NYT on taas se aika vuodesta, kun on päätettävä, lähteäkö sirkuksen mukana maailmalle.
Eräs asiaan voimakkaasti vaikuttava tekijä on delfiinikouluttajan töiden merkittävä vähentyminen mansesterin talousalueella. Viittaan Särkänniemen paisuneeseen delfinaariokeissiin. Tuo ala on yksi kuolevista ja vertautuu plinkin moderaatoihin, joiden duunin tulevaisuudessa hoitaa koneet. Siten saadaan tasapuolisuutta banneihin ja ystävällistä asennetta kirjoittajia kohtaan… Joo, kasarilta asti määä niitä fisuja sopeutin manselaiseen jäyheyteen ja hämäläiseen hitauteen, tosin ihan aluksi ne oppi multa pohjoista viileyttä ja itäistä avoimuutta. Emmä kokenut kiintymistä niihin pullopäihin, oisin voinut kaapia ne nälissäin vaikka leivän päälle. Nää särkiksen suipot pahvipäät meni sitten toteuttamaan salaoperaation, vaikka nimenomaan niitä dorkia valistin olevan menossa vuosi 2016, jolloin jengi seuraa ihan oikeesti juttuja somessa. “ei ne mitään huomaa” ja “kuka tästä mitään tietäisi, siirretään ne yöaikaan”. Meikä saattoi ehkä asiasta vaivihkaa mainita kauppahallin ruuhkassa luottoreportterille.
Mulle ois tarjottu duunia Ateenassa, mutten tunne olevani henkisesti samalla käsikopelolla niiden raunion junttien kanssa, mitä mä siellä tekisin. Kieli on kirjaimiltaan kopioitua huttua idästä ja tyypit mulkkaa ikävästi finskejä. Lesbo-saarella on vain pakolaisia, eikä toisiaan nuolevia jumalaisen kauniita merenneitoja, jotka pyytää härmän äijää liittymään mukaan karkeloihin. Saaristokin on samanlaista kuin Turuus ja mitä mä ny turkkuses duunaisin, oon manselainen. Jotain tasoa ja rajaa sentään työnhakuunkin ja kyl maar´ mun vesiduunit on nyt tehty. Ehkä maailmassa joitain aloja on kokematta, mut en määä ainakaan miksikään koirankouluttajaksi ala, niin monta kautta elukoiden paskan hajus piisas. Panomiestaidoissa voisin kilpailuttaa itteni kikolomarkkinoilla, mutta jaksaako niitä kälysiä, elähtäneitä ämmänraatoi koluta ja katella ? Pitäis olla selvinpäin ja joutuis niiden akkamaisia valituksia ja kaupanjonosta tuttuja jaaritteluja kuuntelemaan. Hinnoittelisin seurani 300 - 700 eemeliä per sessio, enkä jäisi koskaan yöksi, sillä olen koiran yksinhuoltaja ja itä-manchesteria tietenkin välttelisin. Panomiesura on vasta neljäntenä aktiivointilistalla, siinä hommas voi kyl eltaantua oma seksielämä… Onneksi tien päällä tekemäni sirkustutkinto ei vanhene käytännössä koskaan, vaan sen arvo vain lisääntyy ja harva duuni on niin muuttumaton perusteiltaan ja alan hengen olen aikaa sitten sisäistänyt. Päihteettömyyskään ei ole ongelma, sillä moni aito ja ansioitunut, kuoliaaksinaurattava tosipelle on nähnyt esiripun enteet ja ehtinyt ennen omia ennenaikaisia kalkkiviivojaan hellittämään pullon kahvasta.
Joten…
…
Finlandian monenkirjava jengi pakkaa parhaillaan kamojaan esiintymiskentällä ja johtajapariskunta odottaa suullista vastaustani. Tällanen siteetön, tunteeton ja perheitä perustamaton haahuilija on kysyttyä matskua alalle, jossa touhut on yhtä sirkusta. Viimeksi ollessani pitkällä turneella opin kaikenlaista näppärää ja näin jos minkälaista friikkiä ja siinä luonteiden sarjassa ei plinkkiläiset pääse edes lähelle ! Juoma-aikoina jokunen hörhö oli ihmetyksen vallassa melkein tivolitasoa, ehkä pari alati esiintyvää ja laskuissakin riehakasta juopponarkkia saattoi yltää kansalliseen pellesettiin. Rapulassa steppaava ja laulava pultsari ois ollut todellinen nähtävyys. Keksivertonaisista ei pärjää alan neidoille kukaan, sillä trapetsibeibet on hätkähdyttävän notkeita moniosaajia. Useimmat ovat myös päteviä yöperhoja ja kielitaidoltaan huippuja romantiikan taitajia ja king-size-vuoteen ihkuja kaunistuksia, joiden kanssa aamuun uiminen on miehelle pyhä velvollisuus, jota ei saa hukata.
Useimman ammattipellen taustalla ei aina olekaan lapsuudesta tihkuvaa kroonista tragediaa tai jokailtaisia kyyneliä grogilasissa, eksistentiaalista mielenhäiriötä ja todellisuuspakoista ja selitykset valmiina olevaa rinnakkaistuotteiden aktiivikäyttöä. Heitä on myös ammattikunnassa pelkästään siksi, että ovat niin hauskoja tapauksia, että heidän on aivan pakko päästä isommalle joukolle ilveilemään ja vähän tienaamaankin. Pidän itseäni lähtökohtaisesti naurettavana tyyppinä, joka sai tuntumaa yleisöön baarikautenani, pitäessäni yhden miehen seremoniallista shouta ja joskus onnistuinkin jengin naurattamisessa. No, liksat ei oo kummosia, vaan saavat pikemminkin itkemään, mutta rahallisen korvauksen ulkopuolista yhteisöllisyyttä on sitäkin enemmän sirkuspiireissä, joissa ei ole tapana loikata kilpailijan pöytään. Suomalaisesta jääkendosta ja it-alalta tuttu leiristä selän takana toiseen siirtyminen näyttää pysyvän, vielä ainakin, poissa noista kuvioista. Myöskään massinkerääminen ei oo tirehtöörin suojattien luonteelle tyypillistä aktiviteettia.
Perheen tapaisia kiinteitä liittoja tai virallisia kahdenkauppoja duunataan aika pienessä piirissä, joskus harvoin yhteisö kokoontuu juhlistamaan joidenkin jäseniensä aviollisen liiton
monikymmenvuotispäivää. Kuolema erottaa noissakin piireissä nykyään harvemmin.
Julia oli nuori, 2vitonen sirkusalan koulutuksen saanut miisu, johon aika nopeesti ihastuin, kun istuttiin järven rannalla niitänäitä höpisemässä. Tuo upea neito osoittautui hyvin fiksuksi ja oli kuvankaunis pitkine tummine kiharoineen, jotka kiertyivät huippu-urheiljan vartalonsa ympäri hänen venytellessään suihkussa, jossa viihtyi aina yllättävän kauan ja tempaisi meikänkin pesemään lihaksikasta selkäänsä, jolloin sain kehotuksen hieroa myös hänen reeneistä kipeytyneitä pohkeitaan ja sisäreisien kivettyneitä pintoja ja hiveltää voimallisesti söpöjen pakaroidensa verenkiertoa.
Kerran hänen hieman mielenterveydeltään ja alkoholin käytöltään horjunut veljensä tuli riehumaan iltasuihkun aikaan parakkiimme ja mulla oli täysi työ taltuttaa tuo mattotelineen kokoinen arojen painisankari, joka tunnettiin ÄitiVenäjällä “tundran karhuna”. Sittemmin olin välikätenä ja puhuen hankkimassa Igorille vakituista naisseuraa, sillä Lappeenrannasta eräs paluumuuttaja-jumppamaikkanainen hyppäsi kyytiimme, kun olimme eräänä viimeisenä iltana keräämässä kolehtia ja luitamme jatkaaksemme uuteen kaupunkiin. Sinä keväänä tultuamme Hämeenlinnaan Svetlana oli jo osa kulttuurikadotuksen kiihdyttämää sekajoukkiotamme. Igori rauhoittui tulevina kuukausina, vaikka heidän suhteensa olikin myrskyisä johtuen molempien osapuolien heikosta kyvystä ratkaista vuorovaikutusongelma muuten kuin pahnojen uumenissa, vaikka erimielisyyksien sopiminen lakanavalssilla olikin varmasti mieluisaa puuhaa. Ainakin äänekästä. Julian luonne oli toisenlainen, hänellä oli temperamenttia, mutta myös vahvana piirteenä oleva avoimuutensa yhdistettynä permannolla pysyvään arkiälyyn teki elämästä parhaimmillaan liki juhlan veroista arkea, eikä siinä miehellä juuri ollut valittamisen aihetta. Rakastin niin häntä vain.
Kuten muussakin elämässä, oman rakkaan porukan arki- ja juhlatapahtumille löytyi luontainen rytmi ja toisto ja tietyt lainalaisuudet ihmisten välisessä toiminnassa, jota ei niiden vakiintuessa niin vain rikottukaan tai tultu ulkopuolelta sotkemaan. Omana itsenään pystyi tekemään ja sanomaan hyvin paljon, siitä olen kiitollinen ja sain paljon mieluisaa muisteltavaa. Asioita alkoi nähdä tyystin uudesta kuvakulmasta ja siten tuli merkittävää oppia elämästä yleensä ja ihmisten valinnoista ja erilaisesta käytöksestä niiden äärellä.
Sirkuspiireissä ollaan yllättävän häveliäitä ja noudatetaan vanhoillista näkemystä maallisiin asioihin ja ihmisten välisiin suhteisiin paneudutaan vanhalla viisaudella. Isoissa ongelmissa käännytään päätirehtööripariskunnan puoleen. Heillä yhteistä historiaa onkin likemmäs sata vuotta, ehkä ylikin. Kukaan ei oikeastaan tiedä paljonko, eikä uskallettu kysyäkään. Muu sirkusväki oli aika maltillista ja pitkän linjan konkareita, kuten itävaltalainen moukarihemmo, romanialainen noita-akka, kieltämättä hupaisa monipäihdeongelmainen, mutta rautaisan taitava jönglööri Belgiasta, eläintenpitäjät ja -kesyttäjät enimmäkseen Romaniasta ja Bulgariasta, trapetsiväkeä pitkin Eurooppaa ja vesiselvä klowni Puolasta, josta tuli myös teltanpystyttäjä ja poppoon tekninen osaaja, Bazyli ja parikymppinen tyttärensä Liliana. Nuorella flikalla oli ongelmia jonkin verran ja sillä oli tapana karata sirkuksesta, mutta löytyi aina jostain päin Suomea ja palasi konsulikyydillä takaisin ja kaikki sujui aikansa ennallaan. Hänelle isänsä työ ja koko sirkustoiminta edusti auktoriteettia, jota vastaan piti kapinoida ja pyrkiä elämään vanhanaikaisesti ja varmasti asioiden ollessa toisin päin hän olisi ollut se, joka pyrkisi sinnikkäästi osaksi tuota sirkusta karkaamalla vanhoilliseksi koetusta kotipiiristä.
Mielenkiintoisia tyyppejä ja jänniä reissuja ja selviämistä arjen ankarien käänteiden kourissa. Lisänä Suomen vaativat sääolosuhteet ja mielialaa ruoskiva rasittavan pitkä Marraskuu, joka tuntui aina kestävän vähintään sen puoli vuotta. Keväisin oli helpompaa ja tyypit tulivat ulos kuoristaan ja juoksettuneista haudoistaan, eikä montun vakavina lain. Julian vieressä ja sylissä kaikki näytti hyvin romanttiselta ja uudelta meikälle ainakin aluksi ja hän olikin suurin innoittajani pari ekaa vuotta, kunnes kolmas ja sitten neljäs talvi käänsi kaiken melko puuduttavaksi ja koin astuneeni jotenkin muuntuneeseen, sirkusmaiseen yksityiselämään, jossa vaaroja halki kulkiessa astuimme jatkuvasti kahden ihmisen punnertamiin henkisiin liukumiinoihin. Jouduin myöntämään aikanaan, etten ollutkaan reissussa ja Julian tukena aivan täyssydämellä mukana. Riitoja alkoi sadella poudan aikaan ja tunnepuolella mentiin sahalaitaa. Yleisö ei tajunnut mun nerokkaita sketsejäni, joissa seurasin aikaa ja toimin yhteiskuntakriitikkona. Julialle iltahuikka alkoi tulla tavaksi ja hän ei sillä kuurilla mitenkään kaunistunut, ikävä kyllä. Tylyys ja tunteettomuus näyttäytyivät vierainamme. Ja loputon viinipullojen kätkeminen milloin pesukoneeseen, leijonan häkkiin tai ylös trapetsitorniin. Piilodokaaminen ja olojen korjaukset haittasivat paljon hänen yläilmojen huimaavaa taidettaan, joka alkoi olla haparoivaa ja vaarallistakin. Ja hylsyi putoili välillä turvaverkkoon.
Myöhemmin monesta kauhusta selvinnyt innokas ja toisia kannustava, paljolti silti vanhoihin kaavoihin kangistunut porukkamme järkyttyi, kun kiertuekassa oli käännetty ja Bazylin tytär Lilians karkasi viimeisen kerran ja liittyi vihollisleiri Aurinkosirkukseen. Niin Cirque du Soleil tuli ja vei isänsä ainoa arvojalokiven. Se oli lopusta enteellisesti ilmoittava alku ja selkeästi lausuttu kuolonkuulutus, alamäki alkoi aueta meille ja meno tuli olemaan huuruisen kylmää.
No, aikansa kesti pestini ja nyt en tiiä viittinkö mukaan lähteä. Moni entinen suuruus kerää pölyä kantakapakassaan ja hauskuus on väkinäistä, enemmänkin luotansa työntävää… Vanhat konit kiertävät ruohoalueita ja näyttävät väsähtäneiltä ja tällä tarkoitin sirkuksen hevosia. Muu porukka on vaihtunut ja lumovoima on rapissut tai sitten minä olen muuttunut… Tänään Julian kaunis haamu tuli juosten mua vastaan pitkä musta tukka hulmuten, suu hymyssä ja samalla kertaa somat, mutta hyvin vahvat kädet rakastavasti auki, otsalla keltainen kapea huivi ja vaalea mekko veressä. Jotain mantraa hän näytti toistelevan, mutta en saanut täysin heikoista sanoista selvää - kuin varoitusta pettävästä jäästä… Katselin tuolloin kentällä lähempää, mutta silti täysin sivullisena tuttua teltanpystytystä ja kuuntelin harjaantunein korvin ilmoille kantautuvaa itä-eurooppalaista kiroilua ja iloista huutoa. Johtajakaksikon uusi koira kävi mut varmuuden vuoksi kahdesti merkkaamassa. Uusi jengi on hitsautunut yhteen, sen näkee ihmisten eleistä ja aistii ilmapiiristä, jossa vuoreena on kerroksellinen yhteisöllisyys, se on luottamuksen perusta.
Muut kenttäväestä eivät mua tänään nähneet tai kiinnittäneet mitään erityistä huomiota, eikä suurin osa voinut tunnistaakaan, kun entinen ydinjengi on hajonnut, eikä paluuta taida olla, olen sanalla sanoen ulkopuolinen. Edes mainittavaa eläkettä ei kelatietoihin kertynyt, mutta on mulla muistoja onneksi iso kulta-arkullinen. Niitä ei kukaan voi tulla multa ulosmittaamaan tai koneen muistista pois klikkaamaan. Nyt pestini ottaa vastaan nähtävästi joku amatööri, alaa ja sen historiaa ja perinteitä tuntematon vasta-alkaja, suoranainen räkänokka ja ei-naurettava huonoi vitsei suoltava putouspelle - perkele sentään mitä touhua, kun viidyttämistä ei oteta vakavasti. Sirkus- ja tivolialakin taitaa elää säästöaikoja, oiotaan ja kopioidaan halvalla ja mennään sieltä, missä ei aitaa ees ole, vanhat perinteet ryminällä delaavat ja kaikkia asioita mitataan rahapussi kädessä ja taskulaskin toisessa…
Julia on joka tapauksessa iäksi mennyt. Hän ei uskonut varoituksia ja juotuaan tekilaa koko yön kiertueen toiseksi viimeisenä iltana, hän trapetsilta pudottuaan taittoi niskansa. Turvaverkko ei paljoa auttanut, sillä se oli monin paikoin repaleinen kuin trapetsiprinsessan huolista näivettynyt sydänparka. Tyhjien pullojen heittely oli näin tehnyt kuolettavan tehtävänsä. Paljon ei maallista tavaraa myöskään jäänyt, vaan mitäpä sillä roinalla itseäni viihdyttäisin, kun eloisasti tanssiva, heleästi laulava ja pianoa epävireisesti soittava yön kuningatar oli poistunut läheltäni. Suurin osa tuon ajan tavaroista paloi eräänä yönä, kun hullu jonglööri sai deliriumin ja luuli olevansa natsien kanssa metsästysretkellä ja melomassa Vietnamin viidakossa. Jokin takauma sai hänet polttamaan juuri meidän vanhan matka-arkun ja sen sisällön. Niinpä muistoksi Juliasta mulle jäi vain ompelemansa tyynyliina, johon tuo jalosydäminen ja uljas rotuinen nainen meidän nimet ikuisti kaunokirjaimin… hän ei edes pitänyt ompelemisesta, mutta otti sen haasteekseen, ennen kuin menetti traagisessa onnettomuudessa kaksoisvauvat syksyisenä yönä…
Ei oo ollenkaan varmaa, lähdenkö rundille, oishan se toisaalta kiehtovaa. mut sitten taas. jaksaako sitä uutta jengiä ja sen tapoja ja tulla sinne ikäänkuin ulkopuolelta… mä oon sitä vanhaa liittoa, mennyttä vuosikertaa ja sen perinteitä noudattava sirkuslainen, aika pelle…
no, kattoopi ny… saattaahan se olla, mutten tiiä… eteenpäin ois kuljettava, nähtävä valo.
jospa palkkautuisi mansessa sorin sirkukseen. siihen, jossa pidetään putkia kunnossa.
siis ei putkitöitä, vaan ihan juoppoputkan päivystämistä ja asiakkaiden palvelua…
ei voi jäädä areenalle makaamaan ja ihmiset on saatava nauramaankin, taas.
mulla on itsellä saman verran putkaöitä kuin johnny cashilla eli seitsemän kpl.
ehkä se katsotaan eduksi, mutta miten lie sitten todistan raitistuneeni vakavasti.
saakohan plinkistä jonkin diplomin, ehkäpä moderaadolta tai kanssaplinkkaajilta ??
miten kummassa todistan tavalliselle valelääkärille purjehtineeni selkeyden satamaan ??
eihän se ole mahdollistakaan, millä sitä mitataan - ottamalla kuvan lopettamon laskurista ??
nojoo - syksy saa ja minä kans, taidan määä sittenkin - siis olla lähtemättä - vaan oishan se…