Nyt riittää tissuttelu

Nyt kun alkoi uusivuosi, aloitan sen ilman alkoholia. Kuinka monta kertaa oon lopettanu ja palannut taas tähän tissutteluun.

Aina sama homma, joka ilta 3-4 annosta alkoholia, se on liian paljon, elimistö suorastaan huutaa joka ilta tuota annosta.
Tulee rauhaton olo, ahdistaa…ei voi olla ilman, jo vuosia ittesä siihen totuttanu.
Aikoinaan olin 7 vuotta ilman, ihan tyhmää oli aloittaa uudestaa, kuvittelin pystyväni ottamaan vain viikonloppuisin, se oli kuvitelmaa se.

Olis kiva saada vinkkejä miten pääsee tuosta illalla tulevasta paholaisenjuoman himosta :smiling_imp:

Moro Piiparinen.
Tervetuloa kirjoitteleen ja raitistumaan pakonomaisesta tavasta juoda.
Kokemuksesta voisin sanoa että hyvää tuossa lopettamisessasi on se että olet jo useasti yrittänyt. Harvoin nimittäen onnistuu ensimmäisellä kerralla.
Aikaisemmista kerroista pitäisi löytää ne virheet jotka johtivat epäonnistumiseen.
Juomisen himo pitää vaan selättää minuutti minuutilta ja tunti tunnilta. Ja sitten päivä kerrallaan.
Itse olen käyttänyt Antabusta estämässä hetken päähänpistoja.
Usein tuli sorruttua juuri jossakin saunailloissa tai vastaavissa tilanteissa. Vahingossa.
Nyt sitä mahdollisuutta ei ole.
Antabuksesta voisinkin kirjoittaa omaan ketjuuni. Kuinka sitä saa ja kuinka se vaikuttaa.

Sitkeyttä peliin, Piiparinen.

Piiparinen kirjoitti

Niin kuin 0132 kirjoitti, sulla on etuna että olet jo yrittänyt ja osittain onnistunutkin.

Minulta ei onnistunut kohtuujuominen, mutta hätä itsesäni ajoi sitten tekemään jotakin raitistumisen hyväksi. Tekeminen oli meno AA-palaveriin. Saattaa tuntua liian yksinkertaiselta, mutta ihme kyllä olen saanut olla raittiina siitä illasta alkaen toisten alkoholistien vertaistuen piirissä.

Päivä kerrallaan

Mahtavaa! Pidä tuo sisukkuus “nyt riittää tissuttelu” ja kirjoittele kuulumisia! Ja onnea hyvästä oivalluksesta! Se saattaa olla tällä hetkellä elämäsi paras päätös. :wink:

Terveisin: Raitistunut lintunen.

Kiitos Teille, ootte super-kannustajia. Ensimmäinen ilta meni kyllä suht hyvin, ehkä sen takia kun niin vahvasti päätin, niinkuin sanoit raitist. lintunen.
0132 myös kiitokset tsemppauksesta. lomapuistolle ym. onnittelut raittiudesta, hieno suoritus, rohkenitte hakea apua, kuka mistäkin, se on ihan sama, pääasia, että paholaisenjuomaan ette kajoa.
Ehkä minä kuitenkin ajattelen näinkin, että kun se ei ekakerralla onnistunut, se on huono homma, mitä enemmän yrityksiä, sitä enemmän tulee ajatelleeksi, että no voinha minä pikkasen maistaa, oonhan aikasemminki sitte pystynyt lopettamaan, mutta tässä kohti pitää olla vahva ja muistaa tosiaan totuus, mihin se johtaa.
Tästä pl:stä on ollut minulle aina suuri apu, tuntuu aina kuin kotiin tulis, turvaan. Täältä saan voimaa, kannustusta.
Kevättä kohti kevein mielin, päivät jatkuu, kuntoilu on ollut aina mukana elämässäni ja nyt saa tilaa vielä enemmän. :smiley:

Nyt lähti aikalailla mukavasti tämä ilta viinirypäleitä syömällä yms, mutta viime yö oli “liskojen” yö. Painajaisia, kieriskelyä, valvomista 1 jälkeen, yritin lukea, ei tullut uni. Toivottavasti ensi yö on helpompi :frowning:

Terve piiparinen! Hienoa että taistelet, sillä jos raittius olisi helppoa niin meitä alkoholisteja ei olisikaan. Kerroit tuolla aikaisemmin, että sinulla on seitsämän vuoden raittius-putki takana. Millaisia ne vuodet olivat? Oletettavasti hyviä. Muistele niitä aikoja, kun tulee se vaikea jakso. Sinulla on silloin selvä päämäärä mitä kohti olet menossa ja kymmenen juomattoman päivän kokemuksella voin kertoa, että positiiviset muutokset tulevat yllättävän nopeasti elämään. Olen itse todella hämmästynyt siitä, kuinka paljon tilanne muuttuu jo näin lyhyessä ajassa! Ja tästä sivustosta on todella paljon apua! Pysy linjoilla ja silloin kun et itse jaksa kirjoittaa, niin muiden kirjoitukset antavat valtavasti voimaa. Sen ymmärtäminen kuinka yleinen ja iso ongelma alkoholismi on, antaa suhteellisuuden tajua omiin ongelmiin. Meistä kukaan ei ole yksin maailmassa näiden ongelmien kanssa ja samat ongelmat mihin törmäämme ovat arkea myös muille. Pysytään linjoilla toisiamme tukien ja toisilta tukea saaden! Jatketaan taistelua yhdessä!

Kiitos Antti kannustavista sanoista. Tulin juuri pikkujouluista kello on puoli kolme aamulla. Olin kuskina, oli kiva seurata pörräämistä sivusta selvinpäin. Kyllä nyt vahvistu ajatus jatkamisesta tällä linjalla, varsinkin humalaista naista ei oo kiva katella, miehet ovat hillitympiä.
Kysyit Antti noista raittius vuosista. Se oli hienointa aikaa elämässäni, osasin pitää hauskaa, en tarvi viinaa ujouteni takia, mihin sitä tarvin, en mihinkää. Nyt on kiva panna nukkumaan, ei ole aamulla pää kipeä.

Jatkamisen tunne on nyt vahva, hyvä me kaikki, pidetään toisistamme huolta :smiley:

Viikonloppu takana ja ilman paholaisenjuomaa selvitty. Nyt tekkee tiukkaa, jouduin nokakkain semmosen omakehu ihmisen kans, joka ei antanut suun vuoroa, kun kehui vain ittiänsä ja kun niisä kehuissa ei ollut mitään perää. Minulla kiehu ja annoin samalla mitalla takasi ja nyt ahistaa. Oisko pitäny olla vain hiljaa ja kuunnella…

piiparinen kirjoitti

Liikajuomisesta tulee krapula ja tunnekuohuistakin sellaisen saa. Jostain syystä omahyväisyys nostattaa meissä kielteisiä tunteita, ja hyvä olisi, jos pystyy selvittämään miksi. Ehkä hiljaa olo ja itsehillintä olisi ollut paikallaan, mutta komea plussa sulle siitä, ettet päätynyt ottamaan pullosta mielialaa tasapainottavaa, lopultakin väärää lääkettä.

Tämäkin menee ohi

Lomapuisto. Olisikohan niin, että kuitenkin humalahakuista tissuttelua minulla takana vuosikausia ja joka iltaista. Varmasti hermot riekaleina ja tunnekuohut saavat vallan. Olisko mahdollista, että juomattomuuden myötä tasoittuu ja itsehillintä paranee, toivossa on hyvä elää. Se pulloon turvautuminen oli likellä, pelastin tilanteen hedelmä smoothiella. :smiley:

Nyt on kivasti mennyt 9 päivää ilman alkon tuotteita. Viime sunnuntai oli pahin ahistuksen ja viinanhimon paikka, siitä kun pääsin yli sen jälkeen ei ole tehnyt mieli tissutella.
Mieli on hyvä, hiihtoa melkein joka ilta 10 km ja sauna päälle, siitä tulee se rentous (korvaa alkoholin) sekä pientä naposteltavaa, esim. hedeläinen smoothie.
Yöunet eivät ole kaksiset, unettomia öitä, pyörimistä, pientä torkkumista, eiköhän nuo tasotu, kun ostin malatoniinia ja otan yhden illalla, ainakin kokeksi.

Nyt on hyvällä mallilla, täytyy vain muistaa, että en ala kokeileen ja kuvittele, että voinhan pikkusen ottaa, koska se ei onnistu, olen nopea juoja ja äkkihumaltuja ja ilman humalaaa juominen on turhaa, joten parempi pysyä erossa kok paholaisenjuomasta. :smiling_imp:

Nyt on menny mukavasti jo reilu kaks viikkoa alkotonta, on kiva aamulla herätä virkeänä, kun ei oo illalla tissutellu ja yöunetkin alkaa jo löytymään pikkuhiljaa.
Kuntoilu maistuu paremmin ja mieli on virkeä, ajatus kulkee ja ajatusmaailma on positiivinen, ei niinku aikasemmin, että miksi piti tähänki aamuun herätä, tyyliin. Alkoholin halut vaimenee koko ajan, vaikka tiedän, että pahoja paikkoja tulee vielä, mutta täytyy vain muistaa, mitä kaikkea huonoa se tuo tullessaan, jos menee maistamaan tippaakaan. Reippaasti kevättä kohti näillä mennään.

Kaikille tämän asian kans taisteleville tsemppiä, jatketaan tällä linjalla :smiley: :smiley:

Hyvä! Anna palaa! Muistat nyt sitten, että et juo ensimmäistäkään, koska sitä ensimmäistäkään ei tarvitse yhtään mihinkään. “Tänään en ota” hoin itselleni alussa melkein joka päivä ja kyllä se kannattikin. Kohta viis kuukautta raittiutta ja ei ole tarvinut maistella. Viime vuonna tuli maisteltua yhteensä puoli vuotta. Se ei hommana siitä kummene, että kannattaisi enää opetella, mutta raittius on todellinen tutkimusmatka!

Kiitos kannustuksesta Pieni-lintu ja Onnittelut ja iso sylillinen haleja, olet noin kauan jo ollut ilman alkoholia.

Niinkuin sanoit, ei sitä ensimmäistäkään kannata ottaa, se on ihan varma. Monta on yritystä minullakin takana ja aina kuvitellut, että voihan sitä edes viikonloppuna vähä maistaa, mutta aina oon ihan kohta samassa tilanteessa, pikkukänni joka ikinen ilta.

Nyt tuntuu, että turha takoa päätänsä seinään leikkimällä tuon alkon kans, eli lopettaa kokonaan ja hokea vaan itselle, tänään ei oteta, siitä kertyy päiviä, viikkoja ja niinkuin sinulla Pieni-lintu, kuukausia. Meistä ei kukaan muu pidä huolta, kuin me itse. Me ollaan vahvoja :smiley:

Viikonloppu takana ja oikiastaan ei tullut mieleenkään alkoholi. Jotenki tuntuu että mieli rauhottunu, en oo enää kiriä ku viulunkieli ja pimaha pikkuasioista, jopa nautin niistä pikkuasioista.
Nukkuminen ihan kohtuu hyvää yöllä. Päivällä energiaa ja aloitekykyä on enemmän kun tissuttelu aikana.

Oishan se hullua ajatella taas joku vkl että voihan tuota vähäsen maistaa, paholaisenjuomaa, ei ei ja ei, koska se sama jokailtanen tissuttelu taas alkais ja pikku humalat pitäis aina saada. Viher smoothie tuossa lasissa ja niin taivaallisen hyvää, jota tälläkin hetkellä nautin.
Elämä tuntuu ny hyvältä ja aamulla kun herään, on hyvä mieli ja pirteä olo, eikä ole sitä huonoa omaatuntoa että hitto ku illalla taas tuli tissuteltua. :smiley:

Taas yksi vkl takana, olikohan kolmas, ilman viinaksia. HYVÄ MINÄ ! Olotilassa huikea ero entiseen, ei masennusta, mieli on pirteä, aivot toimii, ajatukset jotenni muuttunu positiiviseksi, pää ei enää jauha ns. paskaa.
Joka aamu on kiva herätä uuteen päivään, kun tissuttelu aikana tuntui aamulla, että pitikö tähänki päivään vielä herätä.

Nautin jopa ihmisten seurasta ja vaikka joku sanoo jotain mikä minua ei nyt niin miellytä, niin en pimaha niinku aikasemmin, pinna oli tosi tiukalla, niinku viulunkieli, pimahtelin jatkuvasti pikku asioista, en sietänyt oikein mitään. Liekö jo aivot rappeutunu alkosta, mutta tuntuu, että ei ihan kokonaan koska aivotoiminta paranee koko ajan ja keskittymiskyky paranee ja ahdistus, joka oli jatkuvaa, on myös mennyt taka-alalle.
Tämmöstä tällähetkellä, tuntuu, että elämä on elämisen arvoista tällä hetkellä :smiley:

piiparinen kirjoitti

Mikäs tässä, aurinko paistaa, mittari näyttää reiluja pakkaslukemia, sisällä on lämmintä, päätä ei kivistä jne!
Kyllähän raitis päivä on alkoholistille aina täyden kiitoksen paikka!

Tänään et ole yksin

Siinäpä vierähti tammikuu tipattomalla ja koska tämä tuntuu niin hyvälltä tämä olotila, niin jatkuu, ollaan vaikka helmikuu hissutellen, ei tissutellen.
On hienoa huomata itessään muutoksia ja kun niitä tutkailee, niin vahvistuu tuo alkottoman jatkumo.
-väsymys on pois
-aivosumu on pois, muisti parantunu
-en panikoi pikku asioista
-on hyvä mieli, jopa nautin tästä elämästä, aamulla kun herään, ei oo tunne, että pitikö tähänki päivään herätä
-unihäiriötkin helpottuneet

• alkoon menevän rahan voi käyttää paremminki
    tässä tämänhetkiset tuntemukset. Päivä jatkunut, kevättä kohti mennään, mahtavat hiihtokelit, mitä nyt tuo pakkanen pikkasen haitannu, no silloin ollaan soittoharrastuksen parissa ym. kivaa sisähommelia.

Nautitaan elämästä muulla tavoin kun paholaisenjuoman sumentamana :smiley:

Onpa tullut lunta lisää sitten viime kirjoittamani.
Raittiina on kulunut tammikuu.

Päivä kerrallaan