Olen 37-vuotias nainen ja tuntuu, että elämä on täyttynyt liikaa alkoholista. Monet ystäväni ja puolisoni on ollut huolissaan minusta ja alan nyt herätä tilanteeseen itsekin. Haluan ensin vähentää, mutta tiedän etteivät lupaukset johda mihinkään. Kaipaan täältä vertaistukea.
Molemmat vanhempani ovat absolutiseja, mutta suvussani ja sisaruksissakin on muuten aika paljon juoppoja. Ekat alkoholikokeilut alkoivat veljen opastuksella jo 13-vuotiaana ja jostain 14- vuotiaasta olen juonut melkein joka viikko. Kaveripiiri oli aikoinaan hyvin päihdemyönteistä. Alussa asiaan vaikutti ehkä myös yksinäisyys, kiusaaminen ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Kännissä sain rohkeutta, jota ei muuten ollut.
Eksyin väärään porukkaan ja ”seurustelin” päihteitä käyttävien aikusten kanssa, lähinnä surkean itsetunnon takia. Näistä kaikista kokemukssta traumatisoiduin niin pahasti, että niistä on vieläkin jälkensä. Jo yläasteella aloin tehdä kiljua (koska oli pakko olla kännissä rahapulasta huolimatta) ja olin joskus jopa kiljukännissä koulussa. Tästä huolimatta olin samaan aikaan ylisuorittaja, joka vaati itseltään ysejä ja kymppejä. Myöhemminkin opiskellessa olin koulussa toisinaan kännissä ja myös skippasin aamulla tunteja krapulan takia.
Nuorena juominen oli sosiaalista liukastetta, mutta viime vuosina olen tajunnut, etten ole nähnyt useampia ystäviäni koskaan selvinpäin. Kyllä juoppo juopon löytää! Alkoholin käyttö tapahtuu ikäänkuin automaattisesti, jos kutsun jonkun kylään.
Nykyään minulla on hyvä parisuhde ja mies juo vähemmän ja järkevämmin kuin minä, lähinnä jonkun erikoisoluen kerran viikossa. Parina viime vuonna olen alkanut juoda myös ylsin, mitä en ennen tehnyt. Yksin juominen tuntuu paremmalta, koska kaveriporukassa vedän yleensä ns. överit, jotka tekee kamalan morkkiksen. Juon aina enemmän kuin muut. Mies on aika huolissaan ja pelkään että kohta hän kyllästyy tähän paskaan.
Toleranssi on nykyään aivan uskomaton ja yrjökrapulatkin ovat kadonneet. Toisaalta minulla on krapulassa järkyttävä ahdistus ja masennus, jotka melkein vie hirttosilmukan äärelle. Syön masennuslääkkeitä, mutta valitettavasti alkoholi parantaa oloa hetkellisesti liian hyvin.
Alkuvuodesta sain pidettyä 2 viikkoa tipatonta, jonka jälkeen olen arvioinut itseni alkoholistiksi. Miksi kuukausi ei onnistunut? Olen pettynyt itseeni ja haluaisin jonkun ihmeen, joka tuo minulle vahvuuden ja selkärangan, etten kohta vedä viinaa tyyliin joka päivä . Pelottaa!