Eilen illalla vielä kysyin mieheltäni, että alkaako tästä muutoksen kausi? mies sanoi että mitä suurimmassa määrin hän oikeasti yrittää. Olisin halunnut kuulla että joo nyt kaikki muuttuu, mutta kerrankin sanoi rehellisesti että yrittää täysillä, muttei luvannut kuuta taivaalta.
Millaisen muutoksen haluan saavuttaa? Hmmm… Se ettei hän valhtele juomisistaan eikä juo piilossa. Sen hän sanoi lopettavansa jotta saavutetaan taas luotto. Se että pari saunaolutta ei tarkoita 4-6pulloa, vaan että se tosiaan on se 2. En toki sanonut tästä, muutenhan oisin antanut luvan kaljoitteluun ja siitä oltais taas luistettu lisääntyvään määrään…
En tiedä, kauhean ristiriitaista. Olen lueskellut muiden kokemuksia ja tekisi mieli sanoa että ei mun mies ole alkoholisti. Ei hän kait olekkaan, ei ainakaan vielä. Raha-asiat on kunnossa, ei ole fyysistä eiä henkistä väkivaltaa. Ja paljon on muuttunut asiat entiseen verrattuna. Ei käy kapakoissa, harvoin näkee kavereitaan. Vapaa ajalla jaksaa tehdä enemmän kotihommia, on iloisempi ja nyt olen huomannut että stressin sieto kyky on noussut. Mutta vielä kun menee näin hyvin, niin asialle on mahdollista tehdä jotain. Tiedän ja mieskin tietää että samaa rataa kun jatkaa niin alkoholismi tulee ajankohtaiseksi.
Nyt jatkan edelleen kannustamisella, siitä olen saanut aika hyviä tuloksia. Kun kehun vaikka kuinka mukava viikonloppu oli, kun mies oli suht selvinpäin ja juteltiin ja naurettiin jne. Sen jälkeen tosiaan lava kalja vaihtui mäyrikseen. Ja mäyriskään ei tyhjene kokonaan…
Jäkättämällä ja painostamalla mies juo vain lisää.
Muistan alkuajoilta kuinka hän pyys multa aina rahaa lainaksi jotta pääsee kapakkaan ja mä kuskailin aina miestä ja kevreita. Puolen vuoden jäkeen ilmoitin että mä en oo mikään pankki enkä taksi, jos tää on ainoo asia mitä musta haluat niin unohtaa koko jutun. Sen jälkeen ei ole lainannut rahojani, eikä ole vaatinut kuskiksi. Tämä tapahtui siis 8v sitten. Sen jälkeen kun on tarkoitus juhlia, mies on aina muille ilmoittaa että kuski hommataan muualta, hänen muijansa ei rattiin tarvitse koskea. Eikä ole tarvinnutkaan…
Kuitenkin sen verran hyvällä tolalla tuo juominen/piilojuominen on ollut ettei oe joka päivä sitä harrastanut. Ylensä keskiviikkoisin (saunapäivä) ja perjantait mennyt sitten isommalla juomamäärällä.Alkuaikoina saattoi lauantaitkin mennä juoden, mut monta vuotta on kulunut niin että lauantaina saattaa ottaa muutaman “krapulakaljan” ja lounaan jälkeen hän nukkuu ja loppu illan katselee töllö. Lauantaisin hän ei ole lähtenyt ryyppäämään, koska maanantaina on kauheeta mennä töihin kun olo ei ole kerinnyt tasoittumaan yhden juomattoman päivän aikana. Useimmiten lauantait hän kärsii enemmän ja vähemmän krapulasta, sunnuntaina ei enää krapulaa mutta pystyy keräilemään maanantaita varten oloa kuntoon. Sama juttu se on itsellänikin, en mielelläni lähde viihteelle lauantaina, haluan olla täydessä kunnossa sitten maanantaina…
Aneeksi sekava ja ehkä älytön kirjoitus… Haluan vain purkaa ajatuksia, niitä joita olen monen monta vuotta mielessäni pyöritellyt.
Ehkä täsätä saa kuvan että vähättelen miehen juomista ja kiellän ongelman. Tarkoitus ei ole kuitenkaan se, haluan vain itse lukea että miksi jään suhteeseen jossa on “ongelma”. Eihän meidän suhde ole tosiaan 24h/7 täyttä juomista ja mun itkua. EI todella.
Olen lueskellut paljon muiden tekstejä, laput on otettu silmiltä ja tuntosarvet herkistyneet. En lakaise miehen juomista enää sohvan alle, vaan pyrin katsomaat tätä elämää ihan oikeasti oikeilla silmillä. En aijo enää sokeutua ja jos juomine taas yltyy ravistelen myös miehen hereille… Aijon nyt ottaa selvää tosiaan noista hoitomuodoista, keskusteluryhmistä jne. Jos huomaan että juominen vie miestä, mulla on antaa miehelle paikkoja ja tapoja josta voi apua hakea. Toki miehen omasta halusta.
Jos tulee takapakkeja, en tipu pää edellä enää asfalttiin, vaan mulla on keinoja mistä mies apua voi hakea. Ja jos ei apu maistu, niin eron paikkahan se sitten on. Tiedän nyt että turha jäädä kärvistelemään ja hakata päätä seinään, mies voi muuttua vain omasta halusta. Toivon että olen nyt viisaampi, jos juominen lisääntyy, mies ei halua apua niin tiedän että olen voitavani tehnyt ja voin hypätä hyvällä mielin uppoavasta laivasta.
Sekavaa, mutta niin on mun ajatuksetkin…