Nyt taisi onnistua, vaikka väärin sammutettu:D

Ainakin siellä missä olen käynyt, niin tuo on vanhojen tuttujen kahvittelu hetki.
Itse en ole hävinnyt viikoiksi ryyppäämään tai riehunut kotona tms.

Koska katson itsekin että AA ei ole minulle ja lopetin siellä käymisen tarpeettomana.

Kyse vaimon suhteen on elämän muutoksesta, joka on seurannut minun elämäni muutoksesta. Jos hänelle tulee tarvetta terapialle, maksan mielelläni oikeaa ammattiapua.

AA ei ole meidän juttu.

Olen kirjottanut pariinkin kertaan rehellisen mielipiteeni AAsta, mutta en ole painanut lähetä nappia. Minulla ei ole tavetta pahoittaa kenenkään mieltä. AA sopii joillekkin ja hyvä niin.

Tuli tässä mieleeni, että itselläni oli myös mielipide AAsta, mutta se mielipide mikä minulla oli itsestäni olikin se suurin ongelma, jota en ymmärtänyt.
AA oli aluksi minulle sopimaton, kun en saanut kiinni mistään, en ohjelmasta, en ihmisistä, en lopuksi raittiudestakaan, mutta sitä se uhma, itsekkyys ja pelko teetti.

On hyvin todennäköistä, että kun käy useita palavereita, niin aivopesu toimii ja se usko tulee. Itse olen saanut muuta kautta elämästäni kiinni ja on mielettömän mukavaa herätä uuteen päivää. Olen täysin varma, ilman mitään epäilyksen häivääkään vakuuttunut siitä että ei ole mitään korkeampaa voimaa, minusta on järjetöntä, että minun pitäisi vakuuttua jonkun AA tai yksittäisen henkilön kertomuksista että tieteen tutkimukset ei ole totta. Uskoa nämä kertomuksen ja uhkaus, usko jumalaan tai kärvisty helvetissä. Tällä hetkellä ei ole merkitystä, elämän tarkoitus on vain vakkuutua jumalan olemassa olosta, rakentaa tähän tarkoitukseen rakennuksia ja palvoa häntä. Sitten palkintona on ikuinen elämä paratiissa. Aivan vastaava vakuuttelu, saa terveen nuoren pukemaan pommi liivin ja räjäyttää itsensä paratiisiin, samalla tuhoten muiden elämiä. Mitäpä jos tuossa yhteydessä menee joku joka ei vielä usko jumalaan, samaan syssyyn raamatun helvettin. Jos tuo räjäytys tapahtuu Bagdadissa, niin on hyvin luultavaa, että raamatun helvettiin, menee räjäyttäjä itse ja 70kpl vääräuskoista uhria?

AA oikeasti nykyisellään, luultavasti tekee enemmän haittaa kuin hyötyä. Ainakin se on äärettömän kaukana potentiaalistaan, kuinka monta päideongelmasta se voisi pelastaa, jos jumala höpinä olisi kokonaan pois sen piiristä. Jos noin 8% ovesta sisään astuneista saa raittiuden, niin kuinka monta heistä ei olisi sitä saanut jos jumala höpinä ei olisi niin voimakkaasti läsnä?

Magneettirannekkeita ostaneet tuntevat monta kertaa olonsa paremmaksi. Koska he ovat mielestään tehneet jotain olon parantamiseksi ja koska haluavat uskoa siihen.

Kun ihminen lujaa uskoo ettei oireita ole, hän ei niitä tunne ainakaan yhtä voimakkaina mielestään kuin ennen. Kun suuri joukko yhdessä vakuuttaa että kyllä auttoi niin aivot mukautuvat ja sanovat että auttoi se.

Totuudessa ei magneettiranneke poista mitään tautia. Ei poista mikään korkeamman voiman rukoilemiseen perustuva.

Alkoholismi paranee sillä keinolla aniharvoin. Silloinkin se olisi patrantunut myös ilman rukouksia. Oireet saa itsesltään ja muiltakin piiloon lujalla uskolla mutta ongelma voi pinnan alla hyvin ja voi tulla näkyviksi koska vaan.

Toinen puoli on tärkeämpi. Usko siihen että on jotain tehnyt asian hyväksi pitää näkyvämpiä oireita usein piilossa. Se on tilapäinen apua ja vaatii jatkuvaa teon toistoa.
Meissä kaikissa voi olla pieni tirkistelijä. Muiden synnintunnustusten kuunteleminen voi olla jännää vaikkei sitä itselleen edes tunnusta. Yhdessä tehtävät synnintunnustukset ovat kuin siistiä ryhmäseksiä. Kimppakivaa. Kun antaa siihen osansa tuntee että on voinut saada jollekin toiselle orgasmin. Antamisen iloa. Siihen jää sitten koukkuun kuin huumeeseen mutta kun se on hyväksyttyä ei sitä kukaan pahana pidä. Oma on elämänsä jokaisella. Jos sen siihen käyttää niin onko se muilta pois? Mutta ei se alkoholismia paranna, piilossa voi pitää.

Ei olisi pitänyt vastata ja toivon että tähän ei tule jumalan olemassa olon väittelyä.

Itse olen ymmärtänyt raitistumisen reitin olevan nimenomaan omavoimainen ja vai juomari itse sen pystyy katkaisemaan.
Ongelmana on juomisesta johtuva ajatuskela, sumuisuus, ajatus että juomista voi jatkaa ja oletus että ei pysty olemaan juomatta.

Polku on ihan tieteelisesti tutkittu, psyykiset ja fyysiset vieroitusoireet on keskimääräisesti ajallisesti tiedossa. Kun nuo vierotusoireet saa selätettyä ja ajatukset selkenee, ihmisen tulisi saada kognitiivista käyttäytymisterapiaa tai omatoimisesti selvittää miten alkoholi muka auttaa elämässä, onko siitä edes kohtuullisesti käytettynä mitään hyötyä.

Fyysiset vieroitus oireet kestää 2-6 viikkoa, jos ei mitään lopullista tai suurta vahinkoa ole tapahtunut , aivot tarvitsevat pidemmän ajan arvioidaan että ihminen on valmis psyykkiseen arviointiin 2-3kk juomisen ja bentzojen lopettamisesta, siis vasta tuolloin ihminen on siinä henkisessä tilassa juomisen jälkeen, että voidaan arvioida pitääkö psyykettä hoitaa ja miten sitä tulisi hoitaa.

Omalla kohdalla olen hoitanut henkistähyvinvointiani ensin itsesuggestiolla = syvällä rentoutumisella, tuon ongelmana on itsellä ja useimmilla sen suhteelinen lyhyt kestoisuus 2-6viikkoa, kun alkaa olla vaikea päästä hyviin oloihin, tuo on tutkimusten sama ohjatussa hypnoosissa. No itse joka tapauksessa sain alun sillä ja intoa tutkia muita asiaan auttavia tekniikoita. Itse aloitin mindfullnessin ja netissä suomeksi olevat harjoitteen sisältää paljon tähtipölyä ja naishöppää puiden halainuineen. Tutustuin netissä Echart Tollen videoihin ja luin hänen äänikirjoja Powef of now, suomeksi ainakin BookBeat Läsnäolon voima. Samoin Sam Harris on aika hyvä, sitä saatavilla engalnniksi. Noiden jälkeen ymmärsin mindfullnessin pohjan oleman meditoinissa ja hetkessä olemisessa.

Elä hetkessä on kulunut slogani, mutta sen syvempi ajatus, on että ajatukset ei ole totta ja voit hallita ajatuskeloja. Yksin kertaisesti tunnistamalla ajatuksia, sen jälkeen kun ne on tullut esiin. Esimerkkinä tunnen hermostuneesi, ihan fyysinenkin tunne, tunnistat ajatuksen sen takana ja lyhyenkin harjoitelun jälkeen pelkkä ajatuksen tunnistaminen tunteen takana latistaa sen voimaa.

Tuon ihmisaivot voi tehdä ihan itse, siihen ei tarvita budhaa tai jumalaa.

Nyt kun on kuukausia takana päivitäisiä lyhyitä 10min meditointeja = minun tapauksessa istua tuolissa simät kiinni, hengitykseen tai vartaloon keskityen ja samalla aluksi tunnistaa ajattelevansa (suunnittelua tms.), palautauttaa ajatukset hengitykseen. Aika nopeasti pääsi tilaan missä irallisia ajatuksia tuli koko ajan vähemmän ja tuli hyvä fiilis. Ajatus istua paikallaan 10min mitään tekemättä, tuntuu pitkästyttävältä ainakin minulle, mutta meditoiden se menee hujauksessa.

Mieli rauhoittuu, tulee arvioitua elämää yleensä ja automaatisesti ainakin minulle on tullut hyvyyttä ihmisenä, aikasempi juominen on vain sivu huomautus ja pääasia on tämä uusi hyvä tila joka on rauhallisempi ja taspainoisempi.

Huomaan myös liikkumisen aloittamisen ja ruokavalion muuttamisen tuomat hyödyt ja edelleen juomisen aloittaminen vain käväisee typeränä ajatuksena, millä vaihtaisin tämän siihen sumuiseen paskaan.

Aikaisemmin mainitsin että oli juomisaikaan ahdistus-klaustrofobia hetkiä.
Ne liittyivät paikaan tai aikaan jolloin tilanteessa olemiseni ei ollut omassa kontrollissa, näin ainakin olen jälkeenpäin itse analysoinut. Autopesula, vaikka tiesin että voin tarvittaessa ajaa autolla vaikka koneenharjojen ja oven läpi vapauteen, niin ajatus 15min ajasta olla koneen vankina, järjen vastaisesti ahdisti, enkä siis käynyt pariin vuoteen autopesuissa.
Samoin pelko jäädä väliaikaisesti hissin vangiksi ja haittaavin oli hammaslääkärissä käynti, ihan lapsuutta lukuun ottamatta minulla ei ole ollut aikaisemmin ongelmia hammaslääkärissä. Minulla löydettiin muutama reikä vuosi sitten ja olen selvinnyt kahdesti ymmärtävän hammaslääkärin hoitamana ja paikkaukset on tehty. Viimeinen pienempi reikä joka ei ole ollun niin akuutti on aiheuttanut vaikeuksia, syksyllä peruutin kaksi aikaa juuri viimeisellä peruutus hetkellä.
Hammaslääkärissä minua on ahdistanut se hetki kun on jonkun verran porattu ja on tieto että nyt ei voi lähteä, sillä porattua reikää ei vaan voi jättää paikkaamatta. Eli tuosta hetkestä kun on hetki porattu, ei voi lähteä ennen kuin poraus on tehty loppuun ja paikattu. Käytännössä ±15min on oltava siinä, on puudutettu eikä kipua ole, eikä homma ole edes kovin epämiellyttävä. Tuon on siis ahdistanut täysin epärationaalisesti.
Nyt ei ole pariin kuukauteen ollut ongelmia hissien, eikä autopesujen suhteen, mutta ihan kohta tänään on hammaslääkäri ja hoidetaan se pienempi reikä.
Olo on varmahko, mutta päässä on kuitenkin pieni epäily, koska juttu on ollut niin suuri.
Saa nähdä, nyt menoksi :smiley:

Ei ahdistanut, se on poistunut. Kaikkea ikävää viina tuottaa ja sen lopettaminen poistaa.\o/.

Miten saa muutamalla ryhmäkokemuksella AAhan ja AAlaisiin liitettyä noin paljon negatiivista tarinaa? Tekikö joku pahaa sinulle siellä, eikö sinua kuunneltu vai miksi noin paha mieli? Eihän se AAn vika ole, jos ihminen mieluummin juo tai hakee apua muualta, se on jopa suositeltavaa. AAhan pääsyyn tarvitaan halu lopettaa juominen, mutta sekin voi olla vaikeaa, heistä ei ole % lukuja olemassa!!

Olet luultavasti juuri niitä vanhoja jermuja joille AAsta on tullut merkittävä osa elämää. Kun menet seuraavaan kokoukseen katso ympärillesi, kuinka monta nuorta on siellä, kuinka monta prosentuaalisesti teistä on uusia joilla on akuutti ongelma? Vai olisko niin että siitä on tullut teidän oma kerho, missä ylläpidätte omia asenteitanne ja julistatte miten hyvä tämä ohjelma on, miettimättä ollenkaan voisiko AAn alkuperäiset tavoitteen elää tuossa ympäristössä missä juuri sinä viihdyt? Sensiaan että olisi pyrkimys auttaa useita ihmisiä viinahelvetistä, niin pidetään kerhoa missä teillä on kiva käydä. Matkustellaan muissa kerhoissa ja tavataan muita vuonna yksi ja kivi raitistuneita. Maailman on niin merkittävästi muuttunut, että tiedän raitistumis tapa, ei enään nyky maailmassa toimi.

Hyvä on tarkoituksenne, mutta menetelmänne ei vaan toimi kuin hyvin harvalla ja suurin ongelma on se että ohjelma asennoituu juomiseen ja sen lopettamiseen ainoa oikeana ja siellä epäonnituneet on hekompia kuin sinne tulessa.

Äskeisen kirjoituksen jälkeen istuin alas, tunnistin hermostuneeni ja sen kasvaneen kirjoituksen aikana. Tunnistin tunteen ja automaattisesti tuli rauhallisempi olo, sen siaan että kela olisi alkanut pyöriä ja hermostuminen olisi kasvanut raivostumiseksi.

Hyvin kaksi piipuista / teräistä on moittia julkisesti AAta, mutta aidosti pohjalla on ajatus, että tulisivat järkiinsä kerhoissaan ja ottaisivat enemmän huomioon ihmisten raitistumisen, sen käännytystyön voi jättää minimiin ja pysyä vain ohjeelisesti AAn opeissa.

Hyvä neuvo minulta olisi että jaatte viikon kokoukset uskonnollisiin ja ei niin uskonollisiin, Tiedän että tuota on siellä missä itse kävin koitettu, eikä kuulemma toiminut, no ei varmasti toimikaan jos sinne ei tule uutta porukkaa. Tuokin paikka missä kävin oli tiloiltaan ja istuinpaikoiltaan kapasiteetiltaan käytössä vain neljäsosalta.

No nyt minulla on menossa juuri se aika, kun mielialalääkkeen puolitus alkaa vaikuttaa, on hermostuneempi ja tulee ajoittaisia päänsäärkyjä. Mutta se näkyy positiivisesti libidossa, aamu boijarit on säänöllisiä :smiley:

Elämänmuutoksen merkitys raitistumisessa.
Jos ajatellaan raittiina pysymistä, niin olisiko helpompi pysyä raittiina jos olisi terveempi ja elämä helpompaa?
Tuohon on tehty ihan tieteellinen koe rotilla, kyse on tosin heroiinista, mutta aivokemiallisesti alkoholi ja heroiini riippuvaisella ei ole eroa. Heroiini ja alkoholi taistelee johtopaikasta eri tutkimuksissa haitallisuudellaan.
Ok, tehtiin koe.
Ensin testattiin rottia häkissä, missä ei ollut virikkeitä, oli vain kaksi juomapulloa, toisessa oli vettä ja toisessa vedessä heroiinia. Lähes kaikki rotat alkoivat juomaan heroiinivettä.
Sitten tehtiin koe, missä oli isohäkki ja paljon erinäköisiä virikkeitä mistä tiedettiin rottien pitävän, rottien taivas. Sinne laitettiin rottia ja (en muista %) mutta reilusti alle puolet (muistaakseni 25%) alkoi juomaan heroiinivettä, muiden juodessa vettä ja vilistämässä ympäriinä.
Tuosta voisi päätellä että jos elämä paranee merkittävästi, on selvää että jo pelkästään juomattomuus parantaa elämänlaatua tapauksesta riippuen merkittävästi tai ihan järjettömän paljon. Mutta siitäkin on mahdollisuus mennä paaaaaljooon pidemmälle ja nostaa elämän laatu kunnolla ylös.
Jonka taas voi kuvitella vähentävän repsahtamisen mahdollisuutta.
Terveys nukkuminen, ravinto ja liikunta.
Olen noihin panostanut.
Nukkumien a ja o, on ollut saada uniapnea hoitoon ja siihen cpap, tuo on tuonut luultavasti eniten nukkumiseen ja sitä kautta päivään energiaa. Lähtökohta on ihan ok cpap koneella, minulla oli valmiiksi samsung galaxy kello, ostin lisäksi älysormuksen oura ja saan sillä tarkemmat uniraportit ja siinä on softa joka seuraa redinessiä = palautumista unenaikana ja hrv = sykeväliä, jolla on tutkimuksien mukaan vaikutusta parasympaattiseen hermostoon. Softa arvioi unirytmiäni ja antaa ehdotuksia sen parantamiseksi, nukkumaan meno aika yms.
Olen mielestäni ja datan mukaan parantanut nukkumistani vielä lisää, tuon tietysti huomaakin aamulla kun herään, onko virkeä ja tapauksessani onki nivelkipuja.
Sitten olen viimeisen pari viikkoa keskittynyt parantamaan sykevälini pituutta ja on tutkimuksia että hrv hengitys auttaa, sen lisäksi että kunto nousee ja terveys paranee. Tuon saan ihan datanakin uniajan sykevälistä, joka on parantunut ihan pikkusen parissa viikossa. Yli kuukauden pitäisi antaa isompia vaikutuksia. ei tuosta ainakaan mitään haittaa ole, jotta varmaan ainakin pari kk kokeilen.
hrv hengitysharjoituksen voi yhdistää meditointiin, kuten olen tehnytkin.
Ravinto kohta 3kk olen 99% syönyt kasvisravintoa, olo on hyvä eikä verensokeri ryöppyjä ole tullut= pakko mennä kyljelleen kun heikottaa ruuan jälkeen.
Nyt otan helmikuun 100% kasvisruokaa ja kokeilen mitä tapahtuu.
Liikunta olen käynyt +30min lenkillä päivittäin koiran kanssa, suht reipasta kävelyä, hengästyy ja tulee lievä hiki. Sen lisäksi olen pelannut virtuaalilaseilla 2-3h, noin 15min jaksoissa, aina välillä.
Kestävyys on parantunut ja 3,5h mesuilla meni yden kahvin istumisella, mikä ei olisi tullut kyseeseen aikaisemmin. Pitää muistaa että kannan vielä noin 40kg reppua mukana. tosin siitä on lähtenyt reilussa kolmessa kuukaudessa 8kg ja ilman että olen rajoittanut syömistäni mitenkään.
Sitten on vielä tuo henkinen puoli ja mindfullnessia tapaileva meditaatio ja hetkessä pysymisen yrittäminen on jeesannut. Kokoajan on helpompi meditoida ja huomaan arjessa tarkailevani ajatuksia ja niiden mukan tuomia tunteita. Reagoin toki mutta hyvin lyhyesti, tuokin on varmaankin laskenut yleistä stressitasoani.
Jotta heeelvetin hyvin mene lainaus PMMP
Tosin en minä eikä Erkkikään tiedä mikä vaikuttaa mihinkin varmasti, mutta syteemejä jatketaan ja muutetaan sitä mukaa kun tieto kasvaa ja fiilis muokkautuu.

Pelailin äsken virtuaalilaseilla peli missä lyödään musiikin tahdissa erisuunista tulevia neliöitä ja olen sen verran jo harjoitellut tuota, että pelkkä nopeus ei riitä, vaan pitää muistaa ja opetella liikeratoja. Siitä tuli mieleen että samalla vaivalla voisi onnistua emännän haaveen eli tanssimisen, siis valssin tai lattareita yms. Ja ajattelin perjantain kunniaksi ehdottaa ja kokeilla, netistä löysin videoita opetteluun.
Olen aikaisemmin ajatellut että en viitsi opetella tai en opi mitään askeleita.
Jospa tuo ei olisi niin tylsää?

Uskoisin, että oli hoito tai apu mikä tahansa, niin sen epäonnistumisesta ei aina voida syyttää hoitoa tai apua. AAhan pettyneet näkee vian vain AAssa ja siellä olevissa ihmisissä.
Itse epäonnistuin raitistumaan AAssa, mutta vika ei ollut siellä, vaan minussa, minun väärässä ylpeydessä ja itsekkyydessäni.
Piti ensin raitistua, jotta koin AAn hyödyt.
Minäkin pidin AAlaisia vääränlaisina, kunnes myöhemmin tajusin, että samoin, kuin kaikki ei juoneet, kuin minä, niin samoin kaikki ei raitistu juuri samoin kuin minä.

Sun puheet on yksi yhteen kokouksen alussa luettujen tekstien esimerkkien kanssa ja aivan varmasti itse uskon noin ja luultavasti uskot että tekemäsi lähetystyö on apsoluutisen oikein. Mutta minä olen nähnyt ja itse ajatellut asian syvällisesti. AA on varmasti parempi vaihtoehto kuin kuolema ja on ihmisiä joita vain AA voi auttaa. Mutta muista että on ihmisiä joilla ei ole vielä mennyt niin pahaksi, että seuraava ryyppy johtaisi sairaalaan tai mullan alle.

Omalla kohdalla ymmärsin että alkoholi on paheneva sairaus, vielä on maallinen mammona ja perhe jäljellä, mutta näin että juomisen jatkuessa menettäsin kaiken.

Terveydestä
Raittius on palauttanut arvoni normaaliksi, hyvin taas jaksaisi maksa poltella viinaa :smiley:
16.1.2020 12:54 P -ALAT 48 U/l <50
16.1.2020 12:54 P -GT 31 U/l <60
16.1.2020 12:54 S -CDT 1.5 % <2.5

Alku viikosta käyn ottamassa vitamiini tasot ja laajat labrat.
Tarkoitus laittaa helmikuu 100% kasvis ym.
Pois jää kaikki maitotuotteet, ja muu eläin peräinen, aspartiini yms.
Tosin meni heti aamusta käsille, kun vaistomaisesti lisäsin kahviin hermesetasta. Pitää laitaa se eri paikkaan.
Ehkä koitan myös rajoitettua paastoa hetken?
Säädän vitamiinit ja hivenaineet heti kun saan labran tietoon ja otan maaliskuun alussa vertailu labran.

Maaliskuussa teen johtopäätökset fiiliksestä, jaksamisesta ja tuloksista jatkon suhteen.

Miten tuo liittyy raittiina olemiseen? Tuskin tulee ainakaan mieleen ottaa drinkkiä?
Muutenkin jos tulee huono fiilis jotenkin niin, kaupasta saa kaikkea.

Näyttää ne sinunkin puheet olevan yhteenkäypiä AAssa puhuttujen ja ohjelman mukaisia.
Mikä siis erottaa sinut AAssa käyvistä ihmisistä, vaikka kosketuspintaa löytyy joka suuntaan ja kun tarkemmin lukee, niin vain se erottaa, että on vain joku lievä pärstäongelma.

Sovitaan näin.

Unien laatu on parantunut unidatan seuraamisella ja sitä kautta nukkuma-aika on löytynyt / asettunut.
Ilta aktiviteetit on löytynyt, mm. ±1h ennen nukkumaan menoa tv kiinni ja äänikirjaa tai musaa.
Nyt aamulla muistan selkeästi yö heräämisen ajatukset, minulla on sirpaleinen uni, heräilen yöllä useita kertoja. Viime yöltä muista heränneeni ja aikaisemmin muistan että raivostutti että heräsi ja tuli pahalle päälle kun ei uni tule. Hereillä olo jaksot jopa puolituntia, sängyssä pyörien odottaen että tulee taas uni.

Muistamani ajattelun viime yöltä, olen hereillä, ei hermostumista vaan että tässä ollaan hereillä, eikä sen enempää muistoja ajatuksesta. Tarkistin oura älysormuksen datasta, vain minuuttien hereillä olo jaksoja.
Mindfullness puhtaana, ilman puiden halailua ja hattaroita. Kuvastaa kuukausia elämääni ja sen harjoittelua. Eli ajatusten tarkkailu, niiden tunnistaminen ja hyväksymistä. Ajatuksia ei tarvitse mitenkään torjua, vaan pelkkä tunnistaminen riittää.

Huomaan ajatuksen, olinpa urpo silloin ja olisin antanut itsestäni paremman kuvan tekemällä sitä ja tätä. Tulee ikävä tunne että olenpa urpo tyyppi. Huomaan ajatteleva edellä mainitusti, huomaan ajatuksen myös tunnistamisen jälkeen katoavan.
En muista viimeaikoina juuri miettineeni menneitä, enkä siten ole tuntenut sen taakkaa, en myöskään ole paljoa ajatellut, että kun saan sen ja sen kuntoon, tai kun olen laihtunut 40kg, niin sitten elämä alkaa.
Olen ollut hyvin paljon koko ajan enemmän, tässä hetkessä, kroppa tuntuu hyvältä (paremmalta kuin 8,5kg sitten). Olo on virkeämpi, asiat stressaa vähemmän.

Kyseessä on harjoitusta vaativa, jokaiselle opittava taito, se tapahtuu jokaisen aivoissa, eikä siinä ole mitään yliluonnollista.

Yritin etsiä youtubesta videota mihin törmäsin kuukausia sitten. Siinä oli menossa suomenkielinen uskonto ”luento” jossa varoiteltiin mindfullnessista. En löytänyt, laitan linkin jös törmään.
Siinä naishenkilö joka oli ollut lähetystyössä Aasiassa, kertoi että siinä on mm. vaarana joutua Buddismin valtaan, eikä ole hyväksi meditoida rukouksen siasta ja kristillisyyteen kuuluu katumus, eikä mahdollisesti aikaisempien pahojen tekojen unohtaminen ja hyväksyminen ole kristillistä.
Jaksoin katsoa tuota +30min luentoa, 10mm viihteenä, jotta en tiedä mitä muita syitä kristillisellä ihmisellä on vaaraksi.

Vastataan asiallisesti.
Minä en näin vakavaa asiaa, kuin raitistuminen laita jonkun pärstä kertoimen varaan. En vain näe tarvetta ja koen siellä käymisen vastenmieliseksi, ilmmenneiden epäkohtien takia.
Jos tulla hakatuksi ja nöyryytetyksi kerran viikossa jossain kellarissa olisi ainoa keino tulla raittiiksi, niin tekisin senkin.

Kuten olen jo jossain keskustelussa täällä todennut, niin AA askeleiden sisältö on kirjoitettavissa muutamaan lauseeseen.
Kyllä raitistumisen edellytyksenä on ymmärrys ja myöntäminen että on ongelma. Toisin kun AA väittää siihen ei tarvita jumalaa tai muuta korkeampaa voimaa. Pääsääntöisesti keskustelu ja ulkopuolinen tuki on hyvästä, itse painottaisin psykologiseen puoleen ammattiapua.
Kyllä on syytä tutkia itseään ja pyytää anteeksi niiltä joita juominen on vahingoittanut, tämä lähtökohtaisesti koskee lähimmäisiä ja tuttuja. Tuonkin olen tehnyt ja pyytänyt lähinnä perheeltäni anteeksi.
Mutta en ole tehnyt mitään listaa elämäni vääristä teoista ja käynyt sitä läpi jonkun random Jorman kanssa. Toisin elämässäni ei ole sellaisia tekoja joista joutuisin rikosoikeudelliseen vastuuseen tms. synkkää, mistä pitäisi olla erityisen varovainen.
Olen sinut tekojeni kanssa, enkä niissä ryve.

Tuosta eteenpäin olen mennyt ihan itse päättämieni elämän ja käytösmuutosten mukaan.
Olemalla parempi ihminen, saan parempaa takasin ja oloani ei kiusaa tyhjänpäiväiset riidat mitättömistä asioista ja tietoisesti pyrin olemaan tuhlaamatta aikaa typerien ihmisten sanomisten tai tekojen mielenpahoittamiseen.

En tule loppu elämääni kulkemaan alkoholistin viitta päälläni, viikottain rampaamassa kokouksissa kiittelemässä juomattomasta päivästä, menemällä tilaan jossa viinan juominen on se yhdistävä tekijä.

Asettelen viinanjuonnin menneisyyteen, elän elämääni muilla saroilla, muistaen että minusta ei ole kohtuu käyttäjäksi.
Jos nyt niin käy, että ratkean juomaan ja juon itseni huonoon kuntoon ja menetän kokonaan otteen elämästä, niin myönnän olleeni väärässä ja hakeudun kuntoutukseen.

Tällä hetkellä minun on vaikea kuvitella että ratkeaisin juomaan, ainakaan niin kauan kun osaan tiedostaa ajatukseni ja ymmärrän että ajatukset ei ole totta, no on vain mielen luomaa illuusiota todellisuudesta.

Olen arvokas, omavoimainen ja kyvykäs ihminen. En ole resukka jonka vain jumala voi viinalta pelastaa.