Siis herran jeesus mie oikeasti tissuttelen liikaa ja jatkuvasti lupaan itelle että nyt loppuu! Mutta pari päivää aina jaksan olla ilman ja sitte se pitää saaha se pari. . Siis ku kaikki tuntuu helpommalta ku ottaa sen muutaman kotityöt yms… Miten sitä ei ole oikeasti intoa tehä mitään ilman sitä paria…? Sillon ku en ota nii en vaan oikeasti jaksa mitää tehä. Seku haluun vaan jonnekki vuodattaa murheitani… miksi ei voi ns nauttia elämästä ilman? Olen baarit ja kaikki muut juhlat jo jättänyt
Tervetuloa tänne lopettajiin!
Juodessa olo on näköalaton ja apea. Alkoholi vaikuttaa aivokemiaan. Olotilan ja mielenmaiseman muuttaminen ja mahdollista. Pikkuhiljaa päivä päivältä se raittiina tapahtuu vähän itsestäänkin. Aluksi juomattomuus voi tuntua ikävältä, mutta jos ja kun jaksat sinnitellä vieroitusoireiden läpi, jo viikon öarin päästä voi helpottaa ja olo kohenee siitäkin pikkuhiljaa.
Kirjoittele tänne ja lueskele muidenkin ketjuja. Niistäkin näkee, millainen muutos on ollut ja mihin tahtiin kehitystä on tapahtunut, vaikka jokaisen tilanne onkin omansa. Moni on löytänyr hyviä keinoja hetkittäisen juomahimon yli pääsemiseen.
Tsemppiä kovasti!
Eka askel otettu, olet tunnistanut ongelman ja sanonut sen tänne ääneen! Mulla oli hyvin samanlaista viimeiset vuodet, jatkuvaa tissuttelua, joka sitten vaan paheni ja paheni. Olen vielä itse ihan alkumetreillä lopettamiseni kanssa, mutta voin jo näin vajaan kolmen viikon jälkeen sanoa, että se kannattaa!!
Pyydä apua, jos lopettaminen ei omin voimin onnistu, sitä saa terveydenhuollosta. Unohda häpeä, tässä jamassa on moni. Tulet kiittämään itseäsi vielä moneen kertaan, kun vaan teet sen päätöksen lopettaa!
Tervetuloa palstalle kirjoittelemaan
Joo kyllä mie nyt päätöksen olen tehnyt vaikka päivät vasta ekoja on. On vain niin monesti käynyt että sitte ku on ollu sen 5päivää ilman sitä paria ja tehnyt töitä ja olo alkaa olemaan hyvä niin sitä vain ajattelee että kai sitä pari voi ottaa… mutta se vaan sitten lipsahtaa siihen että sen pari hakee 4-5päivänä peräkkäin. Nyt kuiten olen aikonut yrittää tosissa! Täältä löytyy hyvä tuki. Ja todella paljon olen näitä ketjuja lukenut ja todellakin helpottaa että en tosiaan ole yksin näiden ongelmien kans vaikka se siltä välillä tuntuukin.
Näin se juurikin menee. Addiktiolla on koukkunsa. Sitä luulee hetken raittiuden aikana, että voi juoda kuten ns normaalit ihmiset, mutta se on pelkkää hämäystä.
Kannattaa ottaa kaikki keinot käyttöön, jos oikeasti haluaa raitistua.
Tsemppiä.
Hukassa olen minäkin:( Mitä tehdä kun alkoholin himo iskee? Koko päivän mietin tekosyitä ottamiselle ja aina hyvä syy löytyy. Seuraavaa päivää ei mieti… Aamulla kun herää on hirveä olo ja pahin on moraalinen krapula. Miten tästä pääsee, miten taistella ette kerta toisen jälkeen repsahda juomaan??
Hei @Mummeli-60 , et ole yksin asian kanssa! Meitä on täällä monta ihan samojen ongelmien kanssa painiskelevia, ja monta sellaista, jotka ovat voittaneet juomishimon.
Tilanteesi on aiheuttanut tuo riippuvuuden luoja, eli alkoholi. Syy ei ole luonteessasi tai heikkoudessasi, riippuvuus on sellainen mikä tulee meille kaikille, kun vaan käyttää alkoholia tarpeeksi kauan. Eli unohda häpeä ja itsesyytökset.
Olet jo ottanut ekan askeleen, ja myöntänyt ettei tilanne ole hallussasi, ja haluat irti siitä. Fyysisen riippuvuuden lisäksi vaikein on melkein tuo ns. psyykkinen riippuvuus. Totumme niin käyttämään alkoholia rutiinin omaisesti päivästä toiseen, tilanteessa kuin tilanteessa, että siitä tulee tapa. Mutta tapojaan voi muuttaa, uutta voi oppia.
Tsemppiä! Päivä, tunti ja vaikka minuutti kerrallaan, pienin askelin. Tänne palstalle kirjottelu auttaa myös, täältä saat valtavasti tukea. Olemme kaikki samassa veneessä
Hmm… jostain syystä osa kirjoituksestani ei tullut tuohon, eli kirjasin lisäksi näitä vinkkejä ekojen päivien tueksi, eli:
Syö paljon ekoina päivinä, lemppari ruokiasi, ja pidä niitä saatavilla kotona. Nälkäisenä tekee huonoja päätöksiä, ja ähkytäynnä tekee vähemmän mieli juoda. Samoin herkkuja voi napsia surutta alkuun, niillä saa aivoille muuta ajateltavaa hetkeksi. Ja koska kehosi on tottunut juomaan, pidä myös limua, mehua, vissyä, mitä vaan mieleistä juomaa saatavilla ja lipittele niitä reilusti. Alkuun auttaa kun huijaa aivoja vähän näillä keinoilla. Tee päätös päivä kerrallaan, tänään en juo.
Se on kyllä paha ku se alkoholin himo iskee… Ja aina sille syyn löytää miks sen hakis… itellä monesti se että ei se pari nyt saunassa haittaa mutta nyt viikko ilman tipan tippaa ja ei oikeastaa vielä ees tee mieli. Ekat kolme päivää oli pahimmat… Ainaki olot oli jotenki todella oudot.
Ja et ole tosiaan tämän ongelman kanssa yksin! Itekki pitkään luullu että olen ainoa joka painii näiden ongelmien kans… päivä kerrallaan!!
Kiitos teille kauniista sanoista, tuesta. Toistemme tuke ja rohkaisevia sanoja tarvitaan. Hetki kerrallaan eteenpäin, syyttely ei auta…antaa vaan syyn tarttua pulloon. Jatkossa otan tavaksi lukea kommenttejanne, ne antaa voimaa. KIITOS TEILLE!!
Päihdemieli käy sen taistelun tunnetasolla. Repsahdus lähtee liikkeelle jostakin, joka laukaisee jonkun tunteen. Siitä alkava kehä voi olla pitkä tai lyhyt, mutta tärkeintä on saada se poikki mahdollisimman aikaisin.
Avain on tunteiden säätely ja erityisesti sietäminen. Ikäväkin tunne on vain tunne ja se menee ohi. Usein jo 15 minuuttia auttaa.
Itse olen yrittänyt opetella katsomaan ja kokemaan tunteita ikäänkuin ulkopuolisena. Todeta, että siinä se nyt on ja möllöttää. Kaikessa rauhassa odotella, että se helpottaa. Ei se aina helppoa ole, mutta asian tiedostaminen on tärkeää.
Viime kädessä voi turvautua vaikka TIPP-taitoihin (kannattaa googlata) että pähin mieliteko menisi ohi. Ja päivä kerrallaan, riittää kun tänään ei juo, huomenna voi sen sitten toistaa.
Päivä kerrallaan näin tämä on otettava.