Kiitos kommenteistanne, Vierailija123, kysyn vaan ja Akvara! On pelkästään hyvä, että tämäkin “avautumiseni” saa aikaan keskustelua, herättelyä tai miksi sitä halutaankaan sanoa.
Yritin tuolla ihan ensimmäisessä kirjoituksessani avata hieman taustoja ja oletan, että ette ole alusta saakka näitä kuulumisiani lukeneet. Lyhyt kertaus siis historiasta: Nuorena, ennen perhettä/lapsia, biletin melko railakkaasti ja join, niin kuin “hyvä jätkä”, mutta lähes 20 vuoden ajan oma juominen jäi taka-alalle, koska minulla oli perhe (lapset), jotka menivät kaiken edelle. Juomakertoja saattoi vuodessa olla kolme ja nekin käytännössä jonkun sosiaalisen tapahtuman yhteydessä muualla, kuin kotona.
Nyt siis saatan perjantai-iltana juoda tölkin olutta ja lauantaina juoda sen toisen tölkin, jotka silloin perjantaina kaupasta ostin. Tai saatan juoda enemmin ja olla tarvittaessa juomattakin. Riippuu ihan viikonloppujeni sisällöstä. Jos juon kolme ja huomaan, että meinaa tulla jotenkin pöhnäinen olo, lopetan siihen. Tai joskus harvemmin koen, että voin hyvin jatkaakin, jos maistuu (esim. mielekäs punaviini). Sitten on tullut noita itsellenikin harmittavia “övereitä” ehkä kerran, kaksi vuoteen. Ei varmasti useammin.
Voin myöntää, että mietin usein sitä, voisiko juominen lipsahtaa minulla alkoholismin ja todellisen riippuvuuden puolelle. Uskon, että voisi, jos antautuisin tuollaiselle riippuvuudelle ilman kontrollia. Olen kuitenkin persoonaltani kontrolloiva ihminen, eikä minulla ole mielestäni MITÄÄN riippuvuutta mistään asiasta. En koukutu TV-sarjoihin siinä määrin, että jonkun ohjelman katsominen olisi pois joltakin toiselta menolta tai että juominen menisi läheisteni tarpeiden edelle. En tupakoi, en ole koukussa seksiin enkä edes makeisiin, vaikka nekin välillä houkuttelevat ja niitä syönkin ![]()
Kysyn vaan kirjoitti tuolla, että mieheni oli viikonloppujuoppo ja pistin hänet pihalle, mikä tekee minusta paremman… Noh, ainakin minusta tekee paremman se, että perheeni eli nykyisin tytärteni, hyvinvointi menee omani edelle. En siis livistä perjantai-iltaisin baariin, jos tiedän, että tytöt haluavat katsoa jotain leffaa kanssani tai tarvitsevat autokyytiä (toki nykyisin vähemmin, kun itsekin voivat ajaa). Voin lupautua ystävän kanssa vaikkapa nyt ensi lokakuussa johonkin konserttiin, kun taas mieheni kanssa ei voinut tehdä mitään suunnitelmia, koska ei ollut tietoa, onko hän edes maisemissa tai ylipäätään selvinpäin. Läheiseni tavoittavat minut AINA, kun siihen on tarvetta. Mies sille päälle sattuessaan ei vastannut puheluihin eikä tekstareihin…
Jos olen juovuksissa, en muutu persoonaltani juuri mihinkään. Olen sama positiivinen ja ystävällinen nainen, kuin selvänäkin. Mies taas… Noh, mitäpä sitä kertaamaan.
Tuossa nyt muutama esimerkki.
Ja joo, omasta mielestäni olen vielä kaukana viikonloppujuoposta, koska minulle tuo nimitys tarkoittaa sitä, että ihminen aloittaa juomisensa perjantaina heti töistä kotiin päästyään, jatkaa lauantaina viimeistään puolilta päivin ja korjailee vielä sunnuntaina. Ei minun mieskään itse asiassa noin alkkis ollut, saattoi ottaa vain perjantaina (reippaammin), mutta kun homma toistui kuukausi toisensa perään ja perhe jäi siinä kakkoseksi, niin päätin, että mies saa toteuttaa tahtoaan lopun elämäänsä ilman, että vaimo vaatii olemaan kotona perheensä kanssa…