Tuli tuossa jossakin välissä tällainen aihe mieleen, että kun me suurin osa kamppaillaan tai ollaan kamppailtu suhteestamme kumppanin/perheenjäsenen/vanhempien ja milloin kenenkin juomiseen, niin entäs me itse? Miten juuri minä suhtaudun omaan juomiseeni?
Kerron omasta suhteestani Ystävä Alkoholiin… Ennen perheen perustamista; siis siinä 20 - 28 -vuotiaana, oli jotenkin luonnollista bilettää joka viikonloppu ja tulihan tuota juotua melko runsain määrin niin olutta, siideriä, viinejä kuin väkeviäkin. Omia suosikkejani takavuosilta on esim. Tequila ja Ouzo, raaka viski (tai vaikkapa Southern Comfort) yms.
Kuuluin niihin naisiin, joita voidaan myös nimittää “Hyvä jätkä”. Piti ottaa yhtä railakkaasti, kuin porukan miehetkin.
Siinä vaiheessa, kun aloin haaveilla perheenlisäyksestä ja kun tulin raskaaksi, siis vuonna 1993, oli selvää, että juominen jäi lähes tyystin taka-alalle. Siitä eteenpäin, aina johonkin viime vuoteen, oli selvää, että en juo kotona ainakaan siinä määrin, että lapset siitä jotenkin kärsisivät tai joutuisivat vähänkään “heitteille”. Oli jopa tilanteita, jolloin olisin halunnut lähteä johonkin, mutta kun lapsi pyysi, että älä lähde, niin selvää oli, minkälaisen valinnan tein. Jäin kotiin lasten luokse. Isä meni kyllä…
Noina vuosina oli kuitenkin kertoja, jolloin olin pois kotoa, vaikkapa työreissussa, pikkujoulumatkoilla tms, ja lähes aina silloin tuli otettua, niinkuin “ennen vanhaan”. Mitä se kohdallani tarkoitti; muistin menetystä, kaatuilua, sammuilua, sitä että työkaverit saattelivat nukkumaan ja kertoivat tästä seuraavana päivänä…
Jossakin vaiheessa jotenkin tajusin, että kun vaan turvallinen tilaisuus tuohon juomiseen tuli ja tiesin lasten olevan hyvässä tallessa, niin minä ikäänkuin join niidenkin kuukausien edestä, kun pysyttelin kotosalla kunnon perheenäitinä ja vaimona… Ja todellakin nautin tuosta “roolista”, ei siinä mitään.
Kun erosimme miehen kanssa 1,5 vuotta sitten, niin mitä tapahtuikaan… Aloin ostamaan itselleni pullon, kaksi, jopa neljä viikonlopuksi (siis 0,33 l pulloja olutta). Tai viiniä, mutta sitä vähän harvemmin. Joka tapauksessa huomasin pian, että jollakin tasolla ymmärsin eksääni, joka koki, että miksei sitä voi perjantaina ottaa “muutaman”… No, asiahan ei tosiaankaan ole noin yksinkertainen. Minua tuo olut tai pari ei lähde juoksuttamaan mihinkään, pystyn lopettamaan siinä vaiheessa, kun tuntuu, että meinaan juopua jne. Seuraavana päivänä ei edellisen illan juomiset häiritse, koska määrä on jäänyt suht vähäiseksi ja olen lopettanut hyvissä ajoin illalla.
Olen kuitenkin huomannut, että näin perjantaisin oikein odotan iltaa, että voin ottaa sen oluen tai lasin viiniä - tai vähän useammankin. Tältä se varmaan on tuntunut miehestäkin ja kun on kokenut, että minä en sitä vähääkään oikein siedä, niin on sitten tehnyt omat ratkaisunsa eli livistänyt omille teilleen… En edellenkään tarkoita, että olisin tuon hyväksynyt tai ymmärtäisin riittävästi, mutta LUULEN edes vähän nyt ymmärtäväni.
Ostin viikko sitten 3 litran hanatölkin punaviiniä. Siitä on varmaan alle litra jäljellä, koska lauantaina istui iltaa ystäväni kanssa ja joimme siitä molemmat. Join siis vähän sekä perjantai- että lauantai-iltana. Tänään tuo “pönikkä” ehkä tyhjenee, ehkä ei.
Toleranssini on kasvanut. Jos käyn jossakin “ihmisten ilmoilla”, en menetä enää muistiani saati kykyäni selviytyä omin jaloin kotiin. Minusta tuo on ihan myönteinen asia. Toisaalta olotila on ristiriitainen, kun tajuan, että jollakin tasolla jo kaipaan tuota ihanasti rentouttavaa alkoholia.
Täällä harvoin avaudutaan omasta juomisesta, mutta jos joku muukin rohkenee tunnustaa, että tykkää ottaa vähän itsekin, niin areena lienee sille vapaa. Ja toki voi kommentoida, että ei ymmärrä tällaista ![]()
Olkaa hyvät, teidän vuoronne!