Nyt on hyvä aika lopettaa...

Se on sellainen illuusio, että voisi olla mukavaa ottaa vähän ja sivistyneesti. Mitäpä se toisi tullessaan? Sitä toivoo jotain mitä ei enää voi saavuttaa. Ensihuuma alkoholin kanssa meni jo aikoja sitten. Vähän niin kuin tahtoisi viettää hauskimmat teinivuodet uudelleen. Ne meni jo. Mutta nyt olis tarjolla tätä aikuista ja raitista sorttia elämästä. Kovasti tässä on mukavia elementtejä ja tutkittavaa, kunhan löytää vaan ne oikeat linssit joilla tarkastella maailmaa tältä kantilta. Tutkitaan ja ihmetellään, ollaan samalla matkalla! :smiley:

Kyllä se niin on, että pikkuhiprakat ja kohtuukännit on kertakaikkiaan unohdettava. Kun ei alkoholin kanssa osaa pelata, ei ole vaihtoehtoja. Aiemmin olin kovasti kateellinen niille, jotka sen osasivat, mutten enää. Se, että joku osaa pelata alkon kanssa, ei ole multa millään lailla pois. Kyllä tässä maailmassa on elämisen arvoisia asioita ilman viinaakin.

-Kannusaarinen, selvä päivä nro 119

No, nyt alkoi Antabuskuuri taas. Nyt oikein odotan tätä viikkoa koska minulla oli niin hyvä olo kun olin 2 vk juomatta, nukuin hyvin ja tunsin itseni todella energiseksi. Nyt otan vain päivän kerrallan ja tabletin joka päivä niin hyvä tulee… en näköjään voi olla (ainakaan vielä) juomatta ilman lääkettä.
Ajattelin vielä alkaa paaston ensi viikolla niin sittenpähän saan koko kehon puhdistettua kerralla!
Päivä kerrallaan - taas on hyvä aika lopettaa…:wink:

Antabus on loistava kainalosauva. Pienenä vinkkinä voisin antaa, että ota se Antabus ilman veteen liottelua. Nappi naamaan ja paljon vettä päälle. Sillä jotkut alkoholistit jättävät Antabuksen pitkässä juoksussa ottamatta, koska mukamas kyllästyvät sen kuvottavaan makuun.

Tuo paasto vasta 2vk raittiuden jälkeen ei välttämättä ole lainkaan hyvä idea. Kun on juonut liikaa, niin yleensä ravinnonsaannissa on ollut puutoksia ja etanoli jo yksistään estää tiettyjen vitamiinien ja ravinteiden imeytymistä. Minun ravintoterapeuttini painottaa alkoholisteille varsin monipuolista ruokavaliota juuri sen takia, että psyykekin voisi hyvin. Täten retkahtamisen riski pienenee. Myös tietynlainen hyvien rasvojen rasvakuuri voisi olla paikallaan, eli: kalaöljyjä, hyljeöljyä ja Finola-hamppuöljyä(täysin laillinen, ei päihdytä).

Mutta mitä ikinä teetkin, niin tsemppiä Kanteleen pojalta :slight_smile:

“Minun ravintoterapeuttini painottaa alkoholisteille varsin monipuolista ruokavaliota juuri sen takia, että psyykekin voisi hyvin.”

Samaa painottaa minunkin raittiusneuvojani. Miten olisi, jos aamiaisen tekemisestä aloittaisi ja yrittäisi tehdä siitä hommasta ihan vaikka kertakäyttötaidetta - joka aamu uusi ruokapöydän performanssi. Kuinka monena aamuna peräkkäin saa aikaiseksi edellistä kauniimman kattauksen. Mutovaliosta kännykkäkuva plinkkiin. Vertaa japanilaisen teeseremonian ideaan. Saisikohan tästä ihan kisan aikaiseksi? Jos kolme kuvaa on jonkun ketjussa, niin minä lupaan neljännen.

Jbl, tosiaan, kuten SoiKannelkin viittasi, varo ihmeessä verensokerin päästämistä alas. :open_mouth: Sehän paastossa on ekana vaarana. Jos pääset ketoosiin, sujuu kaikki hienosti mutta alhainen verensokeri on todella kalteva pinta suoraan retkahukseen.

Hyvät rasvat rulettaa! Ja hyviä rasvoja on kaikki luonnolliset rasvat; sekä eläinrasvat ja kasvirasvat.
Teolliset, keinotekoiset rasvat on myrkkyä, kuten trans-rasvat esim. tyyliin kovetettu kasvirasva, jota piilee monissa eineksissä, ja tietysti margariineissä ja yök yök yök: kevyt-levitteissä!

Monet alkoholistit kärsii alhaisesta verensokerista, mikä voi aiheuttaa taipumusta myös hiilihydraattiriippuvuuteen (sokeri-addiktio), ja sitä kautta vaikka ahmimishäiriöön. Pulla, karkki ja roskaruoka ovat kuin krapularyyppyjä hypoglykemian hyydyttämälle psyykelle.
Ylenpalttinen hiilihydraattien saanti ja tyrkytys (ns. virallisterveelliset suositukset, curse on them) ovat monien kansanterveyden ongelmien perimmäinen syy: lihavuus. diabetes2, sydän- ja verisuonitaudit, väsymys, masennus jne. jne.

Ravitsemus-asiantuntijoita on moneen lähtöön ja meneillään on kahden vastakkaisen koulukunnan taisto. Verratkaa vaikkapa sellaisten herrojen sanomaa kuin THL:n (TerveydenHuonontamisLaitoksen) Pekka Puska VS. tri Antti Heikkilä. Viimeksi mainittua tohtoria on kutsuttu “Suomen dr. Atkinsiksi”, mutta sen ohella mies on perehtynyt laajalti myös päihderiippuvuuksiin.
Monille tuttu nide “Riippuvuus - Valheiden verkko”, on tämän VHH-gurun teos 90-luvulta.

Me karppaajat olemme löytäneet sekä henkisen että fyysisen hyvinvoinnin avaimet vähähiilihydraattisesta, mahdollisimman puhtaasta ravinnosta. Itse olen saanut etenkin erittäin matalahiilarisen “ketokarppauksen” avulla ihan kauheasti mielentyyneyttä ja elämäniloa, joka tukee myös raittiutta. :smiley:
karppaus.info

PS. Hupsista… jännästi innostuinkin nyt paasaamaan näin, ja ihan vielä aiheen vierestä ja vieraan ihmisen ketjussa. Oikein nolottaa. Anteeksi! I’ll get my coat. :blush:

Hyvä että paasasit Ketostix… olen itsekin karpannut nyt pari kuukautta, jättänyt pois perunat, riisin , leivän ja erityisesti sokerin. Oikeastaan syön vain lihaa ja salaattia nyt, usein kermakastikkeella tottakai…:wink:
Olo on tosi hyvä tällä dieetillä, ja uskon (vaikka siihen ei kannustetakaan) että ensi viikolla olen paastolla. Jotenkin tuntuu että kun on vähän paska olo juomattomuuden takia niin olkoon sitten kunnolla :smiling_imp:
Saa nähdä sitten miten menee…ainkaan en edes voi ajatella alkoholia sillä viikolla koska se pilaa paaston!
Päivä kerrallaan…

Tsemppiä jbl67, onnistut kyllä!

OIen aika uusi täällä, tänään 9. päivä menossa, kun viimeisen kuuden vuoden aikana juonut noin pullollisen viiniä arki-iltoina ja viikonloppuna enemmänkin… ollut enimmillään 5 päivää juomatta (yhden kerran) antabuksen voimalla. Tein vaan sen virheen, että olin vielä siinä uskossa että ei tässä mitään ongelmaa ole, tuli toisaalta niitä ei millään mitään väliä ajatuksia ja toisaalta taas, mitä jos yhden lasin kuitenkin…tai pahin itsepetos minkä olen itselleni tehnyt oli se kun päätin vakaasti, että lasken käyttöä puolella kun juon vain puoli pulloa viiniä arkena. Voi miten säälittävää, kuinka alhaiselle tasolle olin itseni laittanut. Oikea selityksien maailmanmestari. Ja kuinka ylpeä (säälittävää) olin kun yhtenä iltana onnistuin jättämäään seuraavalle illalle puolikkaan viinin. Sitäpä kesti tasan sen yhden illan…(meinasi vahingossa kestää kaksi iltaa, mutta kun miehen siiderit oli jääkaapissa niin nehän meni oikein hyvin kyytipojaksi…) ja sama tivoli alkoi taas.

Minun mittani, kuiluni tuli pääsiäisenä vastaan, kun näin tyttäreni ja mieheni tuskan ja kun ymmärsin, että menetän kohta kaiken, ellen lopeta…terveyteni, perheeni, työni, kaiken mille olin elämäni rakentanut… Kirjoittelen tuolla Pääsiäisen puolella alkutuntojani. Tämä linkki on ollut minun voimani taistelua vastaa (minäkin löysin vahingossa tämän, ONNEKSENI) minun pelastukseni ja tiedän, että kaikki apu ja muiden kokemukset ovat tehneet minusta aamulla aina vahvemman…tänä iltana en juo.

Tämän linkin kautta löysin myös suosituksen kirjaan TÄYSKÄÄNNÖS, Jean Kirkpatrick. Loistava apu ja tuki…joku kertoi myös Loiri-Seppälän kirjasta, jonka aion myös lukea. Jokaisella omia keinoja selättää tämä vihollinen, tuo petollinen, joka luikerteli salakavalasta elämään. Mutta selityksien maailmanmestarina, kun se syy aina löytyi sille viinille, niin oivalsin senkin, että oma käsi se on vienut sen lasin huulille… Minulle ne ovat tämä plinkki, kirjat, häpeän muistelu, tulevaisuuden uhkien ajattelu…

Täällä on loistavia menestystarinoita, ja kuka tahansa voi onnistua, meillä on siihen sama mahdollisuus!
Mukavaa päivänjatkoa jbl67 ja kaikki muut!

Pirpana, 9 päivä menossa

^ Pirpana, jos tykkäät lukea, voisin vinkata vielä sellaista kirjaa kuin “Viinin viemää - Nainen alkoholin ansassa”.
Se on Myllyhoitoyhdistyksen julkaisema kirja, ja kertoo nimensä mukaan erityisesti naisten alkoholismista.
Itse en ole oikein kova lukemaan, mutta silmäilin kerran tuota kirjaa kirjastossa. Joku voisi lukea sen ja kertoa minullekin sitten että onko se hyvä. :slight_smile:

No niin, loistavaa! :smiley: Mukava törmätä hengenheimolaisiin uusissa yhteyksissä. Menestystä paastoonkin. Itse alottelen tässä just uudelleen tiukkaa induktiota pienen löysemmän vaiheen jälkeen: hiilarit alle 20 g/vrk.
Äsken just lounaalla menikin jo tältä päivältä suurin osa siitä.

t. nimim. “Kebab salaatilla”

Juhani Seppänen:“Selvästi juovuksissa”.

Aiemmin jossain ketjussa oli lista kirjoista.Joku nördelö vois ystävällisesti nostaa sen uudestaan esille.Mun taidot ei siihen riitä; prkl niin paljon asioita jäänyt kännäämisen takia opettelematta.

Paljon voimaa ja tsemppiä niille,jotka ovat alkupäivissä.Koittakaa päivä kerrallaan ensimmäinen kk,vaikka persaus edellä juomatta.Sitten ajatus alkaa jo kirkastua ja se maailman tärkein asia; uni alkaa olla tervettä.

Alussa liottelin antabuksen tunnollisesti, nyt menee tosiaankin niin että nappi naamariin + pureskelu
ja runsaalla vedellä alas. Tiedä häntä onko siinä eroa “lääketieteellisesti”, mutta näin meikä mimmillä.

Kiitos suuresti Ketostix ja Myrskylyhty kirjavinkeistä!!!

Ajattelin lukevani vaikka kaikki maailman raittiuteen kannustavat kirjat, vaikka maailman hamaan tappiin asti, kun se saa minut iltaisin miettimään asioita raittiuden näkökulmasta. Samalla kun ammennan joko Teidän kokemuksianne ja tsemppaamistanne tai kirjaa, ei tulisi mieleenkään että tässä minulla olisi viinilasi edessäni. Tämä toimii minulle…

Kyllä itseasiassa ketutti lauantai-iltana, kun Täyskäännös-kirja jäi niin hyvää kohtaan (jokaisen sivun luen antaumuksella) ja mieleni olisi tehnyt käpertyä mökin takannurkkaan filtti jalkoihin ja syventyä kirjaan. Mutta minä urheasti ja kohteliaasti seurustelin ystäviemme kanssa. Myönnän senkin,kun keittiöstä hain lisää colaa itselleni, oli tiskipöydällä vajaa stroh-pullo. Myönnän, että kävi mielessä, pistänpä pienen lorauksen colan joukkoon, ei kukaan huomaa, ei tietystikään olisi huomannut…tai ei pidä aliarvioida lasta, tarkkaavainen tyttäreni todennäköisesti olisi huomannut…MUTTA mikä itsepetos se olisi ollut, puhumattakaan lapselleni tekemä petos… sanoin itselleni siellä keittiössä, ei sinun tarvitse ottaa, anna mieliteon mennä ohi…ei kannata… ja se tepsi…nyt jälkeenpäin minulla on tunne, että taisin tulla takaisin muiden joukkoon hymy (voittajan) huulilla… :slight_smile:

MInulle ovat ystävämme nauraneet, kuinka olen koukussa facessa…mutta eivätpä tienneet , että kävin vappuyöllä kahden aikaa täällä tsekkaamassa kuulumiset…sekin antoin voimaa…

Mukavaa illanjatkoa kaikille. MInä siirryn kohta viltteineni ja villasukkineni terassiparvekkeelle kirjani kanssa…keitän teetä ja nautin tästä alkottomasti illasta…ai niin ja tietysti tuikkuja palamaan…

Pirpana :slight_smile:

Heh näin luullaan meillä myös ja sekös hieman puolisoa ärsyttää. Mutta TOTUUS: ehkä kerran viikossa facessa, plinkissä joka päivä ja useamminkin :laughing: Tietää kyllä että vierailen joillakin tämän tapaisilla sivuilla mutta tuskin älyää miten paljon tämän palstan kamut tsemppaa ja merkitsee! Varsinkin kun ei edes vieläkään pidä minua alko-ongelmaisena. Iltoja kaikille!!!

Voi kiitos teistä kaikista jotka olette täällä! Minä taistelen juomattomuuden kanssa yksin, vain täällä plinkissä kerron siitä. Ei minusta kukaan ulkoisesti uskoisi että olen juonut joka ilta, terve “hyvännäköinen” 43-v nainen, hyvä työpaikka jne. Ainut asia joka siitä kielii on kaikki läski mahan ympärillä, josta nyt yritän päästä eroon pitkillä lenkeillä, karppaamisella ja ensi viikon paaston avulla terveellisimmillä ruokatavoilla. Ehkä voin käyttää bikineitä kesällä vielä, ehkä en, mutta alkoholin poisjättäminen on hyvä alku hoikemmalle minälle. Se kannustaa eniten minua tällähetkellä.
Mutta olo on tosi hyvä nyt, kolmas päivä juomatta. Uni on sikeää ja “tervettä” ja tunnen itseni energiseksi.
Tällä mennään ja onnea kaikille muillekin - päivä kerrallaan!

Siitä se lähtee, JBL. Tsemppiä vaan! Kiiruhda kuitenkin… jos ei hitaasti, niin maltilla. Karppaus + raittius + liikunta ovat oiva yhdistelmä. Aivan parhautta! :smiley:

Helsingin Uimastadion aukee ensi maanantaina, ja se on minulle ja monelle muulle pk-seutulaiselle se virallinen kesän ja biitsikauden startti. Heti avajaispäivänä Stadikalla pulikoimassa (+ mahdollisesti mestan kuntosalilla) käyminen on jo monivuotinen perinne. Olen ollut niinäkin kesinä, jolloin en niin vimpan päälle ole ollut uikkarikuosissa, mutta nyt sattuu mäihä että olen jo valmiiksi.

Päihdeongelmia esiintyy muuten myös hyvillä työpaikoilla. Joissain työpaikoissa niistä vain vaietaan ja niitä peitellään tiukemmin. Päihdeongelma on kuin lihavuus; iskee yhtä lailla hyvätuloisiin ja hyväosaisiin, vaikka onkin hieman yleisempää tai ainakin näkyvämpää köyhemmillä.

Mutta kaikki on voitettavissta. Meissä on voimaa! :slight_smile:

Kylläpä elämä tuntuu hyvältä tänään! Olen paastonnut 3 päivää ja ensimmäistä kertaa en herännyt päänsärkyyn, ehkäpä tämä tästä vielä onnistuu. Ei mitään hinkua juomiseenkaan, mutta ensi viikolla kun alan syömään taas niin varmasti tulee mielitekoja, pitää vain yrittää tsempata ja muistaa kuinka hyvältä tuntuu olla ilman alkoholia. Ja kuten monet ovat kirjoittaneet - ihanaa ja vapauttavaa että ei tarvitse juoda.
Ainut asia joka vetää vähän murheelliseksi on miehen mykkäkoulu, jotenkin hänen raitistumisen myötä (2 vuotta sitten) hänen mielialansa on muuttunut vihaiseksi ja torjuvaksi. En minä koskaan luullut että kaikki muuttuu hyväksi kun hän lopetti juomisen, mutta jotenkin me ollan ajauduttu erilleeen sen jälkeen. Paljon sanomattomia sanoja ja vanhaa vihantunnetta minulla on vielä, mutta kun niistä ei saisi puhua ja vetää vanhoja esille. Juominen onkin ollut minulle apu kun parisuhde on ollut huono…katotaan nyt jos mikään muuttuu kun minäkin olen täysin ilman alkoholia ja näen kaiken selvemmin… Lifes great - parisuhde sucks!

Kiva kuulla (lukea) sinusta Jbl, ja hienoa että paastokin sujuu! :slight_smile:

Ompas outoa kuitenkin tuo tilanne miehesi kanssa. Niinhän se on, että aina ei raitistuminen nostakaan pitkää parisuhdetta uuteen kukoistukseen, vaan voi jopa kärjistää ja mutkistaa tilanteita.
Tunteet ja skismat jotka on tukahdutettu päihteeseen, voivat alkaa selvinpäin hiertää ja vaivata entistä kipeämmin.
Ja tavattoman ikävää jos raitistuminen muuttaa jonkun vihaiseksi ja torjuvaksi. :open_mouth: Ei sellasen ihmisen kanssa voi oikein parisuhteessa olla, mun mielestä.

Mutta ehkä asiat selviää paremmaksi. Antoisaa paastoa sinulle!

Nämä on hankalia juttuja nämä parien suhteet ja raitistumiset. Toipuminen etenee omalla pitkällä kaavallaan, jossa se parisuhteen ongelmien korjaaminen taitaa tulla aika tavalla loppupäässä. Ainakin ensimmäinen vuosi pitäisi vain opetella hyväksymään, että tuo toinen on tuollainen, eikä muuksi muutu. Itse voi siis opetella elämään sellaisen kannen kanssa, jonka vakka on valinnut. Aika monessa tarinassa sitä sopua ei ole sitten löytynyt, vaan kantapäät ovat kääntyneet vastakkain. Toisenlaisiakin tarinoita on ja niitä kertoavat useita vuosia raittiina olleet. Aikanaan on siis nekin asiat selvitelty ja sopu löytynyt. Ohjelma sanoo, ettei pidä kiirehtiä, vaan antaa ajan tehdä työtään. Kyseessä on ne AA:n hyvitysaskeleet ja ainakin minulla aika alkoi kypysä vasta puolentoista raittiin vuoden jälkeen. :smiley:

Kun lakkaa vaatimasta, niin alkaa saamaan. :stuck_out_tongue:
Noudattaminen omalla vastuulla…

Parisuhde great - juova ihminen sucks - juova pariskunta jolla lapsia fucking sucks.

Oli liittosi sitten mitä tahansa, niin juomalla sekin on pahentunut, vaikka jotain muuta on saatettu sen avulla hakea, ainakin aluksi. Itselläni se parisuhdekin alkoi haitata juomista, vaikka alussa se edesauttoi. Puolisoni vain pelkäsi kaiken kokemansa takia ja siksi hänkin käyttäytyi miten sitten käyttäytyikin, mutta raittius on antanut liitollemmekin uuden pohjan. Rehellisyyden.

Raittiutta sinnekin koko sydämestä.