Nyt taisi onnistua, vaikka väärin sammutettu:D

Useampi kuukausi juomatta ja hyvin menee, ei tule viinan juominen edes mieleen.

Ensin luin paljon miten viina vaikuttaa ja minne. Sitten ymmärsin oman juoma rytmini noudattavan alkoholin vaikusta aivoissa. Miten alkoholi vaikka auttaa stressiin (ei auta) ja totesin että mitään hyvää ei seuraa edes kohtuu käytöllä.

Aikaisemmilla “lopetus” kerroilla, en ihan oikeasti uskonut lopettavani lopullisesti, vaikka niin yritin itselleni väittää. Lopputuloksena oli kovaa kirvistelyä hampaat yhdessä ja päädyin päivään mihin saakka. Sitten viimeiset päivät odottelin kuin lapsi joulua ja sama juttu jatkui.

Joka kerta kun “lopetin” niin aina oli lyhyempi jakso ns. maltillista juomista, kunnes viime talvena annoin periksi. Aloin miettimään miten pitkään voin vielä juoda ja kun rahat loppuu alanko tehdä kotiviiniä vai tislata itse viinani.

Lopun alku alkoi tulemaan mieleen ja ensin ajattelin että, hankin lääkettä jotta voin olla juomatta, ei väliä vaikka pää menisi sekaisin, koska silloin pää oli jo sekaisin juomisesta.

Onneksi päihdelääkäri ei määrännyt pitkää kuuria ja sain juomisen lopettamisen jälkeen parissa viikossa pamit pois.

Sitten mietin miten saan oloni paremmaksi, aloin mindfullnessin ja meditoinnin harjoittamisen, kasvis syönnin, liikkumisen ja kaiken mahdollisen juomattomuuden aikaan saamiseksi. Kun olin ollut toista kuukautta juomatta menin jopa aa ryhmään, se toimii terapiana ja siellä käyminen vaikka tunnen 12 askelta lähinnä huvittavaksi. Niin otan sen itselleni vakuutuksena, että olen tosissani.

Pari kuukautta meni että alkoi taas värit palata elämään ja aloin taas tuntea mielihyvää.

Olen myös oppinut hetkessä elämistä ja sen että ajatukset eivät ole totuuksia, kun tuntee jotain ja tunnistaa ajatuksen tunteen takana, niin tunteen olessa epämiellyttävä, pelkästään jo sen tunnistaminen saa ajatuksen häviämään. Esim, joku törttöilee auto jonossa, hermostun - tunistan mistä ja sen mittakaavan elämääni ja nauran itselleni, eikä enään hermostuta juuri lainkaan.

Pari kertaa näiden kuukausien aikana on ollut tilanteita, missä normaalisti olisin ottanut kännit. Kykenin tunnistamaan ajatukset, arvioimaan mitä kävisi jos vetäisin lärvit ja mitä tilanteelle kävisi lärvien aikana.

Siellä se olisi aamulla odottamassa, mutta pirun paljon isomapana kankkusessa + mahdolliset lisähölmöilyt päälle mitä olisin sekoillut kännissä.

En siis juonut, menin saunaan ja meditoin siellä, seuraavana päivänä ilman kankkusta, aloin tekemään asialle jotain ja ongelma ajallaan positui, tai sen vaikutus elämääni oli huomattavasti pienempi, kuin vaihtoehto jurrit olisi tarjonnut.

Sitä paitsi juomattomien kuukausien rahallinen säästö on kuitannut, seurauksien menetykset.

Hyvässä vaiheessa menit, koska olet säilyttänyt raittiutesi. Minua kiinnostaa ihan tosissaan, milä tavoin tunnet nuo askelet huvittaviksi. Minusta ne ovat hyvin painavaa asiaa, ja onhan meitä AA:ssa raitistuneita alkoholisteja Suomessakin suuri määrä. Osa sellaisia, jotka ovat löytäneet tehoavan ratkaisun vasta monien erilaisten yritysten ja hoitojen tai kuntoutusten jälkeen.

Ensimmäiset asiat ensiksi

AAhan ohjelmaan osallistuvien onnistumis prosentti on noin 8% tutkimusten mukaan, siis yli yhdeksän kymmenestä lähtee takaisin juomaan.
Itse ohjelma on yksinkertainen, sisältäen perus kaikkeen pätevät ohjeet, joiden ympärille on rakennettu uskoon tulemisen käännytys ohjelma, on varmaankin totta että jos retkahtaa jumalaan ja saa siitä korvaavan addiktion niin ainakin lyhyt aikaisen onnistumisen mahdollisuudet on paremmat. Ongelmaksi tulee että kun raitistumisen jälkeen pää alkaa selvitä, niin jumalopin logiikka alkaa tökkimään useilla. Jos raitistumisen pohja on jumalan ansiota, niin tie takaisin juomaan on lähes itsestään selvyys. Tällä kertaa taakkana on ohjeman opit, olet ressukka alkoholisti ja ainoastaan usko korkeampaan voimaan voi sinut pelastaa. Mutta koska olet jo jumalopin logiikan ja sen järjettömyyden sisäistänyt, niin jumalaan ei tule kyseeseen.

Seurakunissa ja kirkoissa on sentään koulutetut tai vähintään valitut sielun paimenet, vetäjä tai sponsori voi olla kuka vaan, ei välttämättä niin tasapainoinen henkilö. Joka siirtää omia totuuksiaan sinuun ja se voi johtaa mihin vain.

Mitä tulee askelten naurettavuuteen, jos poistetaan jumala askeleista.
Myönnetään että pitää hakea ulkopuolista apua.
Terveystilanne parantuu raitistumalla.
On hyvä tutkiskella itseään ja tehtyjä asioita
On hyvä miettiä mitä on tehnyt itselleen ja muille.
On hyvä pyytää anteeksi niiltä joita on loukannut ja pyrkiä olemaan enää sellainen.
Luoteen viat on hyvä tunnistaa ja pyrkiä niiden vaikutusta elämään heikentämään.
Jatkossa on hyvä harjoittaa jatkuvaa itsetutkiskelua ja mietiskellä.
Noinhan se menee, jos haluaa poistaa elämää rampauttavan addiktion, on sitten mikä tahansa addiktio kyseessä.
Ihmisen aivot on uskomattomat ja niillä on mahdollisuus tehdä tuo. Aivoille ei ole väliä, perustellaanko toi jumalla tai vain järkeilemällä.
Kokousten alussa askeleiden ja tarinoiden ihmiskuvaukset on ajattelevalle nykyihmiselle, kuin sarjatuotantona luotujen mv-suomifilmien katsomista. Ohjelma on ollut aan jermujen juopottelu aikana 50-80 luvulla ihan ajan kuvaan sopiva. Mutta nykyaikaan se on koominen.
Se on vähän kuin taustalla soisi Frederikin hitit.

Kun sen muistais, että aloinko juomaan kun masensi vai masennuinko juomisesta?
Itse aikoinaan kun olin pariviikko – kuusiviikkoa juomatta, ihmettelin koska tämä paska fiilis muuttuu luvatuksi paremmaksi. Ei muuttunut edes kuudessa viikossa, jotta miksi ei taas joisi, yrittäisi säännöstellä.
Vain viikonloppuisin ja silloinkin aloittaisin juomisen vasta illalla, ei koskaan kahta päivää peräkkäin, ei onnistunut. Aina petin itselleni antamat tavoitteet.
Minulla on hyvin suuri oletus, että uniapnean hoito cpap laiteella on se juttu. Uniapneassa tulee hengityskatkoksia varsinkin syvään uneen vaivuttaessa ja syväuni jää siten lähes kokonaan pois. Kännissä nukuttaessa tulee vielä normaalia enemmän katkoksia, muutenkin huonomman nukkumisen lisäksi ja uni on todella puutteellista.
Itselläni oli kroonista väsymystä ja nivelrikko kipuja, jotka minun kohdalla tulee pahemmiksi ilman syvää univaihetta.
Usein juomisen taustalla on joku psyykkinen tai fyysinen sairaus, on hyvä selvittää myös noita kun alkaa suunnittelemaan juomisen lopettamista ja hankkia niille hoitoa.
Itselläni on vielä adhd joka on todettu 2000 luvun alussa ja sainkin sille hoitoa yksityisen kautta jokusen vuoden, kun tämä yksityinen kontakti hävisi ja menin julkiselle puolelle. Niin julkinen ei suostunut lääkitsemään adhd:ta asian mukaisesti, niin jäin ilman lääkettä ja olin aika äkkiä täysi juoppo.
Nyt olen pääsemässä uuteen arviointiin ja sitä ennen olen käynyt alkoholi ja huumetesteissä kuukausia, nykysysteemissä ihan oikeutetusti vaaditaan vähintään 3kk juomattomuus ennen psykiatrista arviointia.
Oman kokemuksen mukaan jonka olen saanut olemalla juomatta, tuo on ihan perusteltua, sillä psyykeeni on aivan eri nyt kun oli kuukausia sitten. Voisi sanoa että ole jopa eri ihminen. Se sumussa oleva hyvin vihainen ja katkera henkilö on poistunut.
Sinänsä on ihan hanurista, että oman selvityksen mukaan alkoholi hoitoloissa ei pääsääntöisesti pyritä hoitamaan molempia (alkoholi ja psyykkiset) sairauksia samalla panostuksella. Jolloin ulos tulee juomaton Hessu, jolla on edelleen mahdollisesti juomista aiheuttava sairaus taakkanaan, on se sitten adhd, maanisdepressio tai muu.
Näin ollen vaikka juomattomuus jatkuisi, niin rikkinäisenä elämä jatkuu, eikä ole niin kivaa.

^Hyvä kirjoitus Nalle.
Ei ole mitään mieltä ommella avohaavaa umpeen jos sisälle jää muhimaan tulehdus.

Bittiavaruuteen mahtuu kirjaimia, ei ole pakko lukea.
Alkoholisti vai alkoholin ongelma juoja?
Alkoholismista on useita määritelmiä, mutta olenko minä alkoholisti?
En ole juonut ikinä mitään pitkiä putkia, siis siten että olisin ollut jatkuvasti humalassa viikkoja.
Pisimmät ajat on ollut 2-3 päivää siten että olen heti aamusta korkannut ja niitä on ollut keskimäärin 1-2 kertaa kuukaudessa.
En ole ollut koskaa missään laitoskatkaisussa, viimeisinä pari vuotena olen käynyt lääkäriltä hakemaan bentsoja 30kpl ja unilääkkeitä noin 3-4 kertaa vuodessa. Olen siis itse hoitanut kotona vierotusta. Tosin juomattomuudet noiden jälkeen on ollut max 2 viikkoa.
Fyysiset vieroitus oireet on ollut levottomienjalkojen kaltaiset epämiellyttävät nykimiset juuri kun on nukahtamassa, noihin on auttanut bentsot. Viimekesänä opin ostamaan urheilujuomaa, jota join pullon nukkumaan mennessä ja heti herättyä. Tuokin jeesasi oletettavasti noihin jalkoihin.
Nuo nykimiset on hävinnyt raitistumisen kautta ja ne esiintyivät vain juomisen yhteydessä.
Ahdistus ja klaustrofobia: Uniapnean takia mulla oli kovia nivelkipuja ja sain reumalääkäriltä triptyl nimistä lääkettä, joka ei todellakaan sopinut minulle, tuli keskenunien pelkotiloja, että puree kielen poikki yms. ei uskaltanut enää nukkua, vaan lähdin kävelylle ihan paniikissa. Paha sanoa oliko kyse tuosta lääkkeestä vai sen ja alkoholin yhdistelmästä?? Lopetin lääkkeen ja yölliset sekopäisyydet loppui, mutta meni kerran auto pesuun ja tuli pakottava tunne lähteä pois, onneksi tuossa vaiheessa vain pesu neste oli tullut, eikä harjat vielä pyörinyt, jotta hyppäsin autosta ja ulos. Kun ohjelma oli loppu, niin sitten auto pois. Muutaman vuoden pesin auton käsin pihassa. Samoin hissit alkoi ahdistaa. Minulle määrättiin 10mg mielialalääkettä ja ahdistus poistui. Paska olo ja juominen ei kuitenkaan helpottunut ja viime kesänä kun menin päihdeklinikalle ja mielialalääke nostettiin 20mg tablettiin. Paska fiilis ja juominen kuitenkin jatkui.
Lisäksi lääke aiheuttaa mm. turtuutta ja tulemisen vaikeutta yms.
Nyt olen ajamassa mielialalääkettä alas varovaisesti, pari viikkoa enää 10mg, olo edelleen fine, tiputtelen viikon parin päästä 10mg joka toinen päivä ja tunnustelen miltä tuntuu.
koska olen kiinnostunut siitä kuka olen, niin haluan poistaa tuon häiriötekijä ja koitta voinko elää ilman sitä, jos en kykene niin tabut takaisin.
Pointina että alkoholin käyttö aiheuttaa masennusta ja ahdistushäiriöitä, joita en ole toistaiseksi lopettamisen alkuajan jälkeen kokenut.
Alkoholismilla on tutkimusten mukaan seuraavia altistajia, kirjoitan ne kuten itse tällä hetkellä luulen oppineeni.
Perintötekijät raksi siihen, isäni ja isänisäni kuoli molemmat viinaa, samoin kuin äidin puolelta löytyy alkoholisteja.
Nuoruuden ympäristötekijät, se meni porvalillisessa hyvin voinnissa, joten siitä ei raksia.
Kasvatus tekijät ja alkoholin käyttö kotona, siitä raksi, sain ihan vapaasti juoda noin 15v. lähtien ja ihan kotonakin annettiin viiniä.
Alle 20v. aloitettu juominen. raksi aloitin 13 vuotiaan salaa, pöölimällä kotoa viinaa ja 15v. lähtien ihan luvalla.
Mielenterveysongelma raksi siihen, ainakin adhd/hypomaaninen ja myöhemmin masentunut, muna vai kana en osaa varmasti sanoa.
On siis väistämätöntä että juodun taistelemaan asian kanssa, onneksi en jatkanut huume kokeilua. Se että en ole heronisti tms. on vain onnellinen sattuma.

Rohkaisevaa juttua täällä, Nalle!

Ehkä minunkin pitäisi tulevassa raittiudessa (1.selvä päivä menossa) keskittyä hoitamaan mielenterveyttäni. Itse en ottanut ekaa huikkaa masennukseen, itseasiassa voin todella hyvin, mutta masennus on tullut alkoholin seuralaiseksi otettuani sen ekan ja luisuttuani takaisin suurkuluttajaksi. Kyllä masentaa.

Lopettamisia niin monia takana, että nyt toivoisin tämän onnistuvan seesteiseen tilaan, että alkoholi on ollutta ja mennyttä.

Olin todella heikossa hapessa muutama kuukausi sitten.
2012 sain aikaiseksi aloittaa pakonomaisen liikkumisen, painoin tuolloin 145kg ja olin samassa kunnossa kuin taas olin viime syksynä. Aloitin liikkumisen kiertämällä kämppää, kierros noin 25m, se kolme kertaa ja alkoi selkää särkemään. Olin niin läski ja huonossa kunnossa että en kehdannut mennä paita märkänä kadulle kavelemään, joten ostin juoksumaton. Sillä sitten aluksi 5min hidasta kävelyä ja myöhemmin 20-30 melkein reipasta kävelyä. Salille ja kun siellä oli pari kk täynnä, niin fillarilla salille aina välillä. Sitten päätin että alan kulkemaan joka päivä yhden vuoden salille 2x6km=12km kerta ja käyn viisi kertaa viikossa salilla.
Sain dokaamisen vain viikonlopuiksi hoidettua, tosin kovaa ryyppäämistä pe ilta –la, sunnuntai sängyssä krapulassa.
Kolme vuotta jaksoin liikkua ja laskea kaloreita, sain pudotettua painon tasan sataan kiloon. Mutta dogaaminen viikonloppuisin ja lomien aikana jatkui rankkana, samoin uniapnea oli päällä. Sitten loppui kunnon ja voiman kasvaminen, nivelkivut oli aina aamuisin pari tuntia ennen kuin pääsi liikkeelle. Alkoi väsyttämään ja sain vain pyöräilyn ja salin tehtyä hampaat irvessä. Selvä ylikunto yms. päällä.
Polven ristisiteen leikkaus reilukuukauden tauko, sen jälkeen viikko huonolta tuntuvaa treeniä ja totaalinen lopetus, viinaa sai juoda ihan rauhassa ja noin 5v. paino 148 ja päivän liikunta koiran kanssa korttelin ympäri selkään sattuen.
Liikunta muotoina sähköpyörällä viina haku ja viinan kotiin kantaminen, katselin telkkaria lähes koko hereillä olo aikani, kunnes olin niin kännissä että vain musiikin kuuntelu toimi, kun siinä voi pitää silmiä kiinni. Työt sain hoidettua juuri ja juuri.
Nyt on liikunta alkanut uudestaan, nostan joka toinen päivä puntteja kotona (tällä hetkellä vain isoja lihasryhmiä) käyn koiran kanssa +30min suht reipasta kävelyä.
Sitten jää vielä ±15h, mitä ei olisi hyvä istua paikallaan tai ainakaan maata.
Tuli hassu idea ja hankin virtuaalilasit oculus quest ja homma toimii.
Käsisilmä kordinaatio ja kordinaatio yleisesti parantunut älyttömästi, focus parantunut ja jopa usein toistuvia flow tiloja mitä tulee täydellisestä keskittymisestä että saa ratoja läpi.
Vanha ukko pelaa ainakin pari tuntia päivässä beat saber youtube.com/watch?v=XvTcBPTnDjk

Kun pitää nollata, tuota mietin, koska nollaaminen oli yksi syy ottaa viinaa.
Aivot ymmärtääkseni toimii seuraavasti alkoholin suhteen, en tarkista vaan kirjoitan muistista, jotta voi mennä ihan miten sattuu.
Joka tapauksessa noin 48h siitä kun promille mittarilla mitattu vaikus on hävinnyt, tulee ensimmäinen vahvempi vierotusoire ja tulee hermostunut olo ja käy kierroksilla. Ainakin itselle tuossa vaiheessa otettu kunnon annos viinaan toi helpotuksen mielihyvän nousu ja loistavan olon pariksi tunniksi kunnes laskuhumalan tuo ärtyneen ja heikon olon, tuohon tietysti reilumpi annos viinaa ja heikotus häviää.
Lopputuloksena kunnon känni, seuraavana aamuna heikko olo muuten mutta pää ei käy niin kierroksilla ennen kuin 48h on kulunut.
Tuo jorina siitä, että ainakin minulla jälkeenpäin ajatellen homma meni juuri noin, join viikonlopun ja vaikka ajatus oli pysyä seuraavaan viikonloppuun saakka selvin päin, niin viimeistään keskiviikko iltana annoin periksi. Eli sen 48h. aika hyvin pystyi olemaan juomatta, sitten hermostuminen tuli kuvioihin ja sen katkaisi tai parhaassa tapauksessa kykeni olemaan pahantuulisena arkipäivät juomatta, mutta perjantaina puolenpäivän jälkeen heti kun oli mahdollista korkkasi.
Vierotusoireet kesti noin ± kolme viikkoa- 1,5 kk, sitten oli pelkkää tottumista joumattomuuteen.
Eli ei tullut tarvetta samankaltaiseen nollaamiseen, mutta aivot käy tietysti aina välillä kierroksilla ja olo on stressaantunut.
Siihen voi ottaa rentoumista tai vielä parempaa mindfullnes/meditaatiota.
Minun tapauksessa meditaatio ei ole lotusasennossa olemista, vaan ihan tuolissa istumista keskittyen hengitykseen tai vartaloon. En ole mikään guru, noin kymmenen minuuttia siten että ainakaan kokoajan ei ajattele ruokalistaa.
Aika nopeasti oppii olemaan suunnittelemasta ja tietoisesti ajattelematta tuon hetken ja palauttaa keskittymisen esim. hengitykseen kun huomaa niin tekevänsä.
Kun meditointi onnistuu, niin 10min menee kuin siivillä ja havahtuu ajastimen ääneen. Odottelen autossa välillä kun emäntä on kaupassa, laitan silmät kiinni ja alan hengittelemään, niin hups yhtäkkiä pelkääjän puolen ovi avautuu ja vaimo kysyy eihän mennyt liian kauan. Johon voi sanoa, että ei yhtään liian kauan.

Varsinkin viimeiset pari vuotta olen raiskannut terveyttäni.
Olin heittänyt jo kirveen kaivoon ja aloin odottelemaan elämän loppua. Join, söin ja poltin, täysin välittämättä seurauksista ja voin todella pahoin.
Aloitin idioottina kännissä polttamaan uudestaan, oltuani 5v. polttamatta. Siirryin tupakasta nuuskaan pari viikkoa viinan lopettamisen jälkeen. Sekin olisi tarkoitus lopettaa, mulla on valmiina champix resepti millä lopetin tupakan aikoinaan. Olen odotellut hieman ja vielä on pakkasessa ± 1kk satsi nuuskaa, ajatukseni on että koska nikotiini nostaa dopamiinitasoja, niin parantelisin vielä luonnollista dopamiinin tuotantoa?
Siis alkoholi tietämykseni mukaan boostaa dopamiinia sen verran reilusti, että lopettamisen jälkeen menee aikaa että sen tuotanto muilla luonnollisilla tavoilla voimistuu. Eli mielihyvän tunteminen, ymmärtääkseni merkittävä syy lopettamisen jälkeiselle paskalle ololle on mm. dopamiinin lasku normaali tason alle ja aivoilla menee se vähintään +1,5kk kunnes alkaa oikeasti tuntemaan mielihyvää ja juuri tuon takia tuota ”kynnystä” lyhyemmät lopetusyritykset jättää oletuksen että elämä ilman viinaa on kärsimystä.
Itse olen käyttänyt eritäin paljon aikaa selvittääkseni miten voin sekä fyysisen että psyykkisen hyvinvointini nostaa omilla teoilla.
Liikunnan lisääminen oli selviö, mutta ravinnon, vitamiinen/hivenaineiden ja unen vaikutuksen merkitystä olen opiskellut lukemalla ja katsomalla youtubesta tedtalk ja muita tieteellisiä juttuja, joiden tuotajana on jokin virallinen järjestö tai yliopisto yms. Perus Jonttejen oletukset olen jättänyt väliin.
Ravinnon suhteen minut vakuutti The Game Changers | Netflix, jonka jälkeen olen katsonut ja lukenut kymmeniä tunteja aiheesta.
-Aloitin kasvisyönnin parinviikon jälkeen viinan lopettamisesta.
-Vitamiini/hivinenaineet olen ottanut B-12 suikeena ja B-monivitamiinit, magneesium, kalsium ja D.
-unen seuranta, ensin kellolla ja tarkempaan ouru sormus joka mittaa monipuolisesti ja antaa ohjeita palautumiseen. Oura ei tietenkään ole mikään sairaalan unenseuranta yksikkö, mutta ymmärtääkseni unen aikainen hrv= sykevälin mittaus, antaa hyvin tietoa sympaattisen ja systeemin tasapainosta.
-Viimeisimpänä yritän parantaa hrv:täni hrv hengityksellä 10min. Tuon nyt huippu-urheilussa kova sana ja auttaa myös taviksia monessa.
Mikä noista toimii, en voi sanoa, mutta fiilis ja kondis vain paranee kokoajan.
Kun vertaan nykyistä oloani juomisaikaan, niin en piru vie halua juoda.

Youtube on loistava juttu, pääsee seuraamaan vaikka maailman huippu yliopistojen paneeli keskusteluita tai ihan mitä vaan.
Olen kova kiinnostumaan asioista ja sieltä niintä asioita löytyy, toki pitää olla kriittinen ja skeptinen, on hauska katsoa jonkun jutun molempien puolien argumentit.

No mutta asiaan, pidän ajatukseni kiireisinä oman hyvinvointini parantamisen suhteen ja on mielenkiintoista nähdä miten pirusti tiede on mennyt eteenpäin kaikilla rintamilla, aikaisemmin omaksumani totuudet saataa olla ihan päinvastoin.

Törmäsin geenitesteihin, minua ei ihan hirveästi kiinnosta mistä sukuni on peräisin, tai onko minulla mahdollisesti joku merkkihenkilö suvussani.
Mutta ihan (mielestäni) luotettavalta taholta ei Mehiläiseltä on saatavissa geenitesti farmakogeneettinen paneeli B-FARMA-D, eli mitkä lääkkeet toimivat minulla ja mitkä ei. Asia on sikäli ajankohtainen kohdallani, että olen lopettelemassa mielialalääkettä, olen jo annoksen puolittanut mutta en ainakaan huomaa mitään eroa. Kyseinen mielialalääke kuuluu testatviin ja on geenejä joilla se ei vaan toimi, saa kyllä sivu vaikutukset, mutta ei hyötyjä.
Elämän aikana olen kokeillut monia lääkkeitä, ensin syödään kuukausi ja sitten katsotaan, sitten voidaan kokeilla jotain toista jos se toimisi ja taas menee kuukausi.

Samoin tulevaisuudessa jos tulee vaikka infarkti tai joku muu syy että pitäisi esimerkiksi käyttää marevania, niin on ihmisiä joihin se ei toimi ollenkaan ja silloin leikitään hengellä.

Ok testi on lähes 400€ ja on tulossa luultavasti normaali terveydenhuoltoon joskus 2030? No nyt on lauantai, jos nyt olisin ryypännyt ja rällännyt urakalla, saanut esim. päähäni lähteä taksilla ravintolaan tms. niin aika lähelle tuo summa olisi mennyt. Tai jos saan kesällä aivoinfarktin ja minulla olisi geeni jonka kanssa marevan ei toimi. Jos jos ja jos.

No joka tapauksessa tilasin ajan maanataiksi yksityiselle josta saan lähetteen ja luultavasti verikoe testiä varten tehdään samaan syssyyn.

Tällaista tällä kertaa…

No jatkan vielä tänään ajattelemastani noloudesta. Zeesus miten nolo pelle olin, kun pari kolme päivää olin juonut putkeen, täysi ääliö.
Saattaa olla että joku minut kirjoituksieni perusteella mieltää pelleksi, mutta se ei saa minua tolaltani :smiley:

No on sulla juttuja.
Ihan mielenkiintoisia siis.
Lueskelen taustalla, kommentoida osaa en.

Putkis 0132.

Geenitestit ajatuksia, rehellisesti en tiedä juuri mitään asiasta ja siksi menenkin yleislääketieteen erikoislääkärille ja vieläpä nuorelle naiselle. Kysyn hänen mielipiteen ja lähetteet luotettaviin ja järkeviin testeihin.
Riski sairastua syöpää tai muistisairauksiin.
Toisaalta hieman pelottaa tieto asiasta, mutta jos on joku isompi riski, niin lienee parempi tietää asiasta ja muuttaa elintapoja ja seurata asiaa, jotta menisi hoitoon ajoissa?
Lääkkeiden vaikutus testi on itsestään selvä, kuten mainitsin olen lopettelemassa mielialalääkettä, enkä tiedä tulenko pärjäämään ilman lääkitystä. Jos niin on että tarvitsen jotain niin ei varmaan ole ainakaan haittaa että se toimisi ja annostuksesta saisi viitteittä testin mukaan.
Myös ravinto puoli on mielenkiintoinen, jos geenitestissä selviää mikä ei ainakaan sovi, niin sen voi jättää pois. Olen ollut pari kuukautta 98% ilman maitotuotteita, eikä oloni ole ainakaan huonontunut, kropassa ja mielessä on parempi olo kuin koskaan, en ainakaan muista että näin hyvä fiilis olisi ollut.
Sitten kyselen vielä, onko vitamiini tasojen verikokeissa järkeä, omakannassa näkyy otetut testi ja tulokset, olisi tarvetta muille?
On tämä nyt sitä body hakkerointia, ei mitään väliä.
Pointtini on lisätä omaa hyvinvointia ja muistaa miltä tuntui kun join, jos tuo ei saa minua olla ottamatta viinaa, niin mikä saisi?
Eikä varmaan ole haitaksi miettiä muita juttuja kuin viinaa, laitta koko viinan juonti omaan arvoonsa ja keskittyä elämään.
Jos haluaisin kunnon kiksit, niin varmaan heroiini olisi poikaa, en kuitenkaan halua ottaa heroiinia, koska olen vakuuttunut että siitä ei hyvää seuraa, kuten ei seuraisi kivasta nousuhumalastakaan.

Sosiaalinen näkökulma
Jos on ollut juoppo ja sitä myöten törppö.
Niin lienee suhteellisen väistämätöntä että sosiaaliset kontaktit on muodostunut ihmisiin jotka sietää juoppoa törppöä, jos unohdetaan perhe ja muut läheiset, niin ystäväpiirissä ei varmasti kauheasti syljetä lasiin. Toki voi olla työ tai harrastus ystäviä, jotka ei ole joutunut kohtaan törppöä?
Joka tapauksessa useimmiten joutuu luopumaan osasta ihmisistä, jos lopettaa. Molempi parempi, sillä selvä ei kestä juoppoja, eikä juopot halua selvää kaveri seuraamaan juopottelua.
Itselläni juominen oli siinä vaiheessa, että en jaksanut enää viettää aikaa baareissa muiden juoppojen kanssa, eikä luoteenikaan puolesta ollut hyvä käydä enää ravintoloissa. Nimittäin en kännissä kestänyt yhtään kukkoilua ja nahinan mahdollisuus oli suuri.
Jotta olen lopettanut ravintolassa ja baareissa käynnin vuosia sitten, on jokunen pariskunta, jonka kanssa on tullut ryypiskeltyä, helvetin hauskaa seuraa kun on ihan lärvit, mutta ainakin toisen pariskunnan mies ei saa sanaa suustaan selvin päin. Jotta tuskin kahvittelu kertoja on luvassa?
Ymmärtääkseni raittius vaatii elämän muutosta ja siinä on mukana elämän sosiaalinen puoli.

Alkoholikeskeisessä kaveripiirissä syntyy helposti harha juopottelun “normaaliudesta” Kun kerran kaikki muutkin juovat niin mitä erikoista siinä sitten olisi.

Sitten taas se toinen puoli. Osallistuminen ihan päihteettömiin juttuihin voi saada aikaan toisenlaista ajattelua.
Ainakin minulla se sai.

Kun tuli silloin tällöin tilanteita joissa ei ollut omastakaan mielestä sopivaa mennä johonkin porukkaan tai tapahtumaan kaljalta haisevana niin se tarkoitti sitä että tulipa ainakin osittain selvä päivä. Ilman syytä niitä ei olisi niihin vuosikymmeniin mahtunut. Onneksi syitäkin sitten aina löytyi, ja joskus jopa useamman päivän mittaisia.

Kun sitten jossain vaiheessa alkoi tuntumaan siltä että asenteet ovat muuttuneet, yhä useammin piti valita ottaako vai osallistuuko johonkin, kai sillä oli vaikutusta siihen että alkoholi sitten poistui kuvioista (tosin muutaman viikon kärvistelyn ja kieltäytymisen kautta, vähän irvistellenkin).

Alkoholistiporukoihin en ole kaipuuta tuntenut, niissä pireissä tutuksi tulleita tosin tapaan silloin tällöin edelleen, mutta se tapahtuu nyt tilanteissa joissa ei alkoholilla ole merkitystä, ihan muissa elämän mutkissa. Ja useat heistä, olen huomannut, ovat selvänä paljon mukavampia ja fiksumpia kuin silloin kun pöhnässä juteltiin.

Yllättävä ongelma on ilmentynyt viime aikoina.
Olen siis tehnyt hyvinkin suuren elämän muutoksen lopettamisen yhteydessä.
Olen myös pyrkinyt muuttumaan ihmisenä paremmaksi ja mielestäni ainakin siihen suuntaan olen mennyt.
Olen huomannut vaimoni tuleen pahantuuliseksi viime viikkoina ja otin sen viikonloppuna puheeksi.
Vaimoni on käyttänyt pääsääntöisesti normaalisti alkoholia ja kun minä olen juonut korin kaljaa, niin hän on ottanut 4-6 lonkkua samaan aikaan. Vietimme asuntoautolla viikonloppuisin yöpymisiä maastossa, lähdimme iltapäivällä liikkeelle alle 100km päähän, pysäköin auton ja korkkasin. Viimeisen pari vuotta olen ollut hyvin latikassa jo muutan tunnin kuluttua ja luulin että vaimolla on ollut kivaa. Ei kuulemma suurimmalla osalla kerroista ole ollut, on tosin saanut viettää aikaa luonnossa, kun mies on istunut nuotion ääressä kännissä.
Ensimmäisen 2kk vaimo on ollut tosi tyytyväinen, ollaan ulkoiltu viikonloppuisin ja käyty mm. korkeasaaressa ja isoissa kauppakeskuksissa.
Mutta nyt viimeinen kuukausi on ollut tylsää, olen sanonut vaimolle että voi kyllä ottaa itse jos haluaa, mutta hän on ollut myös koko ajan juomatta.
Nyt on kuulemma pirun tylsää, arki ja viikonloput on samaa.

Minä en ole alkamassa samaan, tuleeko elämän muutokseen vielä ero?

Nalle kirjoitti

Alkoholistinen juominen sairastuttaa henkisesti ympäristöään, varsinkin perhettään. Raitistuttua rutiinit ja valtasuhteet perheen sisällä saattavat muuttua kovastikin.

Perheelle on mahdollista hakea apua esim. A-klinikalta, perheneuvonnasta ja Al-Anonista. Viimeksi mainittu on nimenomaan alkoholistien läheisten yhteisö, esimerkiksi puolisoille. Puolison ei ole hyvä jäädä yksin miettimään ja hautomaan pettymystään, kun juopon puolison raitistuminen ei tuonutkaan pelkkää onnea.

AA:lla on myös avopalavereita, joihin läheisetkin voivat osallistua, joko puolisonsa mukana tai yksinkin.

AA: avopalaverissä käyneenä, ehkä viimeinen paikka mihin vaimoni veisin.

Miksi?