Olen arvokas ihminen

Heh, ihan sama mitä oheistuotetta täällä tulee, ollaan raittiina sitten vaikka kiinaksi :smiley:
Hieno lauantaiaamu, ja se vesisade on vihdoin loppunut. Tarkoittaa hillitöntä ulkoilua.

Huomenta “Kannusaarinen”!

Minulla ei todellakaan ole tarvetta “elvistellä” saksankielen osaamisellani. Sehän on isänkieleni ja siinä mielessä itselleni niin normaali asia,etten sillä henkseleitä paukuttele.Päinvastoin- aikaisemmista kirjoituksistani saat syyn heittooni halutessasi selville. En saa suomeksi aina sitä osumatarkkuutta aikaan jolla haluaisin kommentoida asioita. Päihdeterminologia varsinkin joskus tökkii. Siksi kysyin toisissa kirjoituksissani jokin aika sitten, kenellä olisi valmiutta sparrata minua tässä suhteessa. Avuliaita plinkkiläisiä löytyikin, joten tulen silloin tällöin heittämään jatkossakin saksankielisiä sanoja tekstiin. Ehkä saan pyytää Sinultakin käännösapua tarvittaessa? :slight_smile:

Hyvää viikonloppua!

Huomenta Andante

Sorry, olin vähän allapäin ja rupes v-maan toi saksa. Itse osasin sen aikoinaan tosi hyvin; ehkä siksi vedin herneen nenään.

Hyvää vointia Sinulle ja muille Plinkkiläisille,

-Kannusaarinen

Olen jostain saanut käsityksen, että ihmisen verestä (tai jostain muusta “tuotteesta”) pystytään mittaamaan pitkänkin ajan päästä, onko käyttänyt alkoholia. Onko tietoa, onko tällaista ja miten se tapahtuu jne.? Mikä on tuo aikajakso, että se vielä näkyy?

Olen mietiskellyt, nyt kun raittius on (taas) edennyt hyvällä mallilla, voisin tuollaisia testejä itselleni teettää, lasten huoltajuuden tueksi. Sanottakoon tätä vaikka sitten mun antabukseksi:)

Heissan TE!

Enpä varmuudela tiedä, mutta itse en ole kuullut että alkoholi näkyisi elimistössä missään muodossa sen kauempaa kuin sen palaminen eli promillemäärän laskeminen nollaan kestää. Siis parista tunnista max. 1½ vuorokauteen.
Alkoholihan on vesiliukoinen aine, ja poistuu elimistöstä varsin sukkelaan aineenvaihdunnan mukana, toisin kuin jotkut rasvaliukoiset aineet jotka voi näkyä pissatestissäkin (huumeseulassa) jopa viikkokausia. Siis esim. kannabiksen THC, buprenorfiini ym… Bentsotkin useita päiviä.

Runsas alkoholin käyttö voi tietysti näkyä sisäelimien kunnossa, esim. maksa-arvoissa, aika kauankin, mutta varsinaisesti alkoholia niistä ei havaita.

Maksa-arvojen seuraaminen voi olla muuten tosi hyvä tuki raittiudelle, samoin kuin muidenkin terveydellisten seikkojen tarkkailu, joihin alkoholi vaikutti haitallisesti. Esim. verenpaine yms. :slight_smile:

Muistan lukeneeni jostain, että on olemassa jotain verestä mitattavia arvoja, joista nähdään useamman viikon jälkeen jos on käyttänyt runsaasti alkoholia. Eiköhän tän Plinkin neuvonnasta saa vastauksen ko kysymykseen.

Moikka “Kannusaarinen”!

Ei hätiä mitiä. Hymyillään kun tavataan. :slight_smile: Hyvänvoinnin toivotukset takaisin.

Andante

Haa, kiitos Dave. Täällähän on siis muutakin kuin Lopettajat :laughing: Mä olen niin fakkiutunut tähän palstaan että “maailma unohtui”…

Täälläkin, saati sitten oman pääni sisällä, olen pohtinut, miksi NYT tuntuu siltä että raittiuteni voi onnistua. On se toki aiemminkin siltä tuntunut, muttei samalla tavalla.

Muistan nuo viimeiset siideripäivät siinä mielessä, että olin aivan uupunut. Samat asiat silloin pyörivät päässä kuin aiemminkin; syyllisyys, paha olo, juomisen/juomattomuuden edes takaisin vatvominen jne. Mutta tuo uupumus oli uusi asia. Ei puuttunut muuta kun että hengitys olisi pysähtynyt, olin niin loppu, lähinnä kuitenkin henkisesti. Kävikö siinä niin, että alkoholi uuvutti minut ja luovutin? Luovutinko taistelun vahvempaa vastaan ja myönsin häviön?

Kohti uutta viikkoa, aivot solmussa :smiley:

Kyllähän sitä alkoholi uuvuttaa niin kehon kuin mielenkin. On rankkaa duunia se ryyppääminen, niin rankkaa ettei tämmönen laiskuri kuin minä enää edes viitsi. :smiley:
TE, sun raittiushan onnistuu joka päivä jonka olet päihteettömänä. Se onnistuu joka päivä siis uudelleen ja uudelleen, ja tärkein on että se onnistuu tänään. Tänä päivistä muodostuu sitten itsekseen viikkoja, kuukausia, vuosia… so it goes.
Tänään on tärkeä sana.

Voipi olla kyseessä juurikin ne mainitut maksatestit, joissa maksa-arvoista voi päätellä runsaan alkoholinkäytön. Alkoholi siinä ei varsinaisesti kyllä enää näy, ja maksa-arvot voi olla koholla joskus muistakin syistä kuin alkoholin takia. Esim. ylipaino kohottaa jotain arvoja, ja trigly-arvoa kohottaa myös runsas sokerin käyttö ja hiilihydraattipitonen ravinto.

Mutta jos alkoholia on ihan veressä jopa, sehän näkyy myös muilla testaustavoille, esim. uloshengitysilmalla toimivalla alkometrillä, jollanen kannattaa muutenkin omistaa jos yhä juo ja joutuu esim. ajamaan autolla. :slight_smile:

Olen joskus joutunut itse antamaan puhelimitse päihdeneuvontaa jossa on ollut suotavaa ellei jopa pakko tietää joitain asioita (vaikka googlea samalla näpytellen : )), niiin vaikeimmat kysymykset on koskeneet kyllä eri huumeiden metaboliaa, kuten seulassa näkymisaikoja.
Alkoholin toiminnan oon luullut kyllä tuntevani tarkkaan, mutta eipä siitä oo paljon kysyttykään ikinä.

Kuka ehtii ekana kysyä Päihdelinkin neuvonnasta! :slight_smile:
paihdelinkki.fi/neuvonta

Hei, vertailun vuoksi voi kysyä päihdetietoja myös numerosta 0800 900 45 (ilmainen!)
ehyt.fi/fi/toiminta/neuvontapalvelu

Andantelle vielä:

jos jokin alkoholismia sivuava termi on päässyt unohtumaan, tsekkaa sanakirja.org.

-Kannusaarinen

Mä kysyin jo, vastausaika kait noin viikko.

Taas sain ajattelemisen aihetta “Se onnistuu joka päivä siis uudelleen ja uudelleen…”. Todella armollinen ajatus, sen “raitis tästä iäisyyteen”-ajattelun rinnalla. Huojentavaa kertakaikkiaan, tämän ajattelun sisäistämistä kohti ja uutta viikkoa vastaanottamaan :smiley:

Aika alavireessä näin loppuviikosta. Yht’äkkiä en jaksa yhtään mitään. Raittiuden innostamana olen uskaltanut sopia erinäisiä tapaamisia ihan lapsiperhetuttavien kanssa ja muutenkin päiviin kaikenlaista extraa, joihin en edes lupautunut juodessani. Ajattelin, että ihmisten tapaaminen on nyt hyväksi, on tekemistä ja tavallaan suunnitelmia muutama päivä eteenpäin, ettei jämähdä kotiseinien sisään. Mullahan on siis se kotijuojan tausta.

Olen tainnut ahnehtia liikaa. Tänään heti aamulla aloin perumaan kaikkia viikonlopulle sovittuja asioita. En oikeasti halua tavata ketään, en hyviä ystäviä (jotka peruutuksen ymmärtävät ja syyn voi hyvin kertoa), en tuttuja (joille esitetään tekosyy), en ketään.

Haluan viettää harmaata arkea tai tässä tapauksessa harmaata viikonloppua. Perusrutiineja lasten kanssa.

Oltiin aamupäivällä lehtiä haravoimassa pihalla. En voinut olla kuulematta naapuriperheen lähtöä jonnekin. Vanhemmat aivan mieli kireällä, sättii lapsiaan jotka eivät saa kenkiä jalkaan ja takkia päälle ajoissa. Kyseessä ns. täydellinen perhe, lapsilla 4-5 iltaa viikossa hyviä urheiluharrastuksia. Ja rahaa tällä perheellä on.

Olen aina kammonnut tätä lapsiin kohdistuvaa suorituspainetta, niin että saa lapsetkin suorittamaan. Aina vaan.

Tänä harmaana viikonloppuna olen onnellinen lapsistani,joiden ei tarvitse tehdä sen kummempia. Ja niiden äidistä, joka on täysin selvinpäin :smiley:

^ Kauniisti ajateltu ja totta puhut, TE. Kivaa, selvää sunnuntaita sinulle ja lapsillesi. :slight_smile:

Kyselin siis neuvonnasta vastausta siihen, voidaanko alkoholinkäyttöä mitata jollain tavoin pitkänkin ajan päästä ihmisestä. Tässä vastaus:

[i]Maksa-arvoja voidaan mitata laboratoriokokein verestä, tyypilliset maksa-arvoja kuvaavat arvot ovat Alat, Asat GammaGt sekä CD-arvot. Niillä voidaan määritellä maksan tila. Maksakokeiden tulosten arvoinnissa omalääkäri on täkeässä asemassa. Normaalisti maksa-arvot laskevat muutamassa viikossa ja esimerkiksi CDT-arvot laskevat viitearvoihin 2-4 viikon kuluessa alkoholin käytön jälkeen.

Arvojen laskemiseen liittyvät henkilön yksilölliset ominaisuudet, paino sekä ruokavalio. Näin ollen yksiselitteistä vastausta ja tulkintaa pelkän maksa-arvojen perusteella ei välttämättä voi tehdä. Yksittäisen juomiskerran määritteleminen testin avulla esimerkiksi kuukauden kuluttua on mahdotonta.[/i]

Eli siis sellaista menetelmää ei ole, mistä luulin kuulleeni. Hassua, muistellessani tarkemmin luulin että työterveyden puolella jotain sellaisia testejä käytetään. No, Ketostix olit jäljillä tässä, siis VAIN tässä… :smiley:

Taas palaan antabukseen. Nyt alkaa tuntumaan, että usko alkaa horjua.

Olen viettänyt viimeisen viikon aikana kaksi yötä juomassa, siis unessa. Ekalla kerralla join kotona koko yön; hain siideriä lasten nukahdettua ja join, join ja join. Uni oli niin vahva, että aamulla heräsin puolipaniikissa tarkastamaan tilannetta. Omaa oloani, onko tyhjiä pulloja, ovatko lapset ok… melkoisen kamalaa.
Viime yön istuin baarissa juoden kaikkea mahdollista. Miehiä, miehiä ja miehiä ympärillä. Baariyö ei kuitenkaan ottanut aamulla niin koville, lähinnä tunnustelin maistuuko p… suussa.

Terapauttini sanoi kerran jo aikoinaan, että juomisunet tarkoittavat sitä, että alitajunta työstää asioita.

Nyt pitää taas HUUTAA, olo on niin juova. Ei sinällään noista unista johtuva, mutta muutoin ihan lukossa ja liian heikko. Jos menen hakemaan antabusta yksityislääkäriltä, vaikka sit viereiseltä paikkakunnalta, saako lastensuojelu tietää siitä?

Ei vaan voi olla niin, etteikö lastensuojelun pelossa uskaltaisi antabusta hakea. Siihenhän saa A-klinikaltakin reseptin, ei kai ne sitä asiaa sieltä mihinkään jaa?

Ei minunkaan tietääkseni kyllä lääkäri pelkän Antabus-reseptin pyytämisen takia mitään lastensuojelu-ilmotusta tee. Eikä lääkärit kai muutenkaan tee. Jos sen sijaan repsahtaisit uudelleen juomaan, voisi olla riski että joku kohta tekee sen ilmotuksen.
Mene vaan rohkeesti hakemaan resepti, sehän osoittaa sitä paitsi että haluat pysyä raittiina. :slight_smile:

Juomis-unet on ihan normaali ilmiö, ja kuuluvat ihan asiaan pitkänkin aikaa. Mäkin välillä aina unissani ryyppään (ja poltan tupakkia!!) niiin että aamulla herätessä on melkeen krapula kunnes sitten helpotuksekseni tajuan että huhheijaa olikin painajaista vain. :smiley:

Haaaaa, yllättävän oikeillä jäljillä olinkin noiden maksa-arvojen suhteen taannoin, yllätyn itekkin. Nimittäin hieman mutu-pohjalta tämän alla olevan naputtelin taannoin. Sehän meni melkein sanasta sanaan ihan kuin Päihdelinkin informaattoriltakin! taputtelee itseään olallle Hihiiii… : ))

Lääkärit ovat vaitiolovelvollisia. Eivät he raportoi sinun lääkärissäkäynnistä mihinkään. Eikä antabusreseptin hakeminen muutenkaan ole syy lastensuojeluilmoituksen tekemiseen.