Oma, hyvä elämä

Se tuntuu aluksi ihan kauhealta. Mutta se tuntuu kauhealta vain niin kauan kuin tietää olevansa alkoholisti, joka edelleen juo.

Tämä menee ohi.

Ja tämäkin menee. Itseinhosta pääsee sitten kun on saanut kerrytettyä juomattomia päiviä. Muulla se ei lähde.

Olet olennaisen äärellä. Sitä se lopulta vain on, juomattomuus: omien tunteiden kohtaamista.

Niihin ei kuole. Ne vaan tulevat ja menevät ja niiden kanssa oppii olemaan. Se ei ole rakettitiedettä eikä lopulta, alun hankaluuden jälkeen, edes kohtuuttoman vaikeaa. Sen oppii ikään kuin itsestään, kunhan vain altistaa itseään omille tunteilleen eikä turruta niitä.

Juomattomuus on sitä että kun tuntuu pahalta, tuntuu pahalta. Mutta se ei lopulta ole sen kummempaa kuin että tuntuu pahalta. Juomalla lopulta tuntuu aina vieläkin pahemmalta mutta korkatessaan sitä ei vain muista. Selvin päin sille pahalle ololle antaa paremmat mahdollisuudet mennä ohi.

Kunpa voisin siirtää sinut suoraan sinne olotilaan, johon pääsee kun on ollut muutaman kuukauden juomatta. Se on valovuosien päässä siitä vaikeasta olosta jossa täytyy olla ensimmäisinä päivinä kun yrittää, ei heti onnistu ja inhoaa itseään siksi.

En vain voi siirtää sinua, sinun täytyy mennä sinne itse, ensi kevääseen. Ja kyllä sinä siinä vielä onnistut.

Komppaan tätä. Toissapäivänä tuli vähän takapakkia, mutta sinulla on @Hyvaan_oloon silti hyvät edellytykset onnistua.

Menemällä sängylle makaamaan, sanomalla itselleen:

nyt on vaikea hetki. Nyt on todella vaikea hetki, mutta se menee kyllä ohi. Hetken päästä ei enää tunnu tältä, tai huomenna, mutta jos nyt juon, huominen on hirveä, vielä tätäkin päivää hirveämpi. Lepään tässä nyt hetken että jaksan kaiken.

Kokeile myös kävelylle lähtemistä. Kunhan et suuntaa kauppoihin, joista saa alkoholia. Vartinkin kävely raittiissa ilmassa voi rauhoittaa mieltä ja saada ajatukset asentoon, jossa niitä kestää.

Olemalla tänään juomatta. Se on nyt paras tapa. Tiedät sen itsekin, siksi olet täällä, ja mekin olemme. Kertomassa sinulle omalla esimerkillämme siitä, että vaikka elämässä on ollut vaikka mitä, hirveän raskaita asioita, sietämättömiä, tavallista stressiä ja liiallista, liikaa vastuuta, liian vähän itseen kohdistuvaa hoivaa, liian vähän iloa joskus, onnetonta oloa - silti juomisen voi lopettaa.

Pitkään alkoholia paljon käyttänyt ihminen elää alakulossa, jonka jo pelkkä alkoholi aiheuttaa. Ja mitä raskaampaa ja stressaavampaa elämä ympärillä on, sitä alakuloisemmaksi se alakulo menee.

Tätä on vain kovin vaikea todella tajuta niin kauan kuin elää juoden. Sen tajuaa vasta kun on onnistunut lopettamaan.

Kokeile tätä. Sano itsellesi: minua on kohdeltu väärin. Minulla on ollut raskasta. Olen ollut onneton ja turvaton, se on tuntunut pahalta. Sellainen saakin tuntua pahalta. Se, että olen juonut, on ollut hyvin ymmärrettävää - mutta pidemmän päälle se ei tee minulle hyvää eikä auta minua. Siksi on hyvä olla tänään juomatta.

Ja sitten syöt vaikka suklaata, lohduksi. Ja keität kahvit.

Juuri näin! Meille kaikille on käynyt näin, se on ihan hirveän tavallista. Monenlaisille ihmisille monenlaisissa elämissä käy näin. Mutta elämä voi muuttua.

Tämä on niin totta. Juuri näin se menee. Alku on väsynyttä sinnittelyä, josta ei tunne saavansa mitään palkintoa, mutta sitä palkintoa joutuu vaan odottamaan. Pikavoittona se ei tule, ei muutamassa päivässä. Se tulee sitten kun aivot huomaavat päässeensä etanolista eroon ja alkavat rauhoittua uuteen tapaan olla.

Sitten tulee se hyvä olo. Ja sen tultua vaikeampiakin asioita ja muistoja pystyy käsittelemään mielessään ilman että tuntee tukahtuvansa.

Amen. Sunnuntainen voimahali täältä. :heart:

7 tykkäystä

Hyvä! @Räpistelijä puhuu hyvin!
Vielä ite pitää sen verran palata tuohon, tajusin että itsekin puolustelen itseäni tuossa, lapset oli isompia kun join jne. Ei se kivaa varmasti ollut silloinkaan lapsille, vaikka myöhemmin aloin juomaan, vaan kamalaa, lapset huomaa varmasti jo pienet humalat ja miten vanhempi muuttuu. Puhumattakaan, kun juo enemmän. Hyvä mulle, etten ollut vielä riippuvainen aiemmin raskausaikana, tai myöhemmin pikkulapsi-vaiheessa. Huono, että sen jälkeen olin. Huono oma valinta juoda, mutta ei sitä niin tajuakaan, miten se alkaa mennä enemmäksi ja pahentuu pikku hiljaa, kun juo. Havahtumisen hetkiin pitäisi saada tukea. Muutenkin. Kaikilla olisi hyvä olla tukena muita, jotain.
Joku tulee aiemmin ennen raskausaikaa riippuvaiseksi, ja siloinkin se on riippuvaisuus, etanoli, jota voi syyttää jos on vaikea irrottautua, tarvisi saada apua ulkopuolelta ja tukea silloin kovasti. Ihan hyvä, että tulee ilmeisesti p-beth-testaus äitiysneuvoloihin.
Aiemmin tai myöhemmin, millekään menneelle ei kukaan voi mitään kuitenkaan, ja itsekin nyt vaan voin olla tällä hetkellä ja tulevaisuudessa hyvä äitinäkin. Hyvä itselle, hyvä toisille. Lapsetkin on hyvä motivaatio juomattomuuteen, sitten kun tajuaa ongelmansa ja näkee selkeästi tilanteen.
Nyt osaan varoitella teinejä omalla esimerkillä ja viisastuneena. Olla ehkä jopa parempi kuin olisi muuten ollut, väsyneenä kohtuukäyttäjänä tai muuten. Parempaa oloa kohti nyt vaan taistellen, itselle ja samalla lapsille tai muille läheisille!

4 tykkäystä

Neljä juomatonta päivää takana. Eilen ja tänään haastetta ja “hyviä syitä” juoda riitti, mutta pystyinpä kestämään juomatta vaikka meinasi pää hajota. Huominen jännittää jo nyt, mutta onneksi olen järjestänyt itselleni kaikenlaista lauantaiksi siten, että pakko kestää juomatta huominenkin, tuli sitten mitä hyvänsä.

Kumppani on luonani edelleen, mikä sekään ei tietenkään ole pelkästään helppo asia. Sen sijaan joudun koko ajan kokemaan ja ymmärtämään suhteeseenkin liittyviä asioita, huvitti tai ei. Yllättävän paljon ihmissuhteen herättämiä tunteita on tullut ohitettua juomalla. Nyt pitäisi sitten keksiä joku muu keino selvitä ja sietää.

Tämä neljä päivää tuntuvat kahdelta viikolta.

7 tykkäystä

Hyvin siellä menee. Merkittävä huomio on tuo miten paljon tunteita sitä on ohittanut piiloutumalla juomisen taakse.

Päihdelääkäri minulle mainitsi tuosta päihdeongelmaan liittyvästä ajantajun vääristymästä. Muutaman päivän raittius saattaa tuntua viikoilta. Liittyy jotenkin aivokemian häiriöön ja se voi osaltaan houkutella uudelleen juomaan. “onhan tässä jo raittiutta takana” - vaikka ei suuremmin olisikaan. Tällä en siis halua väheksyä tuota neljää päivää mitenkään - kerron vain miten asia minulle selitettiin kun itse ihmettelin hänelle tuota samaa asiaa.

3 tykkäystä

…mutta ne ovat silti hienot neljä selvää päivää. Niin hyvä uusi alku että sitä ei nyt kannata tärvätä!

Hissukseen vaan, hengittelemällä ja eteensä tuijottamalla, teetä juomalla tai kahvia. Antaa tunteiden tulla ja olla, sillä ne vaihtuvat uusiin.

Ihan mahtavaa! Huomaatko, pää vain meinasi hajonnut muttei silti hajonnut! Ei se siis hajoa tänäänkään.

Tuli mitä hyvänsä ja elämässähän nyt välillä tulee mitä hyvänsä ja välillä paljon.

Anna tulla vaan. Kyllä sinä siitä selviät. Kuten täällä päin on tapana sanoa: niin pahoja ongelmia ei olekaan etteikö niitä saisi juomalla vieläkin pahemmiksi. Tai jotenkin noin se meni…

tsemppiä. Nyt tämä ilta hissukseen, huomenna sitä kaikenlaista puuhaa mitä olet itsellesi järjestänyt, sunnuntai sen jälkeen kaikessa rauhassa ja kas: maanantaiaamuna sitten heräät siihen että olet ollut selvin päin jo viikon! Se tapahtuu ihan itsekseen ihan vaan sillä ettei juo juuri tänään.

6 tykkäystä

@Räpistelijä vastasi hyvin @Hyvaan_oloon …vähän kuten itselläni viime viikolla tunnemyrskyssäni…luulin että melkein kuolen pahaan oloon ja surkeuteen…mutta en sitten kuitenkaan :face_with_hand_over_mouth: siinä tunteen keskiössä vain tuntui siltä ja kun aikansa odotti, yritti vähän keskittyä muuhun elämään, niin kas, tunne meni pikkuhiljaa menojaan…

5 tykkäystä

Ajatella että te ootte kaikki käyneet tän läpi ja selvinneet siitä… tänään ollut aivan hirveetä. Nyt selvänä peiton alla ennätystä tekemässä, ainoana tunteena pohjaton v-tutus, anteeksi… on ottanut ja ottaa ihan järjettömästi päähän koko päivän.

Haluan tähän väliin kuitenkin sanoa, että olen ihan valtavan kiitollinen jokaisesta viestistä ja sydämestä mitä te jaksatte kirjoittaa ja joku aina reagoida. Ihan valtavan merkityksellistä ja arvokasta ja vetää nöyräksikin.

Ja sitten vielä valitusta ja pahaa oloa: sydän hakkaa, tuntuu typerältä altistaa itsensä näin p-askaan oloon (silti tiedostan samaan aikaan hyvin, miten olon saisi juomalla kyllä vielä p-skemmaksi).

Yksi hetki oli hyvä tänään: muistutin itseäni krapulaisen päivän pohjattomasta itseinhosta ja kysyin itseltäni, sitäkö sitten haluan? Olo rauhoittui hetkeksi kun tajusin, että en.

Nyt taitaa tulla armahtava uni. Hyvää yötä ihmiset :heart: Toivottavasti perjantainne sujuu / on sujunut hyvin. Elkää juoko, ei oo hyväksi se semmonen.

7 tykkäystä

No mutta sekin on vain tunne! Ja se menee ohi! Tällaista saattaa välillä olla alkuun, mutta ei tämä homma tällaiseksi jää, trust me.

Antaa tulla vaan! Täällä se on sallittu.

Se on se riippuvuus jonka mielestä juomisen lopettaminen on typerää. Nyt se yrittää vetää tällaisesta narusta. Pistät hanttiin vaan niin se menee pian nukkumaan.

Sinähän oletkin tänään niskan päällä kun muistat tämän! Erittäin hyvä.

Niin viisaasti kysytty! Tällaiset kysymykset ovat ihan valtavan hyvä tapa auttaa itseään näiden alkupäivien läpi. Riippuvuus puhuu omiaan, sinä voit puhua itsellesi paremmin, kysellä oikeat kysymykset ja vastata niihin.

Näin ne selvät päivät kertyvät: että illalla mennään vaan lopulta nukkumaan. Aamulla saa hämmästyä sitä että saakin herätä ilman krapulaa. Niitä aamuja kun alat saada lisää, et enää niistä halua luopua.

Hyvää yötä, hienoa että olet tsempannut tämän päivän! Saat olla siitä ylpeä. :heart:

4 tykkäystä

Heräsin klo 4:30.

Hirveitä, kummallisia ja ahdistavia unia, täynnä vääntävää, pelottavaa ja uhkaavaa maailmaa. Toisin kuin unieni kanssa usein, nyt en saa kovinkaan hyvin kiinni siitä, mistä sisäisestä kokemuksesta niiden sisältö oikein nousee. Hahmotan kuitenkin, että ne ilmentävät tätä voimakasta sisäistä ristiriitaa, joka aiheuttaa ahdistuneisuutta ja turhautuneisuutta. Syvää ketutusta.

Mieleen kuitenkin, kiitos teidän muiden kirjoittajien, nousi eilen aina hetkittäin myös täältä tarttuneita lauseita tai ajatuksen palasia, joiden varassa seilasin eilisen läpi kuin turisti tsunamissa. Nyt olo on vähän kuin makaisi mustelmilla paikallisessa hospitaalissa, mielessä yhtä aikaa kiitollisuus ja yhtä aikaa pelko siitä, että tästä ei kuntoudu enää ikinä millään.

Tajusin muuten tuossa, että annosten kirjaamisessa voi täällä olla vahingollinenkin puoli. Muokkaan ehkä omani tuolta alkupäästä pois, tai sitten muokkaan tekstiä. Itselleni kun on (lähinnä vähentäjissä) tullut joskus muiden annosmääristä mieleen näitä ajatusrakennelmia, että “jos tuo on juonut tuollaisia määriä, niin omanihan on ihan pientä vielä” yms. Kaikki tuollainen antaa siimaa riippuvuudelle ja sabotoi tietoisuutta lopettamisen välttämättömyydestä.

Nyt alkaa väsyttää uudelleen. Josko saisi vielä nukuttua vähän lisää.

6 tykkäystä

Huomenta! Ja hyvää päivää.

Tästä kuntoutuu kyllä. Sinulla on nyt menossa ensimmäinen juomaton viikko, kehosi on joutunut hämmennyksen valtaan kun se on jäänyt ilman etanolia, johon se on tottunut. Ei ihme että on vaikea olla eikä ihme että vaikea olo jatkuu uniin asti. Päälle se ei kuitenkaan jää.

Nyt jos tänään korkkaisit, olisit tsempannut nämä viisi päivää turhaan, kaikki alkaisi alusta. Sillä se alku ja ensimmäiset hankalat päivät tarvitaan siihen alkoholista irtautumiseen.

Ne ovat kuitenkin yllättävän nopeasti ohi. Helmikuu häämöttää jo, sinne kun pääset, olo on ihan varmasti jo paranemaan päin ja kevään tullen voit muistella näitä talven hankalia päiviä ja öitä hymyillen, ylpeänä siitä että selvisit niistä.

Unien sisältö voi tässä kohtaa varmaan nousta ihan vain siitäkin, että sinulla on yöllä ollut fyysisesti hankala olo.

Onneksi nyt on lauantai. Mistä päästäänkin päivän ilonaiheeseen:

väsymyksestä ja lyhyistä unista huolimatta olet tänä aamuna herännyt ilman krapulaa! Vaikka on lauantai! Se on kiitoksen arvoinen saavutus.

Elämääsi tulee vielä sellaisiakin lauantaiaamuja, joina heräät paljon virkeämpänä, levänneenä ja hyvillä mielin. Jos tänään ei vielä sellainen olo ehtinyt olla, eivät ne aamut silti kaukana ole. Kunhan et vaan korkkaa.

Kun on juonut paljon ja pitkään, ensimmäiset juomattomat muutama viikko, ehkä kuukausi, voivat olla hyvin väsynyttä aikaa, jossa tunteet myllertävät. Aivot ja mieli etsivät uutta tapaa olla.

Se löytyy, kun vaan sinnittelee juomatta. Mustelmat paranevat ja hospitaalista kirjaudutaan jossain kohtaa ulos.

Erittäin hyvin oivallettu.

Itse olen huomannut, että Vähentäjien ketjujen lukeminen on jollain lailla väsyttävää. Ei ole minun asiani heristellä kenellekään sormea eikä tuntea moraalista ylemmyyttä, enkä haluakaan enkä siihen pyri - ja vähentäminen on aina parempi kuin se että juo aivan liikaa -mutta pakonomaiselta näyttävä annosten laskeminen on silti minulle jotenkin vaikeaa luettavaa. Varmaan se johtuu vain tästä omasta riippuvuudesta, ei välttämättä muiden, mutta vähentäminen silloin kun riippuvuus vaikuttaa ilmeiseltä näyttäytyy minulle vain itsepetoksena. Ja kun on sen kourissa räpistellyt vuosikausia itse, sen seuraaminen vierestä tekee jotenkin pahaa.

En osaa kommentoida tähän oikein mitään muuta kuin että itse en ole havainnut tässä sinun ketjussasi sellaista mikä triggeröisi muita juomaan tai loisi pohjaa selitykselle siitä miksi kannattaa juoda itse entiseen malliin. Kerroit ketjun aloituksessa isoista annosmääristä, ja sehän kertoo vain hyvästä syystä lopettaa juominen.

Joten: pienen takapakin jälkeen olet tänään päivässä 6 (jos laskin oikein) ja se on niin hyvä luku jo, että toivo lopettamisesta senkun kasvaa! Voi hyvin olla, että tämä ensimmäinen viikonloppu selvin päin onkin se pahin, ja sen jälkeen kaikki helpottuu.

Ainakin voit ajatella nyt niin. Että tämä on vaan hankala kohta, josta kontataan yli, ei suinkaan se miltä juomattomuus tulevaisuudessa tuntuu.

Se ei tunnu siltä miltä sinusta nyt tuntuu. Se tuntuu tuhannesti paremmalta. Ja tämä on hyvä syy olla tänään juomatta: että sellainen tulevaisuus voi tulla.

Mukavaa lauantaita ja tsemppiä! Hyvin sä nyt vedät.

5 tykkäystä

Kiitos @Räpistelijä. Luen viestiäsi vielä moneen kertaan :heart: Kiitos että jaksat analysoida, sanoittaa ja auttaa :heart:

3 tykkäystä

Tein inhorealistisia laskelmia, kiitos pankin apin helppo hakutoiminto. Kahtena viime vuotena olen kantanut pelkkään Alkoon n. 1300 € / vuosi. Lisänä tulevat sitten markettitölkit ja 8% tuotteet, joita on viime vuosina aivan varmasti tullut osteltua ainakin parilla sadalla / vuosi, eli liioittelematta vähintään n. 1500 on mennyt alkoholiin vuodessa. Noita runsaamman kulutuksen vuosia on ollut jo useita, mutta aion vielä laskea aivan tarkat summat itselleni viimeiseltä viideltä vuodelta, jotta näkisin totuuden selkeästi. Tässä kohtaa koen, että armottomuus on itselleni hyväksi.

3 tykkäystä

Minäkin tarkistin , 1200€ mennyt juomiin vuodessa. Tuohon kun lisätään oheistuotteet, pitzat ,sushit ja muut herkut summa nousee pariin tonniin. Eihän sitä pelkkää kaljaa voinut ostaa.

2 tykkäystä

Jeputi jep. Oheismätöt mukaan lukien summaan saa tosiaan vielä mukavat lisät. Karmeaa.

Mutta täällä sitä ollaan nyt, selvänä peiton alla ja nukkumaan menossa. Tänään jälkikasvu piti kiireisenä ja illan vietin syöden kaikkea mahdollista ja lukemalla täältä poimimiani viisaita, ajateltuja ja koskettavia viestinpätkiä.

En usko tätä todeksi, mutta niin se on - päivä 6:n ilta.

Nyt itkettää yhtäkkiä, ihan siis vaan oikeastaan se tuki mitä ihmiset täällä antaa toisilleen.

Hyvää yötä, huomenna sitten päivä uus.

8 tykkäystä

Moni valittelee, ettei rahat meinaa riittää, kun on lama ja kohta sota ja kaikkea siltä väliltä. Mun vinkki on, että pitäkää ja kehottakaa muitakin asian kanssa painivia, pitämään juomapäiväkirjaa ja laskekaa paljonko siihen turhuuteen menee rahaa.

Omalla kohdalla meni noin kaksi laatikkoa viikossa ja siihen satunnaiset ja “laadukkaat” pintit jostain huoltikselta. Se tekee 70-80eur viikossa, eli 320eur/kk.
Rouvan käytöstä on vaan karkeita arvioita, mutta noin neljä kertaa viikossa viiniä ja joitain vahvoja siidereitä. Viineistä tulee noin 50€ ja siiderit on kalliita. Lasketaan nyt varmaan alakanttiin, mutta 5 isoa tölkkiä, eli olisiko se 15eur.

Päästiin 65eur/viikko, eli 260Eur/kk.

Yhteensä se on 580eur/kk. Se on karvan verran alle 7000eur vuodessa!!!

Tähän päälle savukkeet noin kaksi askia viikossa a 10eur x 52viikkoa, eli noin TONNI : )

Nyt ollaan 8000 eur per vuosi…

Tähän ei olla laskettu nykyään harvinaisia ravintolareissuja ja taksimatkoja.

Tuon 8000, kun jakaa 12 tulee paljon kutosia, hassu yhteensattuma, kun usein puhun alkoholista pirunkusena, jota se onkin. Oli miten oli, mutta tuolla summalla ollaan monta viikkoa talvella jossain lämpöisessä tai lyhennetään hienoa autoa tai asuntoa.

Miettikää!!!

5 tykkäystä

Erityisen hyviä huomioita olet tehnyt - minullakin on ollut noita ajatuskulkuja, jotka liittyvät siihen, että eihän minulla ole asiat vielä noin huonosti. Muistan miten ihan ekoilla kerroilla, kun olin yhteydessä AA klinikkaan siellä hoitaja ikäänkuin mitätöi minun kertomustani omasta alkoholismistani. Hän alkoi kertoa tarinoita pidemmälle edenneestä alkoholismista. Tämä tuntui siinä kohdassa erityisen ammattitaidottomalta kohtaamiselta- ja sitähän se olikin. Jokaisella meillä on se oma pohjakosketuksemme ja minä olin tuolloin jo hyvää vauhtia siellä sekakäyttäjänä.

2 tykkäystä

Jep, nämä aion vielä laskea paremmin, luulen että laskin eilen alakanttiin..

Tätä on mulla tullut vastaan ihan älyttömästi. Millekään “hoitavalle” taholle en ole puhunut, mutta ystävät, kaverit, toverit… mun juomiseni, aikaisemmin kun joskus jollekin asiaa aprikoin, oli aina kuulemma niin vähäistä että oli ihan hassua olla huolissaan.

Päivä 8.

Viikko takana :slight_smile:

VIIKKO!!! :partying_face:

Kokonainen viikko! :smiley:

16 tykkäystä

Moikka! Minä join viimeksi toissa viikon sunnuntaina, niin kai samassa veneessä ollaan? Ihan outoa. Mihin tää viikko hujahti?

3 tykkäystä