Ei olisi pitänyt vastata ja toivon että tähän ei tule jumalan olemassa olon väittelyä.
Itse olen ymmärtänyt raitistumisen reitin olevan nimenomaan omavoimainen ja vai juomari itse sen pystyy katkaisemaan.
Ongelmana on juomisesta johtuva ajatuskela, sumuisuus, ajatus että juomista voi jatkaa ja oletus että ei pysty olemaan juomatta.
Polku on ihan tieteelisesti tutkittu, psyykiset ja fyysiset vieroitusoireet on keskimääräisesti ajallisesti tiedossa. Kun nuo vierotusoireet saa selätettyä ja ajatukset selkenee, ihmisen tulisi saada kognitiivista käyttäytymisterapiaa tai omatoimisesti selvittää miten alkoholi muka auttaa elämässä, onko siitä edes kohtuullisesti käytettynä mitään hyötyä.
Fyysiset vieroitus oireet kestää 2-6 viikkoa, jos ei mitään lopullista tai suurta vahinkoa ole tapahtunut , aivot tarvitsevat pidemmän ajan arvioidaan että ihminen on valmis psyykkiseen arviointiin 2-3kk juomisen ja bentzojen lopettamisesta, siis vasta tuolloin ihminen on siinä henkisessä tilassa juomisen jälkeen, että voidaan arvioida pitääkö psyykettä hoitaa ja miten sitä tulisi hoitaa.
Omalla kohdalla olen hoitanut henkistähyvinvointiani ensin itsesuggestiolla = syvällä rentoutumisella, tuon ongelmana on itsellä ja useimmilla sen suhteelinen lyhyt kestoisuus 2-6viikkoa, kun alkaa olla vaikea päästä hyviin oloihin, tuo on tutkimusten sama ohjatussa hypnoosissa. No itse joka tapauksessa sain alun sillä ja intoa tutkia muita asiaan auttavia tekniikoita. Itse aloitin mindfullnessin ja netissä suomeksi olevat harjoitteen sisältää paljon tähtipölyä ja naishöppää puiden halainuineen. Tutustuin netissä Echart Tollen videoihin ja luin hänen äänikirjoja Powef of now, suomeksi ainakin BookBeat Läsnäolon voima. Samoin Sam Harris on aika hyvä, sitä saatavilla engalnniksi. Noiden jälkeen ymmärsin mindfullnessin pohjan oleman meditoinissa ja hetkessä olemisessa.
Elä hetkessä on kulunut slogani, mutta sen syvempi ajatus, on että ajatukset ei ole totta ja voit hallita ajatuskeloja. Yksin kertaisesti tunnistamalla ajatuksia, sen jälkeen kun ne on tullut esiin. Esimerkkinä tunnen hermostuneesi, ihan fyysinenkin tunne, tunnistat ajatuksen sen takana ja lyhyenkin harjoitelun jälkeen pelkkä ajatuksen tunnistaminen tunteen takana latistaa sen voimaa.
Tuon ihmisaivot voi tehdä ihan itse, siihen ei tarvita budhaa tai jumalaa.
Nyt kun on kuukausia takana päivitäisiä lyhyitä 10min meditointeja = minun tapauksessa istua tuolissa simät kiinni, hengitykseen tai vartaloon keskityen ja samalla aluksi tunnistaa ajattelevansa (suunnittelua tms.), palautauttaa ajatukset hengitykseen. Aika nopeasti pääsi tilaan missä irallisia ajatuksia tuli koko ajan vähemmän ja tuli hyvä fiilis. Ajatus istua paikallaan 10min mitään tekemättä, tuntuu pitkästyttävältä ainakin minulle, mutta meditoiden se menee hujauksessa.
Mieli rauhoittuu, tulee arvioitua elämää yleensä ja automaatisesti ainakin minulle on tullut hyvyyttä ihmisenä, aikasempi juominen on vain sivu huomautus ja pääasia on tämä uusi hyvä tila joka on rauhallisempi ja taspainoisempi.
Huomaan myös liikkumisen aloittamisen ja ruokavalion muuttamisen tuomat hyödyt ja edelleen juomisen aloittaminen vain käväisee typeränä ajatuksena, millä vaihtaisin tämän siihen sumuiseen paskaan.