitte mitä tuolla aiemmin yritin kertoilla siitä tasapainoiseen tilaan pääsemisestä. Taitaa olla just niinkuin Maaria kirjoitti, että paino-ongelmaisilla on varmaan sama juttu syömisten kanssa, sitä miettii ja vahtaa niitä syömisiään, laskee kaloreitaan yms.
Välillä kun otan ne pari lasillista viikolla, niin oon miettinyt että mitä pahaa siinä nyt sitten jos muutaman ottaa. On ihmisiä jotka nautiskelevat vaikka suklaalevyn illalla telkkaria katsoessa tai tekevät mahtavia iltapaloja, joissa ei kaloreissa säästellä. Tosin kyllähän sekin on nykyään “kiellettyä”; kaikenmaailman ravitsemusterapeutit lentävät ahterilleen sellaisista nautinnoista
Jaa-a, oikeastaan meiltä on kielletty kaikki kiva, herkullinen ja epäterveellinen. Ehkä sitten kuollaan terveempinä mutta onnellisuudesta en tiedä. Tällaista mietintää tähän perjantaiaamuun.
Minä olen laihduttanut ja taas lihonut koko ikäni ja siksi vertaus alkoholin ja painon kanssa kamppailussa on erittäin kuvaavaa. Ei nämä kaksi asiaa eroa kovinkaan paljoa toisistaan. Jatkuvaa tarkkailua. Joskus tekee mieli panna ranttaliksi ja syödä kaikkea herkkua ja se sitten kostautuu makkaroina vyötärölle. Joskus taas tekee mieli lopettaa näiden alkoholiannosten kyttäily ja nautiskella vain niin paljon kuin suu napsaa. Se kostautuu sitten… Noh, kiloina vyötäröllä sekin, lisäksi suussa maistuu kissankakka. Morkkista tulee kummastakin, niin mässäilystä kuin juopottelusta.
Pitäisi se kuuluisa kohtuus löytää tästäkin kaikesta. Kohtuus on välillä vaan niin hemmetin tylsää. Nautiskelu on niin ihanaa. Jos esimerkiksi leivon pullaa, niin en minä kykene mitenkään tyytymään sitten syömään vain yhtä pullaa niistä aikaansaannoksistani. Syön vähintään puoli pellillistä. Ja voi että, kyllä sitten taas pierettää! Tässä syy, miksi en nykyisin edes kamalasti leivoskele pullia. Minun leipomani pullat kun maistuvat maailman parhailta! kröhöm
Ja viini taas… Voi että hyvä punaviini maistuukin niin hyvältä! Jos sitä samaa viiniä saisikin sillä lailla, että alkoholi olisi siitä poistettu, mutta maku tallella! huokaus
Muistan nuorempana (jolloin en vielä ollut juoppo) miten inhosin sitä humaltumisen tunnetta ja miten ärsyynnyin, kun en voinut juoda viiniä niin paljon kuin olisin halunnut, sillä siitä seurasi se inhottava humaltumisen tunne. Myöhemmin olen oppinut toki nauttimaan siitä humaltumisen tunteestakin. Mutta maku oli ensisijaisesti se, miksi viiniä join. Maun takia tykkään myös gin tonicista. Onneksi sitä voi tehdä ilman giniä maun juurikaan kärsimättä.
Tosiaan, kaikki nautinto on syntiä. Viini on syntiä, suklaa on syntiä, laiskuus on syntiä, tirisevä pihvi on syntiä,… Ainoa asia joka ei vissiin sitten ole syntiä, on itujen pureskelu?
Perkele minä mikään ituhippi ole!
Olen siis syntinen nainen.
No aivan naulan kantaan Syrensis! Synnissä eletään, mitähän tästä seuraa. Kyllä tuomio tulee jossain vaiheessa, se on ihan varma. En kuitenkaan aio tehdä kääntymystä vaan vakaa aikomus on tehdä ihana pihviateria tänäkin viikonloppuna täyteläisine punaviineineen… ja aion nauttia siitä täysin siemauksin!!
Hehe tätä olikin kiva lukea heti aamutuimaan.
En ole juova äiti mutta pakko sanoa tähän…
[i]"Viini on syntiä, suklaa on syntiä, laiskuus on syntiä, tirisevä pihvi on syntiä,… Ainoa asia joka ei vissiin sitten ole syntiä, on itujen pureskelu?
Perkele minä mikään ituhippi ole!"[/i]
Ei viinin juominen oo syntiä! Herramme Jeesus Kristus Jumalamme Poikakin teki vedestä viiniä. Ei se silloin syntiä voi olla vai mitä.
Ja laiskuuskin on hyväksyttyä jos sitä perustelee vaikkapa Herran Sanaan tutustumalla. Näin sanoi Jeesus itse kun kävi Marian ja Martan luona kylässä. Martta touhusi kovasti, ja maria vain kuunteli Jeesusta. Ja sitten Jeesus torui Marttaa siitä että se huolehti liian moninaisista asioista.
öhöm joku on kuunnellut pyhäkoulussa tarkkaavaisesti
Idut muuten pierettää myöskin. Ne on ihan hyviä, ja maistuu vähän herneiltä. Mutta ne pierettää. Että se on vähän niinkuin fifti siksti, pullat vaiko idut.
No siinä meni ne idutkin sitten…
Jaa, niin olen kuullutkin tarinoita siitä, että Jeesus muutti veden viiniksi. Oliko Jeesuskin siis juoppo? Sillä muutenhan hänen olisi kannattanut muuttaa vesi appelsiinituoremehuksi. Ai niin, siinä on turhaa sokeria ja happoa, siitä menee hampaat, Jeesus ajatteli lähimmäistensä hammaskiillettä, eikä siksi tehnyt niin. Entäs jos hän olisi muuttanut veden olueksi? Buckleriksi jos olisi muuttanut, ei keltään olisi mennyt hampaita, ja kaikki pidoissa olleet olisivat päässeet hyppäämään turvallisesti auton… eikun aasinrattiin.
Loistavaa perjantaifiilistä, tytöt!! Vanha totuushan on, että kaikki hyvä on joko lihottavaa, laitonta tai moraalitonta! Minkäs tuosta paletista valitsisi tänä viikonloppuna?!?
Raskaana ollessa ehdoton suosikkini oli Sinebryckoffin Nikolai, alkoholiton olut. Tätä nykyä siitä on tummakin versio olemassa mutta hintahan on aika kova… Ykkösolut on saunassa ihan ehdoton kaveri! Muutaman kerran olen kokeillut myös alkoholittomia punaviinejä ja se on kyllä itsensä kiusaamista, kamalia litkuja! Lähimpänä siedettävää on alkoholiton kuohuviini; siitä kun antaa kuplien haihtua niin maku on lähellä puolikuivaa valkoviiniä. Vahvojen punaviinien ystävänä em. viritys on kuitenkin laiha lohtu!
Nautinnollista viikonloppua kaikille, palataan viimeistään maanantaina palstalle kehittämään tätä uutta ”riippuvuutta”!
Eipä sitä tiiä kuulkaas mikä se Jeesuskin loppuviimeksi oli miehiään. Häihin se ne viinit teki ja taisi muuten tehdäkin sitä oikein kannukaupalla. :mrgreen: Ja sitten kielsi humaltumasta… Kauhee kiusaaja.
Mutta joo, toi viini taitaa olla pahimmasta päästä hammaskiilteen syövyttäjistä. Olut olis siinäkin mielessä ollut järkevämpi vaihtoehto jos se jeesus olis tosiaan ihmisen parasta ajatellut. Toisella palstalla joku kertoikin että kuulemma kannattaa syödä juustoa aina hapokkaan juoman tai hedelmän nautittuaan, koska se auttaa happohyökkäyksen tasaamisessa. Se on aika jännä muuten että viinin kanssa on yleensä syötykin juustoja mielellään jo silloin kun ei hampaiden happohyökkäyksistäkään tiedetty mitään.
Aijai kun oliskin kiva sellainen juusto- oliivitarjotin ja vähän punaviiniä… Mutta tänään ei.
Jännä Syrensis, että kirjoitit juovasi punaviiniä sen maun vuoksi…useimmathan meistä kuitenkin juo sen alkoholin nostattaman euforisen humaltumisen vuoksi. Ainakin minä.
Mutta kyllä sitä varmaan voi juoda maunkin vuoksi, todettakoon nyt älykkästi tähän perään. Miksi miehet ostavat Playboy- lehden mielluumin kuin Spiegelin?? Siksikö, että ensinmainiutssa olisi jotenkin paremmat artikkelit?? No, voihan sitä perustella silläkin, että der Spiegel on painettu saksankielisenä, ellei satu osaamaan saksaa, on tietysti hieman vaikea ymmärtää asiasisältöä. Oliko muita perusteita?? Ei tule mieleen
Eipä siinä, ostakoot jokainen mitä haluaa, tuli vain esimerkkinä mieleen.
Ja onhan Playboy Ameriikan ostetuin kuvalehti. Tai ainakin on ollut, nykyhetkestä en osaa sanoa.
Miksi minä juon viiniä?? Voisin väittää, että siksi, kun se on niin hyvänmakuista. Itse asiassa aika harva viini on hyvänmakuista, paljon olen sitä latkinut elämäni aikana, mutta äärimmäisen harvoin olen sen mausta edes pitänyt. Minä pidän siitä humaltumisen tunteesta, minkä se tuo tullessaan.
Niinpä, joku tykkää suklaasta (minä en) ja kickisinsä siitä. Joku polttaa tupakkaa, suorastaan tarvitsee sitä.
Mihin minä tarvitsen sitten alkoholia? Tuhannen taalan kysymys…ja vielä säännöllisesti.
Vaatiiko pitkä ja raskas työpäivä sen rantoutumisen sillä keinoin vai mikä ihmeen tekosyy pitää olla, jotta voi juoda. Ihan sama oikeastaan mitä, kunhan siinä on prosentteja.
Miksi kannullinen mehua maistuu paremmalta, jos siihen on lirauttanut hieman valkkaria sekaan? Mehukannu sinänsä on ja pysyy pöydällä, mutta kun valkkariliraus on seassa, mie kiskon kannullisen alta aikayksikön. Vaikka se alkoholin määrä ei siinä päätähuimaava ole, on sillä huomattava psykologinen merkitys.
Sama taitaa päteä muihinkin nautintoaineisiin.
Ihana ketju! Mukavaa viikonloppua, raitista sellaista kaikille.
Minä täällä pitkäst’ aikaa! Kirjoitin tuonne tuntemuksia puolelle ja…
Samat vielä on
Täähän on ollu kivoja kekusteluja vaikka ja mistä!
Juu… tuohon voisin yhtyä, että kaikki syntinen on kiellettyä ja kivaa ja epäterveellistä
Ja kyllä minäkin juon viiniä sen maun vuoksi, en sen humaltumisen takia! Tietty se on plussaa siihen mukaan
Kysysin vielä teiltä äityleiltä et mitä mieltä olette siitä tatska hommasta että mihin ottaa , jos ottaa?
Olen kyllä jo vuosia miettiny, mut en ole uskaltanu sitä laittaa ja nyt ukko osti synttäri lahjax lahjakortin liikkeeseen et voisin ottaa sen ekan tatskan. Mut paikkaa mietin mikä ois hyvä??? Eli mikä ois naiselle hyvä tatskan paikka?
Ja onko teillä kokemuksia laittamisesta, parantumisesta,kivusta ja niin edelleen…
Palataan astialle huomenna.
Nyt koisimaan