Hei kaikille pitkästä aikaa! Kevät on mennyt omaa elämää rakentaessa ja jonkun verran matkaa on päästy eteenpäin. Merkkilaukku on ostettu (=uudenvuodenlupaus), aloitettu uusi harrastus (aerobic), jos on tullut hyvin tärkeä, retkun kanssa yhteydenpito on jäänyt lähes tyystin (retku soittanu kerran), luettu hirveästi kirjoja, käyty treffeillä lukuisia kertoja (aina yhtä tuloksettomattomasti, mutta silti pitää mainita), matkusteltu vähän ja töitä tehty hullunlailla. Olen viimeiset kaksi kuukautta syönyt masennuslääkkeitä puolet vähemmän kuin normaalisti ja olo on ollut hyvä. Pitkän aikaa on ollut tarkoitus kertoilla kuulumisia, sillä ilman p-linkin ponnahduslautaa en olisi jaksanut ponnistaa takaisin pinnalle.
Yhä silti vielä vanha ikävä iskee. Palasin tänään vanhemmilta ja juna-asemalla odotan yhä näkeväni meidän auton ja mun retkun. Moottoripyörän ääni (jota kesällä, luoja tietää, riittää) viiltää mahan pohjassa asti, jokainen bokseri tai ranskanbulldoggi saa kyyneleet silmiin ja jokainen bemari tuo haikeuden mieleen. Kaljapullot saavat yhä sisimmän kiehumaan ja krapulaisten valittelut kaveripiirissä kitkeriä kommentteja. Miehiä, joilla viikonloppu alkaa mäyräkoirasta, en enää kestä tapailla. Retkun alkoholismi, jonka vasta nyt olen alkanut käsittää Sairautena, on jättänyt selvät jäljet. Retkun väkivaltaisuus on saanut minut pelokkaaksi miesten seurassa. Isokokoiset miehet (ja isokokoiset humalaiset miehet) saavat minussa aikaan pelkoreaktion. Retku ei koskaan ollut isokoinen, mutta liitän vahvasti alitajuisesti koon ja voiman väkivaltaiseen käytökseen, samoin humalan. Haluankin arvon kotikanavalaiset kertoa, että kaikista vuoden aikana tapahtuneista edistysaskeleista huolimatta, paljon on jäänyt vielä tuskaa, ikävää ja puhdasta pelkoa. Kuukauden päästä erosta on tasan vuosi. Ajattelin tulla tänne taas hetkeksi pohtimaan elämää ja samaan teiltä tukea ja voimaa.
Vastauksena otsikkoon, niin varmasti elämää on, mutta sen löytäminen on nyt taas vähän vaikeaa…