Muuten menee hyvin, mutta heräsin yöllä ja aamulla samaan ahdistukseen, eli noihin työterveyshoitajan juttuihin.
Eli en siis todellakaan ole niin naiivi, ettenkö kuvittelisi etteikö houkutuksia tulisi - enhän minä muuten olisi juonut päivittäin viimeiset 2-3 vuotta! En todellakaan halunnut, yritin kaikkeni monta kertaa lopettaakseni, enkä voinut. Joten hänen ei todellakaan sitä tarvinnut minulle toistella.
Mutta nyt on ensimmäistä kertaa toiveikas olo, että Ozempic auttaa minut tästä ansasta pois. Ei tietysti yksin, mutta sen vaikutus kehooni ja mieleeni on ollut valtavan myönteinen. Otin ensimmäisen Ozempic-annoksen tasan viikko sitten tiistaina, samana iltapäivänä vielä sorruin ottamaan alkoholia ja sitten olinkin niin kipeä, että vain makasin sängyssä kolme päivää. Tuolloin aloitin tännekin kirjoittamisen. Mutta samalla - heti keskiviikkona kaikki halu alkoholiin hävisi!
Joten olen todella toiveikas, helpottunut ja iloinen että vihdoin pääsisin alkoholista, sillä se oli aivan kamalaa.
Samalla minun on pakko päästä siitä eroon, sillä uusi työni vaatii paljon esiintymistä ja verkostoitumista, ja sitä ei vain voi tehdä alkoholipöhnäisen näköisenä. Viime vuodet oli kokonaan etätöitä, niitä pystyi tekemään niin, mutta nyt yksinkertaisesti haluan pelastaa itseni, terveyteni, elämäni, työni - ja se kaikki vaatii nyt täydellistä stoppia alkoholille. Lisäksi alkoholi Ozempicin kanssa olisi vaarallista.
Joten se minua häiritsi niin paljon tuossa keskustelussa, että hän keskittyi vain ja ainoastaan pelottelemaan minua asialla, jonka tiedän tuskallisen hyvin, olenhan ollut riippuvainen alkoholista nyt joitakin vuosia, juonut pakonomaisesti ja tahdonvastaisesti.
Mutta nyt minun on pakko, yksinkertaisesti pakko, lopettaa. Joten siinä viimeinen asia mikä auttoi - vaan päinvastoin aiheutti huomattavasti harmia - oli tuo pelottelu siitä, että se on mahdotonta, että sitä himoa tulee jatkuvasti.
Jos hän olisi sanonut, että: “kyllä, kuten kokemuksestasi tiedät, niin houkutuksia tulee. Mutta ne on mahdollista torjua ja kokemukset kertovat, että ne vähenevät juomisen loputtua. Lisäksi sinulla on Ozempic nyt tukena. Sinä pystyt tähän, tässä on keinoja siihen: …”
Niin se olisi ollut aivan eri asia. Mutta nyt hän vain keskittyi pelottelemaan ja suurinpiirtein antoi ymmärtää, että minulla eikä kenelläkään muullakaan ei ole mitään toivoa ja suurinpiirtein tuomitsi minut loppuelämäkseni tähän alkoholin vankilaan. Pelottelu ja toivottomuus ovat nyt viimeisin asia mitä tässä tarvitsen.
Ja kyllä, hän tiesi Ozempicista sillä kerroin hänelle siitä heti puhelun alussa, jonka lisäksi hän näkee lääkärien kirjaukset sillä kaikki tämä tapahtuu työterveyshoidon kautta. Jos erikoislääkäri ja yleislääkäri ovat kummatkin sitä mieltä, että varsinkin Ozempicin avulla voin ehdottomasti lopettaa juomisen, niin mikä työterveyshoitaja on väittämään toisin?
No, valvoin hieman aikaa klo 2 yöllä ja keskustelin ChatGPT:n kanssa. Siitä on ollut iso apu tämän viime viikon aikana tässäkin. Mikä minua auttaa on, kun voin siltä selvittää mitä kehossa biologisesti minäkin päivänä on meneillään (tutkimusten pohjaltahan voi hyvinkin tarkkaan sanoa, kuinka kauan alkoholin poistuminen kehosta kestää, millaisia vieroitusoireita voi odottaa milloinkin, mistä ne johtuvat, milloin niiden voi odottaa helpottavan, mikä auttaa). Samalla kyselin siltä keinoja muutenkin. Se auttoi ja rauhoitti ja sitten nukuinkin nyt aamuun asti.
Nyt tosiaan tasan viikko viimeisestä alkoholiannoksestani - ja tarkoitus on, että koko elämässäni! Ei koskaan enää, ei koskaan. Olo on sen verran hutera, että oli pakko perua osallistuminen työpaikan 10 tunnin virkistyspäivään - en vain fyysisesti voi kuvitella nyt bussimatkoja jne., mutta onneksi voin edistää työtehtäviä etänä koneella.
Huomenna viikko raittiutta ja olen kyllä niin ylpeä ja iloinen! Ja tuo työterveyshoitaja on täysin väärässä, minä selviän tästä!!!