Oma stoories

Oma päihteiden käytön ABC on vaatinut vaikka mitä.
Olen lähes 40v jo. Ja päihteet tuli elämääni ensimmäisen kerran 11 vuotiaana. Savuja amfea yms oli kokeiltuna jo ennen 16v kohtaa. Huomasin jo nuorena että olen helppo koukuttumaan eri päihteisiin.
Sain sen huomata kantapään kautta joka kerta. Aina se meni samaa rataa noudattaen, kun muut nuorena lähti kohti viikonlopun kotibileitä, olin minä bailannut jo sen viikon etukäteen ja olin hyvän matkaa edellä jo mentäessä kohti vk loppua ja niitä milloin mitäkin “muka” bileitä.

Ongelma käytön myönsin ensimmäisen kerran jo 18v katsoessani peiliin sanoin ääneen itselle minulla on paha monipäihde ongelma. Ja se oli tosi helppoa myöntää.
Jotenkin aina tuota miettinyt kun moni sanoo että vaikea myöntää ongelma niin itse oli helppoa.

Koska jo hyvin varhaisessa vaiheessa olin ihan tilanteessa että minä en käyttänyt päihteitä vaan päihteet käytti minua.

Aina oli alkuun hyvä syy lääkitä itseään milloin milläkin päihteellä. Ja aina oli hyvä päivä juhlia tai myöhemmin korjata olo normaaliksi.

Alkoholista se lähti mutta nopeasti kävi selväksi että se ei riitä. Siitä lähti imppaamiset yms käyntiin. Ja kun sekään ei riittänyt tuli sitten nämä mitä huumausaineeksi kutsutaan.

On tässä välissä ollut kuitenkin ihan normaaliakin elämää. Kaksi perhettä olen menettänyt vain sen takia että päihteet on lopulta ollut tärkeämpi. Toki ei aina päihde ole ollut eron syy vaan päihteitä on alettu käyttää heti kun tilanne tuntui liian tukalalta. Tai ei osannut käsitellä jotain niin päihteillä ja peiliin katsomisella mentiin isojen asioiden ääreen.

Olen kuitenkin onnellinen siitä että minulle on siunaantunut kaksi ihanaa lasta. Vaikken ole mikään vuoden enkä kahden vanhempi. Niin silti sen kaiken risaisen revityn ja särjetyn sisällä tunnen suurta rakkautta omia lapsiani kohtaan. Enkä koskaan toivo heille yhtä kivistä tietä kuljettavaksi.

Päihteiden takia on myös käyty vankilassa. Ja siellä on pitänyt käydä sitten kans useamman kerran kuinkas muutenkaan. Eihän mitään ole tullut opittua kerrasta ja kantapää koulua olen kulkenut ja kovaa.

Mutta kaikesta paheudesta ja kaikesta siitä miten paljon se on minulta vienyt olen silti tavallaan kiitollinen tästä elämästä. Meinaan toisten kohdalla se vain vaatii kertausta kertauksen päälle. Ja se kuljettu polku on tehnyt minusta ihmisen mitä olen tänä päivänä.

Nykyään vastaan vain itsestäni tai no parhaimman mukaan.
Asunnot yms perus asiat on kunnossa. Mutta silti aika käy aika ajoin pitkäksi ja päihde ihminen ottaa vallan ja rupeaa miettimään ennakkoon mitä ja minkä verran. Toisinaan se lähtee pahasti lapasista toisinaan ei.

Nykyään tulee onneksi pitkiä kuivia kausia 3-10kk jaksoja on aina ennen retkahdusta. Toki välissä oli yli 2v raittius. En tiedä tuo miten edes onnistui mutta onnistuipa siltikin.

En puhu toisaalta retkahtamisesta koska joka kerta olen tiennyt mitä olen tekemässä. Ja se on harkittu ollut.
Tottakait on välissä niitä kertoja missä on joku isompi muutos tai jotain muuta suurempaa sattunut. Niin vanha tapa käsitellä asiat on tullut käytettyä joka kerta jotain päihdettä siinä tilanteessa.

On sitä menty eikä meinattu tässä elämässä. Silti se on haaveena jossain etäisyyden päässä että koittaisi päivä kun huomaakin tosissaan että prkl. Minä en tarvitse mitään. Ja kun puhun päihteistä se myös tarkoittaa sitten aivan varmasti kaikkea mahdollista. Mistään päihteestä en ole koskaan kieltäytynyt kokeilemasta enkä sylkässy pulloonkaan . Aina siis lähestulkoon koko elämäni olen yrittänyt kiivetä kirjaimellisesti perse edellä puuhun.

Joskus päihteiden takia meni asunnotkin ja vaihtui siinä muuten maakin välissä kun Suomi ei pelkästään riiittänyt. Ja niilläkin retkillä osa pidempi osa lyhempi päihteet oli arkipäivää.

Ja kyllä toisinaan pysähdyn miettimään että ihme ja kumma että olen vielä suhteellisen järjissään. Lääkäri/psykiatri ja psykologi toki ihmetteli ääneen sitä että ylipäätään istuin heidän vastapäätä kun joskus kävin läpi elettyä elämää.

On oltu teho osastollakin muutamaan otteeseen ja ei sinne olisi kas kummaa jouduttu edes ilman päihtymys tilaa.
On joitain tapaturmia sattunut ja on sydän pysähtynyt. Mutta aina se on päätynyt uudelleen lähteä lyömään.

Monesti olen miettinyt että pitäisi olla itselleen armollinen että tässä on niin monta mahdollisuutta saatu palata elävien kirjoihin että ei pitäisi leikkiä sillä.

Mutta joo tätäkin kirjoittaessa piti perjantain kunniaksi vähän vikkelää ottaa että ei totuus unohdu.

Tästä alkaa melkoinen stoori jo tulla mutta tulkoon. Haluan vain purkaa elämääni sanoiksi se on itselle helppoa tuo kirjoittaminen aina ollut. Ja se on myös ollut tapa käsitellä omaa elämää
Joskus tänne satoja ellei yli tuhannen viestin mennyt vaan kyllästyin välillä foorumiin ja siihen ettei siitä taaskaan tullut raitista. Eikä siinä foorumi toimii itselle vertaistukena ja toivottavasti tekstikin auttaa jotain ihmistä huomaamaan että ei prkl jollain muullakin on elämä mennyt lujaa.

Töitä tuli joskus nuorena kokeiltua monessa piti saada olla mukana ja montaa asiaa piti kokeilla mutta mikään ei tuntunut omalta. Ja aina mietin sitä että ei saatana ihmiset tekee sitä rahan takia. Itse näen asian niin että pitää tehdä elämässä asioita tai työtä mistä tykkää ja mitä tekisi ilmaiseksikin. Eihän mitään voi vain rahan takia tehdä siinähän menisi järki.

Raha ei tuo onnea sitä on joskus ollut enemmän kuin sitä oli kulutettavaksi. Opin siitäkin että kaikkea sellaista tulee helposti ostettua mitä ei edes oikeasti tarvitsisi.

Toki isolla rahalla tullut sitten päihteitäkin käytettyä. En edes halua miettiä sitä summaa mikä on laitettu siihen että saa itseään pala palalta tuhottua ja aina kokeiltua mitä se kestää.

Jep siinä perjantai/lauantai yön välisiä ajatuksia ja vähän elämää käyty pika kelaamalla läpi. Palaan tähän ketjuun vielä varmasti halusin tehdä kokonaan uuden raikkaan julkaisun. Koska taukoa ollut täältä päihde puolen foorumilta. Ja näen että tarve taas palailla tänne. Täältä joskus saatu sitä tukea niihin pitkiin yli 1v raittius jaksoihin.

Mutta joo omat pidemmät raittiit jaksot ovat niitä missä ympärilläni oli asia mitä perheeksi kutsutaan.

Enää en tiedä kestäisinkö menettää niinkin isoa asiaa kuin perhe. Ei kyllä varmasti laittaisin siihen kaiken likoon ettei se menisi alta.

Mutta kunhan tässä nyt ensin yrittää itsestään huolta pitää miettii sitten sitä seurustelua sun muuta. Koska kyllähän meistä jokainen yleensä vierelleen kaipaa sitä kuuluisaa olkapäätä. Itse en sitä kaipaa sen takia että saisin syyn olla raitis. Vaan itse kaipaan sitä sen tunteen vuoksi, sen tunteen mitä kutsutaan rakkaudeksi.

Jep palaan tänne piakkoin tähän samaan ketjuun. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti.

2 tykkäystä

Onhan tuossa taas 9vrk kun tuli otettua vikkelää. Tuon jälkeen otin vielä kertaalleen yhtenä päivänä 4 annosta yhteensä. Sitten joutuikin jo siirtymään savuihin että sain nukuttua. Nyt tuli kahtena yönä poltettua ilta savut että sai nukuttua. On meinaan itsellä paha unettomuus mistä kärsinyt ihan nuoruudesta saakka. Välillä valvotaan todellakin pitkiä aikoja ja ihan vaan kofeiinin voimalla.
Sit kun äityy pahaksi eikä unilääkkeet yms auta, niin silloin yleensä turvaudun kannabikseen. Sillä saan unta reilusti yli 7h. Monesti just kun paljon NS univelkaa niin poltan pari pilvi sätkää ja sit meen nukkuu joskus 22 jälkeen niin herään vasta 10-11 aikaan aamupäivällä. Ilman lääkettä uni on yleensä katkonaista ja Max 5h yössä. Ja tuolleen menee aina monta viikkoa kunnes on niin väsynyt että nukkuu pakosti kellon ympäri.
Mut se siitä unettomuudesta. Lisäksi on paha ahdistuneisuus häiriö. Siihen mielestäni mikään muu autakaan kuin kunnon kannabis. Toiset sanoo että ei kannata jos ahdistus yms taustalla. Mutta itselle se helpottaa. Savut oikeasti on sellainen että sillä saa kans itsensä NS normaali kuosiin.
Vauhdilla tulen keskittyneeksi ja olen seurallinen lisäksi saan paljon asioita aikaan.
Päihteissä on niin paljon oppinut eri tilanteita elämässään selvittää. Että pelkkä ajatus että kaikki olisi poissa päihteet siis tuntuu utopistiselta. Ehkä joskus mutta en ole siihen vielä valmis. Nyt lupasin itselle ettei enää tässä kuussa sotketa ainakaan vauhtia ottamaan niin saa nähdä pitääkö sopimus itseni kanssa. Savut sallin itselleni nyt vk lopun aikaan mut tänään jo mennyt ilman mitään päihdettä.
Nyt taukoa taas muutamia päiviä. Mielestäni jos päihteitä haluaa käyttää niin silloin niitä pitää käyttää. Itse olen vain silleen varovainen ettei menisi ongelman puolelle. Eli NS viihdekäyttöä olen tässä onnistuneesti pidempään jo tehnyt.
Olen merkannut ylös nuo käyttö kerrat ja määrät. Jotta näen vähän jostain minkä verran mennyt ja menee esim toukokuussa. Joskus oli silleen että esim alkoholi. Se lähti ihan lapasista. Tuli juotua useamman viikon rännejä. Mistä sitten tulikin niin kipeäksi että pahimmillaan tarvittiin katkaisi hoitoa. Alkon olen sen takia nyt antanut olla koska se lähtee aina lapasista. Jännä koska muut päihteet pystyn pitämään reilassa. Tottakait välillä esim viime kesänä tuli poltettua ihan helvetisti kukkaa ja hasista touko/kesä/heinäkuu meni silleen että joka kk 10g ei riittänyt alkuunkaan. Mutta olipahan mulla vuoden tauko nuista savuista melkein. Siitä olen ylpeä. Se vain on vaikeaa olla ilman päihteitä pidempään sitä jotenkin haluaa päästä siihen tiettyyn fiilikseen ja normaaliin luovaan ja keskittyneeseen olotilaan. Ja tuohon en tosiaan täysin selvänä kykene. Rentoutuminenkin on äärettömän vaikeaa selvinpäin. Ei sitä vain osaa. Ja kun itsellekin on jo kertynyt ikää lähemmäksi 40v jo. Niin ei niistä enää niin vain irti pääsekään. Mutta muistutuksena tähän mulla on useita 1vuoden ja pisin 2v3kk raittius jaksoja. Lisäksi lukuisia 3-9kk jaksoja.
Nuo jaksot yleensä tulee ongelmia että mihin sitä nyt rahansa käyttää ja sitä monesti säästyy kunnes huomaa että on pakko ostaa vähän päihteitä jemmaan. Sit ei pitkään menekkään kun niitä jo käyttää. Nykyään vain osaan päättää päivän milloin otan ja mitä. Jopa useamman kuukauden päähän jos siltä tuntuu. Kesät yleensä on sellaisia että mulla menee enemmän päihteitä. Syksy/talvi menee helposti selvinpäin tai lähes selvinpäin.
Monet täälläkin luulee että olen absolutisti kun päihteiden käyttö ei näy päällepäin. Toista se oli kun Alkoa otti. Sehän näkyy naamasta heti kun NS putki hirttää. Ja tuohon sen takia kyllästyin koska en tykännyt yhtään peilikuvastani. Se alkoholin tuoma turvotus ja pöhöttyneisyys pisti niin vihaksi lisäksi se että ne krapulat kesti useita päiviä.
Mulla suurin osa ystävä piiristä on sellaisia mitkä ottaa Alkoa säännöllisesti mutta esim savuja tai vahvempaa niin eivät ota satunnaisia savun polttajia on paljon ystäväpiirissä. Mut vahvempia harva ottaa koska hinta on sit kohdallaan.
Itse taas mieluusti maksan laadukkaasta eväästä.
Sit on niitä mitkä ottaa mitä tahansa jos vain tarjoaa. Mutta itse eivät osta vaikka olisi rahaa.
Minä olen taas sellainen että mulla on tietty budjetti minkä laitan aina päihteisiin. Esim rööki poltto kun loppui ainakin se enin. Niin siitä on säästynyt hyvin nykyään. Sillä on vara välillä vetää mitä itse haluaa.

Kellekään en suosittele päihteitä. Ja kaikille ketkä tai kelle on käynyt elämässä samoin kuin itselle että ne päihteet on hallineet suurinta osaa elämää toivon voimia siihen vuoristorataan.
Meinaan ei se ole mikään helpoin tie kuljettavana kun ne päihteet ottaa vallan kaikesta lopulta.

Mutta kaikki meistä voi parantaa omaa käyttöään ainakin siten ettei se olisi niin ongelmallista.
Itselläkin on kaikki opittu vuosien saatossa. Jokainen päihde on karannut käsistä tavalla tai toisella mitä olen käyttänyt. Sen takia on suorastaan ihme että jotenkuten osaan nykyään säännöstellä. Mut pelkään aina sitä että jää päälle ja huomaa viikkojen menneen.
Sen takia pitää kovasti tehdä töitä itsensä kanssa että ei karkaa käsistä. Itse en halua ainakaan sitä. Ja tiedän että se raja ongelman ja viihdekäytön välillä on tosiaan häilyvä.
Mutta joo eikait tässä auta kun mennä eteenpäin. Uutta viikkoa ja uusia kujeita kohti.

Osaako joku sanoa kauan näkyy rivat söin 30kpl galenikan rivoja (vahvoja). Ja tiistai iltana otin viimeisen. Kauan kestää että seulat puhtaat ja onko popakonsteja. Tiedän kaikki kahvit, sitruuna tiiviste yms myös kratiiniin yms olen kuullut ja c vitamiini

Moi!

Täällä saunassa on seulojen huijausohjeiden antaminen kiellettyä, olisi siis hyvä olla myös niitä kyselemättä. Voit lukaista Saunan säännöt tästä ketjusta: Saunan säännöt

Kiva kun olet aktivoittanut Saunan keskusteluja muutoin :blush:
Mukavaa päivää!

Terkuin,
mode

Pahoitteluni