Olisitko halunnut tietää lapsesi huumeiden käytöstä?

Nuga,

uskon Sinuun. Onnistut kyllä. Ajattelin laittaa sinulle muutamia vaihtoehtoja, joita voit ottaa kokeiluun.

Tulosta nämät sinun keskustelu ja anna hoitajallesi. Voitte keskenään puhua, että pelkäät hoitajasi loukkaantuvan, ehkä näin sitten avautuu jonkunlainen lukko Teidän välille ja saatte yhden lukon avatuksi ja luottamussuhde Teidän välillenne vahvistuu. Voi olla, että hoitaja ei näe omaa toimintaansa ja siksi tälläinen palaute saa hoitajankin katsomaan omaa toimintaansa ja se todellakin kehittää hänen ammattitaitoaan. En tiedä miten vanha kyseinen hoitaja on. Jos on nuori sellainen ja työkokemusta on vähänlaista ja ammattillinen silmä kehittyy vasta vuosien jälkeen. Hoitaja-potilassuhde on erittäin tärkeä sinun toipumisessa.

Jos tämän keskustelun tulostaminen ei sinusta tunnu sopivalta niin voit kirjoittaa itsellesi tukikirjeen. Jos sinulla on esimerkiksi tabula rasa-syndrooma vastaanotolla. Eli mielesi tyhjentyy kokonaan ja tuntuu ettet oikein tiedä mitä sanoa ja tehdä vastaanotolla. Kun olet kirjoittanut ennen vastaanotolle menoa vaikkapa listan, mitä aiot sanoa vastaanotolla ja kun alkaa tuntua itsevarmuutesi hävitä ja niin ota paperi esiin ja se on sinun tukesi.

Jos vähättely on noin voimakasta, niin sinulla on oikeus vaihtaa hoitajaa, joka auttaa sinua toipumisessa. Sekin voi ottaa puheeksi. Voit sanoa, että koet olevasi hankalassa tilanteessa, koska tarvitset sellaista apua, mutta se ei vain tule koska hoitaja ei tee asialle mitään.

Ohjaaja Laurin ehdotus tukihenkilöstä on hyvä. Sitä kannattaa käyttää, jos vain siltä tuntuu.

Kaikein tärkein on se, että saat sen avun, mitä tarvitset. Tapoja on monenlaisia, kaikein tärkein on se, että uskot itseesi ja onnistu. Ihmettelen kyllä saamaasi asennetta hoitopuolelta…tsemppiä.

Hei kaikki!

Kiitos tsemppauksesta! En tiedä haluaisinko näitä kirjoituksiani ihan hoitajalle näyttää. Tuo tuki lappu on hyvä ehdotus. Mieleni tosiaan tyhjenee heti, kun pitäisi jotain sanoa enkä saa sitten sanotuksi oikeen mitään. Sain nyt ajan lääkärille, se on huomenna. Hirveästi pelottaa nyt mitä se lääkäri sanoo. Hänhän voi, vaikka päättää, etten pääse edes arvioon. Sitä pelkään todella todella paljon, mutta nyt tämä asia etenee ainakin johonkin suuntaan. Parhaassa tapauksessa pääsen siihen arviointi jonoon. Jono on kyllä pitkä niin kestäisi vielä kauan, että sinne arviointiin pääsisin, mutta ainakin olisin jonossa ja se on jo eteenpäin. Jos en pääse arvioon niin sitten pitää miettiä ihan kaikki uusiksi. Pelottavaa, että näin tärkeä asia elämässäni on yhden ihmisen päätettävissä.

Kävin siellä lääkärillä ja suhtautu kyllä kovin nihkeesti siihen, että pitäs laittaa mut korvaushoitoon. Onneksi kirjotti sitten kuitenki lähetteen, että jos ovat sitä mieltä et korvaushoitoon niin se tulee olemaan matalalla annoksella ja lyhytaikainen eli kestää noin vuoden. Epäilen myös, että hoito tulee olemaan metadonilla ja nyt on sit tullu hirveä pelko koko hoitoa kohtaan. Oon kuullu niin monelta, että metadonista on vaikeempi vierottautua ja jos hoito kestää vaan vuoden tulee pudotus olemaan tosi nopea. Pelkään, että koko vuosi menee vieroitusoireisena ja jossain vaiheessa en enää kestä sitä. Ja mitä tarkoittaa matalalla annoksella? Onko annos joku valmiiksi määrätty ja sen on riitettävä, vaikka se ei minulla riittäisikään poistamaan vieroitusoireita.
No mutta nyt sitten odottelen pääsyä arviointtiin joka kestää 4 viikkoa. Siellä sit lääkäri arvioi, että pääsenkö korvaushoitoon. Käsitin tämän kyllä nyt niin, että tuossa 4 viikossa mut vierotetaan ja jos ei onnistu niin sitten alotetaan korvaushoito. En kyllä ymmärrä miksi mua pitää vielä 4 viikkoa kiduttaa ja yrittää vierottaa, kun ei se oo koskaan onnistunu. Ja mitä sitten tapahtuu jos en kestä sitä 4 viikkoa siellä.

Mietin myös sitä mistä se hoito takuu aika lasketaan? Eikö se oo sen puoli vuotta? Meneekö se niinku niin, että max. aika mitä odotan arviointiin pääsyä on puolivuotta ja arvioinnin jälkeen korvaushoidon pitää alkaa max. puolevuoden päästä?

Kysy Nuga kuivauksesta Louis Lane:lta. Hän oli metsku-korvauksessa oliko annos joku 65mg aluksi tms. Siitä pudotetaan se 5mg kerrallaan en tiedä kuinka usein, mutta viimeiset 10 vai 20mg pudotettiin pois laitoksessa eikä fyysiset oireet kuulemma olleet hänellä kovinkaan suuria. Aine kuitenkin vei himot… Kuivauksessa ja saunan puolella LL on kirjoittanut joihinkin topiceihin asiasta ja haulla löytää… :slight_smile:

Hei Malibu!

Kiitos neuvosta pitääpä etsiä ja kysyä, kun kerkeän. Mulla on yks kaveri korvaushoidossa metskulla ja sillä on annos 80mg ja sillä on joka aamu aina ihan hirvee olo. Se on varmaan osa syy miksi ajattelen, että metskusta on vaikee vierottautua. Jos aamullakin on paha olo tasasella lääkityksellä niin entä sitten, kun sitä pudotetaan. Mä en meinaa millään kestää fyysisiä viekkareita, ne on pahinta koko vierotuksessa. Siksi pelkään sitä 4 viikon arviointiaki. Oon kuullu kans tuosta, että metsku vie hyvin aine himot. Eikä mua haittais muuten se et saisin metskua, mutta tuo metskun vuodessa pudottaminen pois kuullostaa pahalta.

Nuga, korvaushoidon tarkoitus on että ne sun fyysiset viekkarit ovat niin lieviä (silmät saattaa vuotaa ja hiukan kylmä olla muutaman päivän tai parin viikon aikana mut ei suurempia) ja että sä ehdit sopeutua siihen (voit olla varmasti melko kauan että annos tasaantuu elimistössä ja on hetki normi-olo ennen pudotusta; mä saan päättää itse)… Kun pudottaa oikeasti jonkun 1/8 tai 1/6 kerralla, kuten mä oon tehnyt joka lääkkeessä, mulla se aiheuttaa siedettävät viekkarit ja voin tehdä sen melko pienin aikaväleinkin… Kun aine liuotetaan, se kuitenkin vaikka liukenee vain osittan (metku & bubre), mutta kertyy elimistöön=kestää kauan elimistössä. Aluksi ei annos tunnu kantava, mutta melko nopeasti siihen tottuu ja sen jälkeen voi pariksi päiväksi vähentää lääkkeitä että muutoksia huomaa jos annos kantaa. Öitä :slight_smile:

Olisin - 3 vuotta meni ihmetellessä tytön muutosta seuratessa ja siirtyessä vahvempiin aineisiin ja tästä ei tiedetty mitään. Ehkä oltaisiin tänä päivänä eri tilanteessa. Tyttö oli tuolloin alaikäinen ja mahdollisuudet olisivat olleet toiset, ehkä…