Olen alkoholisti

Ja jotkut jopa 2 vuotta. :sunglasses:

Nimim. kokemusta löytyy

1. Päivää viedään eteenpäin. Ainakaan ei oo tullu sekoiltua ja aiheuttaa mielipahaa kellekkään. Morkkis iskee vaikka ei olisi tehnytkään mitään. Juomisen takia kaverit välttelee kun eivät jaksa aina olla kuskissa. Ja mua vituttaa yhessä kaverissa semmonen juttu kun valittaa mulle että juon ja sit ite juo joka viikonloppu. Jotenkin tuntuu että muuta ystävää ei ole tällä hetkellä kun Alkoholi. Kaveritkin jos soitan niille selvinpäinkin niin heti kysyvät ookko taas juomas? ja jos oon ollu esim viikon taukoa niin silloin oon tehny hyvän teon ja kaverit sanoo hyvä ku oot pitäny taukoa ja jos juon niin kaikki vaa valittaa kyl sun on pakko rauhottuu. Tuntuu et mun pitäis muiden mieliksi vähentää juomista et ei jaksa kuulla valitustsa!!! Mitä sitten kun juon ei kukaan paljo soittele!!! Vois ihan tahalteen dokaa joka pvä kun rupee ottaa päähän kaikki!!! Joo ymmärän että frendit on ehkä huolestuneita mutta katsoisivat omia tekoja! Tänään aamulla kun heräsin niin oli vitun masentava ja ahdistunu olo ja oli pakko kävellä lähikauppaan! Varmaan ymmärätte mitä yritän kertoa tuolla kaverit “jutulla”. But kyl mä yksinkin selviän :wink:

Kopsaan tuolta Lopettajista juttuani, taitaa sopia tänne paremmin: Eli, minulla tuo kavereiden ja “vanhoihin ympyröihin” palaaminen on aina se ongelma ja repsahduspaikka - asun muualla ja täällä “kulttuuriin kuuluu” (mikä tekosyy taas, hah!) käydä muutamalla oluella töiden jälkeen, kavereiden/kollegojen kanssa illallista syömässä (ja aina ateriaan kuuluu viini) jne. Eli aina aikani kituutan kotona ja sovimme miehen kanssa että en juo kotona, mutta sitten ne rutiinit taas alkavat uudestaan. Ja muut ottavat sen pari lasia, minä pari pulloa. Ja kyllähän ne muut katsovat pitkään ja ovat varmaan ääneenkin sanoneet että nainen voisi ottaa hillitymmin. Ja sitten taas jos otan vain ne pari niin ihmetellään että mikäs nyt mättää kun ei viina maistu. Eli…? Joskus kyllä onnistun tuossa parissa pitämisessä, mutta useimmiten en. Päivä ja tunti kerrallaan… Eli mikä prkele siinä on että alkoholittomuutta ei voi omaan arkeensa kodin ulkopuolellakin (kaverien kanssa ja ilman)liittää, tai edes vähentää. Aina sama juttu.

5.päivä menossa ja huhuh meinaa olla väsyny ja en tiiä meinaako tää putki loppua ollenkaan on ihan turhaantunut olo ei enempää jaksa kirjoittaa hyvää pikkulaunataita

Menee jo jurraamisen puolelle sulla. Koitahan syyäkin välillä jotain, ja tankata hyviä rasvoja (kala- ja kasvisrasvoja) ja ruokia, joista saat b-vitamiineja ja hyviä rasvahappoja. Kaverit tai niiden puute ei saa sua juomaan vaan himo alkoholiin. Koita käydä aina edes hetken 0-promilleissa niin maksa saa vähän levähtää.

Tällaisena pitkähkön linjan juoppona tiedän myös kertoa, että kun alkoholia virtaa suonissa ainoastaan 23/7, niin välttyy ainakin haimatulehdukselta. :sunglasses:

Eikös tämä pitäisi jo sensuroida haitallisen käytön suositteluna tai ainakin huumehaittojen vähättelynä? Jos minä väittäisin tuolla Saunan puolella vaikkapa, että on tyystin vaaratonta käyttää muiden ihmisten jo käyttämiä värkkejä ja vieläpä täysin ilman mitään turhia keittämisiä, desinfiointeja tms., koska en minä niistä koskaan ole C-hepatiittia saanut, niin johan olisi moderaattori haukkana paikalla pyyhekuminsa kanssa :mrgreen: . Moni on saanut haimatulehduksen paljon vähemmälläkin ryyppäämisellä, kuin sinä, Korkkis, ja sitten on paljon niitä vielä pidemmän linjan juoppoja, jotka tinaavat ihan 24/7, eivätkä silti onnistu koskaan saamaan haimatulehdusta kovasta yrityksestä huolimatta.

Ai niin, mutta tämähän onkin Me Vähättelijät, jossa saa vapaasti hehkuttaa sitä yhtä äärimmäisen vaarallista huumetta, eikä kukaan kyllä tunnu täällä koskaan vähentäneen, vaan lähinnä lisänneen dokaamistaan :unamused: .

^Selkeää huumehaittojen vähättelyähän tässä tosiaan harrastetaan… Mutta mitäpä alkoholisti ei tekisi saadakseensa mielenrauhaa siihen itsensä totaaliseen tuhoamiseen.

Uskallan kyllä väittää haimatulehduksen synnyn olevan, jos ei mahdotonta niin ainakin hyvin epätodennäköistä, kunhan promillet ottavat päivittäin pohjakosketuksen. Olen saanut kuvan, että haimatulehdukseen vaaditaan vähintään viikon mittainen jatkuva altistuminen alkoholille, oikein ankaralla tinaamisella tuon toki voi saavuttaa jo lyhyemmässäkin ajassa.

Ja mitä promilleihin tulee, niin kyse ei ole niinkään annosmääristä, sillä humaltumiseen vaikuttaa sukupuolen ja painon lisäksi myös yksilöllinen maksan toimintateho. Tätäkin teoriaa voitaisiin empiirisesti todistaa antamalla juopoille viinaa, puhalluttaa näitä tunnin välein ja katsoa että kenellä haima posahtaa. :unamused:

thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-anta … i-ja-haima

terve.fi/haimatulehdus/haimatulehdus

Haimatulehduksen syntymekanismeja ei vielä täysin tunneta. Sinä tai minä emme voi siis arvioida juuri sinun haimatulehduksesi mahdollisuuden riskiä kovinkaan tarkasti. Mutta se on valtava joka tapauksessa jos juo niinkuin kerrot juovasi. Voi aivan hyvin olla, että et koskaan sairastu juuri tähän tulehdukseen, mutta ikinä ei voi tietää…

Promillien pohjakoskettelulla ei siis voi todistetusti välttää tai edes merkittävästi vähentää haimatulehduksen riskiä. Se riskin pienentäminen on vain Korkkiksen omassa addiktiivisessa päänupissaan. Oli itsellänikin aikoinaan kaikkia jänniä “ajatusvääristymiä” koska onhan ne pakollisia, että voi dokata aamusta iltaan niin ettei omaatuntoa soimaa.

Totuus on se, että etanoli väärinkäytettynä suorastaan syö/liuottaa ihmisen sisältä päin puhumattakaan vaikutuksesta ihmisen psyykkeeseen. Sisäelinvauriot ovat hyvin tyypillisiä tavalla tai toisella jossain vaiheessa juoponuraa jos ei saa korkkia pysyvästi kiinni…

Ps. Kun muuten se haimatulehdus sitten napsahtaa, niin sitä kipua ei kuulemma meinaa saada aina edes Oxanestillä (oksikodonia suoraan suoneen) hallintaan. Voi puskea läpi…

Ps. Kun muuten se haimatulehdus sitten napsahtaa, niin sitä kipua ei kuulemma meinaa saada aina edes Oxanestillä (oksikodonia suoraan suoneen) hallintaan. Voi puskea läpi…
[/quote]
Jepjep. Tunnen yhden akuutin haimatulehduksen saaneen tyypin, jonka mukaan se kipu oli täyttä helvettiä, siis vahvasti lääkittynäkin. Ilman lääkitystä, huh… enpä tiedä, ei tiedä hänkään, eikä varmasti tahdokaan tietää :mrgreen: . Tässäkin tapauksessa huomaamme, kuinka helvetin kovan (psyykkisen) koukun alkoholi(kin) aiheuttaa. Kyseinen haimatyyppi jaksoi viettää aikansa alkoholintonta elämää, kun haimatulehduksen kauhut olivat vielä tarpeeksi tuoreina muistissa, mutta nykyisin ryyppää taas ja on aivan hirveässä kunnossa. Tavaraa puskee jatkuvalla syötöllä molemmista päistä, mutta se vain kiihdyttää kaatamista, kun jotakin olisi saatava pysymään sisälläkin :open_mouth: .

Jaa, pitäisiköhän miettiä sitä omaa ryyppäämistäänkin taas :confused: :blush: . No joo, enpä ole nyt juonut, joten eivätpä asiat sen jutun osalta oikein paremminkaan voisi olla :mrgreen: .

Äh… Kämmäsin tuon lainauksen jotenkin, mutta antaa olla nyt. Kait tuosta selvän saa…?

Onhan se psyykkisenkoukun voimakkuus mahdollisesti jäätävän kova, mutta täytyy nyt kuitenkin muistaa, että se päihdeongelmaisen pohjimmainen syy ei ole siellä pullossa (tai piripussissa, subu-napissa tai lyricasäkissä) vaan niissä käsittelemättömissä psyykeongelmissa ja sosiaalisissa vaikuttimissa jotka ovat aina täysin yksilöllisiä. Ja jos näille taustasyille ei tehdä mitään tottakai kaveri jatkaa juomista koska viina toimii ongelmiin “lääkkeenä” puhumattakaan tietysti psyykkisen koukun aiheuttamasta “lisätarrautumisesta”.

SK:

Kyllä minä syytään viinaa itseään. Olen sille perso siinä missä esim. makeallekin. Ja alkoholi ei aineena vaan oikein sovi mulle, koska se menee päähän ja juon sitä aina liikaa. Nyt kun raitistelee niin ihmettelee, että mikä se on se “sosiaalinen pakko”=sosiaaliset vaikuttimet, joiden takia pitää juoda. Ei mun kurkkuun kukaan ole mitään kaatamassa. Missään tilaisuudessa ei kukaan ole ruiskuttanut minuun väkisellä alkoholia, ei baarissa, ei festareilla, ei juhlissa.

Psyykkisiä ongelmia mulle tulee jos juon liikaa. Selvin päin mun pää on ihan hyvässä kunnossa.Yleensä jos vituttaa, niin siihen on joku syy, samoin ala- ja yläkuloon.

Niillä yksilöllisillä sosiaalisilla taustasyillä ei tarkoteta tuota mitä kirjoitat vaan esim. juurettomuutta, yksinäisyyttä, köyhyyttä, huonoja ihmissuhteita, syrjäytymistä (erityisesti jos addikti käyttää jotain laitonta psykoaktiivia) jne…

Tutustu ihmeessä Lopettajien Media-ketjun toisiksiviimeisen sivun Carl Hartin ajatuksiin. Jos siis tiedemiehen auktoriteetti kelpaa joka siis on (an associate professor of psychology and psychiatry at Columbia University) sekä, neurotieteilijä ja erittäin vakavasti otettava päihdetutkija pitkällä kokemuksella.

Eli se miksi joku yksilö juo (tai narkkaa) ongelmallisesti ei johdu suurimmaksi osaksi jonkun psykoaktiivin koukuttumis/riippuvuus-potentiaalista (vaikka sekin tietysti vaikuttaa) vaan ihan muista seikoista (yksilölliset psykologiset ongelmat ja tämä sosiaalinen aspekti). Tämä on nyt siis todistettu aivan tieteellisesti ja kokeet voidaan tiedeyhteisössä myös toistaa kuten tapana on…

Eli kysymys ei ole siitä, että olet perso viinalle vaan ydinajatus on se, että miksi olet perso viinalle? Ne syyt eivät ole siinä kemikaalissa vaan ne ovat yksilöllisiä ja ne tulisi selvittää. Tietysti on hyvin helppoa vain kuvitella, että laittaa korkin kiinni ja ongelmat poistuvat. Tottakai alkoholin aiheuttamat ongelmat poistuvatkin, mutta ei se taustasyy ja jos sitä ei poisteta ongelma “mutatoituu” ja ponnahtaa sitten jonain toisena ongelmana esiin (esim. sokeririippuvuus).

Katsoin tuon Hartin videon, ja ei tuossa nyt ihan uutta tullut. Samaa mieltä pitkälti. Sinä puhut addiktiosta, minä puhun siitä, miten alkoholi vaikuttaa. En pidä itseäni addiktioherkkänä ihmisenä, enkä varsinaisena alkoholiaddiktina. Kuulun siihen porukkaan, jolla humala iskee voimakkaasti päälle ja jolle ei alkoholi siitä syystä sovi (ja tätä kautta alkoholistina).

En minä tiedä, onko “Miksi Jeppe juo?” koskaan kovin relevantti kysymys. Tärkeintä on tunnistaa ja tunnustaa omat ongelmat jonkun substanssin kanssa esim. alkoholin. Kun olen juomatta, en koe “mutantoitumista”, oikeasti asiat ja ajatukset luistavat paremmin. Se vain vaatii vähän pitemmän raittiuden, itsellä se tarkoittaa vähintään 1-2 kuukautta juomattomuutta. Mielellään pitemmän ajan.

Olen juonut, kun olen ollut parisuhteessa onnellisesti, olen juonut kun olen ollut yksin. Olen juonut taloudellisessa limbossa (ei töitä ei tuloja), olen juonut kun on ollut hyväpalkkainen työ jne. Syy juomiselle on aina ollut halu saada alkoholia. Yleensä mukamas vähän, mutta sitten se on karannut usein käsistä, koska humala=kiva. Muut päihteet ei tosissaan ole koskaan kiinnostaneet.

Mutta mitäs jurtille kuuluu? Viikonloppu raittiina…?

Eileen viimeksi join. Tänään helvetin kova darra kyllä ajattelin pitää taas viikon taukoa. Eikä saa nukuttua tätä saattaa jatkua ainki 3pvä univaikeudet ja ahdistus,masennus tiloja.

Hyvä jos et ole tänään juonut.Valvo jos valvottaa,nuku jos nukuttaa.Kyllä se siitä siedettäväksi muuttuu.

Minun perspektiivistä katsottuna sinä et muuten todellakaan ole “perinteinen alkoholisti/addikti” vaan nimenomaan ihminen joka etanolia käyttäessään humaltuu herkästi ja nauttii siitä normaalia enemmän (ilman että taustalla välttämättä tosiaan on mitään psyykkistä tai sosiaalista ongelmaa) ja tästä syystä välillä lähtee ilmeisesti “lapasesta”.

Tunnistaminen ja tunnustaminen taitavat tosiaan olla ne kaksi oleellista sanaa yleisesti päihdeongelmien kanssa jos halutaan asioita kyetä korjaamaan.

Tänään tosi hyvällä mielellä kunnon aamupalat vedetty :slight_smile: eikä yhtään tee mieli juoda. Oon huomannu että mulla on ehkä jäänyt jonkilainen tapa juomisesta. Tänään kokeilen illaksi ostaa vaan 6-packin ja haluan kokeilla että pystyn sen kuusi vetää. Jotenkin fiilis on täänän helvetin hyvä mutta nukuttua ei pysty nukkunu ehkä 1tunnin vaan. Ja tohon voin sanoa että alkoholismi kehkeytyy lapsuudesta asti kuullu oon kun olen jutellu tuttavan kanssa joka on päihdeterapeutti ja häneltäkin sain neuvoksi että kokeilen tuota sixpäckiä :slight_smile: jos mopo karkaa niin sanoi että olen alkoholisti :smiley:

Sun päihdeterapeutilla on erikoisia neuvoja.No miten kävi?